יום שני, 7 בפברואר 2022

נשות הקרב, התגלות, כלב, דב וסודה, חידת החלילן, מנדל של חצות, ממלא המקום, הכאב הלא נראה, פאר היצירה ותנועת המטוטלת - פרוזה מיטבית











כלב, דב וסודה מאת סטיבן בלונורוביץ

"כלב, דב וסודה" מאת סטיבן בלונורוביץ הוא רומן רפלקטיבי פורץ דרך המציע לקורא/ת הזדמנות לצאת למסע פנימי ולחוות אינטימיות מאלף ועד תו בצורה הכי אותנטית שיש.

הרומן מספק הצצה נדירה לתוככי הקהילה הגאה: מה זה אומר להיות גיי בעולם? מה המשמעות של חיפוש אהבה באפליקציות ההיכרות? איך מרגיש גיי מתוקתק כשהוא נוסע לחפש אהבה דווקא בהודו, שכולם נוסעים אליה להתכלב? ומה באמת קורה בסאונה?

במקביל, הספר עוסק בנושאים שצעירים רבים יתחברו אליהם, ללא קשר לנטייתם המינית: המסע להודו, סמים וטריפים, חיפוש עצמי, ובעיקר, החיפוש אחר אהבה במציאות דיגיטלית.

"כלב, דב וסודה" עוסק בכל אלה דרך סיפורו של אסף, מורה גיי ורווק במשבר גיל השלושים, שטס לחפש אהבה בהודו ובכל פעם נפגש עם דמות אחרת. סדרת מכתבים חשופים ואינטימיים שאסף כותב לקוראים, שהם למעשה האהוב הערטילאי שלו, מאפשרת לקוראים מסע צבעוני לגילוי עצמי דרך מערכת יחסים עמוקה, כנה מאין כמוה ואינטימית עם שאלות עמוקות על מיניות ומגדר.

הספר נוגע בכאבים הכי גדולים של הזהות המינית, ולא מהסס לעסוק בנושאים שאין להם ייצוג אותנטי אמיתי בספרות הישראלית - התרבות המינית ולעתים הסליזית של הקהילה הגאה, השנאה העצמית, הציניות שהיא רק מנגנון הגנה.


"תחשוב על חיה, החיה הראשונה שקופצת לך לראש״, "כלב", השבתי. "למה? מה הוא מסמל עבורך? מה אתה רואה בו?" שאל כדי להעמיק. "כי כלב זו החיה האהובה עליי, יש בה נאמנות. כלב יודע לקרוא סיטואציות ולהגיב בהתאם, הוא מרגיש את חברו האדם, והוא מאוד שובב". הרגשתי אותו מחייך. "עכשיו תחשוב על חיה נוספת, חדשה, הראשונה שקופצת לך לראש". "דוב. הוא הכי חזק ועוצמתי בג'ונגל, הוא נראה אכזרי, אבל עליי הוא משרה ביטחון, והוא חמודי ופלאפי כזה שבא רק לחבק אותו". "כשאני אומר לך מים, מה עולה לך לראש?" שאל. "סודה. אם יש מים או סודה, אני אקח סודה. יש משהו בסודה שפשוט... מהרגע שפותחים את הבקבוק קורה משהו. זה תוסס, זה מרענן, זה מעניין כל הזמן". (מתוך הספר)

סטיבן בלונורוביץ', יליד 1990, הוא סופר, איש חינוך ופעיל חברתי, בעל תואר ראשון בחינוך ובאומנויות מהאוניברסיטה הפתוחה ותואר שני במִנהל ומדיניות החינוך מאוניברסיטת תל-אביב, אשר מכיר היטב את העולם שהוא כותב עליו. הוא נולד ב-1990, בן בכור צבר להורים שעלו ארצה מברה"מ. הילדות של סטיבן הייתה רצופת קשיים ואתגרים בבית. אביו, עולה חדש שהתקשה לפרנס את המשפחה, היה אלכוהוליסט, וסטיבן ספג לא פעם אלימות בבית. היציאה שלו מהארון בגיל 14 לא שיפרה את המצב. למרות זאת, הוא מעיד על עצמו שב"בכל צומת חיפשתי את קבוצת השייכות הטובה ביותר. הלכתי לצופים, ניסיתי לא להתפתות לחיי הלילה והסמים".

היום סטיבן בלונורוביץ' הוא משנה למנכ"לית בעמותת "עמית לדרך" ועוזר לצעירים עם נסיבות חיים מורכבות להעצים את עצמם ולבחור בחירות טובות.

בין אם אתם רוצים להכיר טוב יותר את הקהילה הלהט"בית ובין אם אתם רוצים להכיר טוב יותר את עצמכם או ללמוד משהו על החיים, הקריאה של "כלב, דוב וסודה" תספק לכם תשובות.
"כלב, דוב וסודה" מאת סטיבן בלונורוביץ'. הוצאת ספרי ניב, 179 עמודים. מחיר לצרכן 88 ש"ח, להשיג בחנויות הספרים הדיגיטליות ברשת או באתר ההוצאה.



התגלות-הלוויה אחת בברן מאת קובי אראל
בימים אלו רואה אור הספר "התגלות – הלוויה אחת בברן". רומן היסטורי מרתק, מפתיע, מפותל ומורכב המנוהל בשני צירי זמן, עבר והווה, הנשזרים יחד.

דניאל נוייהאוז, אדריכל צעיר וכישרוני, נסחף בעקבות סבו הנמרץ, ד"ר דויד נוייהאוז, בעלים של חברת ענק לתרופות בבאזל, להרפתקה שמתחילה בברן שבשוויץ וצוללת אל העבר הבלתי מוכר, מלחמת העולם השנייה ותהפוכותיה. השניים מגיעים מישראל לברן, לטקס אשכבה ושרפת גופה של אדם הקרוב לסבו של דניאל, ד"ר רולף פון ווסלינג, וזהותו של קצין המודיעין הגרמני באותה תקופה נחשפת אט־אט.



פרקי יומן שכתב הסב מאז ילדותו, מכתבים ושיחות שהם מנהלים מובילים לגילויים על אודות סבו שמטלטלים את דניאל, מעמתים אותו עם שדים מודחקים בחייו ומאלצים אותו להתמודד איתם. מפגש עם אלכסנדר, נכדו של רולף, משנה לחלוטין את חייו.

זהו מסע בנפשו של הסב, המשיק לאירועי המלחמה ולחיי נכדו, צעיר בעל רקע אינטלקטואלי רחב באדריכלות, על רקע אהבה אינטימית חזקה ומיוחדת בנופיה המופלאים של שוויץ ובתרבותה הייחודית.
"איך לא חשבתי על כל זה קודם? הרי זהו הצו שהיה שמור עם רולף מכל משמר בכספת! החזרתי בזהירות את המכתב המצהיב למעטפה ומצאתי בה מסמך נוסף, נייר מכתבים עם סמל הרייך, מעין מִזכר פנימי שעליו כתובים בכתב יד שמות ומספרים" (מתוך הספר)

קובי אראל, נולד בתל אביב, תושב שוויץ. "התגלות – הלוויה אחת בברן" הוא ספרו הראשון.
"התגלות – הלוויה אחת בברן" מאת קובי אראל. הוצאת "ספרי ניב", 430 עמודים. מחיר לצרכן 88 ש"ח, ניתן להשיג באתר ההוצאה ובחנויות הספרים ברשת.




נשות הקרב מאת רן שן
"נשות הקרב" מאת רן שן, הוא רומן נפלא ומהנה, המספר את סיפורן של שלוש נשים חזקות בעשור השני של המאה ה-21: אליזבת, סטודנטית עזת מצח אשר מוכנה לעשות הכל על מנת להשיג את מטרותיה והוגה רעיון חדש של לימודים בשילוב מוזיקה; ליאת, חברתה הטובה, שותפתה לדרך בחלק מהתוכניות שהיא זוממת; נלי, אולי הדמות השלמה ביותר בסיפור, אם לליטל בת השש, שנשואה בשנית לקובי בעלה האוהב ומלמדת כיתה בחטיבת ביניים אשר בוחנת את יכולותיה להעביר חומר לימודי.




הספר "נשות הקרב" מיועד לכל מי שרוצה ליהנות מסיפור טוב על עוצמה נשית בישראל, ולכל מי שרוצה הפסקה קצרה מחיי היום-יום כדי להתרווח מול עלילה מציאותית.
רן שן, בן 30, הוא סופר מתחיל. את "נשות הקרב", ספר הביכורים שלו, כתב במשך חמש שנים. הוא מאמין שבכתיבה עליו לשקף את מחשבותיו ואת הנאתו ממנה. רן מתגורר בתל-אביב, ונוסף על היותו סופר הוא פסיכולוג ומוזיקאי מנוסה.
"נשות הקרב" מאת רן שן. הוצאת "ספרי ניב", 265 עמודים. מחיר לצרכן 75 ש"ח. ניתן להשיגו בחנויות הספרים הדיגיטליות ברשת, או באתר ההוצאה 



חידת החלילן מאת אלי רוה

"חידת החלילן" מאת אלי רוה הוא רומן מרגש ונוגע המוקדש לאלה אשר שרדו שם ולאלה ששכחו משם. הוא מדבר על תקופת מלחמת העולם השנייה, על היחס של התושבים שחיו בשכנות ליהודים במשך שנים רבות ובשכנות טובה, ועל מה שקורה כשמגבלות הנאצים נכנסות לתוקף. כל נקודת מבט מספקת את היחס למלחמה.




שלוש דמויות מספרות את סיפורן: חליל צד שאומן גאון נטע בו תכונות אנושיות, חלילן שבצעירותו חי חיי עיר שגרתיים ובבגרותו חי בכפר בזהות שנכפתה עליו, וחסיד אומות העולם שעוסק בחקר כלי נגינה קדומים. החליל, שאיש לא רוצה בו, מחלל נעימות שנוטעות תקווה בנידונים למוות במחנה השמדה. החלילן בעל השמיעה האבסולוטית חי כנוצרי, פורע ביהודים ומנהל רפת. והנוצרי חסיד אומות העולם מסתיר משפחה יהודית בת ארבע נפשות. דרכיהם של השלושה מצטלבות, בין שביודעין ובין שלא ביודעין, ויוצרות פסיפס רחב של אהבה ושנאה, חיים ומוות, אמונה ותחייה.

אלי רוה פרסם יותר מ- 40 ספרים לילדים, לבני נעורים ולמבוגרים. מנחה סדנאות כתיבה ומקיים מפגשי ספרות עם קהלים מגוונים.
זוכה פרס אקו"ם ע"ש אהרון אשמן ליצירה המוגשת בעילום שם בתחום הסיפורת 2019.
"חידת החלילן: פרולוג - שלוש תמונות - אפילוג" מאת אלי רוה. הוצאת "דני ספרים", 186 עמ'. מחיר לצרכן 88 ש"ח, להשיג בכל חנויות הספרים ובאתר.



מנדל של חצות מאת ערן הולנדר

"מנדל של חצות" מאת ערן הולנדר הוא רומן בלשי אפל, רווי סקס, סמים והומור שחור, שמחטט בשורשים היהודיים בציניות ובקווים גרפיים גסים. סיפורי החורבן המשפחתיים מתעוררים לחיים דרך עיניו של תל אביבי הולל, נושק לשלושים, שכותב מערכונים לטלוויזיה ומפנטז על אורגיות ועל דרכון אירופאי.

אביגיל, תלמידת תיכון לא חוזרת ארצה עם משלחת בית הספר שיצאה לפולין. היא נעלמת בלא להותיר אחריה עקבות. אחיה, רווק שבורח מאחריות, יוצא לחפש אחריה. לבדו באירופה, הוא מקבל על עצמו את תפקיד הבלש ויוצא למסע כאוטי של עונג והרס.

בתל אביב, בברלין וברחבי פולין, החיפוש אחר האחות לוקח אותו אל הזונות והביבים של מזרח אירופה, אל מחנות המוות ואל הקברים המשפחתיים, אל זיכרונות הילדות אצל סבא וסבתא. במערבולת של רמזים והשערות, של אלכוהול, סרטים, טניס ופורנו, מוצא האח את עצמו מידרדר לשחיתות ולהתחזוּת, לפשע מאורגן ולמוזיקה קלאסית, כשהחיטוט בעבר מעלה שאלות מטרידות גם על בני משפחתו הקרובים ביותר.



"מנדל של חצות" מפרק את זיכרון השואה לגורמים ומאלץ את הגיבור שלו לבחון מחדש את זהותו כיהודי נרדף במילניום השלישי. הוא חושף דור אופורטוניסט, מפונק ותלוש, שהיה רוצה לזכור, אבל מבקש בעיקר לשכוח. בתחבולה מוקומנטרית, הגיבור עטוף ברקע המשפחתי של המחבר, שהוא אותנטי לכאורה. כך, על התפר בין אמת ובדיה, אביגיל שנעדרת והשואה מתלכדות לכדי תעלומה אחת.

ערן הולנדר נולד ב-1975, הוא מוזיקאי ומורה לתיאטרון, גר בתל אביב. "מנדל של חצות" הוא ספרו הראשון. סיפורי השואה ששמע מאביו הציתו את דמיונו, וגרמו לו לפתוח במסע אל שורשי המשפחה.
"מנדל של חצות" מאת ערן הולנדר. הוצאת כרמל, 252 עמודים. מחיר לצרכן 79 ₪. להשיג בחנויות הספרים המקוונות, בחנויות הספרים ברחבי הארץ, ובאתר ההוצאה.



ממלא המקום מאת זאב כהן
"ממלא המקום" הוא רומן מתח מרתק הרואה אור בימים אלו. מותחן דיסטופי, קטסטרופה ספק דמיונית, שמספר את סיפורו של אדם אנונימי, מחוץ לזרם המרכזי, שמתמודד עם שדיו האישיים על רקע אתגרים של חיים ומוות במדינת ישראל.

מדינת ישראל נתונה למתקפה רצחנית. ראש הממשלה הנערץ נהרג, ובשעת החירום הלאומית מוטלת ההנהגה מחוסר ברירה על כתפיו של האדם האחרון שהיה אפשר לצפות לבחירתו.

האירועים הולכים ומסתבכים כשבתוך מערבולת של אהבה, שנאה, סכינאות פוליטית, גבורה ומסתורין מתמודדת ישראל עם התקפה איראנית מבחוץ ועם מרד פנימי. ממלא המקום הוא רומן שמשאיר את הקורא מתוח וערני עם רצון לעוד.




האם דמות עלומה יכולה לחלץ את המדינה, כנגד כל הסיכויים, מגלישה לתהום? האם העלילה כה רחוקה מהמציאות המתהווה בימינו?

״לא מדובר בטילים... בחצות הלילה פתחה המחתרת בסדרה של התקפות מתואמות על מרכזי ממשל ושליטה עיקריים ועל מגורי השרים..." (מתוך הספר)

זאב כהן נולד בירושלים, העביר את שנות נעוריו בקנדה ולאחר שובו לארץ השלים לימודי תיכון בתל-אביב. בתום שירותו הסדיר חתם קבע והשתחרר לאחר כעשר שנות שירות. בוגר תואר שני בהיסטוריה באוניברסיטת תל-אביב. במשך למעלה משלושים שנה פעל בשירות המדינה, יצא לשליחויות ברחבי תבל וצבר חוויות והרפתקאות מלוא החופן. בשנת 2018 פרסם אסופת סיפורים קצרים בשם "שלגיה מהנמל הריחני". "ממלא המקום" הוא ספרו השני.

"ממלא המקום" מאת זאב כהן. הוצאת "ספרי ניב", 330 עמודים. מחיר לצרכן 88 ש"ח. ניתן להשיגו בחנויות הספרים הדיגיטליות ברשת, או באתר ההוצאה.





פאר היצירה מאת בת אל בטי הרשקו

"פאר היצירה-הדרך שלך לאימהות מאושרת" מאת בת אל בטי הרשקו  מביא את סיפורה המרגש של הכותבת, באמצעותו היא משתפת את ההתמודדויות שלה כשתינוק חדש הגיע לחייה בעודה לבד, ללא ליווי או גב משפחתי.

בת אל בטי נותנת כוח והשראה לאימהות וקוראת להן להאמין בעצמן ובאינטואיציות שלהן. היא מספרת לקוראות על הקשיים שלה, על האתגר שבגידול ילד לבד כאם חד-הורית, על הרגעים שרצתה להרים ידיים, ועל הכוח שהתינוק שלה הכניס לחייה: "הילד שלי, הדבר הטהור הזה, הטמיע בי את הדברים החשובים באמת ובעט החוצה כל דבר אחר שהיה חסר משמעות… המסע הזה הוא קשה מנשוא, ומנגד אני מכירה תודה על המתנה העצומה הזו – להיות אימא!"



בת אל בטי הרשקו : "האימהות גרמה לי להסתכל על החיים ולחשוב עליהם בפן חיובי, ואפילו בצורה הרבה יותר נכונה וטובה. הלבד הזה הפך אותי חזקה ומתונה, ולמדתי לקבל דברים בפרופורציה. יותר מפעם אחת הרגשתי כמה המסע הזה כבד לי וכמה הוא סוגר עליי, אבל תמיד עמד לנגד עיניי הילד שלי".

"פאר היצירה – הדרך שלך לאימהות מאושרת" מאת בת אל בטי הרשקו. הוצאת "ספרי ניב", 91 עמודים. מחיר לצרכן 74 ש"ח, ניתן להשיג באתר ההוצאה או בחנויות הספרים המקוונות ברשת.




הכאב הלא נראה מאת טלי עוזיאל

ברגע אחד של יום אביבי החיים השתנו... מה קורה כאשר צריך ללמוד ללכת מחדש בשבילים המוכרים?
"הכאב הלא נראה" מאת טלי עוזיאל, הוא סיפור מרגש ונוגע, שנכתב בעקבות תאונת דריסה שעברה הכותבת שבוע לאחר יום הולדתה ה-57, בזמן שצעדה על המדרכה ליד הבית עם שתי נכדותיה הקטנות. הספר משתף בחוויות מאירוע הדריסה, בהתמודדות עם הפציעה ועם הכאבים, במפגשים השונים שהזדמנו לפתחה ובחיים שאחרי התאונה. הספר מכיל פרטים אמיתיים לצד פרטים שהוספו מן הדמיון.

"מרגישה שיום אחד אצטרך לקלף את כל שכבות ההגנה שלבשתי ולהסתכל אל תוך תוכו של הפצע, לבכות מול ציור דומע, לכאוב מול טקסט שנכתב, לחיות את המציאות המסובכת ואף לאוורר אותה מול כל אהוביי, גם אם ייקח להם רגע להבין שאינם יכולים להבין. להרשות לעצמי לעיתים לבכות בתוך החיים ולצידם ואולי ללמד אותי ואת העולם שאין דבר שלם יותר מכאב שבור". (מתוך הספר)




טלי עוזיאל, אמא לשלושה וסבתא לתשעה, גדלה רוב ילדותה בירושלים ומתגוררת ביישוב יודפת שבגליל. בעברה עבדה בטכניון כמהנדסת מחשבים ולאחר יציאתה לפנסיה למדה טיפול בעזרת בעלי חיים. אל הכתיבה התוודעה בסביבות גיל ה-40; תחילה נכתבו להם שירים, ולאחר שהשתתפה בסדנאות כתיבה עם נורית זרחי ועם בוריס זיידמן, נוספו גם סיפורים קצרים. ספרה הראשון "לפעמים אני חושבת מילים" הכיל חלק מסיפורים ושירים אלה. "הכאב הלא נראה" הוא ספרה הראשון באורך מלא.

"חייב לומר לך שספרך ליווה אותי כמה ימים בהתרגשות עזה. כתיבתך כה רגישה ויחד עם זאת מלאה עוצמה. סחררת אותי במסע הקשה ומעורר ההשראה שעברת". (יותם שווימר, עורך ספרים)

"טלי יקרה לי מאוד, אני מחכה לספר. כתבת עבור כולנו שחיינו השתנו בשבריר שנייה. ואיך כתבת!!!!!... ואיך סיפרת!!!" (ברנדה טראום, אלמנת מלחמה)

"בוודאי לא קל היה לך לחיות מחדש את האירועים הקשים. צריך אומץ גדול לחזור לאותן שעות, ימים, שבועות וחודשים מטלטלים בפרטי פרטים כאלה, אבל את אדם חזק ובעל כוח חיות אדיר, כפי שמשתקף מהדברים שכתבת, וגם המקום הטוב שבו את נמצאת היום מעיד על כך". (אילת נגב ויהודה קורן, סופרים וקרובי משפחה)

ספר אישי, מרגש. 
"הכאב הלא נראה" מאת טלי עוזיאל. הוצאת "ספרי ניב", 112 עמודים. מחיר לצרכן 65 ש"ח. ניתן להשיגו בחנויות הספרים הדיגיטליות ברשת, או באתר ההוצאה. 




תנועת המטוטלת מאת דוד ארסני שניידמן

"תנועת המטוטלת" מאת דוד ארסני שניידמן, הוא רומן פנטזיה מרתק, סיפור מדיר שינה על מציאות שאינה בלתי מתקבלת על הדעת.

בישות המדינית הידועה אך ורק בשם "הממלכה", התקיים ניסוי הדמיה ("סימולציה" בשפתם). לשם כך כונסו מאות אסירים אל עיירה מוקפת חומות, זיכרונותיהם ואישיותם נמחקו, והוטל עליהם "פשוט לחיות" בתוך התבניות שהוקצו להם. מטרת הניסוי נסתרת, ונבחר מתעד שיעביר את רשמיו בתום הניסוי.



במרכז העלילה שלושה חברים-מכרים, אברהם, יצחק וקובי, אשר העלילה כולה מתחקה אחר השלושה, בנפרד ובצוותא, אחר הקשרים ביניהם ואחר חייהם בעיר המוזרה, המנותקת מכל יישוב אחר והמסוגרת בינה לבין עצמה.
אברהם מחפש משמעות ב"פרויקטים" רוחניים; קובי חולם על חיות הברזל הצרות על העיירה; יצחק מנסה לשמר את שגרת חייהם ולא לאבד את שפיותו, והמתעד, כותב הדו"ח, מנסה להתחקות אחריהם, לעשות סדר ביחסי החברות-יריבות ולהציג בפני "סוכני הממלכה" מה עשו התושבים מחייהם, ולמה "הכול ירד לטמיון".

"תנועת המטוטלת" מאת דוד ארסני שניידמן. הוצאת "ספרי ניב", 331 עמודים. מחיר לצרכן 68 ש"ח. ניתן להשיגו בחנויות הספרים הדיגיטליות ברשת, או באתר ההוצאה.

















ריקי ברוך





אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה