יום שלישי, 19 בנובמבר 2019

ספרי קריאה אישיים ומטלטלים - חדשים בהוצאת ניב






הוא אחד הספרים היום עצובים שקראתי לאחרונה. ספר שהציב אותי מול דילמה הורית והביא אותי לדמעות שהיו מחוץ ליכולת השליטה שלי. התחברתי לאב הכואב ובתוכי פנימה התפללתי לשלום יקריי.

"אין דומה אובדן של ילד לשום אובדן אחר. החיים מזמנים לנו התמודדות עם מותם של אנשים קרובים – הורים, אחים, בני משפחה וחברים, אך שום פרידה מאדם אהוב לא דומה לפרידה מילד. לא חשוב כיצד ומדוע מת ילדך – בתאונה, או בצבא, ממחלה או התאבדות – לשכול ילד זהו כאב שאין לתארו. אין מספיק מילים להסביר את הריק המתהווה עם מותו של בן או בת שגידלת, טיפחת, סבלת כשעבר קשיים והתגאית בהצלחותיו. הרי ילד הוא שלוחה שלך, כמו איבר בגופך, חלק ממך. והחור שנפער בנפש לא ניתן לתיקון".



"עילם - בננו" מאת יואב ערד' סיפור אמיתי



עילם בנו של המחבר. היה בחור מבריק, מוכשר, סטודנט מצטיין שבתום לימודיו הקים עסק מצליח, והכל היה טוב והתפתח יפה עד לאותו יום מר ונמהר בו דודו שהיה שותפו והמנטור שלו נהרג בתאונת מטוס. עילם נכנס לדיכאון וממנו לשימוש בתרופות פסיכיאטריות ולאחר מכן סמים. מות הדוד גרם למאבקי ירושה ותהליך התדרדרות שהביא לנישולו של עילם מהעסק, לפירוק נישואיו ולשינויים דרסטיים בחייו, מחיים של הצלחה בארה"ב לקריסה שבגינה הוחזר לארץ על ידי משפחתו לטיפולים והתמודדות עם מצב של דכאון ובסוף להתאבדותו.

אביו יואב מתאר בספר את התמודדות המשפחה עם אסון ההתאבדות, מספר על חייו של עילם אחרי שחרורו מהצבא, הישגיו והצלחותיו עד למות הדוד, ההתדרדרות וההתמודדות עד להתאבדות, וניסיונות המשפחה להעלות את המודעות לכשלים בטיפול של מערכת הבריאות, בכדי למנוע מקרים דומים מול אדישות המערכת.

יואב ערד, חי חיים מעניינים ומלאים, סוערים ומלאי עשיה, חווה הרבה הצלחות וגם ידע כישלונות. בעברו קצין בקבע, מתיישב ויו"ר הוועד במושב שהיה ממייסדיו בצפון סיני, איש עסקים, שהה בשליחויות בחו"ל מטעם מוסדות לאומיים כמנהל ונציג, ניהל נציגויות של חברות מסחריות ישראליות וזרות בחו"ל, היה הראשון שהוציא קבוצות של נוער ומבוגרים מאמריקה הלטינית למצעד החיים, פעל כמנהל ומנהיג בתחומים שונים ובסוף השהות בחו"ל יצא עם רעייתו לחיות בבית על גלגלים – מוטורהום ובו חצו את מקסיקו, ארה"ב קנדה ואלסקה, הרפתקה שנמשכה כשנתיים במקביל לתמיכה בעילם. העלאת סיפורו של עילם על הכתב מהווה מרכיב חשוב בהתמודדותו עם האבל ובתהליך ההנצחה של הבן. יואב נשוי למיכל, והם הורים לעינבל, לעילם ז"ל ולערן וסבים לארבע נכדות.

"עילם - בננו" מאת יואב ערד, הוצאת "ספרי ניב", 179 עמודים. מחיר לצרכן 78 ש"ח, 
להשיג בחנויות הספרים הדיגיטליים ברשת.
____________________________




היא אחת מהסבוכות, המורכבות והטעונות שבמערכות היחסים שאישה תחווה בחייה- יחסי אם ובת. אירועים  כואבים מעברן של השתיים בתקופת ההתבגרות של הבת עשויים להדהד לתוך שנות הבגרות שלה ולהעצים את הקושי ביחסים ביניהן גם בתקופות שהבת הופכת לאישה ואם בזכות עצמה. אותי זה מרתיע! 
 

פרומות ומחוברות מאת נילי פירסט צ'צ'יק 



אני ממקדת מבט מעבר לכביש ומזהה אותך, את בתי, שנולדת מתוכי לפני כמעט ארבעים שנה. התמלאתי אהבה אלייך אבל לא יכולתי להסתובב ולקחת אותך הביתה. אין לי עדיין כניסה אלייך. במהלך השנים תפסנו מרחק. את הלכת לדרכך. גם אני.

המשכתי לנסוע. בבטני חשתי את הצער על הניתוק בינינו. תמיד אני מרגישה בבטן את הכאב. מעניין איפה את מרגישה כאב. אני לא יודעת. אולי יש אימהות שיודעות משהו על תחושות אצל בנותיהן. אני לא. בילדותך אולי ידעתי, כשבאת לבקש נשיקה, חיבוק, ניחום. ימים עברו, עולמות השתנו ונגמר. הכול נגמר, כי כנראה רק כך יכולנו — מרוחקות. כמו הצלחנו להמשיך בחיים, לבנות את חיינו ממקום של הרס וריחוק. האם אי פעם יתאפשר לי, לך, לנו, לקבל את החיים שהיו, על התרסקותם, על שבירותם, כדי שאהבתנו שהייתה כה חזקה, אהבת אם ובתה, תוכל לשוב ולהתקיים?


השבוע קראתי את "פרומות ומחוברות" מאת נילי פירסט צ'צ'יק וחוויתי מועקה רגשית. כל מילה, תחושה, כאב וסיפור מקרה שיצא "מבטנה" של הכותבת, נגע בי והרעיד. הייתי באמפתיה מוחלטת דרכה הבנתי מה חוותה נילי. הספר המביא את יחסיהן הפרומים של הכותבת ובתה הוא סיפור מכאיב ומעורר מחשבה גם כשבמקומי האישי אני רחוקה מלהיות שם. בספר כותבת נילי על ילדותה שלה, על אותו קשר מורכב בתוכו גדלה. רגעי העצב והשמחה, הטראומה של מחלת הסרטן בה לקה בנה והדעיכה מטה עד שהתרוקנה פנימה ולא מצאה כוחות להמשיך.

אני יודעת. אני אמא לבת וסבתא לנכד מופלא בזכותה. קשה להיות במקום של נילי. אין כאב גדול יותר מהריחוק מילדיך ונכדיך. לראות אותם עוברים ברחוב מולך מבלי יכולת לגשת, לדבר, לחבק או להיות, הוא סבל שאין שני לו.

"אני כמהה עבורי, עבורך, עבור ילדייך, שתסכימי ושתוכלי לקרוא את המילים שכתבתי בשבילך, מתוך אהבה גדולה וכאב גדול. מחשבות, תחושות, רגשות, בוערים בתוכי, כמו שרפה מתרחשת בי. אני רוצה להראות את אהבתי אלייך אבל הראש אומר לי "היזהרי", "היא לא שם", "היא לא יכולה", "היא פגועה". ושוב אני מתרחקת ממך. תחושת הכאב כבדה לי. איני יכולה להכילה. לעיתים היא שוברת אותי, לעיתים מפחידה, מבעיתה. את היית שם, גם אני. ועדיין שם. אולי המילים "שדה קרב", "תופת", עשויות לתאר את המצב שבו היינו."



"במפגש אינטימי-נפשי ועטוף באהבה, היא חולקת עם בתה את הסיפור הפנימי שלה וכך מתאפשר ריפוי. זו 
כתיבה שנולדה מתוך הצורך לספר את הסיפור, מתוך שהרגישה שהיא חייבת לזהות את המסלול שהביא אותה אל עצמה כפי שהיא פוגשת אותה היום, ולמצוא את הדרך לחיבור בינה לבין בתה, כל אחת עם המטען שלה. כבר לא חיבור סימביוטי כמו בימי הראשית שלהן, לאחר הלידה,
נילי פירסט צ'צ'יק, 66, גרושה+2 מרעננה, יועצת אישית זוגית וסקסולוגית אשר בעבודתה פוגשת יחידים וזוגות שמתמודדים עם חיי הזוגיות המיניים שלהם, עם הקשר עם ילדים, הורים ואחרים.


"פרומות ומחוברות" מאת נילי פירסט צ'צ'יק. הוצאת "אוריון", 165 עמודים. מחיר לצרכן 60 ש"ח. להשיג בחנויות הספרים וכן בחנות ההוצאה בקניון ערי החוף, רחוב סחרוב 19, ראשון לציון ובאתר ההוצאה

____________________________






זה כל הסיפור מאת רוני דהן 




אז אמרו לי לכתוב תקציר. ישבתי מול הדף שעה. עישנתי סיגריה אחרי סיגריה של "פאק הכל קורה, פאק הכל מפחיד, פאק מה עושים" ולא באמת הצלחתי לכתוב. בכלל. אף מילה.

ניסיתי שוב לאחר שבועיים בהבטחה לעצמי שאחרי שאעבור שוב על הספר, אדע מה לכתוב בתקציר. אחרי שעתיים שבהן קראתי את רוב הטקסט, התחלתי לכתוב משפט ולא אהבתי אותו ונתקעתי. שוב נתקפתי פחד. ואז הבנתי שאין חוקים ליצירה. רוצים תקציר? קבלו תקציר:
זהו ספר שמכיל את הנשמה הגדלה והמתהפכת שלי, בצורה האותנטית ביותר שיכולתי להיות. מדובר באהבה למילים, ובין השורות תמצאו דקלום של כישלונות האהבה שלי, סיפורים ושירים.
לקרוא לכתב היד הזה "ספר" לא יהיה באמת מדויק, כי הוא לא ממש ספר רגיל. זהו אוסף של טקסטים שכתבתי המרכיבים היכרות מעמיקה איתי, ואני... בסך הכל, סוף סוף שמח להכיר בי.

זהו ספר הביכורים של רוני דהן, בן 21 מלוד. רוני כותב מגיל שלוש-עשרה והחליט להוציא לאור את כתביו בסוף שנת 2018.


"זה כל הסיפור" מאת רוני דהן, הוצאת "ספרי ניב", 240 עמודים. מחיר לצרכן 78 ש"ח, 
להשיג בחנויות הספרים הדיגיטליים ברשת.




















ריקי ברוך





אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה