יום רביעי, 14 ביולי 2021

מתי מותר לאכול את השכן שלך? - ספר עיון מסקרן המפגש את הקורא עם דילמות מוסריות עכשווית

 


סקרנות בלתי מוסברת מילאה אותי ברגע שלקחתי לידי את הספר החדש מתי מותר לאכול את השכן שלך? מאת דר' אילן פרז. הכותרת, תמונת השער והאזהרה שהספר עלול לשנות את דעתי הובילו אותי לקריאה שוטפת והמון רגעים של להתבוננות ומחשבה על: למה? האם זה נכון? אפשר גם אחרת? ומה בכלל הוא רוצה לומר לי בקביעה הזו?

אני זוכרת את זה היטב. לאורך השנים בהן הייתי מורה ומחנכת, נהגתי להציג בפני תלמידי החינוך שלי בחטיבה, דילמות מוסרים במטרה לעורר שיח, דיון והתבוננות. אני גם זוכרת שהיו רגעים שחילוקי הדעות בין הצעירים כמעט שיצאו משליטה הרוחות סערו בכיתה עד שהייתי צריכה להתערב ולאזן. 

האם צדק חברתי עדיף על פני שוויון או חירות? מהם התנאים למלחמה מוסרית? האם סגר מוצדק בשעת מגפה? מהו היחס הראוי לדתות שונות משלך? האם ראוי לאכול בשר? הספר שלפנינו מבאר סוגיות אלה ורבות נוספות בשפה שווה לכל נפש ובדרך ויזואלית קלה להבנה.




מתי מותר לאכול את השכן שלך? הוא ספר מאויר המתאים לבנות ולבני נוער וגם למבוגרים. הספר מזמין אותנו לטעום חשיבה מוסרית ולהרהר בשאלות מוסריות, ובכוחו לסייע בפיתוח חשיבה ביקורתית, כבוד וסובלנות לדעות ולתפיסות עולם שונות.


הספר מיועד לכל רגע בחיים! אם אתה מאמין שלאף אחד אין בעלות על המוסר, אם את מבקשת לדעת מה שלא לימדו אותך בבית הספר, אם אתה רוצה ללמוד אבל אין לך זמן/סבלנות לקרוא ספרים, אם את רואה חשיבות בריבוי דעות, בכבוד האדם ובחיים מוסריים הרי ש... הספר הזה בשבילך!




***קרדיט תמונות פרק ראשון בספר, אתר עברית

זהו ספר חדשני זה מאפשר לכל אחד ואחת מכם לטעום ולחוות חשיבה מוסרית: מסביר בפשטות ובקצרה עקרונות פילוסופיה ומוסר בסיסיים בליווי דוגמאות. מציג סוגיות מוסריות וחברתיות מגוונות באופן מקורי, מאוזן ומעורר מחשבה. עוסק בסוגיות עכשוויות כמו אידיאולוגיות ודתות, מלחמה ושלום, חיים ומוות ועוד
מפתח חשיבה ביקורתית כמו גם כבוד וסובלנות לדעות ולתפיסות עולם אחרות.

ד"ר אילן פרז, המחזיק בשלושה תארים בפילוסופיה, מסביר בספר בליווי דוגמאות עקרונות פילוסופיה ומוסר בסיסיים, מציג סוגיות מוסריות וחברתיות מגוונות באופן מעורר מחשבה, ועוסק בסוגיות עכשוויות כמו אידיאולוגיות ודתות, מלחמה ושלום, חיים ומוות.

אודה, היו רגעים שהלכתי לאיבוד, כל כך הרבה דילמות, אופציות וחשיבה ביקורתית הציפו אותי בזמן הקריאה עד שלא תמיד יכולתי לבחור את התשובה הנכונה לי. כל דילמה הציתה בי מחשבות שבעקבותיהן צפו להן התהיות. בפרק הידעת? שעסק במעמד האישה (עמוד 186) נחשפתי לעובדות מקוממות. עד כמה הגיוני לקבוע כי נשים שנאנסו באתיופיה עשויות היו לקבל עונש מוות בעוון בגידה וזנות? ובישראל עד כמה מכעיס לדעת שבמקרים בהם אין הסכמה הדדית לגירושים, יכל הגבר להתחתן במקביל לנישואים הקיימים! אז אתם מבינים עכשיו למה הרבנות עוזרת לעגן נשים בישראל ולהותיר אותן מסורבות?  את הפרק שהרחיב על ההשפעה הפולטית ואקטיבים הייתי ממליצה לכמה אנשים שאני מכירה, לקרא!

מתי מותר לאכול את השכן שלך? הוא ספר עיון מעורר, מפעיל ולעתים מקומם. דומה כי למרות השאלה המרכזית החלטתי שלא לאכול את השכן/שכנה שלי והדילמה מתי? נותרה אצלי מיותמת.
מעניין מה תחשבו אתם!

מתי מותר לאכול את השכן שלך? מאת דר' אילן פרז, הוצאת ידיעות ספרים. לרכישה ישירה לחצו כאן.


















ריקי ברוך

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה