יום רביעי, 20 ביוני 2018

להציל את החולדה ספר חדש מאת ארד שרון






האם חשבתם פעם על הקשר שבין אדריכלות ופרוזה? 
אם להודות-לי זה לא קרה
יש לי סימפטיה רבה לעולם העיצוב והאדריכלות, נחשפתי לעולם בזכות בתי הבכורה שעוסקת בעיצוב פנים ושנים רבות קודם לכן כאשר חברנו לאדריכל צעיר שתכנון ביתינו היה פרוייקט הביכורים שלו-לפני 32 שנה ומי שהפך במהרה לחבר קרוב וגדל להיות בין הגדולים שבאדריכלי המדינה

כשהגיע הספר לידי, גאה בי יצר הסקרנות ומיהרתי להבין למה נקרא כך הספר.  
כשסיימתי את הסיפור הראשון כבר היתתה בידי התשובה.


ארד שרון, ממובילי האדריכלות הציבורית בישראל, יוצא עם ספר פרוזה ראשון, הכולל 15 סיפורים קצרים הכתובים ברגישות רבה וחושפים רגעים דרמטיים השאובים מההווייה המורכבת ועמוסת הקונפליקטים של משפחתו – 3 דורות של אדריכלים, בני משפחה אחת שהיו לב הבוהמה בת"א מאז קום המדינה ועד ימינו.



להציל את החולדה הוא סיפורו של אלווין, הבן והנכד, שנקרא להיות נושא הדגל של משרד האדריכלים המשפחתי, אשר חי בתוך קונפליקט סבוך יצרים. בדומה לאלווין, ארד שרון עצמו הוא נכד לדמות מיתולוגית של סב נערץ - הארכיטקט אריה שרון, שנמנה בין דור הנפילים של הארכיטקטורה הישראלית. בספר שזורים אירועים מדרכו הנפתלת ומלאת התהפוכות של הסב, מקיבוץ גן שמואל, אל מרכזה של תנופת הבנייה בישראל ואל לב הבוהמה התל אביבית. בנו, אלדר שרון, שמרד בדרכו אך נכפה עליו להמשיך את מקצוע האדריכלות, הפך חרף זאת לאחד מפורצי הדרך של המודרניזם בארכיטקטורה הישראלית עד שנות ה-90, והוא מי ששימש השראה עבור יעקב שבתאי ברומן המופת שלו ״זיכרון דברים״, לדמותו של צזאר – הגיבור שלא כבש את יצרו. 








הספר מיועד לאוהבי ספרות, ולבעלי זיקה לאדריכלות ולאנקדוטות מן ההיסטוריה האורבנית של תל אביב. הדרמה המשפחתית השזורה בו-זמנית ברגשות אהבה ואיבה, מרד, בגידה ונטישה - מתרחשת בספר על רקע חיי היצירה והאמנות והיא נעה בין דמיון למציאות. בתוך האירועים המתרחשים בספר מככבות דמויות של אמנים נודעים משנות ה-60 העליזות של הבוהמה בת"א שנקשרו בשמה של משפחת שרון ברגעים בלתי-צפויים. דרך רומן הסיפורים שלו, מספר שרון את סיפורם של בני הדור השני והשלישי בארץ, המתמודדים עם התקוות, האכזבות והמשברים שהותירה להם מורשת אבותיהם, זו המהווה עבורם השראה גדולה, אך גם נושאת בתוכה אשמה ומבוכה העוברות מדור לדור.



"אלווין, גיבורם של כל הסיפורים, מעורר בנו רגשות הערכה ואמפתיה כשאנחנו עדים למאמצים שלו לבנות את חייו - להאמין באהבה, להתאהב ולאהוב, תוך שהוא מתמודד עם הכאוס שמשאיר לו אביו. בהשראת ג'ויס ועם מסורת ספרותית עשירה ברקע, כתב שרון ספר הנוגע בכאב הפצע של חייו - ספר מסקרן ומרגש, ספר סקסי והומוריסטי גם יחד. לקרוא ולהסתקרן, לקרוא ולחשוב". עדנה שבתאי, העורכת.



ארד שרון, יליד תל אביב (1956) בוגר ביה"ס לאדריכלות ה-AA בלונדון, הוא דור שלישי של אדריכלים - ממייסדי ענף האדריכלות והבנייה הציבורית בישראל מראשיתה וממשיך דרכם של סבו - אריה שרון – אבי אדריכלות הבאוהאוס בישראל, זוכה פרס ישראל באדריכלות (1962), ומתכנן תוכנית המתאר הראשונה של מדינת ישראל יחד עם דוד בן-גוריון. מאז פטירת אביו אלדר שרון ב-94', ארד עומד בראש משרד אדריכלים שייסד סבו, "שרון אדריכלים".

את ספרו הראשון "להציל את החולדה" הוא משיק עם פתיחת תערוכה המציגה עבודות נבחרות של המשרד כיום, בגלריה של ארכיון עזריאלי לאדריכלות,.

במשך שני עשורים מוביל ארד שרון מהפכה בתחום אדריכלות בתי חולים - כשתשומת הלב התכנונית נתונה בעיקר לרווחת החולים, המלווים והצוותים הרפואיים והסיעודיים.

ארד עוסק גם בפיסול סביבתי - כמו פרויקט הארת 7 שוברי הגלים של ת"א, ובהוראה ובמחקר בתחום האדריכלות.

להציל את החולדה/ ארד שרון
עורכת: עדנה שבתאי 
236 עמודים, מחיר 78 ₪
להשיג ברשתות הספרים ובחנויות הפרטיות 










ריקי ברוך




אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה