יום שישי, 20 במרץ 2020

נשים שונות גיבורות בדרכן שני הספרים החדשים הרואים אור בימים אלו






שתי נשים ניצבות במרכזם של שני הספרים החדשים שרואים אור בימים אלו בהוצאת ניב. הספרים מפגישים אותנו עם מציאות קוטבית, התמודדת מול מארג קשיים ותעצומות נפש בדרך למעלה. הספרים ערוכים וכתובים בדרכים שונות האחד רומן והאחר פואטי. אני ממליצה בחום!




"מעשה באישה נעלה נעלה נעלה...." מאת ד"ר נורית צדרבוים
 

 זֶה סִפּוּר עַל אִשָּׁה

הַמַּעֲלֶה עַל נֵס מַעְלָה, וְחִסָּרוֹן קוֹלָהּ הָעוֹלֶה מִן הָאוֹב, מִן הַטּוֹב
זוֹרֵם כְּאוֹרֶה, הַמְּחַכֶּה לַתּוֹרָה, בִּקְצוֹת שְׂפַת הַמִּנְהָרָה.
תכירו- ספר מתנה חדש:
"מעשה באישה נעלה נעלה נעלה" מתאר בדרך של פרוזה פואטית, בגבול שבין סיפור ושירה, ובדרך משל ושפה מליצית (במכוון), את חייה של אישה. יכולה להיות זאת אישה ספציפית או כל אישה, אני או את
בין קטעי השירה והסיפור מנוסחת מסכת חיים של אישה המתמודדת עם עליות ומורדות, עם צער ושמחה, עם נסיבות החיים והמציאות שהיא פוגשת או יוצרת בדמיונה. מעשה באישה נעלה נעלה נעלה הוא סיפור קצוות מרתק. המפגיש אותנו עם הגבהים והנפילות, משל להיותה גבוהה משכמה ומעלה מחד וקטנה מאידך.
אהבתי מאד את האופן בו היא מספרת הימים הקשים בחייה, וכיצד התרוממה מתוכם, ורוממה את עצמה ואת סביבתה הקרובה.






אִשָּׁה נָעֲלָה נָעֲלָה נָעֲלָה
נָעֲלָה אֶת דֶּלֶת בֵּיתָהּ
פָּתְחָה חַלּוֹן לַאֲוִיר צַח שֶׁיִּפְלוֹשְׁ אֵל בֵּין קִירוֹת
לַעֲטֹף קוֹרוֹת
לְסַפֵּר אוֹדוֹת
לְהוֹדוֹת

בֵּיתָהּ הָיָה לָהּ מִבְצָר. 
אַף קִיר לֹא הָיָה קַר. 
סְדָקִים חָרְצוּ סִימָנִים בְּשִׁתּוּף פְּעֻלָּה מְתֹאָם עִם שִׁנֵּי הַזְּמַן.
 לְצַיֵּר צִיּוּר מֻפְשָׁט.

הספר מתחיל ממשפט שנתפס כמשחק לשון היתולי, שהוא למעשה ביטוי שהיה שגור בשנות ה- 60 ומוכר לדור המבוגר, (ראו מאמר מוסגר) אתו יוצאת הגבורה למסע שבו שלושת מילים אלה הן אבני הדרך ואבני המסע, ומשם מתפצלת הדרך, שמתארת, מצבים נשלטים ולא נשלטים והאופן בו אותה אישה נעלה, כל אישה, יכולה לנעול את נעליה שלה ולצאת ולהיות במסע החיים. 

*ובמאמר מוסגר ארחיב את מה שנרמז מעל בתוספת ההסבר המקצועי של המחלקה ללשון בבר אילן. 
אישה נַעֲלָה נָעֲלָה נַעֲלֳהּ, נָעֲלָה את הדלת בפני בעלה
בפעם הראשונה – נַעֲלָה, מדובר בתואר במשמעות של נשגב, עליון.
בפעם השנייה – נָעֲלָה, מדובר בפועל במשמעות של הכנסת כף הרגל לתוך סנדל או נעל.
בפעם השלישית – נַעֲלָהּ, מדובר בשם במשמעות של פריט לבוש לכף הרגל.
בפעם הרביעית – נָעֲלָה, מדובר בפועל במשמעות של סגירת שער\דלת\מגירה וכדומה במנעול או מפתח כדי למנוע את פתיחתם. לכן, משמעות המשפט היא אישה ממעמד עליון נעלה את נעליה וסגרה את הדלת בפני בעלה.


"… נָעֲלָה נַעַלֵי חַג בְּיוֹם שֶׁל חוֹל וְיָדְעָה אוֹתָהּ, מוּעֶדֶת לְיוֹם אֶחָד גָּדוֹל.
אִשָּׁה נַעֲלָה, מַלְכָּה אַחַת לְיוֹם אֶחָד, צוֹעֶדֶת בְּדֶרֶךְ מֶלֶךְ לְלֹא חַת.
יוֹדַעַת לְפַתֵּל דְּרָכִים יְשָׁרוֹת, לְסַכֵּל כַּוָּנוֹת זָדוֹן, לְסַקֵּל אַבְנֵי דֶּרֶךְ וְאַבְנֵי שָׂפָה, שֶׁאֵין בָּהֶם אָב אוֹ אֵם… נָעֲלָה בְּעַצְמָהּ דְּלָתוֹת שֶׁסָּבְבוּ עַל צִירָן,
שֶׁלֹּא תִּפְרֹץ רוּחַ סוֹרֶרֶת אֶל דֶּלֶת פְּתוּחָה… לְהָבִיא אֲרוּכָה לְאוֹתָהּ אִשָּׁה נַעֲלָה, שֶׁמָּצְאָה בַּדְּרָכִים בֵּין קִירוֹת אֵזוֹבִים אֶת שֹׁבֶל נַפְשָׁהּ, וְקָשְׁרָה לָהּ הִלָּה,
לָרוּץ בִּילָלָה עִם עֵדַת זְאֵבִים…"



בין דפי הספר שזורים ציורי דיוקן שצוירו על ידי המשוררת שהיא גם אמנית חזותית. הציורים מתכתבים עם התוכן לא רק דרך הדימוי אלא גם דרך החומריות. הפסים שנתפרו במכונת תפירה והחוטים שנשזרים ויוצאים כאילו במפוזר מתארים ארגון משל עצמם. הציור והטקסט מהדהדים זה לזה.

הציורים הם מתוך גוף עבודות שהוצגו בתערוכת היחיד של המשוררת 'כתב תפר' במוזיאון עוקשי לאמנות עכשווית (2017). החיבור שלהם לספר זה, מביע בעוד דרך את המשמעות העמוקה של 'כתב תפר' – על כל אופני הפרשנות שלו.

ד"ר נורית צדרבוים, יוצרת וחוקרת רב תחומית, אמנית חזותית, סופרת/ משוררת, חוקרת, אוצרת, מרצה, מסאית ויועצת אמנות. מנהלת סטודיו פרטי ליצירה ומחקר והדרכה. מרצה במכללה האקדמית לחברה ואמנויות, ובמכללת וינגייט במסלול הכשרת מטפלים באמנות. מציגה בתערוכות אמנות, ואוצרת.
ספריה הקודמים: בקטגוריה שירה ואמנות – 'שאון של חול מתקתק בַּשקט', 'כאן ציור', 'כולם היום פניי', 'דיוקן בשירת האגם הגווע', 'מגילת הסתר'. בתחום העיון והמחקר: שלושה בפרדס היצירה, self-portraiture – the art of self-research

זהו סיפור קורותיה של אישה המובא בדרך שיר/ מעשייה לירית. ומספר את כל חייה של האשה, את בחירותיה, את דרכיה ואת החלטותיה. הטקסט מוגש לקוראים בדרך של משחקי מילים, וחריזה נהדרת. 
"מעשה באישה נעלה נעלה נעלה..." כתבה ואיירה ד"ר נורית צדרבוים, הוצאה משותפת "נוריתארט" ו"ספרי ניב", 23 עמודים. מחיר לצרכן 92 ש"ח, להשיג בחנויות הספרים הדיגיטליות ברשת או בחנות המקוונת של ההוצאה או באתר של נורית




רכבת השעה חמש וארבעים מאת סיגל אור כהן 


"שאגת צופר מתקרבת מהדהדת ומרעידה את הווייתי. הצליל מוכר. אני מניעה את שפתיי ללא קול ושואלת, 'היכן אני?'. 'הבוקר נוריד לך את התפרים', נשמע פתאום קול רך, איתן ויציב, קול הבוקע מבין בליל הצפצופים המונוטוניים הצורמים באוזניי" (מתוך הספר).
אני זוכרת היטב את אסון הרכבת ברבדים. הרכבת היתה בדרכה דרומה מחיפה לבאר שבע. בשדות החקלאים בסמוך לרבדים פגעה הרכבת במשאית שחצתה את בפסים, מעוצמת ההתנגשות התפרקה המשאית והרכבת ספגה פגיעה קשה. הקרונות הראשונים שהיו עמוסים יותר מהאחרים (בזכות המזגן) ספגו פגיעה קשה ואחד הקרונות אף התנתק והתרסק לתעלה. רבים מהנוסעים נלכדו תחתיו. 

אסון רבדים הוא מהכבדים שבאסונות הרכבת שהתרחשו בשנים האחרונות (מבי לשכוח את אסון הבונים 1985) מחיר האסון היה 250 פצועים ושבעה הרוגים  בהם נהג הקטר. 

ובחזרה לספר. ויקי, אישה צעירה בשנות הארבעים לחייה - אם, רעיה וקרייריסטית, ממהרת אל תחנת הרכבת "השלום" בדרכה הביתה. זהו יומה האחרון במשרד בתל אביב. לפתע חולפת בה תחושה מוזרה, אך היא מתעלמת ממנה, מסדרת את דש חולצתה מתחת לחליפת המנהלים ועולה לרכבת שעתידה לשנות את חייה. מתפקיד בכיר בדרך לשליחות בינלאומית עם משפחתה בקנדה, מתרסקים חייה באסון תאונת הרכבת ברבדים בשנת 2005 . 


"הבטתי בדמות הזרה שבראי. ראיתי את אותה ילדת טום בוי, זו שאביה הכריח אותה להסתפר כמו בן, היא זעקה בתוך היצור החבול שמולי.
לא הכרתי את עצמי.
שום זכר לויקי.
מי זאת האישה הזאת?
הנחתי למראה להישמט מאחיזתי וליפול לרצפה. בוםםםםם. 
"מה את עושה? " נזעק מוריס ומיהר לרכון על ברכיו ולאסוף את השברים.
בראשי שמעתי את אימו לוחשת, שבע שנים רעות. היא מאמינה באמונות טפלות.
חשתי הקלה עצומה ששמעתי את קול הנפץ. השברים שהתפזרו על הרצפה סמלו את כל חיי הקודמים המתנפצים כעת אף הם.
...דמעות עלו בעיני וזלגו על לחיי בחופשיות וללא הפסקה." עמוד 147 בספר.


זהו רומן אמיץ ומעורר השראה המבוסס על חייה של סיגל אור ומתאר מסע אל המוות דרך גילוי האור של העולם הבא ואל החיים כנגד כל הסיכויים. זהו סיפור יוצא דופן על חוסן נפשי, אומץ לב, שמחה ואהבת חיים.
סיגל אור כהן, ילידת 1965 אם לשלושה בנים, מנטורית לשינוי תודעה, מטפלת אנרגטית, מרצה ומנכ"לית עמותת נחמה. זהו ספר הביכורים שלה.
סיגל, בכירה בבנק הפועלים, עמדה לעבור עם בעלה וילדיה לקנדה כדי לנהל נציגות בנק בטורונטו. היא נפרדה מחבריה בבנק ועלתה על הרכבת לביתה בלהבים שכבר נמכר ותכולתו נשלחה לטורונטו. המזגן בקרון הקבוע, קרון השמורים-הצפוני ביותר ברכבת בו נסעה, לא פעל. 10 דקות לפני התאונה סיגל עברה לקרון הראשון מאחורי הקטר. מסוק חילוץ של חיל האוויר גילה מהאוויר אישה אנונימית שרועה מחוסרת הכרה בלב שדה חמניות, כ-40 מטרים ממקום התאונה. סיגל סבלה מפגיעה רב-מערכתית ועברה 2 החייאות. היא ראתה את מנהרת האור שהוביל אותה לייעוד החדש שלה בחיים - מנטורית לשינוי תודעה, מטפלת אנרגטית, מרצה ומנכ"לית עמותת נחמה.
מעשר מהכנסות הספר ייתרם לטובת פעילות עמותת נחמה.

זהו רומן אמיץ ומעורר השראה המבוסס על חייה של סיגל אור ומתאר מסע אל המוות דרך גילוי האור של העולם הבא ואל החיים כנגד כל הסיכויים. זהו סיפור יוצא דופן על חוסן נפשי, אומץ לב, שמחה ואהבת חיים.

"רכבת השעה חמש וארבעים" מאת סיגל אור כהן, הוצאת "ספרי ניב", 393 עמודים. מחיר לצרכן 129 ש"ח, להשיג באתר ספרי ניב. מחיר דיגיטלי 99 ₪. 














ריקי ברוך

















אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה