יום שבת, 1 במאי 2021

רשעות וחמלה, לטאן-בין שני חורים שחורים, ציונות נגד הזרם, מציצים, חמישה סיפורים באוויר, האירנים בפריז, ושמש מוקדונית- ספרים בהמלצה

 


רשעות וחמלה כתב עופר מזר

"בשלב מסוים אזרתי כוחות נפש והסתובבתי אל הוריי. "רוי הוא אהבת חיי," הצהרתי. אימי, שישבה לצד מיטתי, הנהנה באמפתיה, "אם אתם חפצים שאחיה את חיי מאושרת החזירוהו אליי."

"את בחורה צעירה שלא באמת מבינה את משמעותם של האירועים האחרונים," אבי השיב בטון פייסני, "את תתגברי עליו."
עשיתי הכול באותם הרגעים כדי לשמור על איפוק. נטלתי מספר שאיפות עמוקות של אוויר ודחפתי מטה את הגוש שאיים להתפרץ מתוכי. התיישבתי על המיטה, תוקעת באבי מבט נחוש. "ג'ייקוב אפשטיין. בידיך לקבוע עתה כיצד יראו חיינו. אני אמצא את הדרך להחזיר את רוי לחיי, איכשהו, מתישהו, אבל אתה תאבד אותי לנצח."





רשעות וחמלה הוא רומן מטלטל החוצה זמן, יבשות ונסיבות.
משולש אהבה, המציב את גיבוריו מול נחשול של אירועים מכוננים המעצבים את דמותם, משפיעים על חייהם הבוגרים, ומותירים בנפשם צלקות צורבות.
העלילה, הנפרשת על פני חמישה עשורים ומסופרת על ידי הגיבורים עצמם, בעין המתבונן וללא מסננים, צוללת אל מעמקי נשמתם, חוקרת את חדרי ליבם, ונוברת במרחבי תודעתם.
סיפורי חייהם המרתקים פותחים שערים לעולמות הפסיכולוגיה, המוזיקה, האקדמיה, המשפט, הדוגמנות ועיצוב האופנה.

ליסה - במונולוגים הנוקבים ששיגרתי במהלך ימי חיי אל ריבון העולמים הזכרתי לו את חודש יולי 1985. שאלתיו שוב ושוב: "במה חטאתי ששנות התבגרותי נראו כפי שנראו או הסתיימו כפי שנסתיימו? הכיצד נעלמה החמלה המפורסמת שלך כשזה הגיע לליסה הצעירה, זו שאיבדה את הדרך – זו שאיבדה הכול?"

ג'ניפר - באחד הבקרים התייצבתי במשרדו של ד"ר וורד, מותשת מהלקאה עצמית. כשהבין את חומרת מצבי, ביטל הפסיכולוג הנודע את מפגשי אחר הצוהריים, והקדיש לי כחמש שעות מזמנו. איש המקצוע הזה, שראה ושמע כמעט הכול ביותר מעשרים שנות ניסיון מקצועי, מצא את מעשיי מזעזעים.

עפר מזר
הוא מוזיקאי, סופר ואיש שירות החוץ הישראלי ששירת בכמה נציגויות של ישראל ברחבי העולם. הוא אוחז בתואר דוקטור מטעם האוניברסיטה העברית בירושלים. "רשעות וחמלה" הוא ספרו השישי. על כתיבתו שקד יותר מעשור.
כמוזיקאי וגיטריסט הקים עפר עם השנים כמה הרכבי רוק אשר ביצעו חומר מקורי שכתב והלחין בשפות העברית והאנגלית ובהם "עפר מזר והזרים" ו"מוסררה בנד"
.(mazarsband.com) Mazar's Band-ו (musraraband.co.il)
"רשעות וחמלה" מאת עופר מזר, הוצאת צמרת, מחיר 88 ש"ח, לרכישה ישירה לחצו כאן.



ציונות נגד הזרם כתב 
גיאורגי ברנשטיין
"גישתו החדשה של גורבצ'וב אפשרה גם את שחרורם מבתי הסוהר של אסירי ציון שהיו כלואים בבתי הכלא הסובייטיים בגין האשמות שווא. על רקע השינוי היחסי בגישתו של המשטר, בשנת 1985, החל משא ומתן סודי בינו לבין ישראל, במטרה לחדש את היחסים הדיפלומטיים שנותקו בשנת 1967. כעבור שנתיים חודשו היחסים הקונסולריים במלואם.
אחד האירועים המשמעותיים ביותר בהקשר זה היה המשא ומתן שהתנהל עם שר החוץ של ברית המועצות אדוארד שוורדנדזה, שעסק בזכותם של היהודים הסובייטים לעזוב את המדינה."

יש בי חיבה ייתרה לספרי מורשת והם מלווים אותי גם זמן רב אחרי שאני מסיימת לקרא בהם. "ציונות נגד הזרם" הוא מסמך היסטורי ייחודי ומרתק אשר חושף בפני הקוראים את מגוון הפעולות שבוצעו מאחורי הקלעים של אחד האירועים המכוננים בתולדות מדינת ישראל: העלייה מברית המועצות לשעבר בין השנים 1999-1989, שבאמצעותה הגיעו ארצה כמיליון נפש!

"ציונות נגד הזרם" מבוסס על מסמכים דוקומנטריים ועל עדויות ממקור ראשון של אותם אנשים, שחרף ניתוק היחסים הדיפלומטיים בין הגוש הסובייטי-קומוניסטי לבין ישראל, פעלו בשטח באומץ לב וביצעו בהצלחה את משימותיהם למען העלייה.




"ציונות נגד הזרם" מביא את זיכרונותיו של איציק משה, נציגה הראשון של הסוכנות היהודית בברית המועצות, שחדר אל מעבר ל"מסך הברזל" הסובייטי העוין, זאת במטרה להכין את הקרקע לקראת העלייה, וכן ליצור תשתית שמשמשת מאז ועד היום בסיס מרכזי לפעילות הישראלית במדינות הפוסט-סובייטיות.

"ציונות נגד הזרם" פרי כתיבתו של העיתונאי גיאורגי ברנשטיין, מתאר את תפקידה של גאורגיה בתחילת העלייה (כשנפתחה בה הנציגות הראשונה של הסוכנות היהודית בברית המועצות כולה) ואת מקומה המרכזי בהתפתחות פעילות ההסברה הישראלית בשנים האחרונות; פעילות בלתי סטנדרטית שחותרת באומץ נגד הזרם ומגיעה להישגים הנובעים מדיפלומטיה תקיפה ומקורית המשולבת באהבה חסרת פשרות למדינת ישראל.

כיום מכהן איציק משה כיושב ראש ארגון "בית ישראל", שאותו הגה וייסד בשנת 2013. מטרתו העיקרית של "בית ישראל" היא לקדם באמצעות דיפלומטיה-ציבורית (הסברה ישראלית) את תדמיתה של מדינת ישראל בעולם, ולספק לציבור מידע על אודות המדיניות הישראלית.

"ציונות נגד הזרם" מאת גיאורגי ברנשטיין, הוצאת צמרת לרכישה ישירה לחצו כאן.



לטאן-בין שני חורים שחורים כתבה יפעת נבו
"כמוסת החלל האחרונה שהובאה על ידי דוריאז' והונחה על שולחני אתמול בערב, נראתה כמו הכמוסות הקודמות, על כל עטיפות ההגנה שבהן הורגלתי. קילפתי את העטיפות כהרגלי, כשבטני מפרפרת ממתח הציפייה: מה עוד צופן הציד הזה? מה שנגלה לפניי הפעם היה מעין "יומן זיכרונות" של אימי, גאיה. מעולם לא שיערתי שהיא תכתוב "זיכרונות". למי היא ייעדה יומן זה?"

לטאן – בין שני חורים שחורים הוא הספר הראשון בטרילוגיה הימור גנטי, המתבססת על המיתולוגיה היוונית הקלאסית. הטרילוגיה מנסה לענות על השאלה "מאין באו האלים?" באמצעות בניית עולם בדיוני של חברה דמוית החברה האנושית, שבחרה בתוואי של אבולוציה תרבותית דומה לזו של הבונובו – קבוצה קטנה של קופי שימפנזי – שמאפשרת סקס חופשי נקי מכל מטען מוסרני או מוסרי.



בספר הראשון מוצגת החברה בפלנטה לטאן בנקודת זמן של שיאים בתגליות מדעיות וטכנולוגיות, בעיקר הודות לתרומתם של בני ובנות משפחה אחת, מדענים בתחומי האסטרופיזיקה, הנדסת החומרים, הגנטיקה האבולוציונית והצומח. הסיפור מתרכז בנעשה בקריית המחקר ובמוקדי מחקר נוספים, שם מוביל הקוד המניע של סקרנות ויכולת. קוד זה מתנגש חזיתית עם קוד הנהנתנות של בעלי עמדות פוליטיות בכירות, שהם גם קובעי מדיניות והקצאת משאבים.

התנגשות זו בין ה"אני מאמין" בנהנתנות לבין ה"אני מאמין" בסקרנות ובידע על אודות העולם, מביאה לניסיון לפתור את הקונפליקט בדרך האלימות. הצד המתגונן – אנשי המדע – מגייסים את יכולותיהם לחשוף את מי שרוצה ברעתם, ובזכות יתרון הידע נותנים לקונפליקט פתרון בנוסח "צדק פואטי". אבל זה לא בא ללא מחיר מצידם והוא – נטישת לטאן לצמיתות.
לטאן – בין שני חורים שחורים, מאת יפעת נבו, הוצאת צמרת, מחיר 37 ש"ח לרכישה ישירה  לחצו כאן.




מציצים כתבה ביאטריס הופמן
"ליז נישקה אותו בצווארו ובאוזניו, והוא הניח את ידיו על ישבנה הבשרני, לש אותו, מעך אותו, לחץ אותו, תוך כדי שהוא נותן לה להרגיש את איברו הקשה והרטוב במפשעה.
השפתיים שלהם שיחקו ביניהן, והם התנשקו בלהט בזמן הריקוד. פיו של מיכאל טייל על כתפיה בתשוקה. ליז חשבה שזה הרגע המתאים למסירת המתנה. היא תפסה אותו בידו והובילה אותו למרפסת.
הבריזה הלילית סטרה בפניהם, אך לא ציננה את הלהט. ליז הרימה את הקופסה ומסרה אותה לידיו, בלי שום טקסיות."



ליז, אישה מושכת שאינה מסופקת מינית, הוזה ומדמיינת רגעים ארוטיים, וכל תקוותה היא שאותם רגעים יהפכו למציאות.
הפרידה מבן זוגה, שעמו הייתה לה מערכת יחסים מורכבת, שלא לומר מוזרה, מובילה אותה למודעות עצמית, ומעודדת אותה ליהנות ממין באופן פתוח וליברלי, ללא רסן. בספר, ליז נתונה כל העת למבטם של פועלי הבניין, שמול ביתה, ולמבטו של מעריץ אלמוני אחד, שמציץ בה ללא הרף. אז... מי הוא אותו מציצן?

ביאטריס הופמן נולדה בארגנטינה ועלתה לארץ בשנת 1987.
לאחר השתתפותה במספר סדנאות כתיבה היא פרסמה בספרדית, כמה ספרים בז'אנרים שונים: ביניהם, שירה וסיפורים קצרים.
הפעם היא מציגה לראווה את יצירתה האירוטית בתרגומה לעברית.

"מציצים" מאת ביאטריס הופמן, הוצאת צמרת, מחיר 78 ש"ח לרכישה ישירה לחצו כאן.





חמישה סיפורים באוויר כתבה אתיטל

"איני יודע איך זה קרה, אבל בגילי המתקדם מאבדים גם את כושר הראייה.
האורות שלי היו מעומעמים במיוחד ולא ראיתי עדר כבשים שחצה את הכביש באמצע המדבר בלילה. גם בטי לא ראתה, וחבטה עזה בחזיתי בלמה אותי בפתאומיות.
כבשה תמימה התגלגלה על הכביש מן החבטה, אך הצליחה לקום ולברוח. הרגשתי את מעיי מתהפכים בי, אך בטי לא התעכבה כדי לבדוק אותי. היא המשיכה בדבקותה בנהיגה כדי להגיע לבית החולים
בבאר-שבע כמה שיותר מהר."




הספר 
“חמישה סיפורים באוויר“ הוא ספרה העשירי של אתיטל. ספר במביא מבחר סיפורים קצרים וקטעי פרוזה, העוסקים בתחומי החיים, המדברים אל כל נפש עם התייחסות לגורמים מיסטיים בנושאי יחסים, אהבה, תודעה והישרדות, מתוך גישה פילוסופית ופסיכולוגית השזורים בהומור רב.
אלו הם סיפורים וקטעים מרעננים ברעיונותיהם ובגישתה המיוחדת של המחברת אל החיים, בהם הקורא מוצא את עצמו לעיתים בעולם הזוי, אך הגיוני בחוקיו. כתיבתה של המחברת זורמת, סוחפת, מרגשת ורצופת תובנות, וכנה בחשיפתה האינטימית של שפת הלב.

אתיטל (בר), ילידת הארץ, 1949, בוגרת תיכון “רננים“.
ספרי הפרוזה הנוספים שלה הם: “מסע בין הזמנים“, “מבחנים בדרך“ ו“נקודת מבט שונה“. ספרי שירתה שיצאו לאור הם: “צמיחת נעורים“, “בהתחדש ימיי“, “שירת הפעימות“ ו“שירים בין העונות“. בנוסף, אתיטל הוציאה לאור ספר תיעודי אודות בת עם אוטיזם “להיות אמא של בת-אור“, וספר לילדים “חלון בלי מסגרות“.
“חמישה סיפורים באוויר“ מאת אתיטל, הוצאת צמרת, מחיר 54 ש"ח. לרכישה ישירה לחצו כאן




האירנים בפריז כתב יהודה גיל
שיטותיו ודרכי פעולתו של עולם המודיעין, ובכלל זה המודיעין הישראלי – הן הבסיס לספר מרתק זה. ידיעה שולית וסתמית מתהווה לכדי מבצע, המספק מידע חדש ומשמעותי עבור ביטחון מדינת ישראל. אביטל, ראש שלוחת פריז, מקבל דיווח על משתלמים אירניים, שעתידים להגיע לצרפת – ומתחיל בפעולה מסווגת ובמלאכת מחשבת ומתוכננת. הספר מתאר לפרטים את השתלשלות הטיפול המורכב במבצע, שמצריך ראייה מרחבית ומיקרוסקופית באשר לתכנון ואסטרטגיית הבנה והטיפול במצב. בספר מברקים – המתארים ומתמצתים את הסטטוס וההנחיות להמשך ביצוע. הדמויות המעורבות משקפות היטב את ההיררכיה וההתייחסות בין הנוגעים בדבר. מקום ההתרחשות והדמויות הם פרי דמיונו של הכותב, אך הם משקפים נאמנה את המציאות המבצעית באותן השנים.




"כשיצא לרחוב, ביצע בדיקה שתאפשר לו לחשוף אם מישהו עוקב אחריו, ולבסוף הגיע אל פּוֹרְט דֶה ורסאי. כשיצא מהמטרו התיישב בבית קפה והזמין מים מוגזים. בעודו לוגם מהמים, בחן את העוברים ושבים. כשנחה דעתו מהבדיקה שביצע, הוא השאיר על השולחן את הסכום הנקוב עבור המים ואת התשר. הוא נכנס לרחוב האָמוּ עד שהגיע לרחוב דֶּה לָה קְרוּאָה ניבר, ומשם לרחוב דֶּה נווֹבֶט, עד הגעתו לבניין הבנוי בצורת ריבוע, שבמרכזו חצר, ובה ארבע כניסות המסומנות באותיות A, B, C ו-D. הוא נכנס לכניסה המסומנת באות C ועלה במדרגות, תוך שהוא מתעלם משתי המעליות." 

יהודה גיל נולד בטריפולי, לוב, בשנת 1934, ועלה לארץ בשנת 1948 בהיותו בן 14. משנת 1971 פעל יהודה גיל בשורותיו של המוסד כאיש מבצעים, מפקד בשטח ורמ"ח במטה. רוב פעילותו הייתה בארצות שונות, כולל בארצות ערב בזהות מושאלת. כמו כן, מילא תפקידים גם באגף ההדרכה של המוסד. לאחר יציאתו לגמלאות, בסוף 1989, נקרא לסייע לשב"כ ולמוסד בפעילות מבצעית בחו"ל, כולל מתן הדרכה לבכירים בגוף מודיעיני של מדינה ערבית, כשהוא בזהות מושאלת.
בשנת 1997 הואשם במסירת ידיעות כוזבות, ונגזרו עליו חמש שנות מאסר. למרות פניות רבות של שופטי בית המשפט סירב לעסקת טיעון או בקשת חנינה, ועמד על כך שאינו אשם. יהודה שוחרר מהכלא לאחר שלוש שנים, ועם שחרורו, ולבקשת צה"ל, חזר להדריך יחידות מיוחדות.
מאז שנת 2000 כתב שמונה-עשר ספרים בנושאים שונים. האיראנים בפריז הוא הראשון שבהם הרואה אור.
"האירנים בפריז" כתב יהודה גיל, הוצאת צמרת, מחיר 88 ש"ח לרכישה ישירה לחצו כאן



שמש מקדונית כתבה אפרת ברוך
שמש מקדונית הרואה אור בימים אלו  מביא את סיפורן של שתי נשים חזקות, השזור זה בזה, עבר והווה, במסע של גילויים, סודות, כאב בלתי ניתן להבנה והתמודדות.
שלה, ילדה אבודה בשואה, לאחר שאיבדה את כל משפחתה בטרבלינקה, שרדה מחנות, הוחבאה במסתור, נמצאה, הסתתרה, נרדפה, נתפסה והצליחה לשרוד, תוך מלחמת קיום קשה ביוגוסלביה הקרועה והשסועה של מלחמת העולם השנייה. מלחמת הקיום וההישרדות שלה לא תמה גם אחרי המלחמה ועלייתה לארץ ישראל עם קום המדינה, עד שהקימה משפחה בישראל.
כלתה נכנסת למשפחה ומנסה בסערה לשבור שתיקה בת עשרות שנים, לקלף את השכבות. יוצאת עימה לדרך שכוללת היפתחות, התמודדות, מסע חשיפה. 

"את ירח הדבש תכננתי בימים הטרופים שלפני החתונה, בין מבחני סוף שנת לימודי המשפטים שלי לבין סידורי ההפקה של אירוע החתונה הפומפוזית במלון "רמדה רנסנס" המפואר. אז זה היה סמל סטטוס בירושלים, וגם טרנדי, להתחתן במלונות. ביום החתונה, שהיה מטבעו עמוס ולחוץ, שיחת הטלפון היחידה שהסכמתי לקבל הייתה מסוכן הנסיעות שטיפל בנסיעתנו לירח הדבש, שתוכנן ליומיים לאחר האירוע הגדול".




הספר סוחף את הקוראים למסע מצמרר אל מקדוניה היפה והמדממת, לגלות את אשר קרה ולראות אל מול עיניהם את הזיכרונות קמים לתחייה. הגילויים מפתיעים, כואבים ועם זאת מרגשים ומרפאים.

סיפורה של משפחה ישראלית, וקשר בין חמות-כלה, החושף סודות העבר. סיפור מרתק, נדיר וחשוב זה יוצא לאור כדי שלא יחלוף מן העולם בלי לקבל הכרה והנצחה.
סיפורן נועד לתת את הכוח ואת האומץ למשפחות רבות, המתקשות לדבר ולשתף בנושאים כואבים, להיפתח ולחשוף, וכך גם להעבירם לדור הבא.

שמש מקדונית הוא ספר הביכורים של אפרת ברוך אלטרץ, ילידת ירושלים ותושבת העיר. אימא לשלושה ילדים, עורכת דין עצמאית, מדריכת טיולים לחו"ל.

2 תגובות: