יום רביעי, 16 בדצמבר 2020

יזמות לילדים סקרנים - עושים כסף בכיף, מאת יונית ורבר

 


בשנים הרבות בהן היית מורה בחטיבת הביניים הובלתי את פרוייקט "ייזמים צעירים עושים עסקים". תכנית במסגרתה נפתחות בפני תלמידי כיתות ט'-יב אפשרויות לאפיקי עשייה, פיתוח יכולות וכישורים אישיים, השתלבות בעבודת צוות, פיתוח רעיונות ומימושם ויצירת קשרים עסקיים עם חברות פעילות במשק. 

התלמידים שבחרו להצטרף הופכים לנבחרת העסקים של ביה"ס, וזו זוכה להערכה ומשמשת כדוגמא לתלמידים האחרים. הורים, תלמידים, מורים ואנשי קהילה שותפים לעשייה. התוכנית משלבת אירועים וסיורים ומסתיימת בתחרות גמר ארצית. הכיתה הזוכה מייצגת את ישראל בתחרות העולמית באותה שנה. 

אין ספק שחווית הצד המוביל וחווית היזמים הצעירים חקוקה בי עד היום ושכרה הרב בצידה. ילדים שהיו יזמים צעירים בתקופת הלימודים הפכו ליזמים בוגרים מצליחים ומשגשגים.





בימים אלו הגיע לידי אחד הספרים היותר חשובים שסקרתי לאחרונה הספר "יזמות לילדים סקרנים" מאת יונית ורבר, ספר עורר בי  גל של זכרונות וריגושים לתהליכים מעוררי השראה שזכיתי באותן שנים מתוך העשייה עם בני הנוער. 

ילדים סקרנים הם ילדים בעלי רצון אמיתי לממש את הרעיונות שלהם ולהופכם למציאות חדשה. באמצעות תהליך מובנה, הסברים, תרגילים והנחיות מפורטות מביאה יונית ורבר בספרה תוכנית מעולה להוצאת הרעיון מהכוח אל הפועל בקרב ילדים צעירים הרבה יותר מתלמידי שלי בעבר. הספר מיועד לבני 7-12 ובזה ייחודו.







"היו היו שני מוכרי נעלים שטסו ביחד לאפריקה למכור לתושבים שם נעלים. אחרי שנחתו הסתכלו סביב והתקשרו לבוס שלהם.
הראשון אמר" כולם כאן יחפים. הם לא נועלים נעליים, ולכן אין כאן למי למכור.
השני אמר: כולם כאן הולכים יחפים, בוא מהר - יש לנו הזדמנות מטורפת למכור המון נעליים?

שני האנשים בדיוק באותה מציאות: האחד חשב שאין לו מה לעשות שם, ואילו השני ראה הזדמנות והחליט לממש אותה. זו הגדרה מצויינת ליזם-אדם שמזהה הזדמנות ומחליט לממש אותה
(מתוך פרק 4 בספר)
***כמו מי מהשניים אתה היית מתנהג? 





אתם הילדים ורצוי שביחד עם הוריכם, כשתפעלו בהתאם להנחיות בספר תוכלו לרכוש כלים מעשיים ותובנות של יזמים, תוכלו ליישם בעצמכם כל רעיון שתעלו, תגלו מהו בעצם "היזם" שבכם והיכן מוצאים את ההזדמנות הנכונה. תלמדו לתמחר את המיזמים שלכם כך שהרווח יהיה בצידם ויהיו כדאיים. תתמודדו עם חששות ופחדים עד שתבינו כיצד ניתן להתגבר עליהם, תכירו שיטה יפנית המוכרת בעולם ואת יתרונותיה הרבים, תזהו מערכת מיוחדת במוח שתלמד אתכם לייצר יותר כסף (אפילו אני למדתי מתוך הספר ושמחתי על כך מאוד!) תבינו שהשמירה על איכות הסביבה עשויה להניב הכנסה ולכן היא ממש כדאית, ויותר מהכל תלמדו לבנות תוכנית פעולה מסודרת להגשמת הרעיונות והחלומות שלכם שוב ושוב. 

אני רואה בספר הערוך כספר קומיקס, גילוי של שליחות ואחריות לעתידם של ילדים סקרנים וכאלו שיהפכו לסקרנים בזכות ההתנסות. אני מברכת על שיתוף ההורים במלאכה ומאמינה ששיתוף הורי משמעותי בכל שלבי הצמיחה של הילד לא רק בגיל התלות והינקות. הספר מאפשר לילדים לממש רעיונות שלעיתים נראים להם זניחים. התעוזה ורכישת המיומנויות בגילאים אלו 7-12 תקדם את הילדים לעצמאות ותעניק להם ביטחון עצמי מבורך. 



יזמות לילדים סקרנים - עושים כסף בכיף, מאת יונית ורבר
איורים: באנגה סנטוסו
מבוסס על סדרת האנימציה יזמות וכסף לילדים סקרנים. 
את הספר מלווה קבוצת פייסבוק - יזמים וכסף לילדים סקרנים-עם יונית ורבר.

















ריקי ברוך




אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה