יום חמישי, 14 בינואר 2021

הדמות מתחת לבלוט , פעם אמא, פעם אבא, קלמן הקרנף בלי קרן על האף - ספרי ילדים בהמלצה אחת

 


פעם אמא, פעם אבא מאת סיון כהן

ילדים רבים בתאי משפחה רבים עוברים תהליך גירושין בגילאים שונים. הקושי המרכזי שניצב בפני ההורים כמו גם הילדים הוא השלב שהילדים נאלצים להתמודד עם פרוק המשפחה והבחירה  באיזה פורמט גירושין יבחרו ההורים. יש הורים שמקימים לילדים פינות בכל אחד מהבתים וחולקים הורות משותפת. יש מי שנשארים עם אחד ההורים ונפגשים בימים ושעות מסוימים עם ההורה השני, לרוב האבא, ויש ילדים שנשארים בבית בו גדלו ובכל פעם מגיע אחד ההורים להיות אתם בימים שהוסכמו מראש. 

ספר ילדים חדש רואה אור בימים אלו "פעם אמא, פעם אבא"ספר ילדים מקסים וחשוב, שנכתב לילדים להורים גרושים כדי שידעו שיש עוד ילדים כמוהם ויראו את חצי הכוס המלאה. הוא נכתב גם להוריהם, שלעיתים חשים רגשות אשם ומרבים לגונן עליהם.





"כְּשֶׁאִמָּא לוֹקַחַת אוֹתִי לַחֲנוּת הַצַּעֲצוּעִים
וְקָשָׁה לִי לִבְחֹר בֵּין דֻּבִּי לְמִשְׂחָק יְצִירָה,
הַבְּעָיָה נִפְתֶּרֶת בְּקַלּוּת:
אִמָּא קוֹנָה לִי אֶת מִשְׂחַק הַיְּצִירָה
וּכְשֶׁאַבָּא לוֹקֵחַ אוֹתִי לַחֲנוּת,
אֲנִי רָצָה יָשָׁר לְדֻבֵּי הַחֲמוּדִי
שֶׁהִשְׁאַרְתִּי שָׁם."

גיבורת העלילה היא אמה בת השש, ילדה להורים גרושים. היא מספרת איך זה לגדול עם הורים שחיים בבתים נפרדים. יש לה שני בתים, שני חדרים שונים ויפים ויש לה שתי משפחות. בבית של אמא סיון יש לה את פילי הפיל, ובבית של אבא משה יש לה את חזירי החזיר.

הספר מוקדש לכל אותם ילדים שבוחרים לראות את הצדדים החיוביים בגירושין ונשארים ילדים מאושרים שגרים פעם עם אמא ופעם עם אבא. הספר מלווה באיוריה של בר פביאן, שמאירה בשלל צבעים את הסיפור ומוסיפה לייחודיותו.

סיון כהן, בת 35 ואימא לאֵמה, עוסקת בתחום הפיננסי. פַּעַם אִמָּא, פַּעַם אַבָּא הוא ספר הביכורים שלה.

"פעם אמא, פעם אבא" מאת סיון כהן. איורים: בר פביאן. הוצאת "ספרי ניב", 23 עמודים. להשיג בחנויות הספרים הדיגיטליות או באתר ההוצאה.

*****  


"קלמן הקרנף בלי קרן על האף" מאת בלינדה בן-עטר-קוטלר

    


       

"קלמן הקרנף בלי קרן על האף" הרואה אור בימים אלו הוא ספר ילדים נפלא, המעמיד בלב הסיפור את קלמן, הקרנף הצעיר. לקלמן הקרנף יש גאווה גדולה וגם יש בעיה גדולה והכל בזכות ובגלל הקרן של אפו. היא כל כך מרשימה ויפה, שהציידים רוצים אותה ומוכנים לעשות הכול כדי להשיגה. מפגש מקרי עם זלדה הזיקית מוביל לפתרון יצירתי, שבזכותו יכול קלמן להמשיך בחייו בלי פחד.

דרך הסיפור נפגש הקורא הצעיר עם סוגיה מורכבת ומאתגרת: כיצד מצד אחד להישאר מי שאנחנו ולעשות את מה שאנו אוהבים ומצד שני למצוא דרכים יצירתיות להתגבר על אבני נגף ומכשולים בחיים.

בלינדה בן-עטר-קוטלר (56) אם לבן וחברת קיבוץ רמת יוחנן, מורה לחינוך מיוחד מעל 20 שנה, יועצת חינוכית ומטפלת באמצעות בעלי חיים. בלינדה פועלת למען זכויות בעלי חיים שהיא מאוד אוהבת, ומקדישה משאבים רבים מחייה למען חינוך והגברת המודעות לאיכות הסביבה ולשמירה על כדור הארץ. 'קלמן הקרנף בלי קרן על האף' הוא ספר הילדים הרביעי של הסופרת בלינדה בן-עטר-קוטלר. ספריה הקודמים: 'סיפור קצר על מותר ואסור' ("אוריון" 2017), 'גשר הקשר' ("אוריון" 2016) ו'מה אבא היה אומר' שנולד מתוך צורך אישי של בלינדה להתייחס לסוג של יתמות שבה הילד לא מכיר את ההורה. צורך המבוסס על סיפורה האישי שבו התמודדה עם יתמות בנה שלא הכיר את אביו שנפל בשירות מילואים טרם לידתו ("אוריון", 2015).

את הספר מלווים איורים מרהיבים בצבעים העזים של איגור קוביאר, בוגר בית הספר לעיצוב ויצ"ו בחיפה. איורים אלה ממחישים בצורה נפלאה את מסריה של המחברת. הספר מיועד לגילאי 12-5.

בלינדה בן-עטר-קוטלר מספרת כי כמו בספריה הקודמים גם בספר הנוכחי בחרה בדמויותיהם של בעלי חיים כדי להעביר את המסרים השונים. כמי שרווחתם וזכויותיהם של בעלי חיים חשובים לה היא שמחה לאפשרות לשלבם גם בספריה באופן שיסייע לה להמחיש לילדים את הנקודות השונות. בלינדה עושה שימוש בהקשרים השונים שיש לכל בעל חיים כדי לחדד את הנקודות השונות הנדונות בהם.

הספר מוקדש באהבה לקרנפים המעטים שנותרו בעולם, שלצערנו עדיין ניצודים בפראות ובאכזריות רק כדי לגנוב מהם את מה שמאפיין ומסמל אותם! ששייך להם, ולא לנו - הקרן שלהם. כל רווחי הספר מיועדים לארגונים שפועלים להצלתם של הקרנפים.

"קלמן הקרנף בלי קרן על האף" מאת: בלינדה בן-עטר - קוטלר. איורים: איגור קוביאר. הוצאת "אוריון", 24 עמודים. מחיר לצרכן 55 ₪. להשיג בכל חנויות הספרים וכן בחנות ההוצאה בקניון ערי החוף, רחוב סחרוב 19, ראשון לציון ובאתר ההוצאה.

*****





הדמות מתחת לבלוט מאת יורם כץ
 
דומה כי בשביל יצירתיות ודמיון, לא צריך יותר מקופסת קרטון... אחת היכולות הנפלאות ביותר שאנו יכולים להעניק לילדינו היא היכולת לדמיין, ליצור לעצמם עולם, למצוא בו מקום של ביטחון ונחמה גם כשהעולם שבחוץ מתנהג אחרת. לפתח חשיבה יצירתית, להעמיק את היכולת להמציא פתרונות חדשניים, לגשר על פערים ולהתמודד עם קשיים. כאשר אנו נותנים מקום לדמיון ומאפשרים לילדים לפתח את היכולת לדמיין אנחנו מחזקים את יכולת ההתמודדות עם מצבים בלתי צפויים, גמישות מחשבתית, הקשבה לעצמם ולסביבה, אמון וביטחון ביכולות שלהם ועוד. כל אלה ילוו אותם גם בחייהם הבוגרים ויהפכו אותם לגיבורי הסיפור שהם יוצרים.
ברור לכולנו שיש חשיבות רבה לאימון הדמיון, המסוגל לחוות סיפור או משחק באופן רב חושי ולפתח עולם פנימי עשיר ויצירתי. וככל שהאמצעים יהיו פשוטים יותר כך יישאר יותר מקום להמצאה וליצירה שלהם.





"הסימן האמיתי לפיקחות (אינטליגנציה) הוא לא יֶדַע אלא דמיון".
אמר אלברט איינשטיין. 



"כְּשַׁמַּאי הָיְתָה יַלְדָּה קְטַנָּה, 
הִיא קַבָּלָה מִכְתָּב מְגַמֵּד קָטָן
שֶׁמֵּעוֹלָם לֹא רָאֲתָה.
הוּא כָּתַב שֶׁשְּׁמוֹ גִּדְרוֹן,
הִשְׁאִיר עֲקֵבוֹת בְּכָל מָקוֹם
וְנֶעֱלַם לְעוֹלָם שֶׁכֻּלּוֹ  דִּמְיוֹן..."










האם באמת ראיתי בלוט שמתחתיו דמות הקוראת לעצמה גדרון? שאל סבא את נכדיו. "הדמות מתחת לבלוט" מאת יורם כץ בהוצאת "ספרי ניב" הוא ספר ילדים מקסים, שהגיבור של הסיפור הוא דמות בדויה הגורמת לילדים לפתח את דמיונם ולבחון אם היא מציאותית או פרי הדמיון.

"בַּלּוּט שֶׁמִּתַּחְתָּיו דְּמוּת שֶׁקּוֹרֵאת לְעַצְמָהּ גִּדְרוֹן,
" שָׁאֲלוּ הַנְּכָדִים זֶה אֶת זֶה בְּתִמָּהוֹן, 
"וְסַבָּא אֵינוֹ יוֹדֵעַ אִם זֶה מְצִיאוּת אוֹ דִּמְיוֹן?" 

לאורך כל הספר מתכתב הטקסט עם האיורים המקוריים, הנפלאים והססגוניים של טלי עמית, שמאירה בשלל צבעים את הסיפור ומקדמת את ייחודיותו.  

יורם כץ, סב לשישה נכדים, השתעשע לפני שנים רבות עם בתו הצעירה מאי במשחקי "גמדים וענקים". כעבור שנים, כשלחצר חזר הבלוט שמתחתיו דמות, הכיר אותו סבא יורם לנכדיו.


"הדמות מתחת לבלוט" מאת יורם כץ. איורים: טלי עמית. הוצאת "ספרי ניב", עמודים לא ממוספרים. מחיר לצרכן 64 ש"ח, להשיג בחנויות הספרים הדיגיטליות ברשת או באתר ההוצאה








ריקי ברוך















אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה