יום רביעי, 7 ביולי 2021

לראותה בלבד ומרק בורשט - קובץ סיפורים עכשיוי ורומן הסטורי - ספרים חדשים בהמלצה.





לראותה בלבד מאת אראלה תלמי
לראותה בלבד הוא רומן היסטורי המבוסס על פרשה שהתרחשה בשולי מלחמת העולם השנייה באירופה ומאבק העלייה לארץ. זהו סיפורו של מחנה מעצר בריטי שבו נכלאו בין חומות וגדרות למעלה מאלף וחמש מאות נשים, גברים וילדים במשך קרוב לחמש שנים. כולם היו מעפילים שבהגיעם לחופי הארץ גורשו בידי שלטונות המנדט הבריטי למאוריציוס באוקינוס ההודי, אי נידח אך מרהיב ביופיו, ונשכחו מלב עד תום המלחמה.



"מלכה התאמצה להתקדם מול הרוח העזה בברכיים ובידיים שקועות בבוץ. היא הדפה את השיער הרטוב שהצליף בעיניה והחליקה על חפץ מתכתי, בגדיה דבקו לגופה, ענפים שרטו את פניה. הנשים נאבקו, צעקו וקיללו ומסביב נשמעו גניחות, יבבות, קריאות לעזרה וקריאות עידוד. הכול נבלע בקולות הסערה ודמויות הנשים והילדים נבלעו באפלה. מעולם לא תיארה לעצמה שחושך יכול להיות סמיך כל כך. הוא עטף אותה כמו קיר אטום. רק ברקים הבזיקו להרף עין. כעיוורת גיששה את דרכה בכוחותיה האחרונים, והתקשתה להעריך את המרחק שנותר עד החומה. בחושך הזה הן יכלו להתנגש בה בעוצמה. אבל אולי בגלל הסערה הכבדה השומרים התרשלו. אולי הפעם השער לא ננעל." (עמוד 8 בספר) 
 
על רקע ההתרחשויות ההיסטוריות הגורליות המהדהדות ממרחקים ומטלטלות את נפש העצורים, טווה המחברת סיפור בדיוני על הקשר האמיץ המתהווה בתוך קבוצה של גברים ונשים שנפגשו לראשונה במהלך המסע הימי הארוך מאירופה. חברותם מתחשלת נוכח חוסר האונים המייאש והמאבק הנחוש של עצורי המחנה בקשיחות הבריטית בגן העדן המדומה. בעיצומם של האירועים נרקם גם סיפור אהבה בין שני צעירים שהכירו על סיפונה של אוניית הגירוש.

זהו הרומן הראשון של החלילנית אראלה תלמי (78), ילידת קיבוץ אפיקים, שפרשה מקריירה מוזיקלית רבת שנים, שבמהלכה הופיעה והקליטה כסולנית עם תזמורות והרכבים קאמריים שונים בארץ ובחו"ל.

הרומן הוא פרי מחקר מקיף על פרשת מאוריציוס, אולם ההשראה לכתיבתו היה סיפורה של סבתה של המחברת שהיתה אחת מ-1500 המעפילים שגורשו מארץ ישראל לאי הנידח מאוריציוס וזכתה לעלות לארץ אחרי כחמש שנות גלות.
לראותה בלבד מאת אראלה תלמי. עורכת: רוני אמיר, הוצאת עולם חדש. 283 עמודים, 98 ש"ח



מרק בורשט וסיפורים אחרים מאת סופי רחלנקו
"עם הנחיתה בנמל התעופה בן גוריון נפתח פרק חדש בחייהם של כל אחד מהשלושה. דימה עבר לגור עם נורית, וסשה הקטן קיבל במתנה זוג הורים קשוב ואוהב. ביום הולדתו החמישי, שחל כחצי שנה אחרי הגעתו ארצה, הכינו לו נורית ודימה הפתעות רבות. בין היתר, במסיבה שאירגנו לכבודו, על השולחן החגיגי הוגש כמנה ראשונה בורשט אוקראיני מהביל, שהדהים את המוזמנים בארומה מעוררת התאבון, בצבע הבורדו הייני שלו, ובשילוב טעמי ירקות השורש השונים. אבל להפתעתם של האורחים, ובעיקר של הוריו, חתן החגיגה אפילו לא נגע במרק שהיה לכוכב המסיבה. הבורשט הזכיר לו יותר מדי את ימי הראשון בבית היתומים, והוא העדיף פיתה עם חומוס. כעבור כשלושה חודשים קיבל סשה מתנה נוספת: אחות קטנה בשם מאיה." (עמוד 13 בספר)

עשרה סיפורים קצרים קיבצה סופי רחלנקו, סופרת ואמנית מוכשרת בקובץ "מרק בורשט וסיפורים אחרים" שנכתבו לאורך עשרת החודשים הראשונים מאז התפרצות מגפת הקורונה כך שלא במפתיע שהווירוס תופס בהם מקום במינון משתנה מסיפור לסיפור. לעתים הוא מוזכר רק כרקע להתרחשות עצמה, לעתים משקלו עולה מעט, אך הוא אף פעם לא משתלט על העלילה.



המחברת בוחרת גם בנושאים אחרים שקרובים ללִבה. לא בכדי רבים מגיבורי הסיפורים הם אנשים של מילים, שהכתיבה היא חלק מישותם ומחייהם והם אינם יכולים בלעדיה. מעסיקים אותם רגשות ובעיקר - איך אפשר בלי - אהבה על גלגוליה לאורך השנים והשפעתה על מהלך החיים. בד בבד עם הרגש, שקובע את הבחירות של הדמויות, עולים נושאים כמו בדידות, הזדקנות והמאבק האבוד בגיל המתקדם. מה שבולט ומעודד הוא שהלב נשאר צעיר, וסופי רחלנקו מצליחה לפרוט על מיתריו ברגישות ובאינטואיציה נשית מסקרנת ומפתה.

כתיבתה של סופי רחלנקו חושנית וסוחפת, אך היא גם מבוקרת והמחברת יודעת מתי לעצור. היא מגלה טפח ומכסה טפחיים, ומשאירה אותם לפענוח של הקורא. מחלחלת לסיפורים אלה גם אהבתה לאמנות, שהיא מעבירה לדמויות שהיא בוראת, ומשתפת בכך את הקורא ואת דמיונו. למרות, ואולי דווקא בגלל הסגר, מאפשרים כמה מהסיפורים לקורא להמריא או להפליג למרחקים.

אחת מיצירותיה הנפלאות של סופי אותן אני מאד אוהבת
קולאז סירה מעלה מיובש שפרקה רחלנקו




זהו ספרה השמיני של סופי רחלנקו, שהעט והמכחול, לסירוגין או במקביל, משמשים לה ככלי ביטוי. בפעם נוספת, אך בזווית חדשה, מעלה המחברת על הכתב את מה שמושך את תשומת לבה ואת מה שצדה עינה החדה. כתיבתה רגישה ומעמיקה מבלי שתזדקק למילים גבוהות. סופי רחלנקו נמנעת מקישוטים, אך לא מוותרת מדי פעם מלתבל את סיפוריה בקורט הומור.

ניתן להשיג את הספר בגירסה דיגיטלית ומודפסת בחנויות המקוונות הבאות: עברית, אינדיבוק, גטבוקס, נטבוק, מנדלי מוכר ספרים, רק ספרים וכן ישירות לסופרת בפייסבוק  או המייל- 
sophie52@bezeqint.net 



ספרי רחלנקו



סופי רחלנקו
היא אמנית, סופרת ומורה, בת למשפחה של אמנים אמה ציירה ופיסלה וסבה צייר פורטרטים. היא עצמה התבלטה בציור כבר בילדותה והציגה במהלך השנים שש תערוכות יחיד בארץ ובצרפת. בעלת תואר ראשון בתולדות האמנות, תואר ראשון בתרבות צרפת ואמנות התיאטרון ותואר שני בספרות צרפתית. במשך 34 שנים עסקה בהוראת השפה הצרפתית ותולדות האמנות.
זכתה במילגה מטעם ממשלת צרפת ולמדה בפריז במשך שנה במרכז לחקר והוראה של השפה הצרפתית והפצתה בעולם.
רחלנקו נולדה בשנת 1947, בלבוב שבברית המועצות (כיום אוקראינה). בגיל 13 עלתה עם משפחתה לארץ למעברת נוף ים, שם שהתה כ-6 שנים. בהיותה בת 18 נפטר אביה והיא ואמה עברו להתגורר ברמת אביב בה היא חיה עד היום.
את תלאותיה של המשפחה בדרכה לישראל ואת השנים הראשונות בארץ תיארה סופי בספרה "התכתבות בכיוון אחד". כמו כן, הסיפור המשפחתי שלה שכולל 132 תצלומים, תועד במאגר המידע של בית התפוצות.



מרק בורשט וסיפורים אחרים 
מאת סופי רחלנקו. עורך ינון קחטן, איפאבליש הוצאה לאור, 161 עמודים, 89 ש"ח












ריקי ברוך








אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה