יום שני, 27 במאי 2019

"מי מפחד מרשלנות רפואית?" ו"בן אנוש הוא פלא" - ספרים חדשים בהוצאת ניב







בימים אלו רואים ספרים חדשים העוסקים בבריאות, רפואה, רשלנות רפואית ויצירת חיים. הראשון שאביא כאן הוא הספר מי מפחד מרשלנות רפואית?

כשלקחתי לידי את הספר מי מפחד מרשלנות רפואית? טעיתי לחשוב שאני, קרי הציבור הכללי, הוא מושא הקריאה של הספר. מהר מאד הבנתי שהסקרנות שלי לא תקבל את המענה לו ציפיתי.
אני מכירה לצערי על בשרי המצולק רשלנות רפואית מהי. המחיר היה כבד והותיר אחריו טראומה בלתי נשכחת וקרוב וודאי שגם לא תשכח.

רפואה עוסקת בהצלת חיים ובבריאות הציבור. הבריאות שלנו היא נכס יקר ועם השנים למדנו מהי האחריות האישית שלנו לבריאותינו. אישית כבר מזמן לא סוגדת לרופאים. לא לידע שלהם, כמו גם לא לאבחנה הרפואית המתקבלת-היא אינה מובן מאליו עבורי. רבים הרופאים והמטפלים השוגים בהתנהלות האישית מול המטופלים, אדישותם המקצועית מתפרשת לרוב כזלזול ומכאן קצרה הדרך להתפתחות מצבים שמובילים לרשלנות רפואית. 
טעויות מקצועיות-רפואיות רבות נעשו, נעשות וימשיכו לקרות גם בעתיד. טעות רפואית נבחנת בסופו של דבר במבחן תוצאה שגוי. טעות מסוג שכזה אינה פוטרת את השוגה מאחריות. 
בהגדרה המשפטית נקבעה הרשלנות הרפואית כעשייה רפואית או מחדל רפואי שהייתה בהם הפרה של "חובת הזהירות" כלפי המטופל ושגרמו לו נזק בריאותי. 

אז...מי מפחד מרשלנות רפואית?
התשובה המתבקשת היא שכל אדם צריך לחשוש מרשלנות רפואית
אתם, אני, כולנו














בספרו "מי מפחד מרשלנות רפואית?" פורשׂ בפנינו פרופ' דוד מנדס-נשיא בשפה עשירה ומדויקת מניסיונו העמוק, הרחב וארוך השנים כמנתח בכיר וכמנהל מחלקה ומרכז לניתוחים אורתופדיים, מקרים דמיוניים בהשראת המציאות כסיפורי מקרה דרמטיים ושוזר בין המקרים דיונים של קבוצת חברים.

סיפורי המקרה נותנים לנו מושג חשוב על אופן ההתנהלות של המערכת, על חמשת החטאים, לדעתו של המחבר, בהתנהלות רשלנית בטיפול בחולים שגוררת את הרופאים אל מדרון חלקלק, על הקלות שבה סיבוכים יכולים להתרחש ועל דרכם של רופאים בניהול מצבים כאלו. למרות המושגים הרפואיים המופיעים בו שפת הספר שווה לכל נפש, וכל אדם יכול להיתרם רבות מהמידע ומהעצות שהמחבר משיא לקוראיו.

הספר ערוך כאסופה של כעשרים מקרים דמיוניים השאובים מהמציאות של טיפולים רפואיים שהסתיימו בכישלון. כל מקרה עומד בפני עצמו כשחוט של שיחה מחיי היום-יום מקשר ביניהם. הדמויות בספר כולן דמיוניות. עם זאת, "המציאות עולה על כל דמיון" והאירועים המתוארים בספר אופייניים למציאות של עולם הרפואה והמשפט, ועל כן ניתן ללמוד מהם ולהפיק את הלקחים המתחייבים.

"אז מי מפחד מרשלנות רפואית? התשובה המתבקשת היא שכל אדם צריך לחשוש מרשלנות רפואית. מלבד הידע המוצע בספר, הכולל הן פרק חשוב בכירורגיה אורתופדית והן תובנה של הדיון המשפטי בתחום המשפט הרפואי, הספר מלמד אותנו על עצמנו כחולים" (פרופ' אמנון כרמי).


פרופ' דוד (ג'ורג'ו) מנדס-נשיא, תושב חיפה, נולד ברומא למשפחת רופאים. סבו פרופסור מנדס, ניהל את בית החולים של הצלב האדום ברומא. 
בשנת 1965 יצא עם משפחתו לניו יורק בה התמחה והשתלם בכירורגיה אורתופדית. בסיום השתלמותו הוענק לו תואר פרופסור והוא הקים מרפאת ניתוחי ירך בבית חולים בניו יורק. 
פרופ' דוד מנדס-נשיא ניהל במשך 27 שנה את המחלקה לכירורגיה אורתופדית והמרכז להשתלת מפרקים בבית החולים בני ציון בחיפה והקים דור של מנתחים אורתופדיים מנהלי מחלקות בארץ. מנדס-נשיא עוסק כיום בכתיבה על מגוון נושאים אורתופדיים ובחוות דעת על רשלנות רפואית ומניעתה.



כמו בדברי פרופסור אמנון כרמי המתלבט בקהל היעד הספציפי לספר, סבורה אני כי הספר מתגלה כספר הוראה לימודי חינוכי שמקומו במערך הלימודים בבית הספר לסיעוד ואתם המתמחים במחלקה האורטופדית.  יחד עם זאת אהבתי את הכתיבה הקולחת על גבול אומנות הכתיבה. 


"מי מפחד מרשלנות רפואית?-תובנות על רפואה ומשפט" 
מאת דוד מנדס-נשיא. 
הוצאת ספרי ניב. 298 עמודים, 
מחיר לצרכן 98 ש"ח. 
להשיג בחנויות הספרים ברחבי הארץ ובחנויות הספרים המקוונות במהדורה מודפסת או אלקטרונית.

***




במקום שונה לחלוטין אביא כאן את המלצתי לספר הדרכה מקסים שכתבה יעל מימון 
"בן אנוש הוא פלא: כשזרע וביצית מתחברים" - ספר הדרכה לנשים בהריונן הראשון






עד לפני שלושה חודשים הייתי שם. לוויתי את בכורתי לאורך היריון ראשון. הריון שמח עם ציפפה דרוכה לרגע המאושר שנכדי יגיח אל העולם. מאז שהפכה לאם אני מלווה אותה בתהליך האמהות ברכות שפשטה בה, למידת האימהות, הקשר העמוק הנרקם בינה לבין בנה ובאושר הגדול המציף אותם כזוג צעיר ואותנו הסבאים והדודים החדשים.


"הספר נכתב כשהייתי בהיריון עם בתי, מציינת יעל מימון, אבל לא עשיתי איתו שום דבר עד לאחרונה. את הספר נתתי לחברות שילדו ולנשים שהיו בסביבה שלי ונזקקו לעצה טובה. מכולן שמעתי שהעצות בספר טובות מאוד ומועילות. הפידבקים שקיבלתי הניעו אותי להפיץ את הספר לכולם. רציתי שהידע הזה יהיה נגיש לכולן, ולא רק למי שאני מכירה באופן אישי".

הספר כולל מידע על תהליך היווצרותו של עובר; הצהרת זכויות הילד (אונסק"ו); התפתחות; הילד והסביבה; מרכיבי הפעילות של צעצוע טוב; שפה: הדרך לביטוי רעיונות, רצונות וצרכים; ספרות ילדים;  שיר – אומנות צירופי המילים בנגינה ובשיר; שלבי התפתחות לפי גילים; סיכומים, טיפים והמלצות; רשימת ספרים מומלצים להורים ועוד.

יעל מימון מספרת: "ללא כל קשר לקורסים להכנה ללידה וגם לקריאה באינטרנט, אני מציעה גם לקרוא את הספר שלי שמרכז את כל החומר בצורה מסודרת ונכונה. בקורס הכנה ללידה נותנים ידע  ומתרגלים את האישה לקראת הלידה. בספרי אני מכינה את הנשים לקראת חודשי ההיריון והשינויים שיתרחשו בגופן, דבר שעלול להיות מלחיץ מאוד. בספר כלים לכל שלב בתהליך ההיריון ומי שתקרא אותו תבין שחוויית  ההיריון והלידה הן חוויות טבעיות והרבה פחות מפחידות".
  
"בעיניי, הספר הזה הוא כמו חבר טוב, כוח עזר לאישה בהיריון שנוסעת באוטובוס ושולפת את הספר שעונה על כל השאלות שמתעוררות אצלה ומציג גם נושאים שלא העלתה בדעתה כמו מוטוריקה עדינה וצעצועים שמתאימים לתינוקות".
בימים אלה יעל מימון, תושבת גדרה, מסיימת להקליט אלבום שלם עם עשרה קאברים שהיא שרה לגליקריה, רוד סטיוארט, קט סטיבנס וג'ון לנון.


ואם אתם מכירים חברה, שכנה, קרובת משפחה שחווה בימים אלו היריון ראשון- המליצו לה על הספר האישי המקסים הזה והיא תודה לכם מאד. 


"בן אנוש הוא פלא: כזרע וביצית מתחברים. 
ספר הדרכה לנשים בהריונן הראשון" 
מאת יעל מימון. 
הוצאת ספרי ניב, 118 עמודים. מחיר לצרכן 77 ₪. 
להשיג בחנויות הספרים הדיגיטליות ברשת.















ריקי ברוך 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה