יום ראשון, 3 בנובמבר 2019

"להסיר את השכבות"- ספר חדש מאת רחלי קמינסקי






רחל לאה נולדה בירושלים למשפחה אדוקה מחסידות ברסלב, שכל מה שהיה חשוב להם היה ועדיין קיום המצוות. בימים אלו רואה אור ספרה "להסיר את השכבות" סיפורה של אישה צעירה המחליטה להשתחרר מכבלי הדת ולבנות לעצמה חיים עצמאיים. הספר נכתב במטרה להעניק תקווה למי שהחיים מציבים אותו בפני אתגרים מפחידים (את מי לא בעצם)ולשקף לו שהכל בר שינוי בחיים.







"יום הולדת 6 שלי, שלושה ימים לפני תחילת הלימודים. אבא לוקח שקית ביד אחת ואת היד השניה מגיש לי שאאחוז בה. כך אנחנו צועדים ברחוב מהבית לכיוון התחנה. אנחנו עולים על האוטובוס ונוסעים בשקט ולא מדברים מילה, אבא קצת מסוגר בעצמו ואני לא מפריעה לו, מה גם שאני לא מפסיקה להסתכל מהחלון של האוטובוס החוצה ולגמוע את כל מה שאני רואה, כי הכל כמעט חדש לי. אבא לא היה לוקח אותי הרבה מחוץ לבית. הנסיעה ארוכה מבחינתי ולא נגמרת ואיני יודעת לאן. אנחנו חוצים את כל ירושלים ממש ולבסוף מגיעים לבניין גדול ונכנסים פנימה. נלקחתי לכיוון מסדרון ארוך שמימינו ולפעמים גם לשמאלו היו מלא חדרים, נכנסנו לחדר האחרון מימין ושם היו כבר כמה בנות לפניי והן הסבירו לי שהגעתי לפנימייה שנקראת : "בית היתומות הכללי, ויינגרטן" ופה אני אגור, אלמד, אשן, אוכל ושזו הכיתה שלנו ופה נתחיל ללמוד את כתה א' בעוד שלושה ימים. לא אהבתי את מה שהן אמרו לי ולכן מיד רצתי ויצאתי החוצה מהכיתה והתחלתי לחפש את אבא, אבל הוא כבר לא היה, הבנות אמרו לי שהוא הלך, ככה מבלי להגיד שלום ומבלי להיפרד, השאיר אותי לבד להתמודד עם המקום החדש ונסע הביתה. בלי הסברים ובלי פרידה. אני אפילו לא ידעתי מה זו פנימייה בכלל?
ברגע הזה הבנתי, אני לבד בעולם ומתחילה את מלחמת ההישרדות בחיים שלי."

בשנים האחרונות אנו שומעים יותר על נשים שעזבו את העולם החרדי ויוצאות לאור עם סיפור יציאתן בשאלה. אבל סיפורה של רחלי קמינסקי (54, נשואה+4) הוא עדות יוצאת דופן למה שהתרחש מאחורי הקלעים בחייה במשך 20 שנה, כשהכל מתחיל בגיל 9 חודשים – שם התהפך עולמה.
הסופרת רחלי קמינסקי שנולדה בשם רחל לאה, מתעדת בסיפורים מרתקים על הילדות הקשה שעברה, בעקבות מחלת האם שהוצאה מהבית לאשפוז ממושך של 12 שנה, על המעבר לבית היתומים הכללי, על ההתעללות וההשפלות שחוותה שם, על גילוי העולם החילוני דרך ריקודי העם, על האירוסין שעשו עבורה מאחורי הגב ועוד. 


למי שלא פגש עד לרגע זה במונח, חסידות ברסלב היא זרם בחסידות, שנוסד על ידי רבי נחמן מברסלב מי שהיה נינו של הבעל שם טוב. החסידות נקראת על שם העיר ברסלב, שבה התגורר רבי נחמן.
ראשיתה של חסידות ברסלב בשלהי המאה ה18 ומאז עברה תהפוכות רבות עד שהפכה לתנועת המונים המצויה כמעט בכל רחבי העולם היהודי. לחסידות ברסלב תפיסת עולם, מנהגים ופרקטיקות המיוחדים לה.

כשהייתה רחל לאה בת תשעה חודשים בלבד חלתה אמה מאוד כך שאביה נאלץ גדל אותה ואת שני אחיה הגדולים ממנה, לבדו. משלא הצליח לעמוד במשימה לבדו העביר אותה בגיל 6 לבית יתומים בבירה. לאחר 9 
שנים נדדה הצעירה בין פנימיות שונות עברה השפלות והתעללויות שחישלו אותה לחיים מחד, מאידך גרמו לה להתרחק יותר ויותר מהדת עד שהתפקחה.
כשאביה נוכח שאביה שרחל מתרחקת מהדת התחיל להצר את צעדיה. כשהיתה בת 16 בלבד וללא ידיעתה, אירס אותה אביה לחסיד בעלז. בגיל 17 כבר הייתה נשואה ובגיל 18 הפכה לאם. בגיל עשרים התגברה רחלי על הפחדים, התגרשה ויצאה לבנות לעצמה חיים חדשים מחוץ לדת. רחל לאה שינתה את שמה לרחלי, היא נשואה למתי ואם לארבעה ילדים: אריאל, מתן, רון וחן.




"להסיר את השכבות"/כתבה רחלי קמינסקי הוצאת מדיה 10




אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה