יום ראשון, 6 במרץ 2022

יוצאת מן הכלל, לקום על הרגלים, זיכרונות חיים, חומר ומחשבה, שישה חודשים וספר הדרכה חשוב: איך להיות ההורים שלי - ספרים חדשים בהמלצה.




יוצאת מן הכלל מאת סימה איזנבאך - סיפורים משכילים, מאירים וממכרים למבוגרים, צעירים וגם שירים.
"עליתי לירושלים מתל מונד בשבת. המכונית המצחיקה ששכרתי (קופסת גפרורים מחברת מיצובישי) טיפסה לשם. החלטתי לחכות בחניה כי אני לא משוגעת לאכול עם דוסים. נתתי להם מספיק זמן ללעוס ולבלוע, ועליתי אליהם" (עמוד 15 בספר) 

"יוצאת מן הכלל" הרואה אור בימים אלו הוא קובץ מקסים של סיפורים ושירים. ספר מרתק ומרגש שסיפוריו ושיריו נכתבו לאורך השנים על דברים שהציתו את דמיונה של הכותבת ועוררו אותה לחשוב, לכתוב ולצחוק. סיפורים מילדותה המיוחדת, מזמן היותה בנח"ל בקיבוץ גרופית בגרעין "יעלון", נודיסטית באי איוס, בחיפושיה אחר זהותה באוסטרליה, בארה"ב, באסיה ובאירופה.



הסיפורים בספר מתארים בין השאר את היחס מהסביבה שקיבלה אחותה גילה כשהתחתנה עם התימני משה לפני שישים שנה, את הלם מפגשיה של הכותבת עם חשיבה פוסט ציונית (ידיד טוב שערק מהצבא) ומגוריה באורווה בטקסס.

סימה נולדה למשפחה יהודייה מפולין – למשפחה פולנית 'אַסלית', ולמדה "בעל כורחה" להיות סובלנית לאנשים ולמצבים. כיום סימה היא חב"דנקית ומאחר שנולדה בבית שלא שמר שבת, פונה סימה לכל סוגי הקהל ומבינה את כל "הצדדים" כך שסיפוריה ושיריה מכילים את כול.
השירה היא תמצות הנפש. סימה בחרה לחלוק בספר הזה כמה משיריה בתקווה שהם ייגעו בנימי נפשכם.

"שאני אגור באורווה, לא נשמע לי מי יודע מה רומנטי. אני בטוחה שגם סוסים לא מתרגשים מזה. אורווה היא מבנה שמיועד אותם על ידי בעליהם, לוודא שהם יישארו רכושם" (מתוך הספר).


סימה איזנבאך לבית האוז נולדה במושבה כפר סבא. היא בת זקונים להוריה החלוצים נצר למשפחות חסידות "אלכסנדר" בוורשה-פולין של לפני מלחמת העולם השנייה. התחילה לכתוב מגיל צעיר, שולחת ידה בפרוזה, בשירה ובעיתונות, מביימת, מפיקה ומוציאה לאור. את זווית ראייתה המיוחדת על החיים ביטאה כבר במילה הראשונה שלמדה לכתוב - את שמה הפרטי, אותו כתבה בכתב ראי - המיס. נטייתה הטבעית היא לכתוב בסגנון משמח, מצחיק ונותן תקווה לקורא גם בנושאי הגות רציניים. סימה טיילה בעולם, למדה באוניברסיטאות בירושלים, בלוס אנג'לס ובטקסס עד שהפכה להיות חסידת חב"ד בשנת 1984. היא נשואה באושר ובעושר ומתגוררת במאה שערים, השכונה בה נולד וגדל בעלה יחי.

סימה איזנבאך: "אני אוהבת את השירה כאמצעי ביטוי בשל התמצות שמייחד אותה ומאפשר להביע דברים שאי אפשר לומר אחרת. מתנה נוספת שקיבלתי היא השמחה שבזכותה אני כותבת בהומור ואני שמחה לְשַמֵח".

"יוצאת מן הכלל" מאת סימה איזנבאך (האוז). הוצאת ספרי ניב, 129 עמודים. מחיר לצרכן 72 ש"ח, להשיג בחנויות הספרים הדיגיטליות ברשת או באתר ההוצאה.





זיכרונות חיים מאת חנה דיסטנפלד

זיכרונות חיים מאת חנה דיסטנפלד הוא רומן מרתק ונוגע המביא את סיפורה של חנה הפורסת את זיכרונותיה בשפה עשירה וציורית, מהם טובים ושמחים ומהם קשים וכואבים, ומציגה בפני הקורא עולם שאסור שיישכח מלב.

"הוא הרים אותי אל חיקו וכיסה את פניי ואת תלתליי הבהירים בנשיקות ובדמעות, לאני לא יכולתי להרים את מבטי אל עניו. לא באותו באותו היום ולא בימים הבאים. תחושה של ניכור ליותה אותי כל ילדותי." (עמוד 11 בספר)

הימים ימי תחילת המאה העשרים, וחנה דיסטנפלד, ילידת כפר קטן ברומניה המלוכנית, עושה את צעדיה הראשונים כתלמידה מן המניין. בת לאם אדוקה אנאלפביתית ולאב משכיל ובעל מחשבה חופשית, אורגת חנה מגיל צעיר חלומות גדולים של מצוינות ושל הגשמה עצמית. בגיל שמונה-עשרה היא עוזבת את ביתה המגונן ויוצאת אל הלא-נודע, לעיר הגדולה צ'רנוביץ, שם היא פוגשת את אהבת חייה. אולם אושרה, הרצוף מלכתחילה אובדנים ואתגרים, נקטע באחת עם פלישת הגרמנים לרומניה וגירוש יהודי בסרביה ובוקובינה לטרנסניסטריה, אותה ארץ גזירה שכונתה בפי החוקר האמריקני יוליוס פישר בשנות השישים, "בית הקברות הנשכח".


לאחר שלוש שנים של מלחמת הישרדות בלתי פוסקת, בהן יבואו לידי ביטוי תושייתה ועוז רוחה, חנה קמה כעוף החול מהאפר, משקמת את חייה ומגשימה את חלומה הגדול, לעלות לארץ ישראל.

"כבר בגיל צעיר הבחינו הוריי ש"יש לי ראש", כפי שהם נהגו להתבטא, לכן צירפו אותי ל"חידר" שבו למדו בנים בלבד. שם למדתי את ה"אלף-בית" ולקרוא בעברית. הייתי רק בת חמש, הקטנה מבין כל הבנים שלמדו שם, אבל "שׁדה" אמיתית. הרבי נהג לומר שעם יכולת כמו שלי חבל שאינני בן, כי הייתי מגיעה רחוק. בתום שנה אחת ב"חידר" החליטו הוריי שהגיע זמני להתחיל ללמוד בבית הספר, אך כאן הייתה להם בעיה – גיל הקבלה לכיתה א' היה שבע ואילו אני הייתי רק בת שש. מה לא עושים הורים שמאמינים שיש להם בת יוצאת דופן בכישוריה? טיכסו עצה והצליחו לזייף איכשהו את תעודת הלידה שלי. כך גדלתי בין יום בשנה" (מתוך הספר)

יונית קפלן, בתה של חנה דיסטפלד כותבת: "אימי חנה כתבה את סיפורה ברומנית. תרגמתי אותו לעברית, תוך הקפדה יתרה לשמור על אותנטיות המקור. מלאכת התרגום הייתה עבורי מסע מרתק ומטלטל, אל שורשיי ואל נבכי עולמה של אימא, הזדמנות נדירה להכירה כאדם וכאישה, אמיצה, גאה ולוחמת לבלי חת.

"זיכרונות חיים" מאת חנה דיסטנפלד הוצאת ספרי ניב, 261 עמודים. מחיר לצרכן 82 ש"ח, להשיג בחנויות הספרים הדיגיטליות ברשת או באתר ההוצאה.





חומר ומחשבה מאת ארז פירט - שמונה תובנות על תבונה


"חומר ומחשבה" מאת ארז פירט הוא אסופה של שמונה תובנות על תבונה, ניסיונות שמטרתם לחשוב על היבטיה השונים של התבונה ולהפשיט אותה ממרכיביה האנושיים, על מנת שנוכל לזהות אותה גם אם ניתקל בה לבושה בלבוש שונה.

מבלי לפגוע בכבודם האבוד של בעלי החיים שסביבנו, היצור העונה לשם "האדם הנבון" הוא ככל הנראה בעל החי התבוני ביותר על פני הכדור. ככזה, הוא נוטה למדוד את שאר היצורים, בצדק או שלא, לפי אמת מידה זו. מאחר שהניסיון מציג בפנינו רק דוגמה אחת לתבונה היודעת להתבונן בעצמה - התבונה האנושית - אנחנו נוטים לצמד את שני המושגים תבונה ותבונה אנושית, עד שלהבנתנו הם נהיים לאחד. תבונה היא תבונה אנושית.

הספר מורכב משלושה חלקים על־פי הנושאים שבהם הם עוסקים: התבונה האנושית והכללית, התבונה המלאכותית ועל מה ששוכן ליד או מעבר לתבונה. הראשון מנסה לחקור מהי תבונה אנושית, לבחון אחדים ממאמציה להבין את העולם שסביבה ולבדוק האם ניתן להגדיר תבונה בצורה כללית. השני עוסק בתבונה המלאכותית, עתידה, אפשרויותיה, סכנותיה והבעיות המוסריות שיעמידו בפנינו מכונות העתיד. השלישי הוא ניסיון להציג ללא הטיה תופעות שרובינו פוטרים כלאחר יד – התופעות הפאראנורמליות.

ארז פירט הוא דוקטור לפילוסופיה המתמחה בפילוסופיה של המדע, ומהנדס תכנה. חוקר ומתעניין בעתיד הבינה המלאכותית ובנושאים כלליים הקשורים למדע, תודעה, עתידנות וטכנולוגיה. חי עם בת זוגו הילה ושלושת בניו, אורי, יואב ועומר בתל אביב ומוציא את מה שנשאר ממרצו באימוני וו ווי קונג פו.

חומר ומחשבה מאת ארז פירט, הוצאת ספרי ניב, 183 עמודים. מחיר לצרכן 78 ש"ח, להשיג בחנויות הספרים הדיגיטליות ברשת או באתר ההוצאה. 




שישה חודשים מאת אמנון איתמר גוברין

אני בת לאם קשישה בת 91, אבא הלך לעולמו לפני שנתיים וזוהי נקודת המוצא דרכה התחברתי לספר החדש 
"שישה חודשים" מאת אמנון איתמר גוברין הרואה אור בימים אלו. שישה חודשים הוא רומן ממואר, מרגש ואמיתי, בו מתאר הכותב אודות אותה תקופה סוערת של שישה חודשים שמתחילה כאשר גידול סרטני ממאיר מתגלה בראשה של אימו.



"אימא ממשיכה, כמו רכבת ללא מעצורים: "תפסיקו לנהל לי את החיים מרחוק. מי עשה לי את התור הזה? אני לא צריכה שום עזרה כזאת," היא מוסיפה בנימה ארסית שלא שמעתי ממנה מימיי. התור לרופא, למעשה, לא עמד להתנגש כלל במפגש גמלאי הרכבת בדצמבר, אלא הוא נקבע לעשרים ושבעה בינואר." (מתוך פרק ראשון בספר) 

עם השמע הבשורה בעודו חי את חייו בארה"ב, עוזב אמנון את חיין ועיסוקיו עולה על טיסה, מגיע לישראל ומתחיל במסע שתחילתו ניסיון למצוא מרפא לאימו והמשכו מיצוי הזמן שנותר כאשר ידוע שלאימו נותרו שבועות עד חודשים לחיות.

פעם, סיפרו השכנים, שראו את אימא מבולבלת במרכז חורב שקרוב לבית. במקרה אחר, שמעתי שהלכה לקנות לחם וחזרה עם חלב. בפירוט חשבון הבנק, שבו אני מיופה כוח, גיליתי שלא במתכוון שתי משיכות כספומט בנות ששת אלפים שקלים, שבוע אחרי שבוע, בעוד אימא אמרה שהוציאה כסף רק פעם אחת כדי לשלם לוורוניקה, העובדת הזרה שנמצאת אצלם מאז חודש מאי הקודם. כמה פעמים פחדה שאם היא תוריד את טבעת היהלום, מתנה מאבא, בלי לשים לב, היא תאבד אותה. אימא החביאה אותה, שכחה איפה, ואז חיפשה וחיפשה, מצאה ואיבדה אותה שוב. הצטופפותן של התקריות גרמה לנו להחליט שיש לבדוק את העניין לעומקו.

מנקודת מבט אישית נחשפים בסיפורים הרגשות, הלבטים והדרך בה עוברים אמנון ומשפחתו עד לסוף המטלטל, תוך שילוב זיכרונות ילדות, חייו הקצרים של אחיו וסיפורי רקע על הוריו ברומניה ובישראל.

"שישה חודשים" בא לשבור את הרגשת הבדידות של התמודדות עם אובדן הורים. מטרתו היא לתת חיבוק, נחמה והשלמה לכל מי שעובר או עבר תקופה כזו בחייו, בה הזמן מתחלק בין עבודה, מצב חירום של הורים מזדקנים שזקוקים לעזרה, בני הזוג והילדים.

"צעקות 'הצילו' בוקעות מהצד השני של האוקיינוס. אני שומע את ורוניקה אומרת לאימא ברומנית, 'זה נֹוני. רוצה לדבר עם נוני?' וקולה הנשבר ומלא המצוקה של אימא, כנהמה של חיה פצועה, לא מגיב לשאלה. 'הצילו! מחזיקים אותי פה. כואב לי!' ובכי." (מתוך הספר)

אמנון איתמר גוברין, איש היי-טק שגר בארה"ב עם אשתו וילדיו, הוא בן יחיד להורים מזדקנים בישראל. כל ילדותו גדל בדירה ברחוב איינשטיין בחיפה, בית מסודר שנראה כמעט כמו בילדותו למרות שעברו כבר כמה עשורים מאז, פרט לפינת זיכרון לאחיו עודד שנפטר בצבא כאשר אמנון היה כמעט בן שמונה עשרה.


באמצעות קריאת הספר, הגעתי להזדהות מוחלטת. היותי בת דור הסנדויץ' שמתפקדת כבת נאמנה לאימי הקשישה וכסבתא פעילה לשלושת נכדי, גובה ממני השקעה פיזית רגשית ועשייה אינסופית עם הרבה לבטים ושאלות שלא תמיד מקבלות את המענה שהייתי שמחה לקראתו. סיפורו של איתמר גוברין נגע בי, ריגש אותי. הפעיל בי תהיות ומחשבות ולעתים גם נקיפות מצפון. 

"שישה חודשים" מאת אמנון איתמר גוברין, הוצאת ספרי ניב, 227 עמודים. מחיר לצרכן 82 ש"ח, להשיג בחנויות הספרים הדיגיטליות ברשת או באתר ההוצאה  דף הספר בפייסבוק 






איך להיות ההורים שלי מאת אודיה עליזה גויטע, הקול של הילדים

"איך להיות ההורים שלי – הקול של הילדים" מאת אודיה עליזה גויטע הוא ספר הדרכה מרתק, שישמיע לכם את הקול של הילדים. הוא ייתן לכם מפתח לתודעת גן העדן וכלים להתמודד עם מצבים שונים ביצירת קשר עמוק, מבין ואוהב וחברות אמיתית, יחד עם שמירה על גבולות, קבלת אחריות ומשמעת עצמית.

הספר הזה נכתב עבורכם, אימא, אבא, כדי שתוכלו לקבל נקודת מבט קצת שונה על עלינו הילדים. כדי שתוכלו לרגע לראות דרך העיניים שלנו, להבין אותנו יותר וכדי ליצור בינינו חברות נפלאה. יש לנו הילדים הרבה כלים שאתם שכחתם, ואנחנו כאן כדי להזכיר לכם אותם, וכמובן איך להשתמש בהם.




בין פרקי הספר: הווה – הרגע תמיד מציע הזדמנויות למידה; רגע של יחד – ציפורים: הכל תלוי בגישה – להנות מהדרך, ארוחות טעימות, שיקויים ואומנות, למידה מהטבע, בעלי חיים ולמה זה חשוב; רגע של יחד – צבעים: התמדה ולמה היא חשובה, מתי להתעקש ומתי לשחרר, גבולות; רגע של יחד – צמחים; רגע של יחד – כלי נגינה: דמיון, שקרים והגברת הדמיון, חלומות, ספרים, סרטים והמסר שבשבילכם; בואו נהיה חברים באמת.

אודיה עליזה גויטע מתווכת בין עולם הילדים והמבוגרים חוץ מהילדה שהיא, שזאת עבודה בפני עצמה, היא עוסקת באמנות, בכתיבה ובחיבור לטבע, יש לה תואר מוסמך ב- NLP , והיא עוסקת בפסיכולוגיה רוחנית ובפסיכולוגיה חיובית, ומטפלת ברייקי ובהעצמת ילדים.

אודיה עליזה גויטע : "פעם חשבתי שכדי להיות הורים צריך לאהוב ילדים לפני שהם שלך. היום אני מבינה שכל אחד יכול להיות הורה – פשוט צריך להיות פתוח ללמידה. הילדים שלנו הם המראה שלנו, והם לומדים מאיתנו את הטוב ואת הרע שקיימים בנו ובעולם. אך הם מגיעים עם הכלים הייחודיים להם, והם יכולים לעזור גם לנו להתפתח, לפרוץ את האמונות ואת המגבלות שיצרנו – לא רק אלה שאנחנו בעצמנו יצרנו, אלא גם אלה שהכתיבו לנו ופשוט האמנו בקיומן. הילדים חיים בתודעה שונה – אני קוראת לה תודעת גן העדן – מתרגשים מהכול, מתלהבים מהכול, רואים יופי בַּכול, שואלים את אותה שאלה מיליון פעם ועדיין מחכים לתשובה כאילו זאת הפעם הראשונה. הילדים סקרניים מטבעם. זאת אותה סקרנות שאנחנו שכחנו, והם פה כדי ללמד אותנו להשתמש בה שוב – מתוך אחריות, בגרות ובחירה מודעת. אם נאפשר להם להכניס אותנו להווה שלהם, לחיות איתם ברגע, נפגוש לא רק את החברים הטובים ביותר בעלי העצות הגאוניות והפתרונות היצירתיים ממש לכל סיטואציה – נפגוש גם את הילד שאנחנו, זה שחושב שהוא מבוגר עכשיו ושהוא לא מקבל מקום ליהנות, להשתטות ולחוות באמת את הכול.

"איך להיות ההורים שלי – הקול של הילדים" מאת אודיה עליזה גויטע. הוצאת ספרי ניב, 103 עמודים, כריכה קשה. מחיר לצרכן 88 ש"ח, להשיג בחנויות הספרים הדיגיטליות ברשת או באתר ההוצאה 



לקום על הרגליים מאת ליאל רביבו - הסיפור ששינה את חיי 

האם אתם חיים את החיים שאתם באמת רוצים לחיות? האם אתם מרגישים שאתם חיים "ליד" או "בערך"?

"לקום על הרגליים" מאת ליאל רביבו הוא ספר מעורר השראה, שיקים גם אתכם על רגליכם. הוא יגרום לכם לנפץ את כל מה שחשבתם על החיים שלכם עד היום, לשאול שאלות שפחדתם לשאול ויעניק לכם כלים עוצמתיים, משני חיים, שיגרמו לכם להבין את ההבדל בין הטוב והרע, יובילו אתכם לחיים טובים יותר ויכוונו אתכם היישר לעבר הייעוד וההגשמה שלכם, כי מה שווים החיים האלה בלעדיהם?


"אז אחרי שסולקתי מבית הספר הדתי העבירו אותי לבית ספר חדש, בית ספר מסורתי. אומנם הוא היה קרוב יותר לבית, ולמדו בו לא מעט חברים שלי מהשכונה, אבל התווית שלי כבר הייתה הרבה יותר מורגשת עכשיו: הייתי הילד החדש שהעיפו מבית הספר הקודם. קיבלתי חותמת של ילד בעייתי. 

מיותר לציין שלימודים היו הדבר האחרון שעניין אותי, למרות שכשהייתי לוקח את הריטלין הצלחתי מאוד בלימודים והשגתי תוצאות שהיו מפתיעות את המורים שלי. גם תחושת התדהמה שלהם מההצלחה שלי הלכה איתי, כי היא העידה, בלי מילים, שאף אחד מהם לא באמת האמין בי. הפתיע אותם כשהצלחתי, הם לא חשבו שזה אפשרי בכלל לילד בעייתי כמוני." (מתוך פרק ראשון בספר)

בגיל 18 ליאל רביבו דהר על המסלול המהיר לעולם הפשע. הילד האבוד מהשכונה הלך והסתבך בפלילים, האש בתוכו שרפה את הכל והוא עמד לאבד את כל עולמו, אלמלא ירייה אחת מדויקת, שריסקה את עמוד השדרה שלו והפכה אותו למשותק. החיים שלו התנפצו לרסיסים, אבל דווקא אז, מתוך ההריסות, גילה לראשונה את הכוחות האדירים שקיימים בו ועשה את השינוי הגדול ביותר שאדם יכול לעשות בחייו.

"היום אני יודע שהירייה הזאת, ירייה אחת מדוייקת היישר לגב העליון, הצילה את חיי" (מתוך הספר)

ליאל רביבו, גר בראש העין. אמן, יזם, יוצר, מרצה ומלווה אנשים ועסקים בתהליכי חיבור לייעוד והגשמה בחיים. עף על החיים, מגשים חלומות ויום אחד הוא עוד יקום על הרגליים. "לקום על הרגלים" הוא ספרו הראשון.

לקום על הרגליים מאת ליאל רביבו הוצאת ספרי ניב, 157 עמודים. מחיר לצרכן 129 ש"ח, להשיג בחנויות הספרים הדיגיטליות ברשת או באתר ההוצאה. 








 







ריקי ברוך

תגובה 1: