יום שבת, 30 ביולי 2022

תיירי הזמן , האור במקומות המסתור, הבלדה על דורית ומנחם, החנות למכשירי כתיבה בטהראן והספר האדום - ידיעות ספרים

 




הבלדה על דורית ומנחם

"נעלבתי בלי סוף מהירידות של מנחם עלי עד שלמדתי לצחוק על עצמי," אומרת דורית זילברמן, "וזו תכונה הכרחית לכותבת. חשבתי שאני מספרת סיפור על איש מושחז אבל בעצם סיפרתי סיפור חניכה על ביצה של סופרת שמנסה להיחלץ מתחת כנפי האמן המפורסם שאיתה."

הבלדה על דורית ומנחם שזור בסיפורה של התרבות הישראלית ולוקחים בו חלק אסי דיין, עופרה חזה, הסיטרואן דה-שבו מפינת הקולנוע ב'זהו זה'', וסיפור הולדתו של המערכון "מה יש לך מהאורנג'דה, משה".
הדמויות שמייצגות בספר את דורית ומנחם זילברמן הן אמיתיות לגמרי – סוערות ופרובוקטיביות. העובדות אמיתיות לעתים.

שקעתי בספר ולא רציתי להרפות. קראתי אותו בנשימה אחת ושכחתי שיש לי לו"ז משימות שממתין לי ממש באותו הזמן. אהבתי את חוכמת הכתיבה. הספר שזור בסיפורים רבים על הבוהמה התל אביבית (שחלקם כבר הלכו לעולמם ואינם אתנו) שנראתה לי תמיד מושא לחיים נוצצים, מה שבפועל מסתבר שממש לא. הספר המתרכז בחייה של הכותבת מתובל בהרבה חוש הומור. צחקתי המון, התעצבתי מעט והזדהיתי מאד. 
קנאתי ביכולת הכתיבה הנפלאה של דורית והופתעתי מהסוף הלא צפוי. (לא יהיה כאן ספויילר!)



"אשתי אישה מאוד משכילה היא כל הזמן לומדת באוניברסיטה. לא מזמן הביאה דוקטורט ואני כמובן מאוד גאה כי כתוב דוקטור זילברמן על הדלת. כשאיזה סוכן דופק על הדלת ואנחנו פותחים לו, אז מה הוא יחשוב? שהבלונדינית החתיכה היא הדוקטור? לא. השמן עם המשקפיים זה הדוקטור."

זה מה שהיה למנחם זילברמן להגיד על אשתו, שזו אז הייתי אני, אחרי שבע שנות נישואים. אילו כתב וביצע את ערב היחיד שלו בשנה הראשונה לאהבתנו, נשבעת שהייתי מחניקה את פרצי היצירה שלי ומטפלת בו כמו אישה חרדית בבעלה התלמיד־חכם. (מתוך עמוד 9 בספר)

דורית זילברמן פרסמה יותר מעשרים רומנים; ספריה זכו בפרסים ספרותיים ולשבחי הביקורת, ותורגמו לשפות שונות. היא כלת פרס ראש הממשלה לשנת 2017, וספרה "בלחש" יעובד לסרט בהוליווד.
"החשיפה בספר הזה אינה לראווה, היא חשיפה פנימה אל תוך אזור הדמדומים שבו מצלמת זילברמן כל כך יפה תמונות מחיי נישואין." – רוני סומק

"כוחו של הרומן בשנינותו ובטפטוף של מאורעות היסטוריים ופוליטיים אל המרחב הפרטי, שיש בהם לשמש הקבלה, אנטיתזה או אלגוריה ליחסים המיוחדים שבינה לבינו. הספר הוא תולדותיה של אישה חסרת ביטחון שלבסוף הפכה להיות הכול והוא נקרא בנשימה עצורה." – פרופ' ניצה בן דוב
"הבלדה על דורית ומנחם" מאת דורית זילברמן, ידיעות ספרים, לרכישה לחצו כאן




החנות למכשירי כתיבה בטהראן מאת מרג'אן כמאלי
רומן היסטורי מסעיר ונוגה על אהבה, אובדן וגורל, שנע במרחב שבין ארצות הברית של ימינו לטהראן של ימי ההפיכה האיראנית בשנות החמישים.


רויא, צעירה אידיאליסטית חולמנית, מוצאת גן עדן ספרותי בחנותו המתפקעת מספרים, כסתות דיו ועטים נובעים של מר פח'רי המקסים. המוכר בעל הנפש הרומנטית מכיר לרויא את הלקוח האהוב עליו, בהמן יפה התואר, נער בעל חוש צדק מפותח שרוחש אהבה לשירתו של רוּמי, ורויא נשבית בקסמו מיד.
חודשים ספורים לאחר מכן, ערב נישואיהם, פורצת ההפיכה. במהלך המהומות בהמן נעלם ורויא לא מצליחה ליצור איתו קשר במשך זמן רב. שבורת לב, היא עוקרת לקליפורניה, נישאת לאחר וממשיכה בחייה. שישים שנה לאחר מכן יד הגורל מפגישה אותה שוב עם בהמן, והיא יכולה סוף-סוף לשאול אותו את השאלות שטרדו את שלוות רוחה כל חייה: מדוע עזב אותה, לאן נעלם וכיצד הצליח לשכוח אותה כשהיא לא הצליחה לשכוח אותו מעולם?
על רקע הסמטאות המאובקות והתוססות בלהט מאבקם של צעירי טהראן, רוקמת מרג'אן כמאלי במיומנות ובעדינות סיפור אהבה מפעים וטרגי, אפוף ניחוחות יסמין, מי ורדים ותבלינים.

מרג'אן כמאלי נולדה בטורקיה להורים יוצאי איראן וחייתה בטורקיה, באיראן, בגרמניה, בקניה ובארצות הברית. כיום היא מתגוררת בבוסטון. החנות למכשירי כתיבה בטהראן הצית את דמיונם של קוראים רבים ברחבי העולם, והוא אף מעובד בימים אלה לסדרת טלוויזיה ברשת HBO.
"החנות למכשירי כתיבה בטהראן" מאת מרג'אן כמאלי, ידיעות ספרים לרכישה לחצו כאן.



הספר האדום
"מאז שעזב את אווה והתמסר ללא מעצורים לפעילותו הפוליטית, התרבו נסיעותיו של טבנקין לאירופה לצורך השתתפותו בוועידות ובקונגרסים לצדה של חוּמה. בשובו מאירופה היה נוסע לעין חרוד לבקר את הילדים ולהביא להם מתנות. טיסן למוישהל'ה, מנדולינה ליוספל'ה, מגדל אייפל לחנהל'ה, פעמון לאהובְיה. אהוביה שמַח כמו חיה קטנה.

והנה, יום אחד, אחרי שבע שנים, הוא חזר לעין חרוד. בלי הסבר לאווה, ובלי מתנות לילדים. היא הרשתה לו לגור במרפסת, וחיכתה שיספר לה מה קרה." (מתוך פרק ראשון בספר)




אמצע המאה העשרים. המלחמה הקרה. היהודים מקימים מדינה, וצריכים לבחור צד.
הבחירה בין ברית המועצות לבין ארצות הברית תקבע את דמותה של החברה הישראלית: האם זו תהיה חברה סוציאליסטית, אידיאולוגית, מגויסת – או חברה קפיטליסטית, מערבית, בורגנית.

זהו סיפורם של שלושת אדמו"רי השמאל הישראלי – יצחק טבנקין, מאיר יערי ומשה סנה – באותן שנים גורליות. ביד אמן ובפרוזה דקה כבסיפור המקראי, משרטט אסף ענברי את פועלם ואת נפשם השסועה, המתייסרת בין חלומותיהם המשיחיים על גאולת האדם לבין ההתפכחות הכואבת והמרה מהקומוניזם הסובייטי; בין מסירות לרעיונות נאצלים לבין קנאות חשוכה ולעתים אף רודנות בחיי היום-יום.

"הספר האדום" הוא יצירה ספרותית מעוררת סערה רגשית, היסטורית ואף עכשווית, המציבה בפני קוראיה שאלות מורכבות על נאמנות ובגידה, ציונות ויהדות, אמונה וכפירה.
"הספר האדום" מאת אסף ענברי, ידיעות ספרים, לרכישה לחצו כאן.




תיירי הזמן מאת עדי ענבי
זמן שהפיזיקאית הצעירה והמבטיחה בטי אוליברי מתאבלת על מותו של אביה, היא מוצאת כיוון ומטרה חדשים בחיים – היא מאמינה שמצאה הוכחה לכך שאלברט איינשטיין פיתח תאוריה שיכולה להוביל למסע אמיתי בזמן, וכעת היא מנסה למצוא את המשוואה הגנוזה כדי להפוך את התיאוריה למציאות, לחזור בזמן ולהציל את אבא שלה. כל הסובבים אותה משוכנעים שאיבדה את שפיותה, היא מפוטרת מעבודתה ואף מנודה מהאקדמיה, אולם בטי נותרת נחושה להוכיח את טענתה.


"היא הגיעה לפיזיקה בעקבות ריאיון שקראה באחד המוספים של עיתון סוף השבוע עם פרופ' מינקובסקי, בדיוק חודש לאחר שאביה נפטר. מינקובסקי התראיין לרגל ביקור בישראל ודיבר על האפשרות להרחיב את התיאוריה שלו, המבוססת על עקרונותיו של איינשטיין, וליצור תנועה סלקטיבית קדימה או אחורה בזמן.

בטי קראה זאת ומשהו במחשבה על כך שאביה, שהיתה קרובה אליו עד מאוד, עדיין קיים אי שם במרחב ובזמן, שאולי עוד יש לה סיכוי לראותו שוב, מילא אותה בתקווה. תמיד אמרו שהיא חכמה, ובתמימותה חשבה שאם תלמד מספיק, תצליח לפצח את המשוואה." ( מתוך פרק ראשון בספר) 

כשהיא פוגשת בד"ר יואל מינקובסקי, פיזיקאי צעיר ובנו של פרופסור מפורסם לפיזיקה אשר מת בנסיבות חשודות, השניים יוצאים יחד למסע בעקבותיו של איינשטיין – מירושלים, דרך שוויץ וגרמניה ועד לפרינסטון שבארצות הברית, במטרה לעלות על עקבותיה של אותה משוואה גנוזה.

"תיירי הזמן" הוא מותחן בדיוני בהשראת מאורעות היסטוריים אמיתיים.
זהו ספר הביכורים של עדי ענבי, תסריטאית ועורכת.
"תיירי הזמן" מאת עדי ענבי, ידיעות ספרים, לרכישה לחצו כאן.


האור במקומות המסתור מאת שרון קמרון

סטפניה היא בחורה צעירה העובדת בחנות המכולת של משפחת דיאמנט בעיר פשמישל שבפולין. כאשר הנאצים כובשים את העיר סטפניה נשארת לבדה, וחרף הסיכון הגדול הכרוך בכך היא מחליטה לעשות מעשה ולסייע למשפחתו של אהובה היהודי, בנו של בעל המכולת.

"ניסיון הבריחה הראשון שלי היה כשהייתי בת אחת־עשרה. אמא לקחה אותי בעגלת הדואר לפגוש את שתי אחיותי הבוגרות שעבדו בעיר. היא אמרה שזאת מתנת יום הולדת שחל בשבוע הקדוש של הפסחא. כולנו חגגנו את ימי ההולדת שלנו בפסחא, כל תשעת האחים, או לפחות אז חגגנו אותם. לאמא לא היה זמן לזכור את ימי ההולדת האמיתיים שלנו. או את שמותינו האמיתיים. מעולם לא הייתי סטפניה. הייתי סטפי. או סטפושה. או סטפושקה. אבל לרוב הייתי פשוט פושה.

אילו היו לי תשעה ילדים, גם אני לא הייתי זוכרת את שמותיהם." (מתוך פרק ראשון בספר) 

זהו סיפור היסטורי מרגש וסוחף המבוסס על סיפורה האמיתי של סטפניה פודגורסקה, שבימי מלחמת העולם השנייה הסתירה שלושה-עשר יהודים בעליית הגג.


האור במקומות המסתור, שנהפך לרב-מכר עולמי עטור פרסים, מגולל סיפור מעורר השראה על בחירה אמיצה באור, בעולם של חשיכה גדולה.
"האור במקומות המסתור" מאת שרון קמרון, ידיעות ספרים, לרכישה לחצו כאן.





















ריקי ברוך

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה