יום שבת, 20 בנובמבר 2021

"גרעין אֶדום" - ספר חדש לסופרת דנה שניידר

 



"עמדנו ארבעתנו בשולי הכביש הרחב, תיקי בגב שלנו עמוסי השקיות, לצידנו. הרי אדום נגלו לאלינו במלא הדרם מעברו השני של הכביש, זוהרים אלינו בחום ובכחול.  ליבי הלם בהתרגשות "הנה הקיבוץ שלנו" אמרתי בקול." (עמוד 25 בספר)

בשנות התשעים המוקדמות יורדים ארבעה צעירים מ"בית טוב" לשנת שרות בקיבוץ רותם, בערבה. חדורי מוטיבציה, אנרגיה בשפע, ערכים נכונים, אופטימיות וחלומות של צעירים, יורדים בני ה- 18 וחצי ומשתלבים ב"גרעין אדום" בקיבוץ. נעה, יעל, ניצן ויואב משתלבים בהדרגה בחיי היום יום, טועמים מחויבות, אחריות, חיי חברה ועזרה הדדית. בסופה של שנת השרות יוצאים הארבעה לחייהם. 
עשרים שנה אחרי מגיע הטלפון הבהול של ניצן מי שנשאר רווק תל אביבי נטול מחויבות בארבע לפנות בוקר ומזמין את כולם למפגש חשוב בקיבוץ. 


"נועה, תקשיבי, זה עניין של חיים ומוות. אנחנו חייבים להגיע לקיבוץ בסוף השבוע הקרוב. תשתחררי מכל המשימות ובואי. את חייבת לאשר עכשיו שאת באה, כי יואב עולה על טיסה." בכותונת סאטן לבנה ובשיער סתור עמדתי לצד שולחן האיפור בחדר השינה, אוזני לחוצה לנייד ועיניי בוהות בנדב המכורבל במיטה שלנו, מתפללת שלא יתעורר..." (עמוד 11 בספר)

עשרים שנה מאוחר יותר, נשואה לאסף ואמא לשלושה ילדים מספרת נועה את סיפור חברותם המופלאה של הארבעה. היא שבה אל הזיכרונות מימי שנת השרות, חיה את ההווה ומחברת ביניהם כמו שרק המציאות המפתיעה הובילה אותה.

התחברתי לספר בשורותיו הראשונות. כבת מושב ומי מכירה את חיי הכפר, הערכים המשותפים וסגנון החיים בקהילה הקטנה, הזדהיתי על כל מילה. אמנם עלילת הסיפור מתנהלת בקיבוץ אך יכולתי לחוש את הקרבה האמפטיה, ההוויה והלכידות ולכן גם נהניתי מאוד.  
"גרעין אֱדום" הוא ספר נפלא. ספר קצבי ומותח שמשולבים בו מעגלים אישיים, חברתיים ופוליטיים. סיפור על חברות אמיצה ועל ניסיון נואש להיאחז בערכי בית ומשפחה. משבר גיל הארבעים, המרחק שבין חיי העיר לחיי הקיבוץ, הדילמה המוסרית של ניצן והסוף שהפתיע אותי ותפס אותי לא מוכנה.
זהו סיפור הפורט על נימי הלב אך גם מלא אופטימיות, קִרבה, אהבה והגשמת חלומות.

"גרעין אֶדום" הוא ספרה השני של דנה שניידר, ילידת תל אביב 1976, בוגרת תואר שני ביחסים בינלאומיים מהמכון ללימודי דמוקרטיה, אוניברסיטת ווסטמינסטר, לונדון. הוצאה עצמית. לרכישה לחצו כאן
ספר הביכורים שלה "לא יכול לאהוב יותר" זכה לביקורות נלהבות וכבש את לב קוראים.















ריקי ברוך





אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה