יום שישי, 4 בספטמבר 2020

איך ליצור חיים בעלי עניין, ערך ותכלית - "כוחה של משמעות" רב מכר בינלאומי






"אני מרגיש שזה לא זה"
חסר לי משהו עמוק יותר"
"אין לזה משמעות"
"אני לא מרגיש חלק"
קרוב לוודאי שגם אתם מצאתם את עצמכם אומרים לעצמכם או לזולתכם משפט זהה או מקביל לאחד או יותר מהמשפטים שרשמתי מעל, משפט המבקש לומר אני מחפש את מהותי, את המשמעות לחיי. 

בימים אלו רואה אור ספרה המתורגם מה שהפך לרב מכר בינלאומי של הסופרת השוויצרית אמילי אספהאני סמית, הספר כוחה של משמעות. בספר משלבת הכותבת מחקרים עדכניים ותובנות שנשמעו על ידי הוגי דעות מוכרים בהם: ויקטור פרנקל, בודהה ואריסטו. 

"אין לנו שליטה על בחירתם של אחרים ליצור איתנו חיבורים באיכות גבוהה, אבל כל אחד מאיתנו יכל לבחור אם ליזום חיבורים כאלה, או אם לשתף פעולה עם אחרים שיוזמים אותם. אנחנו יכולים להחליט להשיב לעובדים אחרים שמעצבנים אותנו בחביבות במקום באיבה. אנחנו יכולים לומר שלום לזר ברחוב במקום להסיט את מבטינו. אנחנו יכולים לבחור להתייחס לאנשים כאל חשובים במקום כאל חסרי חשיבות. אנו יכולים להזמין אנשים להשתייך." (עמוד 76 בספר)

כמו רבים מאיתנו, גם כותבת הספר  אמילי אספהאני נקלעה לסחרור במרדף אחר האושר. היא גילתה כי המרוץ הזה מביא לה הישגים מדומים, שכן בכל פעם הם מתפוגגים כרוחות רפאים והיא נותרת בחזרה בנקודת המוצא, אם לא ברגרסיה. זה טבעו של המרדף אחר האושר, הוא עלול להוביל אותנו לתסכול. אספהאני החליטה ללמוד מדוע אושר לא מספק את הסחורה, וגילתה במקומו את חשיבותה של משמעות. בהרצאת TED מפוכחת היא מספרת כיצד ראיונות שערכה עם אנשים רבים הובילו אותה לגלות את מה שהיא מכנה "ארבעת העמודים של משמעות". אלה, כך היא מאמינה, יכולים לשמש עבורנו תבנית ליצוק לתוכה את תוכן חיינו ולבנות לעצמנו שביל ללכת בו שנמשך עד האופק, שביל שבו אין חסימות ולולאות.







על ארבעה פרמטרים להבנתם של ההוגים מתבססים חיים מלאי משמעות להם כולנו כמהים: שייכות, תכלית, סיפור ורוחניות, יסודות המעניקים לכל אחד מאיתנו את כוחה של המשמעות. 
שייכות: אנו צריכים לדעת שאנחנו חשובים בעיני אחרים. כולנו צריכים למצוא את הקבוצה שלנו ולבנות מערכות יחסים דרכן נרגיש שמבינים אותנו, שמכירים ומעריכים. 
קשרים בינאישיים שנוצרים לאורך שנים בין עמיתים לעבודה יכולים בהחלט לספק משמעות. "שייכות אמיתית נובעת מאהבה", מחדדת אספהאני, לעומת שייכות מסוג אחרת, פסאדית במהותה, ששמה דגש על פני השטח, על 'הצהרת משתמש' או על נתונים שאינם תלויים באישיותו הספציפית.

תכלית: כל אחד מאיתנו זקוק למטרה ארוכת טווח כמקור למוטיבציה, שתשמש כעיקרון מארגן בחיינו ושתדחוף אותנו לתרום לעולם.
תכלית, אם כן, יכולה להגיע גם באמצעות עבודה, אבל לא באופן מחייב. אם העבודה גורמת לכם להרגיש נחוצים למטרה גדולה יותר מפשוט להרוויח משכורת, היא כנראה מספקת עבורכם תכלית וכתוצאה מכך גם משמעות.

סיפור: כולנו מספרים סיפורים. (גם לעצמנו כמו שלמדתי בסדנאות שלקחתי בהן חלק לאורך השנים) אנו לוקחים את חויותינו הבדידות ומצרפים אותן לכדי נרטיבים ברורים המאפשרים לנו למצוא פשר בתוך עצמנו ובעולם סביב. 
האירועים שמתרחשים בחיינו הם מציאות אובייקטיבית. זו הדרך שבה אנו מפרשים אותם ומעניקים להם מסגרת שנוסכת בהם משמעות. העניין הוא, ש"אנחנו לא תמיד מבינים שאנחנו מחברי הסיפורים של עצמנו ויכולים לשנות את האופן שבו אנו מספרים אותם". אנו נוטים לקבל את מה שקורה כפי שהוא, או גרוע מכך - בהכתבתם של אחרים. ואם אנו צד פסיבי בכתיבת סיפור חיינו, מן הסתם אין לנו שליטה על המשמעות שלו.
רוחניות: חוויות מיסטיות מרוממות אותנו אל מעבר לעולם היומיומי וגורמות לנו להרגיש חיבור לדבר מה עצום ממדים ורב משמעות.
התעלות הרוח יכולה לבוא לידי ביטוי בצפייה באומנות, בטקסים דתיים, בשהייה בחיק הטבע, בהאזנה למוזיקה, בספורט, בעיסוק ביצירה וכן הלאה. כל אחד והסם שלו. התעלות מוציאה אותנו מעצמנו ומחברת אותנו למצב תודעתי כוללני יותר. זהו 'היי' מנטלי ששמור לדברים שבאמת מגרים את המערכת הנוירולוגית שלנו.

כאמור מהותו של הספר בטענה כי החיפוש אחר משמעות מספק הרבה יותר מהרדיפה אחר האושר הרגעי. ואינכם צריכים לנסוע למנזרים רחוקים או לכבוש פסגות הרים בכדי למצוא משמעות לחייכם, היא נמצאת סביבכם. וממש ברגע זה.


אמילי אספהאני סמית, ילידת שווייץ, גדלה והתחנכה בקנדה ומתגוררת כיום בוושינגטון הבירה, היא סופרת ועיתונאית המשלבת פסיכולוגיה, פילוסופיה וספרות כדי לכתוב על החוויה האנושית. כוחה של משמעות היה רב מכר בינלאומי ותורגם ל-16 שפות. מאמרים פרי עטה פורסמו בניו יורק טיימס, הוול סטריט ג'ורנל ואטלנטיק. היא בעלת תואר בפילוסופיה מאוניברסיטת דרתמות ותואר שני בפסיכולוגיה חיובית מאוניברסיטת פנסילבניה. בהרצאתה ב-TED – "החיים הם יותר מלהיות מאושר" – צפו יותר מ-9 מיליון אנשים.

כוחה של משמעות כתבה: אמילי אספהאני סמית, תרגום: עופר קובר, הוצאת מטר.

*** קרדיט הרצאת טד לספר מאת אמילי אספהאני סמית.





















ריקי ברוך

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה