יום שלישי, 1 בספטמבר 2020

לבִִּי חָללָ בּקְִרְבִּי,זן ג'אגלינג, להסכים להרגיש, הכל סיפורים ושופט ולא שופט - ספרים בהמלצה מיוחדת לתחילת השנה.









"לבי חלל בקרבי" מאת שלומי כדורי הרואה אור בימים אלו, נגע בנימי נפשי וטלטל אותי בו זמנית. זהו סיפור מרגש, המביא את סיפורה של משפחה חרדית של חוזרים בתשובה המצפה להולדת הבת השלישית. הלידה מתרחשת בקלות יחסית ובמהירות, אך יום לאחר מכן מתברר כי הילדה הייתה על סף מוות, וניצלה, תודה לא-ל, רק בזכות הצוות הרפואי. עד מהרה "מתבשרת" המשפחה כי התינוקת הרכה סובלת ממום נדיר בלב וזקוקה לטיפול חירום להצלת חייה ולשפר את מצבה; רק ניתוח סבוך ומסוכן יוכל להושיע אותה.

כמוני גם אתם לא תוכלו להישאר אדישים לסיפור מלא כאב המביא את החיים המורכבים והסבוכים בצל חולי, ייסורים וכאב של מי מבני המשפחה, את ההתמודדות עם חוסר-הוודאות והדאגה לצד האמונה בהקב"ה.

"פתאום, ללא כל שליטה, הייתי מוצף בתהיות ובשאלות קשות: למה זה מגיע לי, למה ככה? למה דווקא אל ביתי? והרי אני יושב ועוסק בתורה יום וליל? וכי זהו שכרן של תורה ומצוות?! בורא עולם, אני מאמין בך באמונה שלמה גם בטוב וגם ברע, אזי מה רצונך ממני, ולמה הבאת עליי את כל זה? העונש הוא זה? והרי נאמר שאתה אב רחמן וסולח (ואני בורג קטן). הינני בעל תשובה, שיניתי את חיי למען עבודת ה', ועתה אני מאוד כואב. הכיצד תכה בי כל כך חזק? ועל שום מה מגיעים לי ייסורים כה גדולים? והיכן הן אמרות חכמים - שבדברים קטנים מאוד שיש בהם ייסורים אפשר לצאת ידי חובה? אבל גזרה זו שהבאת עליי יש בה משום כאבים גדולים הרבה - מעבר לסתם ייסורים". (מתוך הספר)


"לבִִּי חָללָ בּקְִרְבִּי" מאת שלומי כדורי. הוצאת "ספרי ניב", 95 עמודים. מחיר לצרכן 64 ש"ח, להשיג בחנויות הספרים הדיגיטליות ברשת או באתר ההוצאה.
*** 

אנו חיים בעידן של מולטי-טסקינג. כל אחד ואחת מאתנו נדרש לטפל במקביל בכל-כך הרבה דברים! בבית, בעבודה, בלימודים, בכביש או במסיבה. תשומת הלב שלנו מוסחת כל הזמן מגירויים שונים ומגוונים שמגיעים הן מהסובב אותנו והן מתוך ראשנו חסר המנוח. אנו נאלצים לפעול במקביל יותר פעם, הן בחיינו הפרטיים והן בהיסטוריה של המין האנושי ועל "המחירים" אני לא רוצה לדבר...

את תמונת המצב העדכנית של תופעת המולטי-טסקינג כפי שהיא מצטיירת במחקר הקוגניטיבי, מדעי המוח ובמקורות ידע רבים נוספים, פורש לפנינו הספר החדש "זן ג'אגלינג" בו הוא מגדיר את סוגי המולטי-טסקינג השונים, את המיתוסים על הנושא ואת תופעות הלוואי הבריאותיות, הפסיכולוגיות, החברתיות, הארגוניות והתרבותיות שאנו חווים שנגרמות כתוצאה מנטייתנו למקבל. כדי להתמודד עם הבעיה, מוגש לקוראים מודל "זן ג'אגלינג" שמבוסס על תהליך הלמידה של אמנות הג'אגלינג בשלושה כדורים. מהמודל נגזרות שבע תובנות ליישום בתרגול עצמו ובסביבת המולטי-טסקינג היום-יומית. הספר כולל גם את מודל "פיקח-חכם", כלי מעשי להתמודדות עם הסחות דעת חיצוניות ופנימיות.

נדמה כאילו אמנות הג'אגלינג הייתה תמיד מטאפורה למולטי-טסקינג. למעשה, לג'אגלינג בכדורים ולג'אגלינג במשימות או במחשבות יש הרבה מן המשותף, והם מפעילים מנגנונים דומים במוחנו. מתוך כך, הופכת אמנות הג'אגלינג לכלי הדרכה רב עוצמה שלא רק מסביר מהו מולטי-טסקינג, אלא גם מציע פרספקטיבה רעננה ודרכי ההתמודדות אפשריות עם מולטי-טסקינג במצבי היום-יום.
כדי לסייע, מצורף לתרגילי הג'אגלינג השונים קוד שמפנה לסרטוני הדרכה שצולמו במיוחד לקוראים.
הספר מיועד לכל מי שתופעת המולטי-טסקינג נוכחת בחייו ומודע לקשיים הנלווים אליה. הוא נכתב במיוחד לאנשי מקצוע שהתופעה מעניינת אותם - מנהלים ומפקדים, יועצים ואנשי פיתוח ארגוני, פסיכולוגים ומטפלים, אנשי הוראה וחינוך, תקשורת ודומים להם. בספר ימצא עניין כל מי שמחפש דרכים יעילות להתמודד עם הקשיים האלה, הן ברמת ההבנה והן ברמת המעשה, וגם כל מי שרוצה ללמוד את אמנות הג'אגלינג, וכן, בוודאי שיש קשר בין הדברים.

כותב הספר עודד זהר יועץ ארגוני, מומחה ללמידה חווייתית, בעלים של חברת ההדרכה "זהר - חוויות למידה". עודד הוא בוגר אוניברסיטת תל-אביב בניהול ותקשורת ובוגר התוכנית לייעוץ ארגוני במכון אדלר. בין הכשרותיו הנוספות הוראת יוגה בשיטתו של ב.ק.ס. איינגאר, אימון לחדשנות, פסיכולוגיה קוגניטיבית, NLP , תקשורת מקרבת וגישור. 
בתור אומן קרקס פעיל בעבר ומתרגל פעיל בימים אלה, מציג עודד את הזווית האישית שלו למולטי-טסקינג, כפי שהיא באה לידי ביטוי באומנות הג'אגלינג, וממשיג אותה בשפה פסיכולוגית פשוטה, קולחת וישימה.
בספר מנפץ עודד כמה מיתוסים שאנשים מחזיקים ביחס למולטי-טסקינג. 



"זן ג'אגלינג - שבע תובנות על מולטי-טסקינג ותשומת לב" מאת עודד זהר. הוצאת "ספרי ניב", 239 עמודים. מחיר לצרכן 89 ש"ח, להשיג בחנויות הספרים הדיגיטליות ברשת או באתר ההוצאה.

***

"כשאמות אל תשכחו אותי", כתב בעלה של הילה חן במחברת שמצאה לאחר שנפטר. מה שהפך בסופו של דבר לסיפור של מסע חיים מרגש נוגע ומעורר השראה. כשהתחילה לאסוף את שברי הלב, יצאה הילה למסע אישי שהניב את "להסכים להרגיש" הספר המתאר את האהבה שחלקו, את ההתמודדות עם המחלה ואת התובנות הרבות שהאובדן הביא עמו. 


להסכים להרגיש מאת הילה חן



הילה חן מספרת: "כשהוגשה לי טבעת הנישואין שלו, עת ישבתי על המיטה לצידו, גופתו הקרה כקרח מולי, ומיררתי בבכי שקט אך קורע לב מול ליבו שנדם, הבנתי כמה נכנעתי, כמה הייתי מוכנה ליפול לתהום הזו. על אף המלחמה הבאה שעליי לנהל, החלטתי שהפעם הקצב יהיה שונה. הפעם אדאג קודם לי, הפעם אין מטרות, יעדים, חוסר נשימה. הפעם אגיע ממקום של השלמה, של כניעה, של מישהי שלא יודעת הכול, שלא צריכה ולא רוצה להוכיח שום דבר לאף אחד. דווקא מהמקום הפצוע, החבול, השרוט אך האנושי שבי, למדתי להכיר את עצמי באמת מבפנים, לקחת את הזמן ולפתוח את הלב לכל דבר שיגיע. 



הילה השילה מעליה צורות חשיבה ודפוסי התנהגות רבים. הפכה מאישה רציונלית ושכלתנית שלא מוכנה להודות בחולשה, לאישה חזקה המתמודדת באומץ עם החיים ולא מפחדת להביע רגשות ולשחרר שליטה. להסכים להרגיש נועד להראות שהזמן הכי טוב לחיות – הוא עכשיו! אין טעם לבזבז וְלוּ יום אחד בחיים מבלי להרגיש את מלוא קשת הרגשות, ולחיות את החיים במלואם. הילה חן, אמא לאפרת ואלעד, מאמנת, סטייליסטית, מאבחנת בשיטת הצופן הקבלי ומורה לתנ"ך. שליחותה של הילה היא לגרום לקוראיה לבחור בחיים ולהסכים להרגיש בכל יום. "האמונה והכוחות לצמוח הגיעו דווקא מהמקומות הכי חשוכים שלי, שבהם הייתי מיואשת מכוחותיי". 

מהר מאוד מצאתי את עצמי מזדהה עם הכותבת. לחצות רגעי משבר, כאב ופחד ולהתמודד עם מחלה מאיימת הם קושי שלא ניתן לאמוד. ימי תקווה ימי יאוש והכל נכתבים ממקום מאתגר של להסכים ולהרגיש. 
גם אתם תאהבו.

"להסכים להרגיש" מאת הילה חן. הוצאת "ספרי ניב", 222 עמודים. מחיר לצרכן 88 ש"ח, להשיג בחנויות הספרים הדיגיטליות ברשת או באתר ההוצאה

***





הכל סיפורים מאת אביחי שמידט 
מאה וארבעים סיפורים אמיתיים ואחד לא


בימים אלו רואה אור ספר הרביעי של אבי שמידט הספר "הכול סיפורים" המקבץ בחובו מאה וארבעים סיפורים אמתיים ואחד לא. סיפורים קצרים מהחיים, שבהם מצליח המחבר למקד את המבט על בני האדם בעיניים אחרות, לעתים ביקורתיות, ולראות אותם מבעד למשקפיים ייחודיים. ייתכן שתחשדו שחלק מהסיפורים לקוחים מהדמיון, הרי שלא כך הדבר. כולם, למעט אחד, קרו במציאות ונאמנים לעובדות.

בספר רשימה ארוכה של סיפורים מצחיקים שלא ייאמנו: איך אכל המחבר דג מלכותי במלון וולדורף אסטוריה בניו יורק בחברתם של השחקנית אליזבט טיילור, ראש ממשלת ישראל מנחם בגין והנשיא האמריקני ג'ימי קרטר, איך מנע תקרית דיפלומטית בין גרמניה לבריטניה, איך עשה את עסקת הנדל"ן המהירה בהיסטוריה, כיצד מנע את חורבן הבית השלישי כשזיהה את מי שביקש לפוצץ את הר הבית ומדוע היו מי שחשבו שהוא בלש משטרה גרמני, איש השירות החשאי הרוסי ועבריין נמלט ישראלי.

עטיפת הספר מבוססת על הסיפור הודו זה כאן. המחבר הוזעק לגן הילדים כשהתברר שבנו נעדר. כשהמשטרה החזירה את הילד, הוא טען שברח מהגן כי רצה לראות את הפרה שראה עוברת ברחוב. "דמיונות של ילדים", קבעו השוטרים וכולם צחקו, אבל כשנסע המחבר כמה רחובות הלאה, נאלץ לעצור את רכבו ולאפשר לפרה לחצות את הכביש על מעבר חצייה.

שני סיפורים, נהג מונית ויידישע מיאמי הם סיפורי מקריות מצחיקים. בנסיעה מוטרפת לשדה התעופה בניוארק, התברר שהנהג האפרו-אמריקני שהסיע את המחבר, היה דובר עברית שוטפת כי היה נשוי לישראלית והתגורר בתל אביב עשרים וחמש שנה. בנסיעה אחרת, במיאמי, התגלה שהנהג הפורטוריקני מדבר יידיש שוטפת כי היה שוליה בקצבייה של חרדים בניו יורק.

הסיפור יהודיה כשרה התרחש באוקלהומה שבארה"ב. המחבר הגיע לאסוף את אחייניתו הקטנה והבוכייה מגן הילדים. לשאלתו מדוע היא בוכה, אמרה הילדה שהילדים בגן ניסו להפשיט אותה כדי לראות אם יש לה זנב, כי הרי ידוע שלכל היהודים יש זנב.

בסיפור מגלה היבשות, החליט המחבר, כשהיה בן שבע, בעקבות סרט בו צפה שהוא חייב להגיע להודו. היות שהבין מגיל צעיר שהעולם עגול, החליט שהדרך הקצרה ביותר להגיע לשם היא לחפור בור מצד אחד של כדור הארץ לצדו השני, אבל מה יקרה אם בטעות ייצאו בצד השני בסין במקום בהודו? ומה יקרה עם המנהרה הזאת ברבות השנים?
הסיפור הסתכלות, הוא תולדה של ביקור המחבר אצל קצין בריאות נפש שאליו נשלח לבדיקה בעת שירותו הצבאי, ושבעקבותיה מתברר שהוא החייל השפוי ביותר שהגיע לבדיקה כזאת אי פעם.

בשלושים וחמש שנות עבודה בטלוויזיה, היו למחבר כמה הזדמנויות להשתתף במלחמות כמו בסיפור מלחמת יום הכיפורים או איך קרה שלא השתתף במלחמת וייטנאם, בניסיונות הפיכה בפקיסטאן, במלחמת האזרחים בקפריסין ומדוע לא הגיע לבלפסט כדי לסקר את הסכסוך בצפון אירלנד?

יוזף שמידט: בספר גם אסופת סיפורים ותחקירים מרתקת אודות יוזף שמידט, קרוב משפחה של המחבר, שהיה מגדולי זמרי הטנור בעולם, שחקן קולנוע, זמר אופרה וחזן. בתקופת מלחמת העולם השנייה נרדף שמידט על ידי הנאצים, נלכד בציריך ונפטר במחנה מעצר שוויצרי כשהיה רק בן שלושים ושמונה.

אביחי (אבי) שמידט נמנה במשך שנים רבות עם סגל הטלוויזיה הישראלית, הערוץ הראשון, והזדמן בנסיבות שונות למקומות רבים מחוץ לגבולות המדינה. היכרותו עם פינות עולם רבות, שונות ומיוחדות ועם אורחות החיים הנהוגות בהן, טבעה גם בספרו זה את חותמה על תיאור התרחשויות והרפתקאות חובקות עולם ועל מגוון הדמויות האנושיות המאכלסות את הסיפורים שבספר, שנאספו לאורך שנים ובתקופות חיים שונות של המחבר. "הכול סיפורים" הוא ספרו הרביעי. שני ספריו הקודמים "סוכן עיוור" ו"אל תעזו למות לא מוכנים", דורגו כל אחד ב2016 במקום הראשון באתר הספרים העולמי של "אמזון". ספר נוסף שלו, "צופן בסיסי", הוא מותחן פילוסופי מדעי שזכה לעניין רב ולביקורות נלהבות בכל אמצעי התקשורת.

אביחי (אבי) שמידט מספר: "משחר ילדותי אהבתי לכתוב או יותר נכון לספר סיפורים."סיפור, כך אני חושב, הוא מין פלירטוט הדדי מענג שמתנהל ונכתב מתוך עמקי הלב והרגש ומייחל בתמורה למחיאות כפיים, למחמאות ולתשואות שממעטות כל כך להישמע. חברים רבים שמעו את סיפוריי המוטרפים בהזדמנויות שונות, ואלה מתוכם שהיו קרובים לי ביותר גם חוו אותם יחד איתי. לאותם חברים, שלמרבה הצער כבר אינם בין החיים, כתבתי הקדשה מיוחדת, ולכל האחרים, שגם הם חלק משמעותי ובלתי נפרד מחיי, אני מסתפק בהבעת תקווה שייהנו מהקריאה לא פחות מאשר נהניתי אני בכתיבתם. היות שבשנים האחרונות שמעתי לא אחת אנשים אומרים לי: "אתה חייב לכתוב את כל הסיפורים האלה" אז הנה, הרמתי את הכפפה, כמו שאומרים, וריכזתי חלק מהסיפורים שלי בספר. מקווה שתיהנו".

התחברתי למרבית הסיפורים, צחקתי, נעצבתי, חציתי רגעי מתח ולא הסרתי את הספר מידיי. יש משהו ביכולת הכתיבה של שמידט ששמר אותי על אש קטנה ותיבל עבורי את שלהי הקיץ החמים של 2020.

"הכול סיפורים" מאת אביחי שמידט. הוצאת הספרים "אוריון", 360 עמודים. מחיר לצרכן 88 ₪/ להשיג בחנות ההוצאה בקניון ערי החוף, רחוב סחרוב 19, ראשון לציון, בחנויות, באתר ההוצאה או באתר המחבר.









שופט ולא שופט מאת אליעזר היון

מאחורי הקלעים של הדרמה החברתית בתנ"ך



בואו נחזור לרגע לימי השופטים וננסה להיזכר. הרקע החברתי והפסיכולוגי של "ספר שופטים" מוביל אותנו למפגש בלתי אמצעי עם מסגרות חברתיות ודפוסי חיים גבוליים, בין עידן של פריחה לזמנים של מצוקה, בין מערכות מתפקדות לסיטואציות מפלצתיות, בין קבוצות אמיצות לקהילות פראיות, בין מנהיגים מפעימים למושלים מחרידים.

הספר "שופט ולא שופט" הוא השלישי בטרילוגיה, עוסק בסודות, המסתתרים מאחורי הקלעים של הדרמות החברתיות בתנ"ך, ומתמקד בעידן המתואר בספר שופטים. הייתה זו תקופה סוערת, דינמית ורבת תהפוכות, והיא אינה מפסיקה להעסיק את מוחותיהם של החוקרים, הלומדים והאוהבים את התנ"ך בכל הזמנים.

כקודמיו בסדרה, מלך ולא מלך ונביא ולא נביא, מבקש ספר זה לפענח את הסודות שמסתתרים מאחורי הדמויות המרתקות. האם מקרי הוא, שאת אחד מניצחונותיו המזהירים ביותר של העם היהודי הובילו שתי נשים חזקות? האם שמשון אכן היה "גיבור"? מיהו הטוען לכתר, שרצח את 70 אחיו רק כדי לגלות כי מולו ניצב מורד שמזכיר לו את עצמו? ומה התחולל מאחורי הקלעים של הדרמה מקפיאת הדם של הפילגש, שגופתה נותחה לאחר שהמון ברברי התעלל בה?

כפי שמתעקשת טרילוגיית הספרים לטעון, מעולם לא חשש התנ"ך לתאר בטקסטים גלויים את אשר אירע, אבל הוא דורש מאתנו "עבודת בילוש", שתחשוף את המשמעויות התת-רובדיות במישור הפסיכולוגי, ובעיקר החברתי. ההתוודעות לסיטואציות החברתיות הללו מעניקה לקורא מסגרת חדשה, מקורית ומשכנעת, ונוטעת בו את התחושה כאילו זו לו הפעם הראשונה שבה הוא נתקל בדמותם של גיבוריו, גיבורי התנ"ך.

אליעזר היון בוגר ישיבות ליטאיות, דוקטורנט ומרצה לסוציולוגיה באוניברסיטה העברית ובאוניברסיטה הפתוחה, ובעל טור זה כ-13 שנים באתר ynet יהדות.


"שופט ולא שופט-מאחורי הקלעים של הדרמה החברתית בתנ"ך" מאת אליעזר היון. הוצאת אלומות מבית "דני ספרים". 231 עמודים, מחיר לצרכן 98 ש"ח, להשיג בחנויות ובאתר



אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה