יום רביעי, 16 באוקטובר 2019

"אצבעון הקסם"-כוחן של אותיות האלפבית העברי דרך סיפור הבריאה- סיפור פילוסופי לכל גיל.






יש ספרים שקהל היעד שלהם אינו חד משמעי ראו את "הנסיך הקטן", "השחף", "העץ הנדיב" ועוד ספרים שאמורים להיות ספרי ילדים אך נוגעים בעיקר בקהל יעד מבוגר בזכות המסר הייחודי שהם מעבירים באמצעות המילים הכתובות והאיורים הייחודים. 


כשרצה לברוא את העולם, באו כל האותיות לפניו מסופן לראשן, והתחילה אות ת' להיכנס תחילה. אמרה 'רבון העולמים: טוב לפניך, לברוא בי את העולם... כי אני האות האחרונה שבמלה אמת. ואתה נקרא בשם אמת. יפה למלך להתחיל באות אמת, ולברוא בי את העולם'. אמר לה הקב"ה: 'יפה את, וישרה את, אבל אין את ראויה לברוא בך את העולם... מיד יצאה" (מאמר האותיות, הקדמת ספר הזוהר).
במילים אלה פותח רבי שמעון בר יוחאי את מאמר האותיות שבספר הזוהר - מאמר שמגלה את הסוד הטמון בכל אות ואות בשפה העברית. אחת אחת עמדו אותיות האלף-בית לפני הבורא, וביקשו ממנו לברוא בה את העולם....עמדה אות א' ולא נכנסה. אמר לה הקב"ה: אלף אלף, למה אין את נכנסת לפני כשאר כל האותיות. אמרה לפניו: רבון העולם, כי ראיתי שכל האותיות יצאו מלפניך בלי תועלת, מה אעשה שם אני. ועוד, כי כבר נתת לאות ב' את המתנה הגדולה הזו, ואין ראוי למלך העליון, שיעביר את המתנה שנתן לעבדו, ולתת אותה לאחר. אמר לה הקב"ה, אלף אלף, אע"פ שבאות ב', נברא העולם, את תהי ראש לכל האותיות, אין בי יחוד אלא בך, בך יתחילו כל החשבונות, וכל מעשי בני העולם. וכל היחוד אינו אלא באות א'. "











השבוע קראתי את "אצבעון הקסם" סיפור פילוסופי מאת אסנת נווה. סיפור ילדים המבוסס על "מאמר האותיות" המופיע בהקדמה לספר הזוהר, הספר המרכזי של תורת הקבלה היהודית. מהרגע הראשון היה לי ברור שגם אם קהל היעד של הספר הם ילדים ברור מעל לכל ספק שהוא מנגיש לילדים צעירים ולמבוגרים כאחד את בסיס הבריאה על פי היהדות, משריש מושגים בסיסיים מוכרים ודן במשמעותן של אותיות האלף-בית העברי. אני למדתי!!


באמצעות האנשתן של האותיות, מביא סיפור "אצבעון הקסם"  את השוני והייחוד של כל האותיות אחת לאחת, במה נבדלות זו מזו בבואן בפני יוצרן ומבליטות בפניו את ייחודן כל אחת בדרכה. הספר פותח בתיאור הזמן שבו רצה האל לברוא את העולם וחיפש "אצבעון" שיוביל את קסם הבריאה. כל אחת מאותיות האלף-בית רצתה להיות "אצבעון הקסם" שיוביל את הבריאה וכולן אחת אחת התייצבו בפני האל והציגו את עצמן כדי שיבחר בהן. בדומה למאמר האותיות המצוטט מעל, הציגה בפני האל ושבחה את עצמה כל אות באמונה שהיא זאת שיכולה להוביל ולעמוד בראש. בסופן של דבר מסתדרות האותיות בסדר המוכר והידוע לנו, האלף-בית כפי שהוא כיום. הסיפור המעניין הוא התהליך או הדרך שעברו האותיות כדי להסתדר כך.
את הטקסט שיצרה אסנת מעטרים איוריו של אייל לוי בגווני שחור, לבן, זהב וכסף שנותנים לספר מראה ייחודי ומעורר מחשבה לצעירים ומבוגרים כאחד ומעניק לכל גיל חוויה ייחודית.




וּמֵאָז חַיּוּת לָהֶן בְּשַׁלְוָה וּבְקֶסֶם
א ב ג ד ה ו ז ח ט י כ ל מ נ ס ע פ צ ק ר ש ת
וּלְכָל אַחַת תַּפְקִיד קָסוּם מָשְׁלָה.

וְהַבּוֹרֵא
כָּל יוֹם, כָּל שָׁעָה, כָּל דַּקָּה, כָּל שְׁנִיָּה
שׁוֹאֵל אֶת קִסְמָהּ שֶׁל אוֹת אַחֶרֶת עַל מְנַת 
לְזָרֵז בְּקֶסֶם הַמְּחַשֶּׁבֶת





"אצבעון הקסם" הוא ספר מתנה ייחודי ונפלא שמתאים במיוחד לעת הזאת בשנה העברית ופונה לכל מי שסיפור הבריאה מדבר אליו. הספר המנוקד מתאים גם לילדי הכיתות הנמוכות בבית הספר היסודי כשהדגש על סדר אותיות האלף בית נותנת חוויה שיכולה להיות מענגת ומשעשעת לילדים הצעירים.  מעבר לכך, הספר יכול להיות בסיס לדיון עמם על כוחן של מילים והאותיות בכלל ועל התכונות החשובות של בני האדם בפרט.

אסנת נווה אינה מגיעה מהתחום הרוחני, אלא מתחום מדויק וידוע, דבר שמגביר את סקרנותה לתחום הלא נודע. היא מאמינה שהחיפוש אחר משמעות מוביל אותנו תמיד לתגליות. אסנת נווה (50) עוסקת בתחום ההנדסה ומנהלת משרד משלה לניהול פרויקטים בתחום הבינוי.


"אצבעון הקסם" מאת אסנת נווה הוצאת ניב 
מחיר 65 שקלים.































ריקי ברוך

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה