יום חמישי, 17 בפברואר 2022

כל הcovid הזה, ספר שירים חדש מאת אירית קדם

 


אני אוהבת לקרא את אירית קדם. משהו בשירים שלה מזקק את היופי ואת הריגוש שב"עוצמת הפשטות". המילים תמיד נוגעות קולעות ומקרבות וזו גם הסיבה בעטייה שמחתי מאוד כשהגיע לידי ספרה החדש "כל הcovid הזה" הרואה אור בימים אלו.

"כל הcovid הזה" מביא את הקורונה מארבעה היבטים שונים המשתלבים זה בזה במציאות ובשירים. הגל העולמי שם התחיל הכל, הגל המקומי הוא הגל של ישראל, הגל המשפחתי והגל האישי. 

כָּל בַּיִת צָרִיךְ מִרְפֶּסֶת
לִצְפּוֹת הַמִּתְרַחֵשׁ
מִבַּעַד לַתְּרִיסִים
לִמְחֹוא כַּפַּיִם
וּלְנַפְנֵף לְסַבָּא וְסַבְתָּא
ולהתאוורר חֶלְקִית
מֵהַיָּמִים
הַמַּתְרִיסִים (עמוד 17 בספר)

נגיף הקורונה הגיע לכאן בתחילת 2020 וממאן ללכת עד שמאלץ אותנו לחיות עמו, לצדו וכ"נגדו". ההלם הראשוני שספג העולם מהגעתו - לא יישכח במהרה. ואם בכל זאת נשכח את שעברנו - הרי שלקט השירים בספרה של קדם יהווה מזכרת נצח לתקופה שעטתה על פנינו מסכות, אך בעת ובעונה אחת הסירה מאתנו מסכות אחרות, תקופה שמשרה על כולנו הרבה רגעי מבוכה ואי ודאות בצד רגעי הארה ותובנות, עד עצם היום הזה.
אז את כל ה"כובד" הזה תוכלו לפגוש כאן, בשירים, הכתובים בחלקם בכובד הראוי לזמנם, ואילו חלקם האחר נישא על "הגל הקל" וההומוריסטי, כנדרש ועולה מתקופה כה מורכבת.

לִפְנֵי הַסְּפִירָה

פַּעַם ספְרֵנוּ כְּבָשִׂים
הַיּוֹם-חוֹלִים
מְאֻמָּתִים
מְחֻסָּנִים
וְסַרְבָנִים קָשִׁים
וּמִתּוֹכָם גַּם  את אָחוּז 
הַמַּכְחִישִׁים
אֶת הַמִּסְפָּר שֶׁל הַמִּטּוֹת
וְהַמִּיתוֹת
וְאֶת הַכַּמּוּת  שֶׁל מַכְשִׁירֵי הַאֶקְּמוֹ
לֹא פָּחוֹת
פַּעַם הָיָה פֹּה שָׂמֵחַ
לִפְנֵי הַסְּפִירָה (עמוד 31 בספר)



אהבתי מאוד את השירים של אירית החדה, הכישרונית הישירה. חלקם החזירו אותי שנתיים אחורה, חלקם עוררו בי עצב והתרגשות, היו שצבטו לי בלב והזכירו את מה שכבר נרפא, ויחד עם כל אלו, היו גם אותם רגעים שהכניסו אותי למציאות הבלתי אפשרית שאנו חלק ממנה עדיין, כמו אבדנו את מה שהיה לנו וכבר אין ולא ישוב.
ספר מרגש, נוקב ואמיתי!

הסופרת והמאיירת, ד"ר אירית קדם - היא אשת חינוך, דרמה תרפיסטית, מנחת קבוצות ומרצה.
ילידת גבעתיים (1958) וכיום חברת מושב מעלה גמלא שברמת הגולן, אשת חקלאי ואם לשלושה, בוגרת החוגים לספרות כללית ולתיאטרון באוניברסיטת תל אביב, הייתה בעברה, אשת חינוך, דרמה תרפיסטית, בימאית, מנחת קבוצות ומרצה לתיאטרון, חינוך ופסיכולוגיה.
לפני כעשור, חלתה במחלת טרשת נדירה (טרשת רקמות החיבור) ומצאה את עצמה נוטשת את העולם האקדמי לטובת עולם האמנות הרב-תחומית.

"כל הcovid הזה" מאת אירית קדם, הוצאת עמדה, מחיר מבצע 55 שקל (עד סוף פברואר 22) לרכישה לחצו כאן או כאן או בטלפון 0502379999



















ריקי ברוך





אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה