יום חמישי, 17 בדצמבר 2020

שמחת הגוף, החיים שהשארת מאחור, מסיפורי חבלי הקליטה בשנות ה- 50 ומתאים לי? גישה והנגשה של הוראה מותאמת לכול -ספרים חדשים בהמלצה






מסיפורי חבלי הקליטה בשנות ה- 50 מאת אריה רייזל 

גם הורי עלו ארצה בשנות החמישים. אמא ברחה מדמשק עם קבוצת ילדים בגיל 11 ונכנסה לארץ דרך הגבול עם לבנון אחרי צעידת לילה קשה בשדות קוצים ועד לקיבוץ כפר גלעדי. אבא עלה מתורכיה בעלייה לגלית שנה אחר כך, הם פגשו בהכשרה משותפת בקיבוץ איילת השחר, שם התחילו מסלול למידה והכשרה שהוביל אותם לגיוס משותף לפלמ"ח. חווית המעברה כפי שהיא נשמעת בספר מסיפורי חבלי הקליטה בשנות ה-50, לא היתה מנת חלקם אך ברבות השנים כשהתיישבו במושב שדה משה, זכו לפגוש את מי שחיו במעברות ועברו לעיירת הפיתוח קריית גת, ובמושבי חבל לכיש שם התמקמו.  




הספר "מסיפורי חבלי הקליטה בשנות ה- 50" מאת אריה רייזל, מבטא סיפורים מנקודת מבטו של ילד, שתחילה גדל במעברה וכעבור זמן - בשיכונים סטנדרטיים בעיירת העולים. מטבע הדברים, המציאות המתוארת אינה מציאות אובייקטיבית או מציאות בעיניו של מבוגר, ועם זאת, תושבי עיירות עולים אחרות יכולים למצוא נקודות דמיון בינה ובין מה שקרה בעיירות העולים שלהם. כיום העולים דאז מהווים את עמוד השדרה המרכזי של הציבוריות הישראלית בכל התחומים, וכדאי להתרשם משורשיה. גם אם נעשים ניסיונות של ממש לגמד את חלקם של ה"עולים החדשים" לשעבר בציבוריות הישראלית על ידי כינויים והדבקת סטיגמות, כמו "פריפריה", "ישראל השנייה" ועוד, על כולנו לזכור כי העולים דאז הם ישראל הראשונה דהיום.

עו"ד אריה רייזל: "טירת הכרמל, עיירת העולים, שוכנת כ- 10 קילומטרים דרומית לחיפה. בראשיתה הייתה כפר ערבי ושמו טירה, שננטש ב- 1948. הכפר היה גדול ובעל מבנים רבים, והוקף במטעי זית רבים, שמהם התפרנסו התושבים הערבים. תחילה שוכנו העולים בכפר הערבי עצמו, אולם משרבו העולים הוקמה עבורם בין עצי הזית מעברה גדולה, ובה בדונים (מבנה דמוי צריף עשוי בד) ומבני עץ קטנים. לא ידוע כיצד הוחלט היכן לשכן את העולים - מי לבדונים ומי למבני העץ, אולם העולים ששוכנו במעברה הגיעו מכל קצווי תבל: כשני שלישים מהם הגיעו ממדינות ערב, והיתר הגיעו מאירופה,

"ניצולי שואה. העולים חיו זה לצד זה במעברה בהרמוניה, והתפרנסו מעבודה בעיר חיפה הסמוכה, מהקמת מבני מגורים חדשים בין מטעי טירה וכן מעבודה במחנות הצבא שהקיפו את טירה. פרנסה הייתה בשפע, וגם שירותי התחבורה היו יעילים. במרוצת השנים, עד תחילת שנות השישים, פונתה המעברה והעולים שוכנו בשיכונים סטנדרטיים שנבנו בטירה. העיירה החלה לסבול מסטיגמה שלילית, שעל פיה תושביה עוסקים בעבריינות, ואף שלא היה בכך אמת, הסטיגמה הסבה נזק רב. בעלי האמצעים עזבו את טירה, ואחרים לא באו להשתכן בה. מחירי הדירות היו בשפל במשך עשרות שנים, ואט-אט אכלסו את טירה רוב בולט של יוצאי ספרד. טירת כרמל הייתה ונשארה הומוגנית בהרכב אוכלוסייתה, וזמן רב חלף בטרם השתחררה מהסטיגמה שדבקה בה והייתה לעיר מבוקשת.

"הספר הזה נכתב מנקודת מבטי, ילד שזו הייתה מציאות חייו ושהתבונן בעולם במבט אופטימי. כמובן, לא כל הדברים התרחשו כפי שתיארתי אותם לעצמי. בהצגת העובדות והדמויות השתמשתי
בכוונה תחילה בשמות בדויים, כדי שאיש לא יזהה את עצמו בספר או ייפגע חלילה. כמו כן, כמה סיפורים קצרים שלא התרחשו בטירה מצאו דרכם לקובץ זה. סיפורי טירת הכרמל משקפים סיפורים רבים שהתרחשו בעיירות עולים אחרות. אני מקווה שתפיקו תועלת מאוסף הסיפורים ובעיקר שתיהנו ממנו". 

דומה כי כמו שכותב הספר מתאר את נקודת מבטו של הילד גם אני ראיתי בדמיוני את כל סיפורי הקליטה של הורי בארץ דרך הקיבוץ, משק הפועלות בשכונת בורוכוב, הגיוס לפלמ"ח, השתתפותם של שני הורי במלחמת השחרור, הקמת קיבוץ בית גוברין והמעבר למושה שם הם מתגוררים עד היום 63 שנה! 
הספר מעניין, מסקרן, מלמד מעניק התבוננות נוספת על תקופת הקליטה ומעורר רצון להשוות לדרך הקליטה של העולים המגיעים ארצה בימים אלו. 


"מסיפורי חבלי הקליטה בשנות ה- 50" מאת אריה רייזל. הוצאת "ספרי ניב", 84 עמודים. מחיר לצרכן 74 ש"ח, להשיג בחנויות הספרים הדיגיטליות ברשת או באתר ההוצאה

*****




החיים שהשארת מאחור מאת יואב מאור 



"החיים שהשארת מאחור" הוא רומן מקורי ומעורר מחשבה סיפור על אהבה גדולה ועל החיים שבהם נוצרות סיטואציות מורכבות ולעיתים אף בלתי אפשריות. העלילה סוחפת, מרגשת, ובלתי צפויה.


"יונתן שכב על המיטה ועדיין היה מבולבל. הוא לא הבין על מה דברו סון צ'אי ואחיו, עאזם.
"אתה בטוח שהוא  ישראלי? שאל עאזם.
"כן, בטוח. מצאתי אותו שוכב פצוע על האדמה, הוא איבד את הזיכרון ואשתו פרסמה עליו פוסט בפייסבוק. מתברר שאבא שלה דמות מוכרת מאוד בישראל. הוא איש עסקים עשיר מאוד, אחד העשירים ביותר בישראל!"
"אני צריך לבדוק עם המפקד שלי," אמר עאזם, "עוד מעט המשטרה תפשוט פה על הבתים. צריך לקבל החלטות מהר."
"אני לא נותן אותו חינם, זה ברור לך, נכון אחי?"
"כמה אתה רוצה עליו?"
"30,000 דןלר, ענה סון צ'אי, תגיד להם שאני לא מתמקח אם הם לא רוצים, אין בעיה, אני משחרר אותו מיד."
עאזם שהיה חלק מתא רדום של דאעש וחיכה להוראות, פנה לאיש הקשר של הארגון שהוביל אותו למפקד שנמצא בסוריה" (עמוד 45, בספר) 


יונתן טס לחופשה בתאילנד עם אשתו וילדיו. כמה ימים לאחר שהם נוחתים בתאילנד, הוא לא מוותר על תחביבו לרוץ, הוא יוצא לריצת בוקר, נופל לתהום בעקבות פגיעת מכונית ונחבל בראשו. כאשר הוא פוקח את עיניו, הוא מגלה כי אינו זוכר דבר מעברו. גורלו מזמן לו מפגש ראשון עם אדם שמנצל את אובדן זיכרונו, ולתועלתו האישית מייצר ליונתן מציאות דמיונית חדשה של חייו ועברו. אשתו וילדיו, שחזרו בינתיים לישראל לאחר שנואשו מהחיפושים אחריו, מנהלים את חייהם בלי לדעת מה עלה בגורלו, עד לרגע שבו האמת אט-אט נחשפת. "החיים שהשארת מאחור" הוא ספר הביכורים של יואב מאור, נשוי ואב לשלושה. 

רומן מתח, תזזיתי ומעורר מחשבות. גמעתי אותו במהרה כי הייתי חייבת לדעת כיצד הוא נגמר...

"החיים שהשארת מאחור"
מאת יואב מאור. הוצאת "ספרי ניב", 275 עמודים. מחיר לצרכן 82 ש"ח. ניתן להשיגו בחנויות הספרים הדיגיטליות ברשת, או באתר ההוצאה 

*****

ספר עיון חדש: מתאים לי? גישה והנגשה של הוראה מותאמת לכול מאת: ד"ר גילת טרבלסי

 



הכרתי מקרוב את רזי ההוראה המותאמת עוד בשנות עבודתי הממושכות במערכת החינוך. יש בהוראה המותאמת את הצורך לתת מענה מותאם לתלמיד ותלמיד בהתאם לצרכיו.

קיימות גישות שונות בחינוך כשהגישה המרכזית מתייחסת ללומד במרכז ולא תכנים ולמורה או למקצוע . מה שמכתיב  את הרציונאל הוא השונות הגדולה בין הלומדים והשונות הזו מתבטאת בהיבטים רבים שאל כולם יש להתייחס בגמישות המרבית בתכנים, במקום ובזמן. היום יותר מתמיד נחוצה ההוראה המותאמת לנוכח הלמידה מרחוק והיא שהופכת להיות אישית יותר. היום ברור יותר כי הטכנולוגיה יכולה לסייע ולתמוך בגישה הזו ומרכיביה היות שהיא מאפשרת באמצעים והכלים שלה להתייחס באופן פרטני לתלמידים ולתפור לכל תלמיד תוכנית ותכנים משלו. 

אנשי חינוך הנשאלים אודות הכלה ושילוב של כלל התלמידים, עונים בכנות, כי הכלה הינה חלק ניכר מן השליחות החינוכית, אך הידע היישומי של המענים לא תמיד קיים, ונתפס כנחלתם של מורים לחינוך מיוחד. כדי לעורר בקרבם מוטיבציה פנימית וכדי להפחית חרדה, נדרשת תחושה של מסוגלות עצמית לצד חוויה של הצלחה. אלו מזינות האחת את השנייה ומייצרות הוויה אחרת של הוראה ולמידה.

בספר "מתאים לי? גישה והנגשה של הוראה מותאמת לכול" מאת ד"ר גילת טרבלסי, בהוצאת ספרי ניב, מוצעת גישה תואמת זמן ומציאות כלפי ההוראה המותאמת לכול. הוא מלווה בדוגמאות, ומכוון לנכונות של המתבונן ליצור את המותאם להוויה החינוכית בתוכה הוא חי, נע, בועט ונושם.

מטרות הספר הן להפחית את החרדה המתגנבת אל המפגש עם הדרישה להוראה מותאמת; לעצב מודעות ודעת לכיוונים של תפיסת העולם הקשורה בהוראה מותאמת; להציע דוגמאות לעיצוב תפקודים ומיומנויות, בכל תוכן או תחום דעת. המכלול המוצע מבוסס על ניסיון מצטבר, רב שנים, של ניסוי, טעייה ותהייה, חיפוש, בדיקה, הערכה, למידה מאחרים ומתלמידי הכותבת, ועל הרבה יצירתיות".

"הוראה מותאמת אינה 'מתקנת' משום שאיש אינו מקולקל. מטרתה להנגיש את הלמידה לכלל התלמידים ולהתאים אותה להם, בכפוף למטרות, לצרכים ולאפיונים של כל תלמיד ותלמיד. עליה להיות רלוונטית לתלמיד במציאות הקיימת ובסביבה מאפשרת, והיא מהווה תפיסת עולם שממנה נגזרות דרכים ושיטות… היא מוּנעת מחשיבה, מהתנהגות ומהתנהלות של איש חינוך הפועל בתוך אקלים חינוכי מאפשר (...)". (מתוך הספר)

ד"ר גילת טרבלסי היא ראש התמחות החינוך המיוחד ומרצה במכללת קיי. מדריכה פדגוגית ותיקה ומרצה בסמינר הקיבוצים ובמכללות נוספות. מהיכרותה עם השטח ועם האקדמיה היא מאמינה בהדדיות שחייבת להתקיים תוך כדי תנועה במציאות משתנה ובהנגשת הידע והמיומנות באופן דו-כיווני. "מתאים לי? גישה והנגשה של הוראה מותאמת לכול" זהו ספרה הראשון הרואה אור כמחווה לציבור אנשי החינוך בישראל, על כל גווניהם.

 "מתאים לי? גישה והנגשה של הוראה מותאמת לכול" מאת ד"ר גילת טרבלסי. הוצאת "ספרי ניב", 184 עמודים. מחיר לצרכן 88 ש"ח. ניתן להשיגו בחנויות הספרים הדיגיטליות ברשת, או באתר ההוצאה  




שמחת הגוף מאת נועה צלה


"אל החיים האלו בחרנו להגיע בגוף. גוף אנושי שאתו אנחנו מתהלכים פה, דרכו אנחנו חשים ומרגישים, חווים ונהנים, וגם כואבים. האם הקדשתם אי פעם תשומת לב לגוף כדבר בפני עצמו? האם אתם מרגישים את הגוף מבפנים? האם אתם מודעים לכל האזורים שלו, לאיכויות ולשונות בין אזור לאזור, בין איבר לאיבר? אני הסתובבתי "ללא גוף" עד שלב מאוחר מאוד.... אם הייתם מסתכלים עלי ברחוב הייתם רואים דמות מרחפת, נמצאת לא נמצאת. (עמ' 17) 

 


ישנן דרכים רבות ומגוונות ליצירת שמחת גוף. חיפוש אחר שקט המפעיל את המערכות המיטיבות הפועלות בגוף בזמן רגיעה, נשימה בוטחת, אנרגיה, ספורט, ריקוד, האופן בו אנחנו בוחנים את עצמנו חיצונית ופנימית, האוכל שאנחנו ניזונים ממנו ואפילו הלבוש שלנו. כל אלה הם חלק מהדרכים ליצירת שמחת גוף. דעו ששמחה היא אפשרית. בחרו באפשרות להכניס שמחה לחייכם ולגופכם.

הדרך לשמחה עוברת פעמים רבות דרך החיפוש אחר השקט. אחד מעוכרי השמחה הגדולים ביותר הוא המוח. הוא עובד בלי הפסקה, מכניס גיבובי מילים ועוד מילים ועוד מחשבות ורעיונות ודעות, וככל שאלה הולכים ומתרבים, כך הרעש שהם יוצרים הולך וגובר.

מטרת הספר "שמחת הגוף" שכתבה נועה צלה, היא לעורר בקורא את האפשרות לחיות בגוף שמח. כל פרק עוסק בנושא הקשור ליצירת שמחת גוף, תוך שאילת שאלות ומתן כלים היכולים להתחיל ולפתוח עבורכם מרחב הכולל גוף, שמחה ואת החיבור ביניהם. מתוך המילים נשזרת אנרגיה, המאפשרת להתקרב עוד צעד אל עבר יצירת גוף שמח, ומוסיפה רובד של הבנה שאינה הבנה ליניארית. האם תקבלו את ההזמנה להתחיל ולעורר את שמחת הגוף?

"משום שהגוף מייצר לנו אינספור חוויות שונות זו מזו בהתאם לכיוון שאליו אנחנו מכוונים את הפוקוס, אפשר להפיק ממנו חיבורים שונים. חיבורים המייצרים מודעות, שמחה, עונג, כאב, רטט עדין, תחושה עמוקה. למעשה, החיבורים כל כך רבים, שהשאלה הראשונה שאולי הייתם רוצים לשאול את עצמכם היא: איזה סוג חיבור הייתי רוצה ליצור עם הגוף שלי עכשיו?" (מתוך הספר)

נועה צלה, רעיה ואם לשלושה, מתגוררת בקיבוץ בדרום. עוסקת בריפוי אנרגטי זה שני עשורים ונהנית מקסם האנרגיה במגוון דרכים הכוללות עבודה אנרגטית וחיבור אל הגוף. היא היוצרת של טיפולי האנרגיהSend , עוסקת בהוראת יוגה, מדיטציה והילינג אנרגטי, מנחה סדנאות מבית אקסס קונשסנס© . ספר נוסף שכתבה הוא Every Day, All Year Round Guided Imgination Meditations.

 

"שמחת הגוף" מאת נועה צלה. הוצאת "ספרי ניב", 124 עמודים. מחיר לצרכן 78 ש"ח. ניתן להשיגו בחנויות הספרים הדיגיטליות ברשת, או באתר ההוצאה 

 


















ריקי ברוך




אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה