יום שני, 2 במרץ 2020

עמודי שלמה וזוהרה -ספרים חדשים על המדף.








ב-19 במאי 2020 ימלאו 70 שנה לפתיחת מבצע "עזרא ונחמיה", שבו הועלו כול מאה אלף יהודי עיראק מבגדד דרך קפריסין לישראל. בחג השבועות, שאף הוא חל בחודש מאי ימלאו 79 שנים לפרעות,ה"פרהוּד", הפוגרום נגד יהודי עיראק שבו נרצחו קרוב למאתיים יהודים, יותר מאלפיים נפצעו, ובתיהם של חמישים אלף יהודים נבזזו. אף שהמועד הוא מקרי לחלוטין, בכול זאת הדים חזקים לאירועים אלה מגיעים אלינו מאותה תקופה בספרו של צבי גיל "זוהרה". שרואה אור בימים אלה.
זוהרה היא צעירה ילידת בגדד, יפהפייה, נבונה, נועזת וחברה דומיננטית במחתרת הציונית בעיראק "השורה". בת למשפחת ענברי, משפחה יהודית עיראקית מכובדת ועשירה. זוהרה היא גיבורת המחתרת הציונית בעיראק.


נוויל פיצפטריק הוא קצין מודיעין בכיר המוצב בבגדד, ממונה על המודיעין הבריטי בעיראק באחת התקופות הקריטיות בתולדות העולם עם עליית הנאצים לשלטון בגרמניה בשנות השלושים של המאה הקודמת. הנסיבות מביאות את השניים לקשר ענייני בשלב ראשון ולקשר אינטימי ואהבה סוערת על רקע סכנת החיים שבה נמצאת הקהילה היהודית בעיראק.









אהבה בלתי אפשרית, שיקולים פוליטיים עמומים, מהפכי שלטון, בריטים, עיראקים, לוחמי ה"פּשמרגה" הכורדים, אלה ואחרים נושפים בדרך זו או אחרת על פתיל חייה של זוהרה, אך המחתרת והיא בין חבריה עושים רבות להברחת יהודים בודדים וקבוצות בדרך לא דרך רוויה תלאות וסכנת חיים אל ארץ ישראל. העלילה רצופה פרקים דרמטיים וסוחפים ומביאה את הקורא עד למבצע "עזרא ונחמיה", שבו הוטסו מאה אלף יהודי עיראק לארץ בשנים 1950-51. בכך בא הקץ על גלות בבל בת 2,500 שנה.

אף שמדובר בעלילה וסיפורת הספר חושף את ההיסטוריה של הפזורה היהודית העתיקה ביותר- קהילת יהודי בבל, את הקורות אותה או את חלקיה במהלך אותן שנים, לרבות הקהילה הכורדית בתוכה, זו שייסדה את העיירה בארזאן שבה נולד גדול מנהיגיה ולוחמיה לחופש, מולא מוסטפא בראזאני וקשריו עם בני קהילתו היהודים. בעידן הקרוב יותר לאחר מלחמת העולם הראשונה בעת מלכותו של פייצל בעיראק מי ששלט בממלכה בתחומי הכלכלה, התרבות והאמנות היו היהודים. אלה ואירועים אחרים משתקפים בדפי הספר. מבחינה זאת יש בו כדי להשכיל, לא רק צאצאי בני הקהילה העיראקית אלא את הדור הצעיר בכלל, וגם את הוריו.


רגעי מתח לא מעטים ליוו אותי לאורך קריאת הספר, מתח שהיה שונה באופיו בנסיבות העלילה שנתמכה בהיסטוריה הכללית והיהודית. האם תצליח זוהרה? הם יגיעו הגולים לארץ ישראל בשלום? האם יעלה בידם של האוהבים להגשים את סיפור אהבתם? - יופי של ספר קריאה.

"זוהרה" הוא ספרו השביעי של צבי גיל, עיתונאי וסופר, ממייסדי הטלוויזיה הישראלית. מתעד השידור הציבורי. מרצה לתקשורת המונים. פעיל במוסדות לתיעוד והנצחת השואה ועומד בראש הפרויקט לתיעוד תרומת הניצולים למדינה. זוהרה הוא רומן היסטורי נוגע ומרגש.


"זוהרה"
מאת צבי גיל, הוצאת "ספרי ניב", 459 עמודים. מחיר לצרכן 88 ש"ח, להשיג בחנויות הספרים הדיגיטליות ברשת.






עמודי שלמה מאת שלמה עמנואל





בספרו "עמודי שלמה" חורז הכותב את אירועי חייו לשרשרת צבעונית ומרתקת: ניחוח סמטאות בירושלים, החולות טרם ההתיישבות העירונית, הירוק שעבר איתו מהקיבוץ, המלחמות ואותן אהבות מקסימות, שמוסיפות טעם לחיים ובאות ככוח מבריא וככוח מניע ליצירתיות. "עמודי שלמה" אינו ביוגרפיה, אלא שעשועי דמיון שלעיתים עולים על המציאות, מתנגנים בשלל צבעים ויוצקים עצמם כברונזה לוהטת שממלאת תבנית ויוצרת פסל ועוד פסל, עד לתערוכה שלמה – סיפוריו הקצרים. סיפורים שמלווים לעתים את סיפורה של מדינת ישראל.

שלמה עמנואל משלב בחייו את סיפורה של מדינת ישראל. דור שמיני בארץ. בהשכלתו הוא מהנדס
מכונות ובעל תואר שני במנהל עסקים. עבד שנים רבות בניהול מפעלים בארץ ובעולם. כיום יזם הייטק, אמן ויוצר רב-תחומי, צייר, פסל ומשורר. "עמודי שלמה" הוא ספר הפרוזה הראשון שלו. קדמו לו שני ספרי שירה: "עלי פלסטיק" (1985) ו"מנפה החלומות" (2014), אשר זכו לשבחים.


"משפחתנו הצטיינה בטוויית סיפורים כמו שהצטיינה בחייטות ובתפירת בגדים. כפועל יוצא, למספריים יש תפקיד חשוב בחיינו. ראשיתו בסיפור שבו נשכחו מספריים בבטנה של סבתי, והם אלו שאולי הביאו לקרע בינה לבין אימי, והמשכו בסיפורי אהבות אחרים במשפחה. כמובן, בכל מקום שיש חייטים, יש גם מספריים, המשמשים כמו אלות הגורל הגוזרות את גורלנו במספריים שלהן. גם בחיי הופיעו המספריים לא מעט פעמים. בפרידה מאבי, בפרידה מאימי כשנסעה לנֵכר, במעבר לקיבוץ מהעיר האהובה, בפרידה מיונתן, בפרידה מעומרי, בפרידות העצובות מנשים אהובות שכל אחת מהן השאירה בחדרי ליבי חוטים ובדים בצבעים שונים ומהם תפרתי לי עתיד".

"עמודי שלמה" מאת שלמה עמנואל, הוצאת "ספרי ניב", 236 עמודים. מחיר לצרכן 78 ש"ח, להשיג בחנויות הספרים הדיגיטליות ברשת.





ריקי ברוך


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה