יום רביעי, 29 בינואר 2020

"נפלאות הטיפשות"- מה הם מעשים טיפשיים וכיצד נוכל לזהות אותם ולהימנע מהם? מאת שלמה קניאל








"איזה טיפש הייתי!" 

כולנו מצאנו את עצמנו אומרים כך או חושבים כך על עצמנו, אחרי שעשינו מעשה ללא מחשבת תחילה או מיהרנו לנקוט צעד לפני שהבנו מה תהיינה תוצאותיו. כולנו שוגים. 


מתוך ההקדמה לספר
"שנים רבות עסקתי בתחום החשיבה ובדרכים לפיתוחה. יום בהיר אחד גיליתי כי הטיפשות היא בעצם מעין תמונת ראי לחשיבה שיטתית נכונה. כלומר, כדי לבסס עמדה על הטיפשות, יש צורך להנגיד מולה את החוכמה, משום שלא נוכל לדעת שאדם הוא חכם אם אין מולו אדם טיפש.
כשהתובנה הזאת לנגד עיני יצאתי למסע לחקר הטיפשות, מצויד בכלים של חוקר, מורה ומטפל בתחום הפסיכולוגיה החינוכית. כיוון שתחום התמחותי הוא האדם היחיד ולא ארגונים, התמקדתי בטיפשותו של היחיד מהזווית הפסיכולוגית, מתוך מגמה להבין ולא לשפוט
."


הטיפשות היא לפעמים מצחיקה ואף עשויה להניב רווחים, אך בדרך כלל היא פוגעת ואף גורמת נזקים כבדים. האם ניתן לחסוך את הפגיעות הללו ולהימנע ממעשים טיפשיים מזיקים? 
הספר נפלאות הטיפשות הוא מסע מרתק אל עולמה של הטיפשות האנושית. בעקבות מחקרים מעמיקים, תצפיות וראיונות שערך פרופ' שלמה קניאל, מרצה וחוקר בעל שם עולמי בתחום הפסיכולוגיה והחינוך, עולה כי אין בעולם טיפשים רבים כל כך, אך יש ויש מעשים טיפשיים. בשפה נגישה וקולחת ובשילוב סיפורים משעשעים, אנקדוטות ודוגמאות מכל תחומי החיים, יוביל אתכם פרופ' קניאל בין גילוייה השונים של הטיפשות האנושית, גם במקומות המסתור שלה וגם במופעיה הציבוריים בתאונות דרכים ובתאונות עבודה וירי, ברשתות החברתיות או במריבות טיפשיות בין בני משפחה וחברים. בספר תתחקו אחר הסיבות הרבות והמגוונות הגורמות לאנשים לפעול מתחת לסף התבונה שלהם, כגון עייפות, כעס ולחץ, התמכרויות ואיבוד שליטה, ביטחון עצמי מופרז ועוד. 







מבנה הספר
בראשון מבין שלושת חלקי הספר, מוצגים מאפייני הטיפשות, בחלק השני מוצגים גורמי הטיפשות. מודגש שהטיפשות אינה תכונה, ויש להתמקד במעשים הטיפשיים. ככלל, כדי להחליט אם מעשה הוא טיפשי, יש להיכנס לנעליו של האדם בעת שנעשה המעשה, לבדוק אם הוא תפקד מתחת לרף התבונה שלו בתחום מסוים, ואם היתה לו אפשרות בחירה.
בחלק השני מוצגים הגורמים למעשים טיפשיים, כגון שמירה על ערך העצמי ועל כבוד עצמי, עצלות התבונה ושימוש בתהליכי חשיבה ובהיסקים לא יעילים, בחירה להיכנס למצבי לחץ בלוויית רגשות כמו כעס, בושה ואשמה, נטילת סיכונים מיותרים עקב התמכרויות שונות, אומץ וגבורה שנכשלו במבחן התוצאה, גיל ההתבגרות המועד למעשים טיפשיים, בורות מרצון, בעיות בקשב ובזיכרון, נאיביות, עצלות השליטה במצבי חיים שונים והיסחפות אחר ההמון.
בחלק השלישי מוצגות דרכים להימנע מטיפשות או לצמצמה ככל האפשר כפועל יוצא של הגורמים שפורטו בחלק השני: אימוץ אמונות נכונות, הגברת השליטה העצמית, שתיקה והקשבה פעילה, שימוש ברפלקסיה ובחשיבה שיטתית וכן טיפים להימנעות מלחץ ומכעס.
למרות המבנה ההגיוני של הספר, כל פרק עומד בפני עצמו, וניתן לקרוא את הפרקים לפי הסדר שתבחרו. אני מקווה שהצלחתי להתנתק מהניסוחים המדעיים.


"תרוץ או אמתלה הוא סיבה שנועדה להצדיק מעשה שיש בו פגם: סיבה לכך שלא עשינו משהו או שעשינו משהו בהקשר שלילי. תרוץ הוא לפעמים על גבול השקר. אנו משתמשים בו כדי להיחלץ ממצב קשה שעלול לגרום נזק וגם לשמור על ערך העצמי שלנו. תירוץ טיפשי הוא כזה שאין בו הגיון , והאדם שהתירוץ מיועד אליו, כגון מעביד, מורה, או מפקד, יודע בברור שמדובר בתירוץ." (עמוד 109 בספר)



פרופ' שלמה קניאל מרצה במרכז ללימודים אקדמיים באור יהודה ושימש מרצה וחוקר באוניברסיטת בר אילן. מומחה בעל שם בינלאומי בתחומי האבחון הדינמי, טיפול מערכתי, חינוך לחשיבה, לקשב ולזיכרון, תהליכי למידה וקבלת החלטות ואבחון וטיפול בליקויי למידה. פרסם עשרות מאמרים וספרים. מהבולטים שבספריו: אמפתיה בהוצאת מופת, טראומה כהזדמנות בהוצאת רמות-אוניברסיטת ת"א, אסטרטגיות למידה: ללמוד איך ללמוד בהוצאת מט"ח, הלוחש לאשמים בהוצאת מסדה, אפקט העגבנייה המתפוצצת: מניעת הטיות בחשיבה בהוצאת ספרי ניב.


מצאתי את הספר מעניין מרתק ונפלא לא פחות. ממליצה!
"נפלאות הטיפשות"
מה הם מעשים טיפשיים וכיצד נוכל לזהות אותם ולהימנע מהם?
כתב: שלמה קניאל. הוצאת מטר. 306 עמודים






















ריקי ברוך

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה