יום שלישי, 24 ביולי 2018

"מותר לדבר בשיעור"-סדנאות לפיתוח צוות ולמסוגלות אישית.










הייתי "שם" 25 שנה. 25 שנות הוראה בחטיבת הביניים, היו שנים של מפגש עם צעירים שחצו את אחת מהאתגרות שבתקופות חייהם, גיל ההתבגרות. אהבתי אותם מאוד, 
ניסיתי להיות להם אם, מורה אבל קודם כל הייתי אדם שנהג בהם בכבוד שהיו ראויים לו והימים היגידו. 

אני רואה חשיבות עליונה בניסוח חזון בין ספרי כמו גם תקנון בית ספרי ואמנה עליה חתומים כל המעורבים בעשייה החינוכית - מורים, הורים וכמובן התלמידים.
בשנות השמונים כשהייתי תלמידה בחטיבה ובתיכון, לא הבינו במערכת את חשיבותו של הצורך לשתף ולהקשיב. תהליך שארך שנים הביא את החינוך למקום בו הוא נמצא כיום. 
הבנת משמעותו וחשיבותו של חדר מורים מעורב, מחוייב ופרואקטיבי נרכשה במטרה מוגדרת ליצור אקלים ארגוני המביא לאותה ההצלחה שמביאה איתה את האומץ להתנסות, 
לטעות וללמוד. 













בימים אלו כאשר חדרי המורים מתכננים את "ימי ההערכות" ומרכיבים "מערכת בית ספרית" משולבת,
רואה אור הספר "מותר לדבר בשיעור", ספר המביא מאגר משימות שיתופיות במגוון נושאים מתוכנית הלימודים: לעבודה בכיתה בקבוצות קטנות הטרוגניות.

מתוך נסיוני שלי כמנחה לאורך שנים רבות, ניתן להעביר את הסדנאות בקבוצת גיל אחת (למשל רק תלמידי כיתה ח') ובקבוצות רב גיליות. אחת ההצלחות החינוכיות שעלו בידנו בשנות עבודתי בחטיבה, באו לידי ביטוי באופן שאחת לחודש הוקדש בוקר שישי לפעילות רב גילית.  כל בוקר כזה יוחד לנושא אחד תחת הכותרת "כבוד האדם". 
מה שקרה בפועל שכל מחנכת קבלה הנחיה של קבוצה שקהל היעד שלה מורכב משליש תלמידי ז', שליש תלמידי ח' ושליש תלמידי ט'. כל פעילות שכזו הסתיימה במשוב אישי כתוב של התלמידים, משוב של המנחים ודיון רחב במליאה כוללת של צוות המורים. 






צמחיה אישית
אחת הסדנאות המצויינות בספר 
שלא השכילו להקנות לי בשנותי כתלמידה במערכת החינוך




מאגר רחב של הסדנאות לפיתוח צוות ומסוגלות אישית המובאים בספר, מתאימים לכל צוות בכל בית ספר מכל סוג ותחום, למגוון רחב של תלמידים, מורים ואנשי חינוך.
בפתיח לכל אחת מהפעילויות בספר מוצגת מטרתה, תוך שהיא ממקדת את קהל היעד, מדייקת את חלקו של המנחה, הציוד הנדרש, פרק הזמן המוקצב לכל שלב, מספר המשתתפים בכל שלב משלבי הסדנא: מליאה, יחידני/ קבוצתי ושוב מליאה וסיכום. 


אהבתי מאד את הספר שהחזיר אותי לימים מאתגרים בהם נמהלו זה בזה הסיפוק והתסכול בדרך לעיצוב אישיותם וערכיהם של בני הדור הצעיר.
הספר מומלץ בעיני וראוי לכל חדר מורים. לכל יועצת ולכל צוות מורים ומחנכים באשר הוא. 











מותר לדבר בשיעור מאת זהבה הירט
הוצאת מדיה 10












ריקי ברוך





אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה