יום שישי, 13 במרץ 2020

"מסע החורף של ארני פרייס"- ספר חדש מאת מיכל פורת







שני מניעים מרכזיים עמדו בפני מיכל פורת מי שכתבה את הרומן "מסע החורף של ארני פרייס". האחד קשור לידיעה שקיבלה אודות חבר הקיבוץ מוזיקאי כבן 80, שהייתה תלמידתו לפסנתר בקיבוץ גבעת חיים (מאוחד), שיצא לטייל באלפים ולא שב, מה שנשאר עלום ואפוף מסתורין עד היום. ומאידך סיפורי חיים של משתתפים בקבוצות פסיכודרמה שבהנחייתה. אנשים שונים, עולמות שונים שהשתלבו ונכתבו בסיפור דמיוני.

הרומן יומו האחרון של ארני פרייס מתאר את קורותיו של ארני פרייס, קשיש חולני, ניצול שואה, מוזיקאי ומורה לפסנתר, שמעולם לא התחתן ולא הקים משפחה. הוא חי באחד הקיבוצים בארץ במצב בריאותי רעוע שמוביל לאשפוזים חוזרים במחלקת גסטרו בבית חולים, שם מתעצמות בדידותו ואומללותו. הסיפור עוקב אחר בריחתו של ארני מבית החולים ומאחות משמרת הלילה המטילה עליו אימה. פניו מועדות למלון קטן באתר סקי בחבל טירול שבאוסטריה, שבו בילה בילדותו חופשות משפחתיות מאושרות עם הוריו ודודיו. שם, בתוך עין הפוחלץ התלוי לקישוט, הטמינה עבורו אמו מזכרת והשביעה אותו לחפשה כשתסתיים מלחמת העולם השנייה.
בערוב ימיו, עשרות שנים לאחר שהסתיימה המלחמה, מחליט ארני לממש את הבטחתו לאמו. הרומן מתחקה אחר קורותיו של ארני מרגע הבריחה מבית החולים ועד למותו ופורש בתוך כך את כל סיפור חייו המדהים והטרגי. במקביל, עוקבת העלילה אחר חברותיו וחבריו של ארני, שמקבלים הודעה מבית החולים על היעלמותו ומנסים לשווא לאתרו.





"צלצול. חנקה, מרכזת ועדת התרבות, קפצה משנתה אל הטלפון. חמש לפנות בוקר.
-מדברת יונה שושן מהגסטרו אונקולוגית, אחראית משמרת לילה, את רשומה אצלנו כמלווה, ארני פרייס נעלם מהמחלקה, גם התיק שלו איננו והוא גם לא עונה בטלפון. 
- מה, ממתי?
- עכשיו עברנו בחדרים, הוא לא בחדר, לא בשירותים, לא בפרוזדור, בשום מקום וגם לא עונה בטלפון שלו. 
- מה קרה בשם אלוהים? איך קם? הרי בקושי מסוגל ללכת, דוקטור דוקר דיבר איתי אתמול... אמר שיקח זמן עד שיוכל להישתחרר שישבת...
-אל תשאלי אותי מה קרה, שיהרגו אותי אם אני מוכרת לך לוקשים, אבל הוא הצליח לקום איכשהו. טוב, אין לי על מה להיתנצל, הוא ילד קטן? אנחנו לא בייביסיטר שלו, אם חולה יוצא מבית החולים מרצונו החופשי אנחנו לא לוקחים אחריות...."  (פרק א' בספר)

בהתבסס על דבריה, הדחף שהניע את מיכל פורת לספר את הסיפור של ארני נובע מן הצורך שלה כפסיכותרפיסטית וכאשה הנושאת בתוכה את הטראומה האישית שלה, לצאת לחיפוש אחר חוויית ההרס הבראשיתית, טראומה אשר עיצבה את דפוסי הגירוי והתגובה של רבים מאתנו – המשבר הקריטי בעולמו של ארני פרייס פורץ עם קפיצת אמו ונטישתה הפתאומית שמכחידה ברגע את כל משפחתו, וגורם לכשל כרוני בחוויית ההשתייכות וביכולת לקשר אינטימי. 








"נו, צריך להגיד שהיו לארני מעט תלמידים, גם לא ידע לבחור אותם והילדים גם לא התחשק להם לבחור אותו. אלה שעברו את מבחני השמיעה בחרו לנגן בכלי מיתר אצל ג’קי או אצל לוינגר בכלי נשיפה שבנוסף לחצוצרה היה גם תוקע בשופר בימים הנוראים למרות שנשבע שהוא אתאיסט גמור, רק לא פסנתר אצל ארני… או, מתחיל להאיר, ארני מסכנצ’יק מה רוצים ממך?

חנקה המשיכה לחתור רגל אחר רגל בשביל הבוצי, הפנס הפך מיותר בתאורת השחר החיווריינית, שמה אותו בכיס, ככה, גם יד ימין משתחררת לטובת ההליכה, אין נפש חיה בחוץ, מדברת לעצמה כי יש לה מה להגיד. כששואלים למי את מדברת? עונה שאוהבת לארח לעצמה חברה… היא עייפה ועוד לא התחיל היום…" 




מיכל פורת

מסע החורף של ארני פרייס הוא מסע מרגע לרגע, הנמשך ארבע יממות, בו בורח הגיבור באישון לילה מהמחלקה הגסטרואונקולוגית ונעלם, אין יודע לאן. זהו גם המסע של קבוצת חברים מהקיבוץ היוצאת לחפשו תוך מאמץ לפענח את סוד היעלמו עד לפתרון התעלומה, זהו גם המסע של כל הדמויות אל זמן פנימי, אל סוד הטראומה בעברן. 


זהו רומן שיש בו חיוך ודמע, מתח והתרגשות במסעו של הקורא. סיפור מתח החותר לפתרון החידה, לאן נעלם ארני פרייס, האם ישיגו אותו המחפשים, האם הוא מת או חי? זהו גם סיפור על היוודעות ועיבוד של כאב יסוד המעצב את חייהן של הדמויות.
כשאירועים שקרו במציאות מתנגשים בדמיונה של מיכל פורת, פסיכותרפיסטית ומטפלת ביחידים ובקבוצות מנהלת מכון איילת לפסיכותראפיה,  שהיא גם במאית תיאטרון, נולד רומן מופלא ומפתיע, "מסע החורף של ארני פרייס" ספר הנקרא בנשימה עצורה.



"מסע החורף של ארני פרייס" כתבה מיכל פורת  
הוצאת כרמל (215 עמודים)
מחיר מומלץ 89 ש"ח
לרכישה מאתר ההוצאה בהנחה מכאן














ריקי ברוך














אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה