יום רביעי, 2 בדצמבר 2020

גם עלים של עץ חזק מתעופפים ברוח, דונה גרציה, הבדיוק, מארבע יוצאת אחת ונשארתי עם הלב ביד - סקירת ספרים

 


מבחר מגוון של ספרים בסקירה שלפניכם. ספר שירים מיוחד ונוגע, קובץ סיפורים הפורש לעיני הקורא רגעים אישיים הנוגעים לכולנו, ספר עוצמתי על דונה גרציה ושני רומנים מרתקים וסוחפים. מבטיחה לכם חוויה מסקרנת. הצטרפו אלי. 

גם עלים של עץ חזק מתעופפים ברוח שירים מאת מתן שפיצר 

אני קוראת ספרי שירה לא מעטים ומסקרת את מרביתם. פעם שאלתי את עצמי מה עושה את השיר לשיר טוב. ומה שהבנתי עם הזמן, שהוא "מכניס" אותך אליו באופן מסוים ומוציא אותה בסופו מישהו אחר. שיר טוב גורם לך להמשיך לקרא אותו גם אחרי שהקריאה הפיזית תמה. משהו בו משאיר אותך פעיל, חוקר, מהרהר עד שהוא מציג בבואה שלך הקורא גם כשבעצם לא נכתב עליך. ספר השירים  "גם עלים של עץ חזק מתעופפים ברוח" רואה אור בימים אלו ואני התחברתי ולא רק כדי לשתף גם אתכם. 


כשיש פרפרים

הַמָּקוֹם שֶׁבּוֹ אַתָּה אוֹהֵב –
שָׁם אַתָּה פּוֹתֵחַ דֶּלֶת, שָׁם אַתָּה צוֹעֵק לָעוֹלָם: 
"אֲנִי יָכוֹל." 
אֲנִי יָכוֹל לְהַרְגִּישׁ, 
אֲנִי יָכוֹל עַל הָעוֹלָם הַזֶּה. 
כִּי כָּל הָעוֹלָם הַזֶּה 
רִקָּבוֹן וּבוּשָׁה וְעַצְבוּת 
שֶׁאֶפְשָׁר לִרְאוֹת 
בָּעֵינַיִם שֶׁלִּי.
וּבַמָּקוֹם שֶׁבּוֹ אֲנִי אוֹהֵב
הָעוֹלָם הוּא פַּרְפָּרִים.
וְאִם כְּבָר פַּרְפָּרִים, אָז 
עָפִים בַּשָּׁמַיִם וּמִתְקַשְּׁטִים בִּצְבָעִים וְעִטּוּרִים 
וְצוֹהֲלִים עַל הַיְּכֹלֶת
לֶאֱהֹב.


בשיריה מתארת מתן את מסע הנפש בין חיפוש עצמי לגילוי עצמי ואת מצבי הקיצון שהיא פוגשת במהלך דרכה. שיריה עוסקים בתהליכים שעברה ומשתפים תובנות ומחשבות שעלו בה במהלך מסעה.

"גם עלים של עץ חזק מתעופפים ברוח" הוא ספרה הראשון של מתן שפיצר (19 וחצי) שאומרת: "הידיעה שהכול דינמי עוזרת לי לצלוח אתגרים. אני לא סטטית, אני זזה. כשאני סטטית נוצר פער ביני לבין עצמי. מותר לי להרגיש אבודה, זה חלק קטן מתהליך גדול – להגיע למקום שמדויק ונכון בשבילי. למדתי שעדיף לבטא רגשות שאנחנו מרגישים, ולא להדחיק אותם או להתעלם מהם; למדתי שעדיף לתת להם מקום.
"השירים בספר נוגעים לעליות ולמורדות שאנחנו חווים בחיים ומפגיש את הקורא עם רגשות שבדרך כלל לא נוטים לדבר עליהם.
"הספר מוקדש לכל אדם שהרגיש אבוד בתוך מסע שלם. לעיתים אנחנו נוטים לשכוח ולתת מקום גם לרגשות שליליים, אבל אם לא ניתן להם מקום, לא נדע להעריך רגעים של אושר".

לחפש

לָלֶכֶת לְאִבּוּד וְלִמְצֹא אֶת עַצְמֵךְ
זֶה עִנְיָן שֶׁל סַבְלָנוּת
כִּי –
אַתְּ צְרִיכָה לְהָבִין שֶׁנֶּאֱבַדְתְּ.
לְהֵאָבֵד אַף יוֹתֵר,
לִשְׁקֹעַ,
לְהַחְלִיט לְחַפֵּשׂ,
לְחַפֵּשׂ,
לֹא לִמְצֹא,
לְהִתְאַמֵּץ  –
רַק אַחֲרֵי כָּל זֶה 
תִּמְצְאִי.

וּבְכָל זֹאת
זֶה עִנְיָן שֶׁל סַבְלָנוּת.
לֹא כִּי עָבַרְתְּ אֶת כָּל זֶה,
אֶלָּא
כִּי תַּעַבְרִי אֶת זֶה
כָּל הַחַיִּים 
שׁוּב וָשׁוּב.

"גם עלים של עץ חזק מתעופפים ברוח" מאת מתן שפיצר. הוצאת "ספרי ניב", 170 עמודים. מחיר לצרכן 68 ₪. ניתן להשיג בחנויות הספרים הדיגיטליות ברשת או באתר ההוצאה

***



דונה גרסיה מאת אהרון נומאז

למי מכם שאינו מכיר אשמח לספר שכבר כמעט שני עשורים שתוכלו לבא והתארח, לשמוע הרצאה ולחוות סדנאות פעילות בבית של דונה גרציה בטבריה. בפעם הראשונה שהתארחתי בבית (שלא לומר מלון!), התאהבתי במקום וחזרתי אליו שוב ושוב במסגרות שונות, לפרקי זמן שונים בשאיפה לחוות שוב מקרוב את סיפור חייה של דונה גרציה אישה נפלאה, מיוחדת חזקה ובעלת מעשים. 

הספר "דונה גרסיה" מאת אהרון נומאז הרואה אור בימים אלו, היא יצירה המבוססת על מאורעות היסטוריים אמיתיים, אשר במרכזה אישה, בת למשפחת אנוסים מפורטוגל. סיפור העלילה מתרחש על רקע שלטונם של קרל החמישי מלך ספרד וקיסר גרמניה, אליזבט הראשונה מלכת אנגליה ושל סולימאן המפואר, סולטאן האימפריה העות'מאנית.

אחרי גירוש יהודי ספרד ופורטוגל קמה לה דמות מופת - הלא היא דונה גרסיה - אשר כוננה בעזרת עושרה המופלג, תושייתה ואומץ ליבה מהלכים להצלת המוני אנוסים מציפורני האינקוויזיציה, ולקראת סוף ימיה חילצה מידי הסולטן הבטחה להקמת בית לאומי לעם היהודי בארץ ישראל.

 דונה גרסיה הייתה מנהיגה גדולה אשר הקדישה את חייה להצלת עמה. היא ראויה להימנות עם הגיבורים והגיבורות של הציונות על פועלה לחידוש חיים מדיניים יהודיים בארץ ישראל, ולזכות בתואר "הציונית הראשונה".

לאורך הסיפור מתגלה, בין השיטין, דרמה המתחוללת בנפשה של הגיבורה:  המתח בין הזהות הגלויה לזו הנסתרת, מתח שהיא ובני משפחתה לא יצליחו לפתור, חרף הירתמותם ללא לאות לענין הציוני.     

 זהו ספרו הרביעי של אהרון נומאז, החי בתורכיה, אשר הפליא לרקום עלילה חיה ותוססת בהתבססו על מאורעות אמיתיים. ספריו הפכו לרבי-מכר בתורכיה. דונה גרסיה תורגם לאנגלית וכעת רואה אור בעברית. ספריו הנוספים של אהרון נומאז: יוסף נשיא, המרגל היהודי של הסולטאן; יוסף נשיא, בעקבות חלומות גדולים; סטרומה - קורות האסון הקורא לחקר המצפון.

 "דונה גרסיה" מאת אהרון נומאז. הוצאת "ספרי ניב", 408 עמודים. מחיר לצרכן 88 ש"ח, להשיג בחנויות הספרים הדיגיטליות ברשת או באתר ההוצאה 




*** 

נשארתי עם הלב ביד מאת ליאור בן ארויה

חלומות במגרה, אישה אמיתית, חברים זמינים, סיגריה ראשונה וצלקות הם רק חלק מהסיפורים המובאים בספר החדש  "נשארתי עם הלב ביד" מאת ליאור בן ארויה. סיפורים אישים וכאלו שאינם הנוגעים בין וידויי אהבה, זיכרונות ילדות והתבגרות, השלמה עם פגיעה, מחשבות למגירה - ניכרת רגישות רבה, מכאיבה לעיתים, ועמהּ גם אופטימיות והֶעָזה להמשיך הלאה.  


"אני כבר לא יודע עלייך כלום – לא מתי את מתעוררת בבוקר, לא מתי את קמה, לא מתי את מסירה מעלייך את השמיכה ואת בגדי השינה ולא מתי את שוטפת את הפנים, לא מה היו החלומות שלך בלילה ולא מה התקוות שלך להמשך היום. מהאיש שידע עלייך הכול הפכתי לזר. אותו בחור שפעם אהב אותך, נשאר עכשיו עם הלב ביד" (מתוך הספר).

"נשארתי עם הלב ביד" הוא קובץ סיפורים נפלאים ומרגשים, אוסף של אנקדוטות מן החיים הכתובות בכנות ובגילוי לב. בפשטות ובחן נפרשים בפנינו רגעים אישיים הנוגעים לכולנו - רגעים מלאי כאב ותקווה, אכזבות וחלומות, בגידה ואהבה.

ליאור בן ארויה התחיל לכתוב בגיל צעיר, ומאז ומעולם חלם לפרסם את יצירותיו, לגעת, לרגש ולסחוף. "נשארתי עם הלב ביד" הוא ספרו הראשון, ורובו נטווה בחמש השנים האחרונות מאז שירותו הצבאי. חלקים מן הספר עוסקים בקשרים ובאירועים אמיתיים, ונכתבו בזמן אמת מתוך רגשות וכאב אותנטיים.


"נשארתי עם הלב ביד" מאת ליאור בן ארויה. הוצאת "ספרי ניב", 143 עמודים. מחיר לצרכן 82 ₪. ניתן להשיג בחנויות הספרים הדיגיטליות ברשת או באתר ההוצאה  




***



הבדיוק מאת רון לוקר

"הבדיוק" הוא רומן סוחף שדן במהות הקיום שלנו. עלילתו מתרחשת בין תל אביב לבוקרשט. חיי גיבוריו נעים בזמנים ובמקומות שונים ומתחברים במהלך עלילת הספר לסיפור חיים עם סוף מפתיע. גיבוריו של הספר - אריק וברוך - עוברים תהליכים שגורמים להם לתהות על האירועים והחוויות שהם חווים, לתהות על מהות קיומם, עברם ועתידם.

אריק גיבור הספר מעצב פנים ואדריכל, שגדל בקראון, התחיל את חייו כילד רגיש ואינטואיטיבי. הוא היה מחובר לעצים, לנוף ונהג לברוח משכונתו אל חוף הים בתל אביב. ברוך, שהחיים גרמו לו לאבד את הדעת, הופך להומלס ורודף את אריק בחלומותיו בילדותו וגם בבגרותו. לאורך העלילה המרתקת, המותחת ומלאת הדמיון, יתברר כי השניים קשורים זה בזה מעבר לנגלה לעין.

"הבדיוק" עוסק בפרשיות רבות שפתרונן אינו ידוע תחילה והן מתפענחות לאורך הרומן. מהו אותו "הבדיוק" ומה הקשר בין אריק לברוך? אריק מחפש את רגעי האמת ואת תחושת מילוי הנפש, נסיונות סזיפיים מרחיקי לכת, אשר להם תוצאות קיצוניות. בגידות, אהבות, תעלומות וסיפורים אישיים נרקמים בעלילה המרתקת של הרומן. מסעם האישי של הגיבורים מתגלה כשתי וערב בציר הזמן שעובר בקו שבין תל-אביב לרומניה. העלילה הפתלתלה שואבת את הקורא לכמה מציאויות, ולא תמיד ברור היכן עובר הקו שבין המציאות לדמיון.

רון לוקר מצליח לתאר ברגישות יוצאת דופן את המורכבות האנושית על מגוון חולשותיה. תחילה נדמה שמדובר בעלילה בת ימינו, אך קשרים שונים ובלתי מובנים יוצרים סבך של תהיות, ואלה נרקמים באופן מרתק ומטלטל בו-זמנית אל סוף מפתיע.

רון לוקר (53), בעל משרד לעיצוב פנים מתגורר בכפר שמריהו, אב לשלושה בנים. הקים בשנתיים האחרונות באתונה את חברת הבניה LIVE HIGH היוונית המתמחה בשחזור ושיפוץ של בניינים ישנים מראשית המאה ובונה בתי קיץ באיים שמסביב.

"הבדיוק" הוא ספרו הראשון של רון לוקר שמציע: "תדאגו בכל יום מחדש לחפש את המקום הטוב ביותר בשבילכם. אל תקפאו במקום - תזוזה שווה שינוי - שינוי שווה ריפוי".


 "הבדיוק" מאת רון לוקר. הוצאת "ספרי ניב", 330  עמודים. מחיר לצרכן 88 ש"ח. ניתן להשיג בחנויות הספרים הדיגיטליות ברשת או באתר ההוצאה או באתר הספר

 ***



מארבע יוצאת אחת מאת סיגל פישביין


רומן מרתק נוסף רואה אור בימים אלו. ספר מותח, נוקב ונוגע ללב החושף את עולמן השברירי של דמויות המתעוררות אל שלב מאתגר בחייהן – שלב התנפצות הבועה והפסיחה בין תקווה לייאוש.

כשמיכל נעלמת בניו יורק, גלי, רונית ונטע, שלוש חברותיה הטובות מימי גרעין הנח"ל, אורזות בגדים חמים ורגשות עזים לתוך מזוודה וטסות אלפי קילומטרים אל המקום שבו נראתה לאחרונה. הן חייבות למצוא את מיכל. רוברט, בעלה, מדווח כי בבוקר יצאה לעבודתה ולא שבה. משפחתה מודאגת ואובדת עצות. חברותיה סבורות שלא מתאים למיכל החייכנית והאחראית להיעלם כך, אך עד כמה הן מכירות את מיכל מאז שעזבה לאמריקה?


כשנחשפים סודות וצדדים בחייה שאיש לא הכיר, המתח ממלא את המרחק ביניהן, הפחד מתמקם במרכז הבטן, והחשש לחברתן האהובה הולך וגובר. בעיר הגדולה נפערים בין השלוש סדקים וצצות בעיות שחשבו שהותירו בארץ, ואלה מעמידים את החברות שלהן במבחן.
מעל כל הדמויות בספר מרחפת דמותה האניגמטית המרתקת של מיכל והשאלה המנקרת מה עלה בגורלה.

"מארבע יוצאת אחת" הוא ספרה השלישי של סיגל פישביין, ובו היא שבה אל הדמויות שיצרה בספרה הראשון, "יום חדש". בדצמבר 2019 ראה אור הספר "קצרים", אוסף סיפורים משותף של טללית פרשר, יעל דנון וסיגל פישביין.

"מארבע יוצאת אחת" מאת סיגל פישביין, הוצאת "ספרי ניב", 320 עמודים. מחיר לצרכן 82 ₪. להשיג בחנויות הספרים המקוונות או באתר ההוצאה
















ריקי ברוך

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה