יום חמישי, 14 בינואר 2021

גוניה העגבניה ומסעה בעולם - סיפור ילדים מאת דור אורנשטיין




הַכֹּל קָרָה לִפְנֵי הֲמוֹן-הֲמוֹן שָׁנִים, כְּשֶׁהָיִיתִי עַגְבָנִיָּה צְעִירָה. כְּשֶׁרַק נוֹלַדְתִּי בְּסָלַט שֶׁל מִשְׁפַּחַת אוֹרְנְשְׁטֵיְן, הָיִיתִי מוּכָנָה שֶׁיִּתְבַּלּוּ אוֹתִי, יֹאכְלוּ אוֹתִי וְיִגְמְרוּ אֶת חַיַּי, אֲבָל יוֹם בָּהִיר אֶחָד שִׁנָּה מִיץ הַלִּימוֹן אָץ חַיַּי:


אני אוהבת עגבניות ונוהגת לשלב אותן בסלטים, בתבשילים, בפיצה, ברטבים כמו שכמעט כולם רגילים.. השבוע הגיע לידי ספר ילדים מעניין שבמרכזו ניצבת גיבורה אמיצה שקוראים לה גוניה העגבנייה.

בסיפור שנכתב כבר לפני הרבה שנים על ידי דור אורנשטיין שהיה אז בן 9 תפגשו את גוניה העגבנייה שעמדה להיות חלק מסלט כאשר בעקבות נגיעת מיץ הלימון, צמחו לה זוג ידיים ,זוג רגליים ופה. היא בורחת מאימת הסכין והמזלג ומתחילה את מסעה בעולם. במהלך מסע זה היא פוגשת חברים רבים, חלקם ירקות, חלקם בעלי חיים שכולם יודעים לדבר, מטיילת בארצות רבות , נמלטת מסכנות, ובסוף המסע גם מוצאת לה בן זוג אתו היא מקימה משפחת עגבניות חדשה.






מוטיב האנשה הבולט במרכזו של הספר מביא את הקוראים, ילדים בגילאי 4 ואילך לדמיין את העגבנייה כבעלת תכונות אנושיות, בעלת ידיים, רגליים ועיניים היוצאת למסע מסקרן ופוגשת בו חברים בדמויות שהעגבנייה בסלט אינה זוכה לפגוש. בסופו של הסיפור חוזרת גוניה העגבנייה ארצה ומכינה לכולנו הפתעה גדולה. 

מָצָאנוּ אֶת עַצְמֵנוּ עַל סִפּוּנָהּ שֶׁל סְפִינַת שׁוֹדְדֵי יָם! הַשּׁוֹדְדִים הִסְתַּכַּלְנוּ עָלֵינוּ, וְאֶחָד מֵהֶם אָמַר, "הֵי, תִּרְאוּ. יֵשׁ כָּאן קֶנְגּוּרוּ מְדַבֵּר, מְלָפְפוֹן מְדַבֵּר, וְעַגְבָנִייָּה מְדַבֶּרֶת! אוּלַי נִמְכֹּר אוֹתָם לְקִרְקָס? נוּכַל לְקַבֵּל הַרְבֵּה כֶּסֶף תְּמוּרָתָם!"

אהבתי את הסיפור ובעיקר את השימוש בדמיון הפורה של ילד בן התשע (בזמנו) שהפיח חיים בעגבנייה בזכות "מטה הקסם" של מיץ הלימון. העגבניה לא קפאה על מקומה היא יצאה, טיילה פגשה, הכירה ראתה והגשימה חברויות חדשות שלא היה לה יכולת להכיר, אם היתה נשארת סתם עגבניה טעימה בסלט.





מי שיזמה והוציאה את היצירה המיוחדת הזו אל הפועל היא תמר אורנשטיין, אימו של דור הצעיר שעם השנים הפך לאב בזכות עצמו. תמא אורנשטיין היא מנתחת מערכות, מאמנת אישית ומגשרת, שאהבתה לקריאה הפגישה אותה גם עם הצד השני של המתרס - הסופר .
במהלך הקריאה, מקבל הקורא באמצעות אפליקציית GREATBOOX אפשרות להרחיב את היכרותו עם הדמויות שבסיפור, ולהעשיר את חווית הקריאה באמצעות סרטוני וידאו, תמונות, צ'טים ומוזיקה.
****
לצד הספר הכתוב פועלת אפליקציה ייחודית המאפשרת שילוב מדיה מסוגים שונים בזמן הקריאה. תוך כדי הטקסט משולבים אייקונים של תמונה, סרט וידאו, סאונד וצ'ט. בכדי שתוכלו ליהנות מהערך המוסף תוכלו להוריד ללא תשלום את האפליקציה greatboox באמצעות google play/
















ריקי ברוך

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה