יום ראשון, 10 בינואר 2021

"תיקונים והשלמות" שירים מאת רות גולן

 



אני קוראת ספרי שירה לא מעטים. פעם שאלתי את עצמי מה בעצם עושה את השיר לשיר טוב? ולקח לי זמן להבין ששיר טוב באמת "מכניס" אותך אליו באופן מסוים ומוציא אותך (בסופו של השיר) מישהו אחר. שיר טוב גורם לך להמשיך לקרא אותו גם אחרי שהקריאה הפיזית תמה. משהו בו משאיר אותך פעיל, חוקר, מהרהר עד שהוא מציג בבואה שלך הקורא גם כשבעצם לא נכתב עליך. ספר שירים חדש מאת רות גולן "תיקונים והשלמות" רואה אור בימים אלו ואני נכנסתי ויצאתי אני.









עֵדוּת
וְאִם תַּעַטְפִי כְּתֵפַיִךְ בְּצָעִיף רַךְ
וְתֵשְׁבִי בַּחֶדֶר מֻסָּק הֵיטֵב
וְרֵיחַ עָלִים בְּשׂוּמִים שֶׁהֲבָאַת מֵאֵירוֹפָּה
 יָבוֹא בְּאַפְּךָ, יְטַהֵר אֲוִיר,
וּבַחוּץ יַאַסְפוּ אֶת יְרָקוֹת הַחֹרֶף
(הַשֻּׁמָּר וְהַחַסָּה) -
תִּמְצְאִי דַּפֵּי עֵדוּת עַל שֻׁלְחָנְךָ
וּבְתוֹכָם שׁוֹשַׁנַּת לִימוֹן אַחַת
שֶׁכִּשַּׁפְתְּ לִי בְּגַנֵּךְ









תיקונים והשלמות הוא קובץ שיריה השביעי של רות גולן. שירי הקובץ מהווים מעין סיכום ותמצית אמירתה השירית, משום כך הוא כולל גם ציטוטים מתוך ספריה הקודמים. השירים טווים אריג עשוי ממקום וזמן בעולם ובנפש הסובבים זה את זה פנים וחוץ.
הים, המדבר והשפה הם סמלים מרכזיים בעולמה השירי של גולן ובספר זה הם מקבלים "תיקונים והשלמות" של רבדי עומק ובשלות, שסוגרים מעגלים במפגש בין חיים, בדידות, אהבה, זקנה ומוות, ותוך כך נוגעים ומאירים מוטיבים של קבלה, השלמה והודיה.

שׁוֹמֵר לַיִל מָה לְךָ נִרְדָּם
מִי יְכַבֵּד זְמַנְּךָ וּמִשְׁעוֹלֶיךָ,
מִי יַפְרִיחַ אוֹרוֹתֶיךָ
זְמַן עוֹבֵר, חַיִּים הוֹלְכִים וְנִשְׁלָמִים
וְיֵשׁ לַעֲשׂוֹת לְבֵית הָרוּחַ
תִּקּוּנִים וְהַשְׁלָמוֹת.





כמורה לגיאוגרפיה בעברי, מצאתי את עצמי קרובה לשירים שעסקו בים, במדבר ובטבע בכלל. הדימויים שבאו לידי שימוש עשו את השירים לעמוקים כך שירדו אצלי פנימה ועשו אותי קרובה ומתבוננת.
קראתי אותם לאט ובחזרות, חוויתי את התיקונים ואת ההשלמות והזדהיתי עם שירי הילדות. 

רות גולן חיה ועובדת ביפו. עוסקת בפסיכואנליזה. כותבת שירה ומחקר בשדה הפסיכואנליטי והקשר שלו לתרבות ולרוח. ספר המחקר האחרון נקרא אהבה בתענוגים והוא עוקב אחר שביליה הנפתלים של האהבה הארוטית ותשוקת הידע.















ריקי ברוך

2 תגובות: