יום ראשון, 13 בדצמבר 2020

"חברות עם משמעות" - ספר חדש המעודד את קבלת האחר בקרב ילדים צעירים.

 



האדם הוא יצור חברתי. כבר בגיל מאוד צעיר בגן הילדים ועוד קודם אנו לומדים להיות חלק מחברה ובאותה העת גם בונים מערכת יחסים טובה עם חברים קרובים שחלקם מלווים אותנו במשך שנים. חבר טוב יגידו כולם, הוא מי שאוהב אותך כמו שאתה אוהב אותו. נאמנות, מסירות והבטחה שמחזיקים לאורך שנים הם התשובה לחברות אמיתית. חבר טוב יהיה נאמן לנו בכל רגע, יאזין לנו, יאהב, יכבד, יגן עלינו בעת הצורך, יתפייס גם כשנתגלעו חילוקי דעות ובעיקר ישמור אתנו ועלינו בהדדיות של קבלה ונתינה. 
גם לי יש חברים וחברות שאני מאוד אוהבת ואם מתגלים אי אלו קשיים אני מאד עצובה וקצת כואבת עד שהקשר חוזר למסלולו.






השבוע הגיע לידי ספר מצוין שריגש אותי מאוד. הספר חברות עם משמעות מאת יפית צ'אבס הוא ספר חשוב המיועד לכל איש חינוך מגיל בית הספר היסודי, לכל הורה לילדים וכמובן לילדים בגילאי 6-12 גיבורי הספר.

במשך 25 שנות חינוך והוראה בחטיבה נחשפתי שוב ושוב לבעיות חברתיות שעלו במסגרת הכיתתית  והשכבתית. מצבים שילדים לא הצליחו לרכוש חברויות ואף עברו חרם, דרשו ממני שוב ושוב לקיים בכיתה דיונים, פעילויות ושיחות שכל מטרתן להבהיר ולאפשר לבני הנוער ליישם את ערך החברות בין תלמידי הכיתה והשכבה.


לְאַחַר שֶׁסָּגְרָה אֶת דֶּלֶת בֵּיתָהּ, רָצָה אוֹפִיר לַחֲדֵרָה, פָּשְׁטָה מֵעָלֶיהָ אֶת בְּגָדֶיהָ הַחֲגִיגִיִּים, נִכְנְסָה לְמִטָּתָהּ וּפָרְצָה בִּבְכִי. הִיא חָשהּ כֹּה דְּחוּיָה וּמֻשְׁפֶּלֶת. אָמְנָם מְסִבַּת יוֹם הַהֻלֶּדֶת שֶׁלָּהּ הָיְתָה שִׂמְחָה לַמְרוֹת שֶׁהִגִּיעוּ רַק לִשְׁלוֹשָׁה יְלָדִים, וּבְכָל זֹאת, יֵשׁ כָּאן בְּעָיָה שֶׁאִי אֶפְשָׁר לְהִתְעַלֵּם מִמֶּנָּה.

הַאִם יַלְדֵי הַכִּתָּה עוֹשִׂים עֲלֵי חֵרֶם? הִיא תָּהֲתָה בְּקוֹל. הִיא נִזְכְּרָה בַּבָּנוֹת שֶׁאֲפִלּוּ לֹא הִכְנִיסוּ אֶת הַזְמָנַת יוֹם הַהֻלֶּדֶת לַתִּיק, בְּ"מַלְכַּת הַכִּתָּה" שֶׁהִסִּיתָה קְבוּצַת תַּלְמִידִים נֶגְדָּהּ לְלֹא כָּל סִבָּה, בִּילָדִים שֶׁלֹּא נִגְּשׁוּ לְהַחֲלִיף אִתָּהּ מִלָּה, וּלְכָל זֹאת לָמָּה? כִּי הִיא תַּלְמִידָה חֲדָשָׁה? בְּמָה הִיא אֲשֵׁמָה? אוֹפִיר הִנִּיחָה רֹאשָׁהּ עַל הַכֵּר בְּעֶצֶב." (עַמּוּד 26 בַּסֵּפֶר.)




הספר חברות עם משמעות עוסק בנושא החרם החברתי מהיבטיו השונים ומאיר בזרקור את ערך החברות. הספר מעודד את קבלת האחר, השונה מאתנו ומעורר בילדים את חשיבות הזכות הראשונית לשוויון הזדמנויות בחברה. הילד הצעיר כמו גם ההורה/המחנך שילווה אותו בתהליך יתמקדו במשמעות של לקיחת האחריות על מעשה תוך הבנה שמותר ורצוי להביע חרטה על מה שנעשה והיה טעות. הספר מעודד שיח גלוי ופתוח בנושא, ומאפשר למשתתפים שיתוף אישי ללא חשש. עוד מתוך הקריאה בספר, הילדים יבינו את כוחה של המילה כי "סוף מעשה במחשבה תחילה״. 







אני רואה בספר סוג של שליחות ותרומה לקהל היעד - בני כיתות בית הספר היסודי. ילדים שמחרימים ילדים סביבם, נוהגים כך כי אינם מבינים את השלכות החרם על המוחרמים, הם עסוקים ב"שיכרון הכוח" והמעמד שקבלו ומאבדים את התבונה, המחשבה והרגש. הספר חברות עם משמעות מאפשר להכיר בטעות, להתחרט ולהתחיל מחדש.

ספר מבורך!












ריקי ברוך





אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה