יום שלישי, 27 בפברואר 2018

תחרות, קנאה, שנאה, ביחסי גברים ונשים בסיפורת הרוסית-ספר עיון מרתק






נאלצתי לקרא שוב ושוב את שורותיו הפותחות של המבוא לספר כדי להאמין לעצמי שאני קוראת נכון.
תחרות, קנאה, שנאה, ביחסי גברים ונשים בסיפורת הרוסית הוא ספר עיון הבוחן את היבט היחודי של שנאת נשים בספרות הרוסית במאות ה 19-20
ולרגע השיב אותי לספסל הלימודים ולשעורי הספרות בתיכון. משהו שם היה מבלבל בלזכור שוב את יצירותיהם של צ'כוב, דוסטוייבסקי טולסטוי
ואחרים ולהבין את מה שקשה היה לי להבין כשהייתי בת עשרה. 
והיום על אף היותי בעשור השישי של חיי עדיין קשה לי להבין כמו גם להאמין בקשר ההדוק שבין תשוקה והשפלה.

בסיפורת הרוסית שנכתבה בידי גברים נתפס הגבר כמושפל בעת הפעילות המינית. הגבר הרואה את עצמו כאדם רוחני נעלה אינו מסוגל לראות עצמו 
מקיים יחסי מין ממש כמו בעלי החיים כך שלאחר מעשה, מנסה  לטהר את עצמו מהבושה ולהאשים את האישה שגררה אותו לקיימם בניגוד למהותו הרוחנית. (האומנם?)
הפער שבתפיסת הגבר את האקט המיני לתפיסת האישה נובע מהיותה של החברה המערבית חברה גברית. הגברים בה הם סמל לרוחניות ואינטלקטואליות. 
ברוב הדתות נחשבת האישה פחות רוחנית ופחות איטליגנטית. (ימים יגידו!)
ביצירות  שנכתבו אז בידי נשים שונה המצב. אצלן מוצאת הגיבורה סיפוק בקלות  רבה יותר מאשר הגיבור הגבר בספרות הגברית. האישה אינה רואה השפלה באקט המיני 
ואינה זקוקה להפגנת יראת כבוד מצד הגבר כדי לשמור על איזון נפשי.












בספר תחרות, קנאה, שנאה, ביחסי גברים ונשים בסיפורת הרוסית, נבחנות יצירות שיש בהן ביטוי לשנאת הנשים. מגוון רחב של סופרים חלקם בעלי שם 
ואחרים ידועים פחות נועד להצביע על כך שהתופעה קיימת בכל 
הספר מחולק לפרקים שכל אחד מהם עוסק בנושא מנקודת מבט אחרת. בכל פרק דנה הכותבת בשלש יצירות שונות באמצעותן מנוסחת מסקנת הפרק. 
הפרק הראשון דן באלימות רגשית והנפשית של הגבר מצד האישה ומדגים ביצירות המופת של דוסטויבסקי, טולסטוי וצ'כוב. הגבר המפתח תלות באישה 
בעלת אמות מידה נפסדות לצד אישיות חזקה, נאלץ בסופו להורגה. 
הפרק השני מביא את האישה כטורפת הגבר, מנצלת אותו וסוחטת ממנו טובות הנאה תוך רמיסת כבודו. הפרק בניגוד לקודמו ממחיש 
מה קורה לגבר כשאיננו רוצח את האישה ברגע שהוא מרגיש שהיא מתחילה להשתלט על חייו. 
בפרק השלישי בוחנת החוקרת את נושא הבגידה ביצירות. ביצירות המדגימות אנה קרנינה, 
ונוספות בוגדת האישה בגבר, פוגעת ומשפילה אותו. הגבר הופך להיות קורבן. נפגע אנושות רוחני ורגשית עד למוות הפיזי.
הפרק הרביעי עוסק בנשים בעלות שיעור קומה ועוצמה רוחנית יוצאת דופן. 
הפרק החמישי סוקר אץ היחס של נשים בספרות הסובייטית אחרי מלחמת העולם השנייה. 
בכל היצירות שנידונות בפרק היחסים בין המינים מתחלפים במערכות יחסים אחרות הנדרשות 
לצורך התמודדות עם המשטר הטוטליטרי.
הפרק השישי דן בספרות של סוף השלטון הסובייטי ותחילת הפרסטרוייקה. ביצירות במובאות בפרק נדגימה לפידות את העמדה הביקורתית המתמרדת 
של הגיבור והסופר נגד היחסים בין המינים כפי שהוכתבו על ידי המשטר הסובייטי. 
הפרק השביעי בוחן את היחסים בין המינים מנקודת מבט נשית.

היצירות הנבחנות לאורך הספר מצביעות על תופעה המקבילה לתהליך שטרם זוהה בחקר הספרות: תשוקה-השפלה-נקמה. 
התופעה זוהתה לא רק בספרות הרוסית ובחיים שמחוץ לספרות.
תחרות, קנאה, שנאה, ביחסי גברים ונשים בסיפורת הרוסית מאת רינה לפידוס הוא ספר עיון מרתק





רינה לפידות היא פרופסור במחלקה לספרות השוואתית באוניברסיטת בר-אילן. 
היא פרסמה מאמרים וספרים בעברית, רוסית ואנגלית. 




















אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה