יום שני, 21 בספטמבר 2020

אבשה ואני, פול ניומן בשלמה המלך, פיסת חיים, שנה במתנה, על פרידה וגעגוע, אין יציאה ושביל אבני הבזלת - ספרים חדשים לחגי תשרי.




מבחר ספרים שיתאימו לימי החופשה והסגר של חגי תשרי, רואים אור בימים אלו ומביאים מגוון רחב של תכנים ונושאים בהם ספר שירים מסקרן. הצטרפו אלי לפוסט מסקר ומסקרן. שנה טובה. 


פיסת חיים מאת סיון לוי 

קובץ הסיפורים החדש פיסת חיים המכנס אוסף של טקסטים וסיטואציות רבגוניות מהחיים בכלל ומחיי הכותבת בפרט, הרואה אור בימים אלו מביא לקורא פיסות חיים שהלכו והתגבשו במרוצת השנים והביאו אותה למה שהיא היום. כל נפש היא עולם בפני עצמו ומתחברת לכמה עולמות בעת ובעונה אחת... כל אדם הוא סיפור. אבל האם הוא חייב להיות סיפור עם עלילה אחת בלבד?

בספר החדש צוללת הכותבת לעומק ובוחנת את החיים מנקודות מבט שונות. לעתים יתברר לנו כי פיסת חיים שחלפה על פנינו בבלי דעת עיצבה אותנו והייתה בעלת תפקיד מהותי במי שאנחנו היום.

 סיון לוי היא שחקנית, כותבת ויוצרת. מגיל קטן לקח אותה דמיונה המפותח למחוזות שונים ולעולם פנימי רחב. מצחיק, קצת תמים, שוחר צדק, עמוק, עצוב ומלא תקווה ואמונה. "פיסת חיים" הוא רומן הביכורים שלה. אשתקד הוציאה לאור ספר ילדים בשם "הארנב עם חד הקרן מזהב".

סיון לוי: "אני מקווה שתתחברו, תצחקו ותתרגשו במהלך קריאת הספר, ואם אצליח לגעת בכם אפילו בפיסת חיים קטנה זכיתי!".

 "פיסת חיים מאת סיון לוי. הוצאת "ספרי ניב", 172 עמודים. מחיר לצרכן 78 ש"ח, להשיג בחנויות הספרים הדיגיטליות ברשת או באתר.

 ***


    שנה במתנה מאת מייה בן יאיר



השבוע ממש לפני ערב ראש השנה ישבתי עם עצמי מהרהרת בתחילתה של השנה ותוהה מה הייתי רוצה להגשים בשנה הבאה. חיפשתי מה אני מבקשת לדייק ולשחרר אל היקום כך שיתגשם. 
האמת שאני לא אדם של חלומות. אני חייה את החיים ומשחקת אותם בדרכי שלי וכשלא הכל זורם אני עוצרת ומנסה לחפש את הנתיב הנכון יותר. 

ספר חדש הרואה אור בימים אלו עוסק בדרכו היחודית בהגשמת חלומות. "שנה במתנה" מאת מייה בן יאיר הוא מעשייה מודרנית העוסקת בהגשמת החלומות שלנו, בהחלטות שאנו מקבלים ובהשפעה שלהן על חיינו ועל הסביבה שלנו. איזו משאלה אתם הייתם בוחרים שיגשימו לכם?


"רציתי להודות לך באופן אישי וחשבתי רבות כיצד אוכל לגמול לך על שהצלת את חיי. בסופו של דבר החלטתי להעניק לך אפשרות לבקש ממני משאלה אחת", אמרה בארשת פנים רצינית. "משאלה? מה, את פיה טובה?", צחקתי. "משהו מעין זה", השיבה גברת אנג'ל. "ביכולתי להגשים לך משאלה אחת שתחזיק מעמד שנה אחת בלבד. כדאי לך לחשוב ולשקול היטב מה לבקש ממני."


החיים של מורן גורן עומדים להשתנות. יום רגיל הופך ליום משמעותי בחייה כאשר היא מצילה את חייה של עוברת אורח. כתודה, ניתנת לה משאלה אחת שתקפה לשנה אחת בלבד. וכך, הופכת מורן מאמא רגילה, שמנהלת חיי יום יום נוחים ושגרתיים לשחקנית כדורגל.

לאט לאט מגלה מורן את הכישורים בהם זכתה ומאמצת את זהותה החדשה. היא מגלה את הסוד המשאלה לבני משפחתה וזוכה מהם לתמיכה גדולה. מורן מתקבלת לנבחרת הנשים של ישראל ומתחילה בקריירה חדשה. אך האימונים הקשים, בנות הנבחרת האחרות, השינוי הגדול בחיי היום יום של המשפחה שלה, הלחצים והידיעה כי בתום השנה המשאלה שלה עומדת לפוג מביאים את מורן להתמודד עם ההשלכות של המשאלה שביקשה ועם עצם הבחירה שעשתה.

מייה בן יאיר, ספרנית, מורה להיסטוריה, אומנית בעלת סטודיו לאומנות וחולמת חלומות. גרה בפתח תקווה עם בעלה, שלושת ילדיה ושני כלבים חמודים. הספר הזה הוא הגשמת המשאלה שלה.


"שנה במתנה" מאת מייה בן יאיר. הוצאת "ספרי ניב", 112 עמודים. מחיר לצרכן 76 ש"ח, להשיג בחנויות הספרים הדיגיטליות ברשת או באתר ההוצאה.


***

אין יציאה מאת חניה פרץ

רדופת חרדות מגיל צעיר ושרויה בטרפת מחשבות אינסופית, מנסה גאיה אמסלם להשתיק את מוחה בעזרת כפתור הווליום הפרטי שלה-ואליום. תוך שבוע אחד החיים הכפולים שבנתה לעצמה קורסים, והיא מוצאת את עצמה מאושפזת בבית החולים הפסיכיאטרי כרם מנחם בירושלים. היא הייתה מוכנה לוותר על הכול: על העבודה במועדון החשפנות בתל- אביב, על הלימודים בתיכון מכללת אורט, על החברה הכי טובה עדן, רק לא על אהבת האמת הראשונה שלה, כדורי ההרגעה.

 בימים אלו רואה אור הספר "אין יציאה" המציג הוא דיוקן מרגש ועוצמתי של דור שלם שנולד לעולם חסר צדק והיגיון, ונחמתו היחידה נמצאת בסיפוקים מיידיים שמאבדים מערכם ומיעילותם מהר מדי.

׳אסור לך לאבד שליטה׳, הזכרתי לעצמי. ניסיתי בכל הכוח שנותר בי להיאחז בעולם שמסביבי. אורות הניאון המעורפלים עטפו אותי, ענני העשן חנקו אותי, ורצפה קרה נצמדה לגבי. אלמלא הנמלול במעלה האף שכבר פתח את הדלת לעולם הבא והחל לקחת אותי איתו, הייתי מוחה נמרצות. האורות הבוהקים בחדר ההלבשה סנוורו אותי. הנחתי זרוע על עיניי כדי להתגונן מפני המפץ הגדול שהתרחש מולי. כשפקחתי אותן עדיין היה לי קר אבל הייתי מכוסה בשמיכה כחולה. האורות היו חזקים משזכרתי, וצינור פלסטיק הציק לי מעל השפה. פאק. אני בבית חולים." (מתוך הספר)

חניה פרץ, בלוגרית ויוצרת תוכן עצמאית מוכרת ומוערכת בארץ ובעולם, חייתה בעבר בירושלים, טיילה בארבעים מדינות בארבע שנים וכיום מתגוררת בתל-אביב.

אין יציאה מאת חניה פרץ. הוצאת "ספרי ניב", 182 עמודים. מחיר לצרכן 88 ש"ח, להשיג בחנויות הספרים הדיגיטליות ברשת או באתר.

***

                                                    אבשה ואני מאת ארמנד עמיאל

 

"אבשה, זו מאדאם פָבֶּרְט, אימא של דָמִיאָן. אתה ודאי זוכר". 

הם פסעו יחדיו בכל יום לבית הספר. בקיץ זה לצד זה ובחורף זה בתוך זה. המצפן היחיד שהוביל את חברותם היה אמת של תום הילדות. עד לאותה פרידה, שנמשכה שלושים שנה. שיחת טלפון אחת הביאה לסיומו של נתק ארוך שנים זה. הוא לא נזקק ליותר ממשפט קצר ולקוני כדי לקחת פסק זמן מחייו, לנסוע לפגוש את חברו ולצאת למסע לגילוי עצמו. מה היה בחברות הזו ששיחת טלפון אחת הצליחה להחיותה כאילו לא חלפו עשורים של שתיקה? ומה נותר מהילד דמיאן, עורך דין מצליח ואיש משפחה, שקושר אותו כתמול שלשום לחברו אבשלום, פסיכו-אנליטיקן ומרצה באוניברסיטה?

 "אבשה ואני" הרואה אור בימים אלו הוא הוא רומן מרגש ונפלא, עלילה המתרחשת על פני משולש הערים טולוז, גרנובל ופריז ונישאת על התרבות, הצבעים, הריחות והטעמים הייחודיים למקום.  קריאה בספר מאפשרת הצצה לאופן שבו מתמודדים אדם ומשפחתו עם מחלת המאניה-דפרסיה, וחושף את גבולותיה של נפש חצויה הנתונה בסוד ובמאבק פנימי באהבה.

 ארמנד עמיאל עלה לארץ מצרפת בגיל 15 ובגר כילד חוץ בקיבוץ בדרום הארץ. הוא נושא בתארים במדעי המחשב, במדעי המדינה וביחסים בין-לאומיים וכן בתואר שני במנהל עסקים. מאחוריו קריירה במערכת ביטחונית ממלכתית שבה מילא מגוון תפקידים בכירים. בעשור האחרון ניהל חברות סחר ותשתיות באפריקה וחברת הזנק בארץ. בעל ניסיון חיים עשיר ומגוון, מאמן ורוכב על אופני כביש, פעיל חברתי כמנטור לנוער בסיכון ולמען העצמה וקידום נוער בקהילה האתיופית.

 "אבשה ואני" מאת ארמנד עמיאל. הוצאת "ספרי ניב", 222 עמודים. מחיר לצרכן 88 ש"ח, להשיג בחנויות הספרים הדיגיטליות ברשת או באתר ההוצאה.


***

פול ניומן בשלמה המלך מאת צביה שרייבר 

מתחילתו עד סופו, תערובת מענגת של שחוק ודמע מלווה את הספר "פול ניומן בשלמה המלך" שכתבה צביה שרייבר בהוצאת "ספרי ניב" . צביה, ילידת יפו, מתארת את ילדותה והתבגרותה בלב תל-אביב לצד הוריה, חברותיה וקרובי המשפחה שלה. היא עושה זאת באהבה רבה ובהומור - אותו הומור שמעולם לא אִכזב אותה, גם לא בימים קשים. גיבור מרכזי בספרה הוא חוף הים של תל-אביב המשמש משאב שדרכו היא נושמת וחווה את האירועים. אישה רוקדת במים, כלב משתעשע חוטף כדור פינג-פונג ונעלם. חבורת קשישים מרימה כוס בירה "לחיים!" כרסיהם תפוחות אל מול שמש חורפית, מערומיהם משתפלים, שומניהם זולגים.

"אמא מעולם לא זרקה אוכל, תמיד אכלה את ה׳נוויירעס׳ (יידיש: שאריות), כי שם ב'לאגר׳ (מחנה) לא היה מה לאכול. האוכל שאימא בישלה היה שָׁמן, והסלט היה חתוך עבה כדי שנחוש את טעם הירקות הצפים בתוך השמן המעורב במיץ ירקות, ונוגב בלחם לבן טרי. התענגנו על התותים השקועים בתוך הררי שמנת עם סוכר, ומשפחתי, שהגיעה שדופה מ׳הלאגר׳, תפחה עם הזמן עד כדי כך שאנה דודתי, דודי יוזף ואבי נאלצו להסתדר בטור כשהלכו על מדרכה. ׳דֵּר דְּרַיי פון טַנְקְשְׁטָלֶה׳, כינו אותם, שלישיית טנק הדלק ".(מתוך הספר)

צביה שרייבר, ילידת 1951, אימא למיכל, אורי וטלי וסבתא לתמרה, יהונתן ואנה, הייתה בעברה מורה וספרנית, והיום עוסקת במשחק ובכתיבה. "פול ניומן בשלמה המלך" הוא ספרה הראשון.


"פול ניומן בשלמה המלך"
מאת צביה שרייבר. הוצאת "ספרי ניב", 120 עמודים. מחיר לצרכן 78 ש"ח, להשיג בחנויות הספרים הדיגיטליות ברשת או באתר ההוצאה


***

רק לאחרונה נחשפנו לסיפורה של האישה האצילה מירית הררי זכרונה לברכה שהלכה לעולמה לפני מים ספורים והותירה אחריה דיוקן של אישה אצילית, מלאך בדמות אדם לאחר שהתמודדה במשך שנתיים ארוכות עם מחלת הסרטן בדרכה שלה, דרך שאינה אופיינית ואינה מוכרת לרבים בקרבינו. 

מחלת הסרטן היא מחלה המאיימת על אורח החיים של החולה ומשפחתו ומובילה לשאלות רבות, כמו: איך מסתגלים למציאות שהשתנתה בפתאומיות? אילו החלטות רפואיות יהיו היעילות ביותר? האם מספרים? ואם כן, למי וכיצד? איך מבקשים תמיכה בתוך המשפחה ומחוצה לה? איך מתמודדים עם פחדים ומועקות ועם מצב כלכלי וחברתי שונה? כל חולה וכל משפחה מתמודדים בסגנון המיוחד להם, וכמעט כולם מרגישים בטוחים יותר במחיצת אנשים שמצבם דומה. 

על  פרידה וגעגוע מאת נטע מוזר





נטע מוזר בספרה "על פרידה וגעגוע" מציגה סיפורים על נשים וגברים שחלו בסרטן וחוו צמיחה באמצעות מפגש גלוי לב ואמיתי עם עצמם .הסיפורים נכתבו על פי ניסיונה של הכותבת ובהשראת מפגשים וראיונות שערכה עם אנשים שחלו בסרטן ובני משפחותיהם שבחרו להשתתף בקבוצות בהנחייתה.

"אני לא אגזים אם אומר שהקבוצה העמידה אותי על הרגליים. הסרטן של בעלי היה מסוג השינויים שנכפו עליי, לא בחרתי בו". (זוהרה וניסים, מתוך הספר, עמ' 52)

נטע מוזר, פסיכותרפיסטית ומנחת קבוצות. בעבר, מחנכת ומנהלת שני בתי ספר לסיעוד, מרצה באקדמיה בנושאים שונים: יחסים בין-אישיים, מצבי דחק ומשבר, אובדן, מוות ושכול. כיום גמלאית ומתנדבת בקהילה בהנחיית קבוצות ברצף הגילים. "על פרידה וגעגוע" הוא ספרה הראשון.

נטע מוזר מספרת: "חיַי המקצועיים משך חמישה עשורים נעו על רצף של הכשרת אנשי מקצוע לטיפול ונתינה לאחר. יום אחד בקעה בתוכי ההכרה שיש לי שליחות ואני הולכת לממש אותה. צללתי לטיפול קבוצתי באנשים שמחלת הסרטן פלשה אל חייהם. לימדתי את הנושא באקדמיה ובמסגרות הכשרה נוספות והבנתי שהתהליך כולל אין-ספור צעדים לאורך שביל ייחודי לכל אישה ואיש שמוכנים להתבונן בעצמם ולעבור שינוי תוך השתתפות בקבוצת תמיכה טיפולית. למדתי שבשביל הזה יש כאב ועוצמה, ולאורכו הבנתי מה משמעות האמירה "להיות שם בשבילם".

"על פרידה וגעגוע" מאת נטע מוזר. הוצאת "ספרי ניב", 87 עמודים. מחיר לצרכן 74 ש"ח, להשיג בחנויות הספרים הדיגיטליות ברשת או באתר ההוצאה



***
שביל אבני הבזלת מאת רינה מושס
"פּוֹסַעַת בִּשְׁבִיל אַבְנֵי הַבַּזֶּלֶת 
חִסְפּוּס אֶבֶן בְּרַגְלִי הַיְּחֵפָה." 

"שביל אבני הבזלת" מאת רינס מושס בהוצאת "ספרי ניב", הוא  קובץ שירים וסיפורים קצרים שנכתבו ברגישות, בישירות ובכנות בלתי מתפשרת, בהם טווה הכותבת את נופי חייה. יופיו העוצמתי של הטבע ויפי הטבע האנושי על גווניו, שזורים בַּשירה ובסיפורים הקצרים, מעוררים רגשות עזים ועדינים כאחת.

נחַַל

פּוֹסַעַת בִּשְׁבִיל אַבְנֵי הַבַּזֶּלֶת,
חִסְפּוּס אֶבֶן בְּרַגְלִי הַיְּחֵפָה.
נַחַל זוֹרֵם לְאִטּוֹ,
פִּכְפּוּךְ דַּק, כָּחֹל,
אֶבֶן שׁוֹקַעַת,
לֹבֶן רַךְ בּוֹהֵק.
"לַטְּפִי אֶת גִּבְעוֹלֵי גַּלַּי",
אוֹמֵר הַנַּחַל.
"גְּעִי בְּלֹבֶן חַיַּי",
אוֹמֶרֶת הָאֶבֶן.
וַאֲנִי מְשַׁכְשֶׁכֶת רַגְלַי,
מְלַטֶּפֶת הַכָּחֹל,
נוֹגַעַת בַּלֹּבֶן,
וְנִשְׁמָתִי נוֹגַעַת בְּנִשְׁמָתָם.

המחברת רינה מושס, ילידת הארץ, למדה ספרות אנגלית. הוציאה לאור שני ספרי ילדים: "הסודות של זעם" (אופיר ביכורים, 2017) ו"עולם צהוב שלי" (יראה אור בקרוב באופיר ביכורים). "שביל אבני הבזלת" הוא ספרה הראשון בסוגת השירה והסיפורים הקצרים.




נעָָה

נָעָה בֵּין תִּקְוָה לְיֵאוּשׁ,
יָד קְטַנָּה מְנוֹפֶפֶת לִי שָׁלוֹם
סְתָם כָּךְ, מְחַיֶּכֶת בְּחֹם.
כְּאִלּוּ הִכִּירָה אוֹתִי.
שָׁמַיִם מְכֹעָרִים סוֹגְרִים עָלַי.
סְתָם כָּךְ, לְלֹא חֲרִיץ מִלּוּט.
וְשׁוּב פֶּרַח מְחַיֵּךְ,
מַרְכִּין רֹאשׁוֹ בִּמְבוּכָה.
אֲנִי מְשִׁיבָה לוֹ חִיּוּךְ מֵאִיר,
הַיָּד הַקְּטַנָּה, הַפֶּרַח וַאֲנִי
מִתְלַכְּדִים לְתִקְוָה קְטַנָּה.




שביל אבני הבזלת מאת רינס מושס. הוצאת "ספרי ניב", 53 עמודים. מחיר לצרכן 68 ש"ח, להשיג בחנויות הספרים הדיגיטליות ברשת או באתר ההוצאה  































ריקי ברוך

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה