יום ראשון, 17 בינואר 2021

רומן סבוך- ציפורניים, כאפייה בין כיפות, לוחם הסוד והסתר וסבתא באה לעולם,

 

כאפייה בין כיפות מאת עלי ח'ליפה

 

"...כשקראתי בקול בכיתה היה עלי לבטא את האות פ', את ביטאתי אותה כמו ב'. המרצה ביקשה ממני לחזור על כך, לא הבינה מדוע קשה, ושוב אותו עזרא היה זה שהציל אותי: "אין בערבית את האות פ', לכן הוא לא מצליח לומר אותה."

"עכשיו הבנתי," אמרה תמר המרצה.

"תגיד לה מה אתה מתבייש?" עזרא גער בי.

"הבנתי, אתה לא צריך לצעוק,"אמרה. "יש לו מבטא ערבי."

"מה זה מבטא ערבי, הוא כולו ערבי. את לא רואה שהוא בלי כיפה?" קרא מישהו אחר וסידר את פיסת הבד העגולה שלראשו.

"אז אולי תיתן לו את הכיפה שלך" צחקקה הבחורה השמנמונת. הבחור לא נשאר חייב ותוך כדי הצחוק שפרץ בכיתה הגיש לי את הכיפה שלו. עכשיו הבנתי מהו אותו בד עגול. " (עמ' 18 בספר)


בימים אלו רואה אור הרומן "כאפייה בין כיפות" מאת עלי ח'ליפה. רומן נפלא ומרתק הפותח צוהר רחב ידיים למוביליות חברתית בחברה הערבית, לקונפליקט בין שייכות דתית לבין חברה חילונית, להתנגשות בין תפיסות פוליטיות ולניגודים שאין להם מענה בין שייכות לאומית לבין שייכות אזרחית 

ישראל, 1970. סמי, סטודנט צעיר מאוד מכפר טיבא, מגיע לאוניברסיטת בר-אילן ללימודי תואר ראשון במדעי החברה. המעבר מהכפר הקטן בגליל ומבית הספר התיכון בנצרת שבו למד לאוניברסיטה יהודית בעלת צביון דתי הוא הבסיס לסיפור אהבה בינו לבין סטודנטית יהודייה המתרחש על רקע מאורעות התקופה. סמי מתמודד ומתעמת עם המתחולל במרחב האוניברסיטה, שכמעט כולו יהודים, דתיים ברובם. הניסיון שלו להתערות בחברה החדשה יודע גאות ושפל, בעיקר כשהוא מנסה לשמור על זהותו ועל שייכותו לחברה שממנה צמח ואשר עיצבה את אישיותו, את דעותיו ובעיקר את תרבותו. הקורא העברי נחשף לאורך הספר לחלק מרזי החברה הערבית.

כבר נחשפנו לא אחת לזוגיות שהתפתחה בין ערבי ליהודייה וההפך, ההתמודדות בחברה אינה קלה כלל ועיקר מה גם שכל אדם רואה את עצמו בעל זכות להביע את דעתו ולהתערב בסוגיה שבעיני פרטית לשניים. גם בסיפור של מתמודד סמי עם אותה סוגיה ויכל לה.
נהניתי מאד מהרומן. התלבטתי במצבים שבהם התנגשו תפיסות פוליטיות וניגודים חברתיים לאומיים ואחרים. מצאתי את עצמי מזדהה עם סמי לאורך כל הסיפור ומברכת על החברות הטובה שהצליח לרקום בבר אילן.  

עלי ח'ליפה, יליד אום אל-פחם, מראשוני הסטודנטים הערבים באוניברסיטת בר-אילן בין השנים 1973-1969, פעיל חברתי ונוהג לכתוב במקומונים בשפה הערבית. רוב שנותיו שימש עובד סוציאלי ושנים אחדות היה מנהל מתנ"ס. כאפייה בין כיפות הוא ספרו הראשון בשפה העברית ובכלל.

"כאפייה בין כיפות" מאת עלי ח'ליפה. הוצאת "ספרי ניב", 539 עמודים. מחיר לצרכן 90 ש"ח, להשיג בחנויות הספרים הדיגיטליות ברשת או באתר ההוצאה.



סבתא באה לעולם מאת חוה קדוש


"אֲבָל פִּתְאוֹם הוּא נוֹלַד...
הַנֶּכֶד... קְטַנְטַן וְצַעֲקָן...
וְאָחַזְתִּי אוֹתוֹ בִּשְׁתֵּי יָדַיִם רוֹעֲדוֹת וּבְעֵינַיִם בּוּכְיוֹת
מִשִּׂמְחָה וּמֵהִתְרַגְּשׁוּת, מִתְּשִׁישׁוּת וּמֵהִתְפָּרְקוּת. 
מָה אָמַר, לוֹקֵחַ זְמַן לְהִסְתַּגֵּל לַתַּפְקִיד הֶחָדָשׁ-
"טא-טא",
תַּפְקִיד מֻרְכָּב וּמְחַיֵּה נְפָשׁוֹת".


"סבתא באה לעולם" מאת חוה קדוש הוא ספר מתנה חדש ומקסים המיועד לכל סבתא וסבא גם, לאלה שעכשיו ולאלה שבעתיד.

זהו סיפור הומוריסטי, אשר מתרכז בעניין אחד בלבד: הפיכתה של גיבורת הספר, הכותבת, לסבתא, לכאורה 'בניגוד לרצונה'. היא מספרת ומשתפת בקטע זה את כל המחשבות שעוברות בראשה בעקבות ההודעה על כך שהיא עומדת להיות סבתא בקרוב, ומציינת כי מדובר עבורה בהודעה לא פשוטה, כמעט כמו ההודעה על כך שבתה מתחתנת. היא מביאה בספר את מחשבותיה על הפחד מהסבתאות, על החשש משינוי הסטטוס וכמובן על המשמעות של היותה סבתא שאמורה לעזור, כנראה, בגידול הילד ולהוריד את הנטל מההורים. חוה משתפת בצורה כנה, גם אם בתוספת קריצה, את תחושותיה סביב הבשורה הגדולה, ואומרת בכנות כי איש לא שאל אותה לכך – ויש לעניין זה חשיבות רבה. היא מתארת את שעבר עליה מרגע ההודעה על הנכד המתקרב, כולל הקביעה שעליה להיות לצד בתה בחדר הלידה, ובסוף הקטע מחלקת טיפים ועצות לסבתות שבדרך.

"רַק לָאַחֲרוֹנָה הִתְחַלְתִּי לֵהָנוֹת מִסֵּדֶר יוֹם נוֹחַ שֶׁמֻּתְאָם רַק לִי (...), רַק עַכְשָׁו אֲנִי חוֹזֶרֶת לְהַרְגִּישׁ קְצָת צְעִירָה וְיוֹתֵר עֵרָנִית. זֶה לֹא הַזְּמַן לִנְכָדִים!!! (...), עַכְשָׁו אֵין לִי זְמַן לְלַמֵּד אוֹתָם לִהְיוֹת הוֹרִים!" (מתוך הספר)

מודה, ההגעה שלי לסבתאות הייתה ממקום שונה לחלוטין. הייתי קצרת סבלנות, חיכיתי לרגע הזה וכל שבוע הריון שעבר שמחתי עוד יותר. כשידעתי שאהיה נוכחת בלידה הייתי על גג העולם. קבלתי את פניו של נכדי הבכור שהכניס לחיי ולחיי כולנו אור גדול שלא היה לנו שנים רבות. 

לאורך כל הספר מתכתב הטקסט עם האיורים המקוריים, הנפלאים והססגוניים של טלי עמית, שמאירה בשלל צבעים את הסיפור ומוסיפה לייחודיות שלו.

חוה קדוש היא עובדת סוציאלית ופסיכותרפיסטית ותיקה, מורה ומדריכה מקצועית המתמחה בין השאר בטיפול קבוצתי ובשילוב בין גישות מקצועיות שונות. חלק ניכר מזמנה היא מקדישה לכתיבת שירים וסיפורים, לציור וליצירה. ההומור כמו גם המקצועיות והרצינות ניכרים בכל עיסוקיה.

חוה קדוש: "בכנות, עד אז המילה "סבתא" לא התגלגלה לי טוב בפה, אבל מאז... מאז חוויתי חוויות סבתאות רבות, שאני משוכנעת שגם סבתות אחרות חוות כמותן. מאז ומעולם היה תפקידה של הסבתא חשוב, אך בשנים האחרונות החלו לחקור אותו מקצועית. כפסיכותרפיסטית, חוויותיי האישיות נרשמות אצלי גם בחשיבה המקצועית, ואחדות מהן מובאות כאן, ב"סבתא באה לעולם", בהומור ובלוויית קריצה".

"סבתא באה לעולם" מאת חוה קדוש. איורים: טלי עמית. הוצאת "ספרי ניב", 24 עמודים. מחיר לצרכן 64 ש"ח, להשיג בחנויות הספרים הדיגיטליות ברשת או באתר ההוצאה




רומן סבוך – ציפורניים מאת דליה טיירי

 

"רומן סבוך - ציפורניים" מאת דליה טיירי, הוא סאגה משפחתית ארוכה ומסובכת. פיתולי רומנים מוזרים, אהבה, הצלחה, קנאה וחורבן, והכול מלווה בנוכחות ציפורניים יפות, המשנות יעודן לפי הלך הרוח של הסיפור.

זהו סיפורה של משפחה מורכבת, סיפור אשר מסופר דרך עיניה של חברת המשפחה, שהפכה לכזו כחלק ממאמציה לכתוב את הספר. היא פוגשת במקרה בבחור צעיר, בעיצומה של סערה מול בת זוגו, מבקשת ממנו לספר לה את סיפורו ואת סיפור הזוגיות – ומשם הם טווים קשר עמוק, שמלווה את חייהם של הזוג לאורך כל הדרך, החל באותו ריב, דרך מחלתה של אימה של חברתו, החתונה שלהם, קיום חיי המשפחה והעסק, הולדת בנם ונטישתו של האב את המשפחה לאחר ריב גדול. לאורך כל הדרך מופיעות הציפורניים, כאלמנט אשר מסמל את 'מצב הרוח' או את העתיד לבוא בסיפור.

דליה טיירי, מורה וספרנית לשעבר, החלה בכתיבת הספר עם לימוד השימוש במחשב וראתה בו מעין עבודת סיכום לימי הסגר שנכפו עלינו.

דליה טיירי: "הייתם מאמינים? הכול התחיל מציפורניים. בחור צעיר ונאה התאהב בבחורה יפה מטופחת ציפורניים, המשיך לסאגה משפחתית ארוכה ומסובכת, המלווה כולה ביופיין של כפות ידיים מושקעות ובפיתולי רומנים מוזרים. לא קלה עבודת סידור וצביעת הציפורניים: דורשות דיוק, מיומנות, סבלנות ושלווה נפשית עד לתוצאות הרצויות: כפות ידיים הדורות ומושכות את העין. שלושה שבועות של כיף ושוב חוזרים על כל התהליך מחדש, כאשר בין לבין זורמים סיפורים, סיבוכים, ריגושים, אהבות גדולות, ותופעות מוזרות שלפעמים גורמות לנשים להחליף צבע בטיפול של פעם בשבוע. בסיפור הזה אין שמות לנפשות הפועלות, אין שמות למקומות שבהם מתרחשת העלילה; כמו כן לא מצוין זמן או תקופה מסוימת, כי רומנים, התאהבויות והזיות משונות יכולה להופיע בכל מקום, בכל זמן ולכל אדם".

"רומן סבוך - ציפורניים" מאת דליה טיירי. הוצאת "ספרי ניב", 100 עמודים. מחיר לצרכן 84 ש"ח. ניתן להשיגו בחנויות הספרים הדיגיטליות ברשת, או באתר ההוצאה 





לוחם הסוד והסתר מאת רפי סיטון
פעילות הביון החשאית של איש המודיעין והמוסד





"לוחם הסוד והסתר – פעילות הביון החשאית של איש המודיעין והמוסד" מאת רפי סיטון, בהוצאת "ספרי ניב" מביא את סיפורו האישי של רפי כאיש מודיעין. הספר לא דן רק בפרשיות ריגול וביון, אלא כולל גם אירועים אחרים מחיי היומיום, מרתקים בפני עצמם, שחלקם התפתחו והובילו לגמרי במקרה לפעילות מודיעינית מרתקת.

רפי סיטון נמנה עם דור הולך ונעלם של אנשי מודיעין שצמחו מהשטח ולא למדו ערבית באולפנים ובקורסים למפעילים, אלא דברו את השפה בבית והיו בקיאים ברזי התרבות הערבית, מנהגיה והתנהלותה; אישים שהפכו את הידע ואת הניסיון שלהם לכליֵ עבודה מושחזים לכריית מידע בהפעלת מקורות חיים; דור של מפעילים שידע ליצור קשר אישי עם סוכניהם, לאתר את נקודות התורפה של יעדי הגיוס שלהם, להבקיע ולגייס.

רפי הוא בוודאי מהטובים, מהמנוסים ומהמקצועיים בחבורה זו של מייסדים שלאורם התחנכו דורות של אנשי "יומינט", שניסו – ועדיין מנסים – להיכנס לנעליהם הגדולות וליישם את תורתם. רפי העמיד דורות של חניכים לא רק בהפעלה בשטח, אלא גם בלימודי הערבית, עולם שלם של תרבות, מנהגים, משלים ופתגמים.

תא"ל במיל' גדי זהר, לשעבר מפקד יחידה 504 מספר: "בדרכו הציורית המרתקת רפי סיטון שוזר בספריו תיאורי עשייה מודיעינית עשירה מיום גיוסו לצה"ל בשנת 1950, בעודו עולה חדש מסוריה ומלבנון הדובר ערבית מבית, אך מתקשה בעברית, דרך שירותו בנח"ל במשך שנה, וכלה בשירותו בחיל המודיעין ביחידה 504, היחידה שאוספת מודיעין באמצעות סוכנים ערבים, שהייתה ביתו במשך שנים רבות ובה הגיע להישגים מרשימים ביותר. לאורך שירותו ביחידה ובהמשך במוסד באו לידי ביטוי כישוריו המיוחדים כמפעיל מחונן שהשמיים אינם הגבול בעבורו. "לוחם הסוד והסתר" הוא ספרו השישי של רפי סיטון.

"רפי סיטון לקח על עצמו משימה ייחודית: להנגיש את המעשה המודיעיני לקהל הרחב, וזאת על אף ההירתעות מחשיפה – האופיינית לכל אנשי המודיעין – בעיקר עקב הרגישות הביטחונית הטבועה בהם ושעליה התחנכו. גם לי היה העיסוק בפרסום פרשות מודיעיניות קשה במשך שנים רבות, ועד היום אני ממעט בו. עם זאת אני רואה בחשיפה מבוקרת כלי להנחלת המורשת של קהילת המודיעין ושל תרומתה העצומה לביטחון ישראל ולהפצת ערכיה. רפי סיטון בורך בשפע בשתי תכונות חשובות: זיכרון עמוק לפרטי פרטים ויכולת מדהימה לספר סיפור ולרתק את קהל קוראיו ואת שומעיו. סיפוריו קולחים, עשירים וצבעוניים, ויש בהם תובנות רבות ולקחים הטובים לאנשי המודיעין, אך לא רק להם. הם מביאים את סיפורה של קהילת המודיעין ודרכה – את סיפור מאבקה של מדינת ישראל בעולמות אלה של מודיעין וביטחון. לכבוד הוא לי להיות שותף להנגשת ספרו של רפי סיטון לקהל הישראלי".


"לוחם הסוד והסתר – פעילות הביון החשאית של איש המודיעין והמוסד"
מאת רפי סיטון. הוצאת "ספרי ניב", 121 עמודים. מחיר לצרכן 87 ש"ח, להשיג בחנויות הספרים הדיגיטליות ברשת או באתר ההוצאה.








ריקי ברוך


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה