יום שלישי, 22 בדצמבר 2020

מקרה מעניין, מחול הרפאים, מסע האמונה להצלחה, אהבה וזוגיות, יתומת צהל ועולם דמיוני - ספרי קריאה ועיון חדשים





מקרה מעניין מאת נאוה וויסברוד ארד 


בעיון ראשון בויקיפדיה למדתי כי הנפש היא מכלול ההתנסויות האישיות והייחודיות שיוצרות את עולמו הפנימי של האדם, וכוללות מודעות, חשיבה, הבנה, תפיסה, זיכרון וקשב, כמו גם דחפים, מצב רוח, רגשות וריגושים, הנעה, אפיוני אישיות וביטויים התנהגותיים, המאפשרים לאדם להכיר את עצמו ואת העולם ולפעול תוך כדי כך.

תמיד סיקרנה אותי נפש האדם יש מצבים שהיא בריאה ויש מצבים המוגדרים על ידי הפסיכיאטרים המקצועיים כנפש חולה. בסיפור "מקרה מעניין" מאת נאוה וויסברוד ארד, זכיתי להצצה בלתי אמצעית אל תוך נפש "חולה".
פשוט זה לא היה, אבל בהחלט מורכב ומסקרן.





 

מתוך עדותה של הכותבת התפרצה אצלה המחלה זמן קצר אחרי הלידה הראשונה. לאורך שנה וחצי של טיפולים כתבה נאוה את מה שהיה חילופי התכתבות עם הפסיכיאטר. "רציתי לספר לו דברים מחוץ למסגרת הטיפול המוגבלת בזמן, והדרך היחידה שהייתה היא לשלוח מיילים. הוא עודד את זה כי זה נתן לו תמונה קלינית טובה יותר". 
"הצורך שלי הוא שאנשים יראו אותי ויבינו מה עובר עליי. זה צורך של ילדה. זה שהספר יכול גם לתת כלים לאחרים זה נפלא. אם לא הייתי חושבת שיהיה קהל לספר לא הייתי כותבת אותו, כמו שלא הייתי כותבת את המיילים לרופא שלי אם לא הייתי בטוחה שהוא יקרא". 

"אם לא היית קיימת, היה צריך להמציא אותך", אמר לי הפסיכיאטר שלי". (מתוך הספר) 

בעולם פנימי חסר גבולות, מצוידת רק בתובנות רגשיות המוצפות באופן אקראי מן התת-מודע שלה, נאבקת נאוה בהפרעה דו-קוטבית, או מאניה-דיפרסיה בשמה העממי. שתי לידות, טראומת ילדות ופסיכותרפיה ייחודית בלוס אנג'לס שאליה היא מגיעה בעקבות קריאת ספר מתירות אצלה את הרסן של אפיזודות שסופן אינו ידוע מראש. המונולוגים הנובעים ממצבי רוחה המשתנים מובאים כאן בספר באמצעות מכתבי הדואר האלקטרוני ששלחה אל הרופא, והמסרונים שהחליפו מנכיחים את דמותו בטקסט. הספר מיועד לכל מי שמתעניין בנפש האדם ובקורות אותה בעקבות אירועים שונים בחייו ולאנשי מקצוע.

נאוה וויסברוד ארד (45), נשואה ואם לשניים (בני 3 ו-15) מרחובות, מהנדסת מים בוגרת הטכניון, בעלת רישיון טיס, חובבת טיפוס ובעברה צנחנית רחיפה. "מקרה מעניין" הוא ספר הביכורים שלה.

ורדה קאופמן, פסיכולוגית קלינית: הספר "כתוב בצורה מעניינת ומיוחדת". מעולה גם כספר המיועד לאנשי מקצוע. הייתי ממליצה להכניסו לרשימת ספרי הקריאה לסטודנטים לפסיכולוגיה קלינית". 

"מקרה מעניין" מאת נאוה וויסברוד ארד, הוצאת "ספרי ניב", 167 עמודים. מחיר לצרכן 78 ₪. להשיג בחנויות הספרים המקוונות או באתר ההוצאה.
*****


מחול הרפאים מאת סם ש. רקובר

בשנה האחרונה 
זכינו, שלא לומר נאלצנו לפגוש את המונח "פייק ניוז" בתדירות גבוהה. פרסומים רבים תחת הנושא קורונה ולא רק, הפכו מהר מאוד לפייק ניוז. במצב השברירי של תקופתנו, בו אמיתות ידועות נשברות ונעלמות והאמת היחידה שנשארה היא "פייק ניוז", עולם הכזב והפנטזיה, רואה או ספר חדש, "מחול הרפאים" מאת סם ש. רקובר בהוצאת הספרים "כרמל", הוא רומן מתח פסיכולוגי-פילוסופי מרתק בצורה בלתי רגילה. 






העלילה הבלשית מטפלת בהיעלמותו המסתורית של סגן ניצב ירמיהו השֵנִי. פקד שוש לוגסי, אדומת הראש והמהממת ביופייה, בעלת כוח דמיון מרקיע שחקים יחד עם רב סמל מתקדם, דויד אפללו, גבר נאה בעל מוח מבריק ופרקטי, מנסים לפתור את תעלומת סגן ניצב ירמיהו – האם יצליחו?
פקד לוגסי חושבת שהפתרון נמצא בהתממשותם של זוג רפאים כי כך אפשר להסביר בהצלחה רבה את כל שרשרת האירועים הפליליים. למרות זאת, סבור אפללו שאי אפשר לקבל התרחשות משונה כזאת כמו התגשמותם של זוג רפאים כמשהו ריאלי.

"כמו שאמרתי, שוש", המשיך אפללו, "מצד אחד, בהחלט ניתן להתייחס בכבוד גדול לתיאוריית הרפאים, אבל מצד אחר, עלי להדגיש שאנחנו חייבים לפעול בהתאם לכללי החקירה של המשטרה, ולפיהם אין שום סיכוי לתיק שאינו מבוסס על עדויות שאינן מקובלות לפי מערכת הכללים והערכים של המשטרה, כולל החקירה הפורנזית ומערכת החוק והמשפט". (מתוך הספר).

סם ש. רקובר הוא פרופסור במחלקה לפסיכולוגיה באוניברסיטת חיפה. בין תחומי התעניינותו ומחקריו: היכר וזיהוי פרצופים, פילוסופיה של המדע, התודעה (פסיכולוגיה) ומודלים של הסבר. הוא פרסם סיפורים ומאמרים מקצועיים רבים, כתב ופרסם סיפורים, קבצי סיפורים ורומנים. "מחול הרפאים" הוא ספרו השנים עשר. 

פרופסור נורית גוברין: "קראתי בעניין רב ובהנאה את 'מחול הרפאים'. הספר שייך לז'אנר של שילוב עלילה מרתקת עם מחשבות עקרוניות בתחומים שונים, המיוחד לך. מהי אמת ומהו שקר? היכן עובר הגבול בין ספרות לבין מציאות? הקשר בין הסופר לבין גיבוריו? ועוד שאלות פילוסופיות עקרוניות מסוג זה, שהספר ממחיש אותן באמצעות עלילה בלשית ממשית ומרתקת מאוד. אלה למעשה, שתי עלילות: הפילוסופית-פסיכולוגית-עקרונית והבלשית שמשתלבות ביניהן, כשכל אחת מושכת לכיוון שלה וייחד הן יוצרות ספר מקורי, מותח ומעורר מחשבה. אין לי ספק שהיית מצליח מאד כסופר שכותב "בלשים" "טהורים", שיודע לבנות עלילה בלשית מרתקת בעלת דמויות "קלאסיות" ויוצאות-דופן כאחד של צמד החוקרים, אבל גם אין ספק ששילובים אלה שמתקיימים בספרך זה ובספריך האחרים, הם לא רק מרתקים, אלא גם ייחודיים לך".

"מחול הרפאים"
מאת סם ש. רקובר, הוצאת הספרים כרמל, 296 עמודים. מחיר לצרכן 89 ש"ח. להשיג בחנויות הספרים ברחבי הארץ או בחנויות הספרים המקוונות ברשת. 
*****


מסע האמונה להצלחה מאת ברק אלקלעי

כאשר אתה שמח גם היקום מגיב אליך באופן חיובי, כך גם בני אדם וגם הגוף שלך" (עמוד 79).

 

"מסע האמונה להצלחה" הוא רומן מרתק המעביר מסרים ותובנות חשובות, שיסייעו לקורא לשפר את הרגשתו ואת ביצועיו, ולהתקדם לכיוון טוב יותר בחייו.

דני מקבל מאשתו ליום הולדתו ה- 40 טיול בנפאל, לבדו, שבו יחזור למקום שטייל בו לאחר השחרור והוא מתגעגע אליו שנים רבות. אלא שבעבור אשתו לטיול יש מטרה נוספת: בטיול זה – עליו למצוא עצמו מחדש, וָלא - ייפרדו.

דני יוצא לטיול, פוגש את צחי, איש עסקים מצליח, והם יוצאים למסע פיזי ורוחני שבו דני לומד על עצמו ועל החיים סביבו. השיח בין השניים מאפשר להם להבין כיצד לשנות את החשיבה ואת הפרקטיקה בחיי היום-יום כדי להגיע לחיי שגשוג והצלחה.

צחי נעצר, התייצב מולי, הוא הביט לתוך עיניי ואמר: "אני אשאל אותך את השאלה החשובה ביותר שאפשר, לדעתי, לשאול אדם: האם אתה מאמין שהמציאות מתגשמת לפי האמונות שלך בנוגע אליה? האם אתה מאמין, שהחיים שאתה חי הם סך הכול שיקוף של מה שאתה מאמין עליהם?" (מתוך הספר)


"מסע האמונה להצלחה" עוסק בפסיכולוגיה החיובית. עניינו אימון אישי בדרך אל האושר. לאורך הספר משתלב המסע הרוחני בדרך של מחשבות וסיפורים רוחניים המובילים את הקורא ליציאה ממצב של תקיעות עד למימוש האושר הנכסף. הספר נוגע בעקרונות המוכרים להתמודדות עם חשיבה לא חיובית..

ברק אלקלעי, בן 49 , נשוי, אב לשלושה ילדים ובוגר תואר שני בכלכלה. 23 שנים ניהל מחלקות כספים וכלכלה בחברות ענק ובחברות בינוניות וקטנות והיה בעלים של פירמת ייעוץ. כיום משמש מנכ"ל רשת בפריסה ארצית הגדולה בתחומה בארץ. במהלך הקריירה המקצועית העמיק ברק בתחום המודעות העצמית והצמיחה האישית ובתוך כך שילב את הפָּן הניהולי הריאלי עם הצד הרוחני וההומניסטי, הממקם את בני האדם ואת הקשר שלהם ליקום במרכז חייהם. "מסע האמונה להצלחה" הוא ספרו השני.

ברק אלקלעי מספר: "שינוי החשיבה והיישום הפרקטי, ש'דני' והקורא עצמו עוברים, נשענים על 2 עקרונות עיקריים, ששלובים אחד בשני.

"העיקרון הראשון הוא התמקדות בעצמנו. המסר הוא שכאשר אנחנו חושבים על עצמנו ומה עושה לנו טוב, אנחנו לא אנוכיים ומתעלמים. אלא פועלים מהבנה עמוקה שיש צורך לכל אדם ואדם לחיות באושר אמיתי וראוי שהעשייה שלו, תיקח בחשבון גם "מה עושה לי טוב?"

"העיקרון השני, הוא תרגול מתמיד של חשיבה חיובית ריאלית. גם ברגעי משבר, יש לעצור, להירגע ולנווט את המחשבות שלנו לכיוון חיובי – לרוב זה ייתן לנו פתרון לצאת מהמשבר, אך בעיקר ישפר את היכולת שלנו לחוות נחת ואושר מתמשכים, ולא רק רגעי הנאה נקודתיים".

אין לי ספק שדווקא בימים אלו שהתקווה שלנו לחזור ל"חיי חופש" נתקלים ב"סגרים", (הסגר השלישי ממש מעבר לפינה...) מומלץ לקרוא ספר הנוגע בתקווה החיובית לימים מלאי שמחה ואהבה, מימוש האושר האמיתי וההנאה בו. 

 "מסע האמונה להצלחה" מאת ברק אלקלעי. הוצאת "ספרי ניב", 93 עמודים. מחיר לצרכן 74 ₪. ניתן להשיג בחנויות הספרים הדיגיטליות ברשת או באתר ההוצאה

*****

 

אהבה וזוגיות - אתגרים ומשברים ספר הדרכה חדש מאת אהוד גלבוע 

דומה כי רובינו ככולנו, מבקשים לעצמנו אהבה וזוגיות.
אבל... איך בונים את האהבה הזוגית?
איך מטפחים זוגיות אוהבת?

האהבה הזוגית היא עולם מורכב ביותר. כדי להרבות את האהבה ולהפחית את הסבל האישי והזוגי חשוב להכיר את עולם האהבה והזוגיות, את המחשבות ואת התחושות שפועלים בנפש הנשית ובנפש הגברית. אהבה שלא מתפתחת מקשה על שני בני הזוג ומחלישה אותם.




מתברר שיש זוגות שההנאה שלהם והשמחה שלהם פוחתות מיום ליום, עד כדי כך שהם תוהים עד כמה טוב להם באמת בזוגיות. בני זוג מגיעים למצבים קשים של כעסים, מריבות ומצוקות, במיוחד תחושת בדידות. חסר באהבה הזוגית מתבטא באנרגיות נפשיות נמוכות בכל תחומי חיים, בעיקר בתוך המשפחה. כך קורה שגם ילדים גדלים בעולם רגשי עם אהבה מועטה ואפילו ללא אהבה.

אהוד גלבוע, פסיכולוג קליני, מייעץ לזוגות וליחידים זה שנים בנושא האהבה והזוגיות. את תוצאות הייעוץ הזוגי והפגישות עם נשים וגברים באופן אישי ובסדנה ריכז אהוד ב"אהבה וזוגיות – אתגרים ומשברים", בהוצאת ספרי ניב, ספר ייחודי עם גישה חדשנית המותאמת לעולם המודרני, הדמוקרטי והשוויוני.

הספר מגלה ומביא את השלבים השונים של התפתחות האהבה בזוגיות: מהחיזור, ההחלטה להיות זוג, זוגיות ללא ילדים, זוגיות עם ילדים ועד זוגיות ואהבה לאחר יציאת הילדים מהבית. תקראו על חוויית המשיכה, חרדת הדחייה – רגשות שפועלים בתוף הזוגיות; הדימוי העצמי והגופני ומשמעותו בכל שלב של בניית הזוגיות; התייחסות אל העתיד האישי ואל עתיד הזוגיות; טראומות ילדות והשפעתן על בניית הזוגיות. היכולת של הזוגיות לרפא את הטראומות של העבר; דעיכתה של האהבה במערכת הזוגית ודרכים לשימורה ועוד.

 "אהבה וזוגיות – אתגרים ומשברים" מאת אהוד גלבוע, הוצאת "ספרי ניב", 260 עמודים. מחיר לצרכן 85 ₪. להשיג בחנויות הספרים המקוונות או באתר ההוצאה






יתומת צה"ל מאת דנה לביא

"שנאתי להיות יתומה. להרגיש את העיניים מתבוננות בי בכל טקס יום הזיכרון בבית הספר, בטקס ב"יד לבנים", בטקס שליד הקבר בגבעת חיים. מבט של רחמים? לא, תודה. אני אסתדר נהדר בלעדיו. השתדלתי מאוד להפריע, להציק, להצחיק, לעשות הכול כדי לא להיות שם, בטקס עם השירים העצובים, המילים הדוקרות והפתוס הנשפך לכל עבר. "איך נפלו גיבורים?" שאלו שם. אבא שלי בהחלט לא היה גיבור, חשבתי". 
(מתוך הספר). 







"יתומת צה"ל" מאת דנה לביא, הוא ספר חדש המציג את עולם היתמות והשכול הישראלי מנקודת מבטה של דנה, ילדה בת שש, בת יחידה להורים גרושים שאביה נפטר במהלך שירות המילואים.
הספר מציג את החיים בצל התווית "יתומת צה"ל" את המשא הנפשי, המשפחתי, הלאומי והאישי הכבד של התווית אותה נשאה לאורך ילדותה, נעוריה ובגרותה.

במרכז הספר קווים בולטים בהשפעה השכול על המציאות היומית. לא זו המדוברת בימי הזיכרון הממלכתיים ציבוריים אלא דווקא האישית והפרטית זו שנשארת לאחר שימי הזיכרון מסתיימים. הספר נוגע בכל אדם שחווה אובדן והצליח לחיות למרות הכאב והשכול, חיים מלאים. למצוא שמחה, אהבה, מטרה ומשמעות.

הקורא מלווה את דנה לאורך השנים בהתחלה כילדה ונערה מופנמת ושקטה שהתביישה ביתמות שנכפתה עליה ולא נתנה לה מקום. מאוחר יותר כאישה צעירה שהקימה משפחה ללא מודל זוגי או משפחתי לשאוף אליו. ובהמשך מספר את סיפורה האופטימי, משועשע, מלא התקווה והאהבה אל הנוער אותו היא מחנכת מעל לעשרים שנה.
"יתומת צה"ל" הוא ספרה הראשון של דנה לביא.

"יתומת צה"ל" מאת דנה לביא. הוצאת "ספרי ניב", 143 עמודים. מחיר לצרכן 76 ש"ח. ניתן להשיגו בחנויות הספרים הדיגיטליות ברשת, או באתר ההוצאה
***** 

עולם דמיוני מאת שירה קינן - ספר חדש לבני הנוער


אני אוהבת כתיבה צעירה י שבה מן הכנות, חדוות היצירה והתמימות המוכרת של מי שעוד לא למד את החיים על טיבם ומגבלותיהם. ספר חדש שרואה אור בימים אלו -"עולם דמיוני" הוא קובץ סיפורים מקסים המיועד לבני נוער צעירים, שנכתבו על ידי כותבת צעירה. הספר מביא אוסף נפלא ומרגש של קטעים קצרים אודות דמויות קרובות מאותו בית ספר, וכולן סביב הנושאים המטרידים אותם בגילאים אלו: אהבה, זוגיות, קשרים ראשונים, אהבות נכזבות, חברים הכי טובים וחברות הכי טובות, משברים בין חברים, משברים בזוגיות ועוד. 







״זה היה ביום האהבה, כולם היו מאושרים, זוגות התנשקו, האווירה הייתה רומנטית ומיליון פרחים הועברו מיד ליד. כולם קיבלו פרח ליום האהבה, אבל אני הייתי היחידה שלא קיבלה כלום. יצאתי מהכיתה ולפתע מישהו שם בידי פתק שבו כתוב: "תפגשי אותי בחצר בית הספר" …(מתוך הספר)

שירה קינן, היא תלמידת כיתה י"א, היא יוצרת, כותבת סיפורים ושירים. מילות השירים שזורים בין הסיפורים. שירה רכשה את מיומנות הכתיבה מהר מאוד בכיתה א' ובבית הספר היסודי. שיריה וסיפוריה היו מוחבאים בתוך מגירה. ביקורים תכופים בספרייה בקיבוץ ובבית הספר גרמו לה להתאהב בקריאה ולהשתתף בסדנת "כתיבה יוצרת" בבית הספר בהנחיית המורה לספרות יעל עומר. בנוסף, קיבלה השראה גדולה ו"טיפים" בכתיבה מהסופרת ליאת רוטנר שהשתתפה בסדנת כתיבה אצלה בבית. למורה של שירה לפיתוח קול, ליטל ברקן, יש תרומה ניכרת בעידודה של שירה לכתוב ולהלחין, והיא מלווה אותה בנגינה בגיטרה.

ימי הקורונה בבית עוררו את הרצון לעסוק במשהו אהוב ואת ההחלטה לפתוח את ״מגירת הסיפורים״, להוציא לאור את ספר הביכורים שלה ולשתף עוד מתבגרים שחווים חוויות דומות. 

שירה קינן: ״עולם דמיוני שבו תמיד רוצים לנצח, תמיד רוצים לאהוב. עולם דמיוני שבו קסמים וזיכרונות, שיש לך בו הפתעות״.

"עולם דמיוני" מאת שירה קינן. הוצאת "ספרי ניב", 135 עמודים. מחיר לצרכן 80 ש"ח. ניתן להשיגו בחנויות הספרים הדיגיטליות ברשת, או באתר ההוצאה












ריקי ברוך


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה