יום שני, 20 בדצמבר 2021

עשרים ושניים נהרות, חצות היוצר, מחסומים, כילד, המלאכה השומרת, עליתי בשנת תר"ן, ניווט במורכבות והמצאת החינוך, - ספרי עיון, שירים, רומן וספר לבני הנוער בהמלצה





עשרים ושניים (כ"ב) נהרות מאת אליהו צצשוילי
"עשרים ושניים (כ"ב) נהרות" הרואה אור בימים אלו הוא סיפור היסטורי מרתק ומרגש, המביא את ההיסטוריה של העדה בגיאורגיה מאז הגלות הראשונה ועד העלייה לישראל מושא תפילתם.
הספר מקפל בתוכו אפיזודות היסטוריות של שני העמים במקביל שחוו יחד רצח, הגליה וחורבן, נדודים בעקבותיהם והתחלות חדשות. השימוש בנהר סמלי ובא לקשר בין הסיפור לבין מקום התרחשותו.


"במשך אלפי שנות גלות הכיר העם היהודי את מרבית הנהרות שעל פני הגלובוס: מהנילוס, הפרת והחידקל ועד לגנגס ולאמזונס, מהנהרות דון והדסון ועד הדנובה והוולגה, מנהר ריאוני ועד מטקווארי שבגיאורגיה. מרחבי הזמן והגלות לא פגמו בגעגועים לנחלי הארץ, והגיע הזמן להכירם ולשומרם. נטענו אילנות ויבולים באדמות לא שלנו, כעת יש לנו הזכות לנטוע שתילים ואילנות באדמתנו. בשל שנאת העמים או בשל שנאת חינם בינינו, נלקח מעמנו יותר מכפי שאפשר להחזיר." (מתוך הספר)

אליהו צצשוילי
נולד בשנת 1955 בכפר קולאשי בגיאורגיה. עלה לארץ בשנת 1972. שירת בצה"ל שירות מקוצר. בשנת 1974 התגייס לשירות בתי הסוהר, עבד במגוון תפקידים. מן השורה ועד קצין בכיר בתפקידי פיקוד ומטה. בוגר המכללה לביטחון לאומי ובעל תואר שני באוניברסיטת חיפה. פרש משירות בשנת 2009. "עשרים ושניים (כ"ב) נהרות" הוא ספרו הראשון.
"עשרים ושניים (כ"ב) נהרות" מאת אליהו צצשוילי. הוצאת "ספרי ניב", 211 עמודים. מחיר לצרכן 82 ש"ח, ניתן להשיג באתר ההוצאה ובחנויות הספרים ברשת.



חצות היוצר מאת שחר נוימן
"חצות היוצר" הרואה אור בימים אלו הוא ספר שירה נפלא ומרגש, שכתוב בחדות ובדיוק, תוך הקפדה על בחירת המילים הנכונות לתיאור הרגעים, הרגשות וההרהורים שהיו רבי-משמעות ברגע היווצרותם. ייתכן שלולא כתיבתם היו צונחים לתהום הנשייה, או שהיו משנים פניהם בזיכרון הדברים.

אסונות טבע
פֶּרֶץ הַבֶּכִי הַפִּתְאוֹמִי
וְהַקָּצָר
לאֹ הוֹתִיר מָקוֹם לְסָפֵק -
סְעָרָה גְּדוֹלָה מִשְׁתּוֹלֶלֶת
מֵאֲחוֹרֵי עֵינַיִךְ
הָרוֹאוֹת חַיִּים קָדִימָה
וְטִבְעוֹ שֶׁל עוֹלָם
אֵין בּוֹ נֶחָמָה,
אֵין בּוֹ מוֹצָא אֶלָּא
לַחוֹלְמִים עַל עוֹלָמוֹת שֶׁמֵּעֵבֶר
אֲסוֹנוֹת טֶבַע -
טִבְעָם לְהִתְרַחֵשׁ,
וְסִיּוּמָהּ שֶׁל הַסְּעָרָה -
סוֹף נוֹרָא
שֶׁיַּנִּיחַ אֶת דַּעְתֵּךְ
כָּל שֶׁנּוֹתָר הוּא לְהַחֲזִיק יָדֵךְ,
לְחַבֵּק גּוּפֵךְ הַצָּנוּעַ
מוּל מָסַךְ טֶלֶוִיזְיָה אוֹ
מוּל מִלּוֹתָיו שֶׁל סֵפֶר
מֻצְלָח,
לְהַרְהֵר בָּאֲסוֹנוֹת
וּלְדַבֵּר עַל זוּטוֹת דְּיוֹמָא
וְעַל בְּדִיחוּת הַדַּעַת הָרִגְעִית
שֶׁל הַנֶּפֶשׁ בְּעֵת מְנוּחָתָהּ.

חיינו עמוסים מכדי לזכור כל התרחשות או רגש שחווינו במהלכם, ואלה שחקוקים בזיכרוננו הופכים למעצבי התקופה. אלה שמועלים על הכתב, ייזכרו, בגודל משמעותם ובהשפעתם המקורית על חיינו.
שחר נוימן, יליד ראשון לציון, בן 26, הוא בוגר תואר שני בחוג להיסטוריה של המזרח התיכון ואפריקה באוניברסיטת תל-אביב. חצות היוצר הוא ספר ביכוריו.
"חצות היוצר" מאת שחר נוימן. הוצאת "ספרי ניב", 113 עמודים. מחיר לצרכן 68 ש"ח, ניתן להשיג 
באתר ההוצאה ובחנויות הספרים ברשת.




כַיֶלֶד מאת דורון פורת

"כילד" מאת דורון פורת הוא רומן מרגש ונוגע, המתאר את היחסים הטעונים הנרקמים בין כפיר, מורה בבית ספר לחינוך מיוחד, לתלמידו רז. הקונפליקט הבסיסי ביניהם, מתבסס על הניגוד בין שתי תפיסות עולם שאין ליישב ביניהן.


במרכז העלילה נמצא מכתב מסתורי המתגלגל מיד ליד בדרך לא דרך, מעמת את השניים על פרשנותו הנכונה ומאלץ את כפיר לצאת למסע מטלטל. במהלכו הוא חוזר לעברו כילד בקיבוץ, לפסיכיאטר שלו בתקופת נערותו וללימודים באוניברסיטה. לתדהמתו הוא מוצא גם שם את טביעות אצבעותיו של רז.

"כעת הוא נשכב עם ראשו על בטנה התחתונה של אימו הגוססת, נשק לה קלות מתחת לטבורה והצמיד את לחיו ואוזנו אליה. לרגע עלה על דעתי שהוא מאזין למתרחש בבטנה כמו גיאולוג הרפתקן השולח אותות סונר לפתחה של מערה קדמונית ועמוקה לאין שיעור. אינני יודע למה עשיתי זאת, אבל רכנתי גם אני אל בטנה. פניי היו אל מול רז, עיניי בתוך עיניו. באותו רגע היינו כתאומים הרוצים להחזיר את הגלגל לאחור, להשיב יחדיו את קיסרותנו המשותפת". (מתוך הספר)

דורון פורת הוא מורה ומחנך בחינוך המיוחד, יוצר ומרצה בתחום הפילוסופיה ומגלה עניין במיוחד בקשרים בין ילדות לתיאולוגיה. "כילד" הוא ספרו הראשון ובימים אלו הוא מסיים את העבודה על ספרו השני, ספר עיון העוסק בהנחות היסוד הפילוסופיות ברקע מושג ה״ילדות״. דורון נשוי ליפעת ואב לתמרה ולמיכאל. הוא ילד.

"כילד"
מאת דורון פורת. הוצאת "ספרי ניב", 311 עמודים. מחיר לצרכן 88 ש"ח, ניתן להשיג בחנויות הספרים, ברשת ובאתר ההוצאה 



מחסומים מאת אלון ורבר
האם כל מה שאתם חושבים שאתם יודעים הוא באמת נכון? מה אמת ומה שקר? הספר "מחסומים" הרואה אור בימים אלו הוא רומן מתח ריאליסטי אקטואלי, מתוחכם ומהפנט שאי אפשר להניח מהיד.
הסיפור מלווה בתחילתו את ארצי, רואה חשבון צעיר שחי חיים משמימים ולו קשיים בחיי הזוגיות. יורם, אביו של ארצי, הוא חבר כנסת ותיק ומוערך, אידאולוג מהצד הימני של המפה שעוסק רבות במאבק להשבת קרקעות לידיים יהודיות. יורם מוערך כחבר כנסת ישר וחסר פניות.


בקשה אחת קטנה של יורם מבנו מובילה לסוד משפחתי שהוא גם כמעט סוד מדינה במציאות הפוליטית היהודית-ערבית בישראל. הסוד הוא על רקע אהבה אסורה ונשמות שמחפשות את האמת הפנימית של הלב. הסוד מטלטל את יורם, את ארצי ואת כל הדמויות בסיפור ומכניס אותן ואת המערכת הפוליטית כולה למערבולת התרחשויות מפתיעה ומטלטלת.

"ארצי, אני רוצה לבקש ממך טובה. אומנם הסיכוי שבאמת אזדקק לה הוא נמוך, אפסי כמעט, אבל ליתר ביטחון רציתי לבקש ממך..." אבא השתהה לרגע, ואני הרגשתי את החשש מחלחל לתוכי..." (מתוך הספר).

אלון ורבר, יליד קיבוץ חצרים, נשוי ואב לשלושה, משמש כיום כמנכ"ל Pixellot, אחת מחברות הספורט-טק המובילות בעולם. כיהן בעבר כמנכ"ל וסמנכ"ל חברות היי-טק בישראל ובארצות הברית וייעץ אסטרטגית לחברות מובילות ביניהן Cisco, ידיעות אחרונות, טבע ואחרות. אלון בוגר לימודי הנדסה, בעל תואר שני במנהל עסקים ושירת כלוחם בסיירת מטכ"ל. "מחסומים" הוא ספר הביכורים שלו.

"הרבה לפני נטפליקס, הרבה לפני הסטרימינג של הטלוויזיה החכמה היה את הבינג' האמיתי - ספר! במקרה הזה – ספר מתח שלא תוכלו להניח מהיד, על אהבות, סודות, תככים, חלומות ותעלומות של אנשים שהפרסונה הפוליטית שלהם כל כך שונה מהאנשים שהם באמת. מבחינתי זה שקוף - הספר הזה חייב עיבוד לסדרת טלוויזיה!" - צביקה הדר.

"אני מחשיב את עצמי כאחד שדי מהר מבין לאיזה כיוון מתפתח הסיפור ומודה שכאן הופתעתי כמה וכמה פעמים במהלך הסיפור. ספר מצוין. מפתיע ומעורר מחשבה" - אריק זאבי.

"בכתיבה חדה ועדינה, בתיאור רגיש ונוקב מעמיד אותנו הסופר מול מי שאנחנו ומול מה שאנו ראויים להיות. יש בספר תרומה עמוקה לניתוץ מחסומים שמעכבים את כולנו מלבנות חברה יותר טובה" - הרב שי פירון.
"מחסומים" מאת אלון ורבר. הוצאת ספרי ניב, 264 עמודים. מחיר לצרכן 85 ש"ח, להשיג בחנויות הספרים ברשת ובאתר ההוצאה. ממליצה בחום!!!




המלאכה השומרת מאת רוברט אלבז

"המלאָכָה השומרת", מאת פרופ' רוברט אלבז בהוצאת הספרים אוריון הוא רומן לא פחות ממטלטל. זהו כרך ראשון בטרילוגיה האוטוביוגרפית שלו שמשתרעת על פני שבעה עשורים, באמצעותו הוא ניגש עם סכין כירורגית חדה לתהליך המיסטיפיקציה של המרחב המרוקני על כל מרכיביו.

הספר מיועד בראש וראשונה לנשים, כי הוא מתאר את מצבה הטראגי של אישה שחייתה כל חייה בתוך החברה הפטריארכלית, שבה האישה הייתה חלק מרכושו של הבעל.
זהו גם ספר מלא אהבה לאישה אחת מיוחדת בחייו של אלבז – דודתה של אימו, בשם מסעודה, עמה בילה שנתיים בילדותו הרכה ביותר, שעיצבו את כל מהלך חייו.

תקראו על סיפור חייה של מסעודה עם שלושת הגברים שאיתם היא חייתה, דבר נדיר כשלעצמו באותה חברה פטריארכלית, כי לא היו הרבה נשים שהתחתנו שלוש פעמים בחייהן, וזה מצביע על עצמאותה של אותה אישה שהתנגדה לאותו טיפול שהוענק לה על ידי אותם גברים. ואם הייתה לה בררה כלשהיא, הרי היא הייתה כבר אישה זקנה, היא הייתה נפרדת גם מבעלה האחרון, שהיה מרביץ לה כנראה מתוך אהבה.


במקביל מסופר על ילדותו של הסופר ועל שנותיו הראשונות בבית הספר 'אוצר התורה' בו נהגו להרביץ לילדים יומיום על מנת לחנך אותם. וישנה כאן ביקורת קטלנית על אותן מערכות חינוכיות שדגלו בשיטות האלה.
רוברט אלבז הוא פרופסור אמריטוס לספרות השוואתית בחוג לספרות עברית והשוואתית שבאוניברסיטת חיפה. הוא נולד וגדל במרוקו. בגיל 13 נסע לצרפת, בה למד בישיבה. כשהיה בן 15 עלה עם הוריו לארץ והתיישב באשדוד. כיום מתגורר בעתלית. "המלאכה השומרת" הוא ספרו הראשון בשפה העברית. פרסם כתריסר ספרים בצרפתית ובאנגלית.

"נכנסתי לחייה של דודתה של אמי", מספר פרופסור רוברט אלבז, "כשהיא הייתה אישה בת שבעים לפחות ואולי בת שבעים וחמש, ואני בגיל שנה וחצי או שנתיים. היה נהוג באותה חברה למסור לאישה חשוכת ילדים ילד או ילדה, במעין חצי אימוץ, והיא הייתה מגדלת אותו או אותה, ומחזירה את הילד המאומץ לחיק משפחתו הביולוגית בסביבות גיל בית הספר, והקשרים עם האם המאמצת נמשכו עד ליום לכתה לעולמה. אותם ילדים זכו למעשה בשתי אימהות, ומכאן העושר הרגשי והאישיותי של אותם ילדים, ואני מכיר כמה כאלה, שזכו בשתי אימהות.

"מאידך, רציתי בספר הזה לנקום את נקמתן של כל הנשים הזקנות, של כל הסבתות, הנזנחות בשולי הדרך על ידי חברתנו "המתקדמת". תחשבו לרגע על כל הפרסומות, בימינו אלה ממש, על הדיור המוגן ועל מטרותיו האמתיות. הרי הזקנים מהווים מטרד עבור כל חברתנו המתקדמת לכאורה, וזה כולל את המשפחות עצמן שמשתפות פעולה בעניין זה. בילדותי לא ראיתי זקנים נעזבים, הם נותרו עד ליומם האחרון בחיק משפחותיהם. הרבה הערכה וכבוד ניתנו לאותם זקנים כי הם תרמו רבות בעבר, ועדיין תורמים בהווה, בצורה חיונית ביותר לאותה חברה. הם לא רק הביאו אותנו עד הלום אלא ממשיכים לתמוך בכל עשייתנו החברתית על ידי עושר ניסיונם הרב. ברגע שהם מפסיקים לתרום קונקרטית למערך הקפיטליסטי, דהיינו לייצר, שמים אותם בצד, כאילו הם פרזיטים, לדאבוני הרב. לצעירים התורמים לעניין זה: אל להם לשכוח שגם הם, לא ירחק היום, יימנו על קבוצת הזקנים".
"המלאָכָה השומרת" מאת רוברט אלבז. הוצאת הספרים אוריון, 259 עמודים. מחיר לצרכן 88 ₪. להשיג בחנויות הספרים המקוונות, בחנויות הספרים ברחבי הארץ, בחנות ההוצאה בקניון ערי החוף, רחוב סחרוב 19, ראשון לציון ובאתר.




המצאת החינוך מאת ד"ר גיל גרטל - קריאה בספרי יאן עמוס קומניוס
השבוע מאז הגיע לידי ספרו של גיל גרטל "המצאת החינוך", הרגשתי צורך אישי לחקור ולהכיר את גישתו של הכותב והתחלתי לנדוד ברשת וללמוד אותו מקרוב. אחת מהחזקות שבאמירותיו בנושא החינוך גורסת שקיים קשר הדוק וישיר בין החינוך, הצלחתו והכיבוש (לדבריו: "צעד ראשון לתיקון החינוך הוא סיום הכיבוש". פרשתי לחשוב, קראתי בספר, ניסיתי לקשר בין השניים ולא תמיד זכיתי לתשובות.

בימים אלו רואה אור הספר החדש הנוגע בספרי יאן עמוס קומניוס ומציג את רעיונותיו החינוכיים פורצי הדרך.  יאן עמוס קומניוס (קומנסקי) הוא מחנך צ'כי בן המאה ה-17, אשר קבע את יסודות ארגון הלימודים, תוכניות הלימודים ודרכי ההוראה, כפי שאנו מכירים אותם כיום ושוזר אותם במסע חייו הסוער והמרתק.
בספר שזורים שלושה סיפורים. הסיפור הראשון הוא סיפור חייו. הסיפור השני הוא הגותו החינוכית והסיפור השלישי כולל את מה שאנחנו יודעים ורוצים כיום.


מהפכת בתי הספר התרחשה במאה ה-16, העת החדשה המוקדמת, על רקע ראשית ההומניזם והמהפכה המדעית. היא דרשה השכלה כללית בכל תחומי הדעת והיצירה, לכל הילדות והילדים ללא יוצא מן הכלל, ובחינם מטעם המדינה.

יאן עמוס קומניוס, שנולד בשנת 1592 בצ'כיה, לקח על עצמו מבחירה וכשליחות, להתאים את החינוך לדרישות החדשות. הוא לא המציא את החינוך במובן של ליווי וחניכה של ילדים בידי מבוגרים, אבל הוא כן המציא את החינוך המוסדר והמתוכנן, שניתן מטעם המדינה לכל הילדות והילדים.
קומניוס היה הראשון שהגדיר את שלבי ההתפתחות של הילדים והילדות, לאורך הרצף: תפיסה חושית, ידע, הבנה ושיפוט. הוא הרכיב בהתאם רצף הוראה החל מחינוך והוראה בידי ההורים (עד גיל 6), שלושה בתי ספר עוקבים (מגיל 6 עד 24) ולמידה עצמית בבגרות.

בכוח יכולתו להגות רעיונות גדולים, לפרקם לפרטי הפרטים ולארגנם יחד מחדש, הוא היה הראשון להגדיר את ארגון הלימודים, את תוכניות הלימודים ואת דרכי ההוראה.

בין חידושיו: "הבית הוא בית הספר הראשון", "בית הספר האמיתי – משחק טהור", בית הספר כסדנה לאנושיות" ו"בית הספר כגן עדן קטן".
מעל הכול הוא עיצב את אומנות ההוראה ככזאת המאפשרת ותומכת בהתפתחות החופשית של האדם. ההוראה היא מתוכננת, אבל הלמידה היא חופשית:

"חשוב עד מאוד שבני אדם יבינו את הדברים לאמיתם, וילמדו ויֵדעו כיצד לבחור או להיפטר מהם בקלות על פי חפצם. כך יובטח שיישמר צלם האל בבני האדם, שכן חופש הבחירה יישאר תכונתם הבולטת. אם הוא ייעלם, ובני אדם ייאלצו להכניע את רצונם לשיפוט חיצוני, במקום רצון נקבל אי-רצון ובמקום אדם נקבל אי-אדם.

"ניתן ללמד אדם רק כאשר ליבו שלו מוליך אותו בחבל, כלומר רצונו המולד לכל דבר טוב; ועלינו להעניק לו את הזכות לרכוש אותו, להחזיק בו וליהנות ממנו"; "אם בני אדם ייאלצו להכניע את רצונם לשיפוט חיצוני, במקום רצון נקבל אי-רצון ובמקום אדם נקבל אי-אדם"; "בבתי ספר, לפיכך, תנו לתלמידים ללמוד לכתוב באמצעות כתיבה, לדבר באמצעות דיבור, לשיר באמצעות שירה ולחשוב באמצעות חשיבה. בדרך זו בתי הספר יהיו לסדנאות הומות בעבודה". – מדברי יאן עמוס קומניוס.

קרדיט כאן
ד"ר גיל גרטל הוא חוקר חינוך עצמאי, מומחה בתכנון לימודים ובעל הבלוג "ביקורת החינוך". לספר "המצאת החינוך" קדמו הספרים: "דרך הטבע – הפדגוגיה הטבעית והטיול החינוכי", "בית או ספר – חינוך ממלכתי כנגד חינוך ההורים" ו"עין משוטטים – ראשית הטיולים בתנועות הנוער".
המסר המרכזי, מפי קומניוס, הסבא של החינוך כפי שכותב גרטל בעמוד הכותב שלו בבלוג: "בואו נהייה כמו השמש בשמים, המאירה מחממת ומחייה את כל הארץ, כך שכל אשר יכול לחיות, לפרוח ולשגשג, יוכל לממש זאת".
"המצאת החינוך – קריאה בספרי יאן עמוס קומניוס" מאת ד"ר גיל גרטל. הוצאת "ספרי ניב", 456 עמודים. מחיר לצרכן 88 ש"ח, ניתן להשיג באתר ההוצאה או בחנויות הספרים המקוונות ברשת.
לרכישה ישירה בעלות 60 שקלים לחצו כאן





ניווט במורכבות-מסע בעולם מפתיע מאת ד"ר שי בן יוסף -מדריך להובלת חברות, ארגונים וקהילות במציאות מורכבת
אתגרי המאה ה-21 קוראים לנו להעז, להביט נכוחה אל המציאות, לחשוב רחב, להרחיב את טווח ואיכות החיבורים בינינו, לחלום רחוק ולפעול ממוקד. "ניווט במורכבות – מסע בעולם מפתיע" מאת ד"ר שי בן יוסף", יסייע לכם למצוא תשובות לשאלות רבות בהן נתקלים היום צוותי ניהול בארגונים מכל הסוגים.



למה מפקד אוגדה אוסף מגוון רחב של אזרחים לדיון על התוכנית השנתית שלו? איך מנהלים תאגיד רב לאומי מצליח 'ללא מנהלים'? מה יכולים מנהיגים ללמוד מגידול ילדים ? מה הקפיץ את יו"ר ומנכ"ל 'סטארבקס' להתחייב בפריים-טיים לפתוח את חדרי השירותים בבתי הקפה לכל? איך הצליחה רשות התעופה האמריקאית לפתור את בעיית 'פקקי התנועה' בשמיים, בשלושה ימים? מהם ארבעת העוגנים להובלת ארגונים בסביבה משבשת ומפתיעה? איך תסייע לך הגישה ההיברידית לנהל ארגון במציאות מורכבת?
הספר נועד להאיר את דרכם של אנשים המנווטים בסביבה מורכבת ומפתיעה.
משולבים בו לימוד אירועים, כלים יישומיים ועיון תיאורטי.

בחלק הראשון, לקראת מסע, נכיר את המאפיינים הכלליים של סביבת פעולה מורכבת. בחלק השני, על הדרך – כלים להצלחה, יופיעו כלים פרקטיים לניהול ומנהיגות בסביבה זו. בחלק השלישי, המסע המדעי – מניוטון לתורת המורכבות, יוצג רקע תיאורטי בדגש על מדעי החברה ובסיומו יוצג מילון מושגים מתחום הניווט במורכבות. במרכז הספר מוצגת הגישה ההיברידית המשלבת תרבות ארגונית רשתית ושטוחה עם מבנים ארגוניים סדורים, פעולה זריזה וגמישה לצד תכנון ופעולה שיטתית.

ד"ר שי בן יוסף, סוציולוג, מומחה בפיתוח ארגוני וקהילתי, ממובילי העשייה והמחקר בתחום הובלת ארגונים וקהילות במציאות מורכבת. מלמד פיתוח ארגוני במכללה האקדמית אונו, ובמוסדות נוספים. מסייע לצוותי ניהול בחברות, ארגונים וקהילות לנווט את דרכם במציאות מורכבת. "ניווט במורכבות" הוא ספרו הראשון.
"ניווט במורכבות – מסע בעולם מפתיע" מאת ד"ר שי בן יוסף. הוצאת "ספרי ניב", 407 עמודים. מחיר לצרכן 118 ש"ח, ניתן להשיג באתר ההוצאה או בחנויות הספרים המקוונות ברשת, או באתר הרשמי של המחבר 

 



עליתי בשנת תר"ן מאת דניאל דורון - סיפורו של מנהיג פועלים בעלייה הראשונה
"עליתי בשנת תר"ן" מאת דניאל דורון הרואה אור בימים אלו הוא רומן ביוגרפי מרתק מביא את סיפורו של מנהיג פועלים בעלייה הראשונה, אפרים צבי חרל"פ.

סבו של הכותב אפרים חרל"פ, ממייסדי רחובות, הכתיב את זיכרונותיו בערוב ימיו ופתח במילים הבאות: "ארגון הפועלים ברחובות נוסד בשנת תרנ”א. בחנוכה בשנת תר"ן באתי לחוף יפו". למה בחר לפתוח כך? רק לקראת תום כתיבת פרק הסיכום מתבהר, עד כמה משקפים אותם שני משפטים ראשונים את האיש.



תלמיד ישיבה, נכדו של הגאון ממזריץ', נצר לשושלת רבנים, נישא לראשונה בגיל 18 ובגיל 24 כבר היה אב לשתי בנות והתאלמן. נישא בשנית, עבר לעיר ניז'ין, שינה כיוון באיבחה והפך לסוחר טבק, ייסד סניף של "חובבי ציון" וכעבור שמונה שנים עלה עם אשתו וארבעת ילדיו, אותם שיכן ביפו והחל לעבוד כפועל בפתח-תקווה. תוך פחות משנה כבר היה סתת מוכר בראשון-לציון והתמנה על ידי חברת "מנוחה ונחלה" למדוד ולחלק את אדמות רחובות. איזה אדם היה? מה הניע אותו? מהיכן שאב את תפיסת עולמו הסוציאליסטית והציונית? על שאלות אלה ואחרות מנסה הספר ללמוד מזיכרונותיו של הסב.

דניאל דורון נולד בתל-אביב. בתחילת שנת 1940 התגייס אביו לצבא הבריטי. אימו, דני ותאומתו נעמי, עברו לרחובות, בה נולדה האם ובה חיה מרבית המשפחה. בשבע השנים הבאות חיו ברחובות והמחבר היה צמוד לסבו. אביו של המחבר גדל אף הוא ברחובות, כבנו של רופא המושבה ד"ר מוסקוביץ. שתי המשפחות הכירו זו את זו עוד משנת 1910. בינואר 1948 חזרה משפחת המחבר לתל-אביב. בשנת 1963 עברו המחבר ורעייתו צביה לחיפה, בה הם חיים מאז. למרות פרק השנים הקצר ברחובות, עדיין מרגיש דני, שהוא 'רחובותי'. המחבר פרסם שני ספרי מחקר על הבנייה החופשית: "חובות קדומים" ו-"הבנייה החופשית: מבט אישי".
"עליתי בשנת תר"ן" מאת דניאל דורון. הוצאת "ספרי ניב", 194 עמודים. מחיר לצרכן 68 ש"ח, ניתן להשיג באתר ההוצאה  או בחנויות הספרים המקוונות ברשת.












ריקי ברוך

2 תגובות:

  1. תגובה זו הוסרה על ידי מנהל המערכת.

    השבמחק
  2. אני והאקס שלי נפרדנו לפני שנה וחודשיים והייתי בחודש השישי להריון. שנינו אוהבים אחד את השני וזה היה הלם עבורי וזה ממש שבר לי את הלב. ניסיתי להתקשר אליו ושני הקווים נותקו. ניסיתי להשיג אותו ברשתות החברתיות, אבל הוא סילק אותי מהן. ניסיתי להגיע להורים שלו והם אמרו לי שהבן שלהם אמר שהוא לא אוהב אותי ולא רוצה לראות אותי והם לא יודעים מה לא בסדר. בכיתי ובכיתי כל יום כי אהבתי אותו מאוד. עד שילדתי ​​והתינוק היה בן שנה, לא הצלחתי להחזיר את אהבתי. שוב, התבלבלתי. אני לא יודע מה לעשות וגם איבדתי את העבודה ואין לי כסף לטפל בתינוק. הייתי אומלל בחיים אז בכיתי לאחותי וסיפרתי לה את הבעיה שלי ואמרתי שהיא יודעת על כישוף עוצמתי של דר אפאטה שעוזר לה כשהיא לא הצליחה להיכנס להריון. יצרתי איתו קשר במייל והוא אמר שהוא יעזור לי ואמר לי שאישה שמה כישוף על בעלי ואמרה שהוא יעזור לי לשבור את הכישוף כדי שבעלי יחזור אליי לנצח והדבר יהיה שלי. זו הייתה הפתעה גדולה עבורי שכל מה שהוא אמר קרה. בעלי מיד חזר אלי ואמר לי לסלוח לו. תודה רבה למטיל הקסמים החזק והאמיתי הזה. אני מתפלל שהוא יחיה זמן רב ויעשה עוד מהעבודה הנפלאה שלו. אם יש לך בעיה שמטרידה אותך בחיים, עליך ליצור קשר עם שחקן הכישוף החזק הזה! הוא יכול לעזור לך. הוא לא יאכזב אותך, אתה יכול להגיע אליו דרך כתובת ה-gmail: drapata4@gmail.com או שאתה יכול להשיג אותו דרך הוויבר/וואטסאפ שלו: +1(425) 477-2744

    השבמחק