יום שישי, 7 ביולי 2017

למדתי ללכת "על חבל דק" כי כל המגירות מרובעות ואני בכלל משולש


ליוויתי אותם למעלה מ25 שנה כמחנכת ומורה מקצועית בחטיבת הביניים. הייתי לצידם ברגעים של התפרצויות כעס, וגם כשהופרעתי במלאכת ההוראה ורציתי לראות אותם "כמו "כולם", ברור היה לי שזה לא ביכולת הבחירה שלהם. ילדים, נערים ומבוגרים עם לקויי למידה והפרעות קשב וריכוז מתמודדים עם מנעד רחב של קשיים מול עצמם, במסגרות השונות ובחברה.

כשהבן שלי אובחן כבעל הפרעות קשב וריכוז, כבר היה בעשור ההשני של חייו. אם להודות, הייתי רחוקה מלהיות מופתעת. הכעס שהצטבר בתוכי כנגד המערכת, זו שלא ידעה להתמודד עם החוכמה והישירות שלו, נדחק באחת כאשר יצא מהמערכת בתום יב כיתות והגיע למי שהוא היום והס מלפרט. 



"זו המתנה הגדולה שקבלתי בחיים, זה מה שעושה אותי שונה לטובה מהרבה אנשים סביבי"

                             
בימים אלו רואה אור הספר "על חבל דק" מאת שלי הרשקו ועמליה עינת.
על חבל דק הוא הצצה מרתקת לתוך ראשם של סטודנטים לאומנות בעלי לקויות למידה והפרעות קשב-ריכוז. 
ההשקה שבין לקויות למידה ובעיות במיקוד הקשב והריכוז לבין יצירה אומנותית נמצאת במרכזו של הספר. מחקר ראשון מסוגו הבוחן את ההבעה האומנותית כנקודת פריצה אצל סטודנטים בעלי לקויות למידה באקדמיה "בצלאל".


עדויות הסטודנטים מציגות את הדרכים הייחודיות בהן הצליחו האמנים לעקוף את מחסומי החולשות האינדיבידואליים, לקראת חיים יצירתיים ואינטלקטואליים. לצד מקבץ האמירות מצד הסטודנטים, מילוליות וחזותיות,המהווה המחשה מרתקת לאופיים של הקשיים, כמו גם של עומק ורוחב היכולות של הסטודנטים המשתתפים במחקר – מופיעים בספר גם מאמרי מבוא וסיכום מחקריים.
יצירותיהם הן אוסף של עדויות סטודנטים כשהן מנוסחות בטקסטים נוקבים, חושפניים ולפרקים גם מעוררי השראה, המאיירים את המתחולל בנפש המסובכת בפקעת של רגשות סותרים. 





"כשאמרו לי לצייר שרטוטים ואני ציירתי סיר תותים", כותב עציון מזרחי לצד הכרזה "אני רוצה ללמוד לעוף" (עמוד 36 בספר) 
לא ידעתי בהתחלה אם סרטוטים זה עם ס' או ש' ות' או ט' ואז כתבתי את כל הסיטואציות וכל הסוגים ויצא לי סיר תותים. היה רחש כזה אבל לי לא היה איכפת".

יש אותי (עציון)
יש את אמא שלי (בכתה כשקיבלה את תוצאות האבחון הראשון שעשיתי)
יש את אבא שלי (הוא מחבק מצויין)
ויש את אחותי הגדולה (שלא הפסיקה להגיד לי כמה אני אפס בכל פעם שניסתה ללמד אותי מתימתיקה)
יש אחות פחות גדולה (שלא הפסיקה לתקן לי שגיאות רגע לפני שהגשתי משהו  שכתבתי לאנשהו
ויש את הדיסלקציה (ברוך שעשני דיסלקט)"
דומה כי אין תאור תמציתי ומדוייק יותר משכתב עציון לצד הכרזה "אני רוצה ללמוד לעוף". 

תחושת התסכול נוכח השוני שאינו בשליטתם, מה שהופך אותם לא אחת מושא ללעג, אינה עוברת עם השנים. חלקם של הסטודנטים שיצירותיהן המופלאות מובאות כאן בספר מעידים על משקעים וצלקות רגשיות שנצרבו בנפשם גם כאשר היצירות המובאות כאן מבטאות בדרך מופלאה את כשרונם הבלתי מעורער.





הספר ״על חבל דק״ מבוסס על מחקר משותף שערכו שלי הרשקו, דיקנית הסטודנטים ב״בצלאל״, ועמלה עינת, מומחית בכירה בתחום ליקויי למידה, במסגרת קורס מיוחד שפותח בשיתוף המוסד לביטוח לאומי, כחלק ממערך התמיכה ללקויי למידה. המחקר מנתח את התבטאויות הסטודנטים ובוחן אותן לאור תפיסת מרחב ההבעה האמנותי ככזה המאפשר לייצר נקודת פריצה לחופשי מההוויה החוסמת והמתסכלת, וכצומת של שינוי וצמיחה.






להשיג ברשתות הספרים ובקנייה אונליין באתר הוצאה גלילית. המחיר: 98 ₪








ריקי ברוך






אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה