יום רביעי, 18 במרץ 2020

ספרים אישיים חדשים על מדף הספרים - "והים ביניהן", "כשתגדלי תביני" ו"מטהרן ליקינתון".





יש משהו בסיפורים אישיים שמקרב אותי באחת לכותב ומציב לי מראה מבלי שיש לי יכולת לשלוט בה. בכל סיפור או טלטלה אישי, אני נוטה למצוא את עצמי מתבוננת שוב בחיי שלי, בעברי, בילדותי וביכולות ההתמודדות שלי כצברית לעומת מי שעלו ארצה וברחו ממדינות בהן חוו רדיפות רק בשל העובדה שנולדו יהודים. שני ספרים אישים נוגעים ומקרבים רואים אור בימים אלו ואני ממליצה עליהם בכל פה. 







מטהרן ליקינתון מאת רחל כהן





כשהמציאות של אחרי המהפכה באירן הופכת לבלתי נסבלת, מסרבת רחל להסתגל לחיים החדשים. בצעד אמיץ היא מתייצבת מול האייתולה, מצליחה לקבל דרכונים לה ולשני בניה, ולמרות התנגדותה העזה של משפחתה, בורחת אתם לבדה לישראל כדי לחפש לה ולהם סיכוי לחיים חדשים.
וכמו רחל בסיפור "מטהרן לינקינתון" כך גם אמי. ביום אחד והיא רק בת 11 ואולי פחות, צררה עבורה אמה מספר דברי מאפה לשקית בד קטנה ושלחה אותה במסגרת קבוצת ילדים "שיצאו לטיול" בית ספרי כשבפועל  הבריחו את הגבול מדמשק, דרך לבנון עד לכפר גלעדי והגיעו לארץ ישראל. הרדיפה הבלתי פוסקת אחרי היהודים בגטו בסוריה , העינויים והגזל היו בלתי נסבלים ולא הותירו את הברירה אלא לברוח. מאז שעזבה בילדותה לא נפגשה אמא עם הוריה ומשפחתה ועד היום בגיל 89 מלווה סיפור הבריחה הזה את היוותה. 


"בשדה התעופה עברנו במהירות את הבדיקות הביטחוניות ואז סוף סןף הגיע מסעי אל קיצו. עמדתי עם ילדי למרגלות מטוס גדול שהשם אל על היה כתוב עליו באותיות קידוש לבנה. התיישבתי במקומי, הסרתי את החיג'אב החונק מעל ראשי, פיזרתי את שעי וחיכיתי לתחושת ההקלה, הניצחון והחופש
אבל במקומן הגיעו תשישות ועייפות, שהציפו אותי כמו גל ענקי ודאגה. הצלחתי כנגד כל הסיכויים לצאת לחופשי, אבל השארתי מאחור את האנשים היקרים לי ולא ידעתי מתי, אם בכלל, אראה אותם שוב. לא היה לי מושג לאן פני מועדות ומה צופן לי העתיד." (עמ' 92 בספר) 



בימים אלו רואה אור הספר "מטהרן ליקינתון" מאת רחל כהן. הספר מביא את הלא יאומן שיצר תקדים משפטי במדינת ישראל.
אחרי קשיי הסתגלות יודעת המשפחה שנים של אושר עד שהאסון פורץ בכוח לביתם: בשיאה של האינתיפאדה השנייה נהרג הבן קיוון מיריית צלף מדויקת במוצב יקינתון. מתוך הבור השחור, שלתוכו היא מוטחת בכוח, מוצאת רחל קרן אור להיאחז בה: היא מבקשת שישאבו את הזרע של קיוון כדי שיהיה לו דור המשך. נציגי הצבא המומים מהבקשה שלא נתקלו בשכמותה מעולם, מצליחים להשיג את האישור, אבל זאת רק התחנה הראשונה במאבק המשפטי הארוך שאליו יוצאת האישה הנחושה עד שהיא מצליחה להגיע להישג שאין לו תקדים. המסע הזה מסתיים בלידתה של נכדתה אושר בתו של קיוון, שמגיעה לעולם 11 שנה לאחר נפילתו של אביה ונותנת משמעות חדשה לחיים.

בסיפורה המרתק הכואב והמפתיע הצליחה רחל להשיג תקדים משפטי ולשכנע את בתי המשפט להתיר לה להשתמש בזרעו של בנה המת ולהביא לעולם באמצעותו נכדה. לאורך 11 שנה של מאבק מתארת רחל לסירוגין גם את הקשיים שחוותה עד שהצליחה לצאת את גבולות אירן למרות שנשבתה על ידי שלטון האייטולות. עוד מתארת בין הפרקים את דרכה לזרוע שמחה ואושר ממקום של עצב ודכדוך, ואיך אפשר לצמוח מכל משבר בידיעה שהחיים לא מותירים לך ברירה, אלא להיות אופטימי.

רחל שבתאי-כהן, הילדה שגדלה במה'לה, שכונת היהודים בטהרן, לא ידעה שהיא עתידה לחולל מהפכות ולקבוע תקדימים, אבל מאז ומתמיד ידעה לקחת את גורלה בידיה ולשנות את מציאות חייה.
בכנות מרגשת ובשפתה עשירת הדימויים מספרת רחל בספרה "מטהרן ליקינתון" לא רק את סיפור חייה, אלא גם מאלצת אותנו להתעמת עם ה"פרות הקדושות" שהפכו לחלק בלתי נפרד מחיינו בארץ הזאת.

"מטהרן ליקינתון" מאת רחל כהן, טפר הוצאה לאור, 220 עמודים. מחיר לצרכן 88 ש"ח, להשיג בחנויות הספרים ברחבי הארץ ובאתר








"כשתגדלי תביני" מאת ורד מוצ'ניק שיאון 








"'אני רעבה', אמרה יאנינה לריטה. 'אכלתן כבר!' גערה בהן אימן, 'לכו לישון'. הארוחה האחרונה שאכלו הייתה שבע שעות קודם לכן. דוויד לא ידע על כך, או אולי הוא רק העמיד פנים. הבנות הלכו לישון רעבות […] . אמא של מאשה חשפה את ישבנה של זיסל'ה בת השנתיים והצביעה על סימני הנשיכות. "תראי מה שברל'ה עשה לה". "בוריס ודדי גם עושים לי את זה וכל מיני דברים", קרא ברל"ה בבכי". (מתוך הספר)


"כשתגדלי תביני" מאת ורד מוצ'ניק שיאון בהוצאת אופיר ביכורים, הוא רומן מרגש על יחסים בתוך המשפחה, פסיפס אנושי מרתק שלא ישאיר אף קורא אדיש. זהו סיפור אנושי על משפחה במשבר שמציג את סיפורה המרתק של ילדה בשם יאנינה, שעלתה לארץ בגיל שלוש יחד עם משפחתה ממחנה העקורים בגרמניה בשנות החמישים של המאה הקודמת לאחר נפל העפלה באקסודוס. דרך עיניה, דרך הבנתה ורגשותיה נחשפים החיים בשנות החמישים בישראל, כפי שמבינה אותם כילדה. הקורא נחשף לקשיי הקליטה של העולים החל מאתגר השפה ועד לבעיות הפרנסה שהיו לרובם - למשפחתה ולשכניה. השכונה של יאנינה ביפו מתגלית כגטו של עולים ממזרח אירופה שנראים כמו נטע זר במדינת ישראל שזה עתה קמה.

אם המשפחה הייתה בדיכאון קליני והיא הרעיבה את ילדיה והכתה אותם. בתוך האווירה הקשה הזאת התפתחה יאנינה וניסתה לשרוד בעזרת יחסיה המאתגרים עם אחותה וחברתה הטובה טוני - חברה שתלווה אותה כל חייה עם חבריה ואהבתה הגדולה.

בספר ייחשף הקורא למקומה של הילדה במשפחה, הקשיים שהיא חוותה, היחסים המורכבים עם אחותה הצעירה ממנה בשנתיים והקשר המיוחד עם דודניותיה שניחמו אותה בקשיים איתם התמודדה. קשרים יפים נרקמו בין יאנינה היפה והשברירית לבין "מלך הכתה", יואב. אהבת נעורים תמימה נרקמה ביניהם. אהבה זאת נקטעה עם מות אמו כשהיה כבן 13 ועבר לגור באנגליה עם אביו. יאנינה וטוני חברתה התקבלו ללימודים באוניברסיטה העברית בירושלים, שם הכירה את אהבת חייה.

יאנינה גילתה סודות ושקרים שהוריה והחברה ניסו לשווא להסתיר מפניה. הדרך שבה התמודדה עם החשיפות האלה הגדירה את הדרך שבה ראתה את החברה הישראלית ואת החיים בכלל, לטוב ולרע, אבל יותר מכל היא חושפת פסיפס אנושי מרתק שלא ישאיר אף קורא אדיש.

הסופרת ורד מוצ'ניק שיאון, בוגרת האוניברסיטה העברית במגמת ספרות ולשון, זכתה בשנת תשס"ג במקום ראשון בתחרות הסיפור הקצר "כתוב", מטעם מפעל הפיס והמועצה להשכלה גבוהה. ורד פרסמה ספר שירים בשם "הרהורים", ספר ילדים שבו שמונה סיפורים: "מה שסיפרה לי ורד" שזכה להמלצה מטעם משרד החינוך וספר לבני נוער "הרפתקה באריאל".

ורד מוצ׳ניק שיאון החלה לכתוב את ספרה כשהייתה בת 19. היא בחרה לחשוף חלק ממאורעות בני משפחתה ששזורים בעלילה ומשתלבים בה. ״כשהתחלתי לכתוב יצאתי להרפתקה שלא ידעתי איך היא תסתיים״ ומוסיפה שכל רצונה הוא להעביר לקוראיה את המסר שמבחינתה הכי חשוב: "גם אם סבלתם בילדותכם, לעולם אל תוותרו ותמיד תשאפו להצליח, אך יחד עם זאת אל תשכחו לטפח את חיי המשפחה שלכם ותעניקו לילדים שלכם את כל מה שמגיע להם״.


"כשתגדלי תביני" מאת ורד מוצ'ניק שיאון. הוצאת "אופיר ביכורים", 310 עמודים. 
מחיר לצרכן 74 ש"ח, להשיג בחנויות סטימצקי ברחבי הארץ. 







והים ביניהן מאת רבקה כהן




"והים ביניהן" הוא סיפור מופלא שעוסק במסעה האישי של רבקה, כותבת הספר אל הכפר הקטן בקצה המגף האיטלקי שבו נולדה ובו שהו הוריה, שורדי השואה, עם מאות פליטים נוספים.  בעזרת ארגוני ההצלה היהודים והתושבים המקומיים שפתחו לבם אליהם, שבו הפליטים היהודיים אט אט לחיים.

סוגי ז'אנרים ספרותיים שונים מופיעים בספר האישי והמרגש. לצד קטעי היסטוריה איטלקית במלחמת העולם השנייה נרשמים סיפורים על מפגשים מופלאים עם בני המקום, וסיפורים מילדותה של רבקה במקום קטן בישראל השוכן לחוף ים שבו, כמו בכפר האיטלקי. הספר מתאר את מסע המחברת בת לניצולי שואה אל מחנות המעבר בדרום איטליה והיחסים המופלאים עם תושבי המקום. 


מתוך שתי נקודות התבוננות מקבילות מתארת רבקה כהן את סיפורם של הוריה ניצולי שואה, חבריהם וילדיהם. האחת ממקומה כילדה בישוב נוף-ים של שנות החמישים, והאחרת המתחקה אחרי סיפור הניצולים באיטליה, שם נולדה. התיאורים האישיים, המרתקים עד מרגשים מתובלים במידה נכונה של הומור ומציירים עלילה מרכזית בהיסטוריה היהודית בת זמננו.



"והים ביניהן" מאת רבקה כהן, הוצאת "ספרי ניב", 191 עמודים. מחיר לצרכן 78 ש"ח, להשיג בחנויות הספרים הדיגיטליות ברשת או באתר










ריקי ברוך

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה