יום שני, 18 בנובמבר 2019

בובה בהשאלה, קוף קטן וההפתעה הגדולה-ספרים חדשים לילדים






גדלתי בבית במושב בשנות השבעים והשמונים של המאה הקודמת (כבר נשמע לי משפט קשה להכלה.) הצעצועים שעמדו לרישותינו לא היו רבים אך אהבתי אותם מאוד. הייתה לי בובה נפלאה שאמא תפרה ואהבתי אותה מאוד. כשהגעתי לגיל 12 עוד שיחקתי בבובות אבל... אז נולדה אחותי הקטנה שהחליפה את הבובות ובה טיפלתי במסירות רבה ובאהבה לצד אמא. ממש בקרוב תחגוג "אחותי הקטנה" יום הולדת 50! והיא כבר מזמן הפכה לגדולה תרתי משמע. 

בימים אלו רואים אור ספרי ילדים ופעוטות בעלי מסר חינוכי-ערכי, ספרים שהתוכן בהם 
מציב בפניהם דילמות, מעורר חשיבה, מפתח את הדמיון ומעורר דיון.




"בובה בהשאלה" 

עֲמַלְיָה נֶעֶצְבָה מְאֹד. הִיא לָקְחָה בְּיָדֶיהָ אֶת הַבֻּבָּה, חִבְּקָה אוֹתָהּ וְאָמְרָה: 
"אֲנִי רָאִיתִי אוֹתָהּ רִאשׁוֹנָה! וְגַם חִבַּקְתִּי אוֹתָהּ בַּחֲנוּת! וְקוֹרְאִים לָהּ דּוֹרִית".
הִתְרַעֲמָה עִדִּית וְקָרְאָה: "מַה פִּתְאֹם! זֹאת בֻּבָּה חֲדָשָׁה, לֹא מְשֻׁמֶּשֶׁת, 
הִיא לֹא הָיְתָה שֶׁל אַף אֶחָד, וְעַכְשָׁיו הִיא רַק שֶׁלִּי!" "אֲנִי רָאִיתִי אוֹתָהּ רִאשׁוֹנָה!" קָרְאָה שׁוּב עֲמַלְיָה. 

"בובה בהשאלה" מאת ד"ר עיינה פרידמן הוא ספר ילדים חדש המציג זוויות ראיה שונות ומעוררות מחשבה. סיפור ילדים קלאסי ומרגש בסגנון ספרי הילדים הטובים שגדלנו עליהם. משפחת דקל: האב יוחאי - נהג משאית שמוביל מטענים מנמל אשדוד, האם רינה - אחות במחלקת ילדים בבית חולים ושני ילדיהם עמליה וישי. עמליה וישי הם ילדים למשפחה שמחנכת את ילדיה לערכים. תקציב המשפחה המוגבל אינו מונע מהילדים את אושרם היות שהם מכינים את הצעצועים שלהם במו ידיהם. ביתם נמצא בשכנות לחנות צעצועים, שנראית לילדים כגן עדן עתיר צעצועים נחשקים. בעל החנות מאפשר להם לשחק בחנותו. באחד הימים רכשה חברתה של עמליה, עידית, את הבובה האהובה על עמליה. 

הספר עוסק בנושא שממלא חלק ניכר מזמנם של ילדים צעירים: משחק בכלל, צעצועים בפרט ובמושג הבעלות והשייכות של פריטים אצל ילדים. הוא מדבר על עידוד היצירה שהופכת לאתגר - הילדים משתפים חברים בתהליך היצירה, פיתוח הדימיון ופתרון לבעיות צעצועים למשחק. 
הטקסט בספר מנוקד והשפה מתאימה לקריאה משותפת של ילדי גן בוגרים עם מבוגר. בעמוד האחרון של הספר יש מקום בו יכולים הילדים לצייר צעצוע מדמיונם. 
על איורי ספר הילדים הופקדה אינה קצב אשר עוטפת את הטקסט הנפלא של פרידמן באיורים עתירי פרטים בגוונים פסטלים רכים.

ד"ר עיינה פרידמן, היא אמנית רב-תחומית ואוצרת תערוכות שמרביתן בעלות מסרים חברתיים. במקביל כותבת עיינה ספרי ילדים העוסקים במצבים מורכבים בחייהם של ילדים בארץ ובפרקים מתולדות העם היהודי. "בובה בהשאלה" הוא ספר הילדים השנים עשר שכתבה.

"בובה בהשאלה" הוא ספר הילדים השני של עיינה אשר עוסק במושג הבעלות והשייכות של פריטים אצל ילדים. עיינה פרידמן מספרת: "באמצעות קריאת הספר אפשר להבחין בין מושג ההשאלה לבין השייכות: רכישה, מתנה ושימוש זמני בחפץ. השאלה היא מצב משתנה היות שצריך להחזיר את החפץ המושאל. הימצאותו בידי אדם לפרק זמן אינה מעידה על שייכותו לאותו אדם. נושא השייכות חשוב לילדים. מה שלי? האם אני מרשה לילדים אחרים לשחק במה ששלי? (ספר ילדים קודם שהוצאתי לאור דן בהרחבה בנושא השייכות, ונקרא 'שלי מהבית'. גם כן על בובה). הספר מציג ילדים שלא נולדו עם כפית של כסף בפה למול ילדה מפונקת שמוותרת על בובה שקנו לה כי מישהי שיחקה בה מעט והיא "לא חדשה מהקופסה"."

"בובה בהשאלה" מאת ד"ר עיינה פרידמן. איורים: אינה קצב. הוצאת "אוריון", עמודים לא ממוספרים, מנוקד. מחיר לצרכן 55 ש"ח. להשיג בכל חנויות הספרים וכן בחנות ההוצאה בקניון ערי החוף, רחוב סחרוב 19, ראשון לציון ובחנות המקוונת של ההוצאה ובאתר הסופרת ד"ר עיינה פרידמן מכאן



***


"קוף קטן" מאת שירה גודמן 
קוֹף קָטָן
קוֹף קָטָן
מָה הָיָה הַיּוֹם בַּגַּן? 
כָּךְ שׁוֹאֲלוֹת כָּל הָאִמָּהוֹת, וְגַם אִמָּא שֶׁל קוֹף קָטָן ...



כך שואלות כל האמהות, וגם אמא של קוף קטן. בכל יום הוא מספר לה ספור אחר, משעשע ושטותי מקודמו.
הצטרפו אל גיבורנו האדמוני והשובב וגלו מה קרה לו (או לא קרה לו) בגן.
"קוף קטן" מאת שירה גודמן הוא ספר מקסים לילדים, עם עלילה מצחיקה ומעוררת מחשבה על כוחו הנפלא של הדמיון. "קוף קטן" הוא ספרה השני של שירה גודמן, מחברת הספר הנפלא "יש לי נמר בחדר". את הספר מלווים איוריו הצבעוניים והמקסימים של רמי טל. 
"קוף קטן" מאת שירה גודמן. איורים: רמי טל, הוצאת "דני ספרים", עמודים לא ממוספרים, מנוקד. מחיר לצרכן 68 ש"ח, להשיג בכל חנויות הספרים ובחנות ההוצאה. 
***



"תותולעת - ההפתעה הגדולה" מאת תרצה פלג 


לְתוֹתוֹלַעַת הַקְּטַנָּה יְדִידִים רַבִּים מִן הַחֹרֶשׁ וּמִן הַיַּעַר.
הִיא תָּמִיד אוֹהֶבֶת לַעֲזֹר לְכֻלָּם, וְלָכֵן אוֹהֲבִים אוֹתָהּ כָּל כָּךְ.
כֵּיצַד יוּכְלוּ לְהוֹדוֹת לָהּ עַל כָּל מָה שֶׁהִיא עוֹשָׂה עֲבוּרָם?
וְהִנֵּה, יוֹם אֶחָד זֶה קוֹרֶה, כְּשְׁתוֹתוֹלַעַת, הַחוֹשֶׁשֶׁת שֶׁמַּשֶּׁהוּ קָרָה לַחֲבֶרְתָּהּ, גְּבֶרֶת חֲפַרְפֶּרֶת, יוֹצֵאת לִבְדֹּק אִם הַכֹּל אֶצְלָהּ בְּסֵדֶר.

ילדים ומבוגרים! אתם מוזמנים להצטרף אל החברים וללוות אותם לכל אורך הדרך אל ביתה של גברת חפרפרת, עד להפתעה הגדולה.
באיורים חמימים וצבעוניים ובסיפור כובש ומלא חן פורשת בפנינו תרצה פלג, הסופרת והמאיירת האהובה, את עולמם המקסים של תותולעת ושל שאר יצורי היער. הנאה מובטחת לכל הקוראים, הקטנים והגדולים. ספר נפלא לילדים.

"תותולעת - ההפתעה הגדולה" כתבה ואיירה תרצה פלג, הוצאת "דני ספרים", 48 עמודים, מנוקד. 
מחיר לצרכן 78 ש"ח, להשיג בכל חנויות הספרים ובחנות ההוצאה















ריקי ברוך












אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה