יום רביעי, 1 בדצמבר 2021

אַיָּלָה אָחוֹת גְּדוֹלָה ספר ילדים חדש




זה קרה ממש לפני ארבעה שבועות כשהוא בן שנתיים ושמונה חודשים (בדומה איילה בסיפור) הפך תומס שלנו, לאח גדול לרובין הקטנה. בימים אלו רואה אור ספר נפלא שנכתב בעשייה משולבת של שלושה דורות. הספר אַיָּלָה אָחוֹת גְּדוֹלָה. 

ממש כמו בכל תא משפחתי. ילד שרגיל להיות מושא בלעדי לתשומת הלב של ההורים ובטח בשעה שהוא נכד בכור, מגלה יום אחד שהתינוק/ת שבבטן של אמא עליו/ה מספרים ההורים שוב ושוב, הופך/כת למציאות, ואל הבית מגיע כדי להישאר, תינוק בכיין שדורש תשומת לב רבה והמון רגעי טיפול.




יום אחד סבא וסבתא באו לקחת את איילה מהגן. ״איפה אמא?״ שואלת איילה.

״אמא נסעה ללדת את התינוקת ואבא נסע איתה," עונה סבתא.
איילה חושבת על האחות הקטנה שלה ומצפה לה, עד המפגש המרגש בבית החולים.
כשהתינוקת מגיעה הביתה, איילה חוטפת את הכובע שלה, נשכבת בעגלה ורוצה לשתות חלב כמוה. תוך כדי שיחה עדינה ורגישה היא מגלה את זהותה החדשה כאחות גדולה, מועצמת ואוהבת.

הספר מלווה בצילומים שובי לב בשחור לבן. אריאל נובופלנסקי צילם בזמן ששמר על נכדתו איילה כשבתו נסעה ללדת את התינוקת החדשה. מרים כתבה את הסיפור לפי התצלומים ועיצבה את הספר. ספר שנוגע בנפש הילדים, המבקשים לקרוא ולהסתכל בו שוב ושוב.

"אַתְּ יוֹדַעַת," אוֹמֵר אַבָּא לְאַיָּלָה, "בְּבֵית הַחוֹלִים עוֹנְדִים לַתִּינוֹקוֹת וְלַהוֹרִים צָמִיד עִם הַשֵּׁם שֶׁלָּהֶם, כְּדֵי שֶׁיֵּדְעוּ אֵיזֶה תִּינוֹק הוּא שֶׁל אֵיזֶה הוֹרִים. וּתְנַחֲשִׁי מָה? הָרוֹפְאָה הֵכִינָה צָמִיד גַּם לָךְ. הִנֵּה. אַתְּ יוֹדַעַת מָה כָּתוּב עָלָיו?
אַיָּלָה אָחוֹת גְּדוֹלָה."



כיום איילה כבר בת 7 הסיפור מתרחש בשלושת הימים של הלידה. מרים אמא של איילה מגיעה לבית החולים ללדת, והסבא והסבתא נשארו לשמור על איילה. במהלך אותם ימים לכד הסבא במצלמתו את כל הרגעים המרגשים שמוכרים לנו, כשתינוק חדש מצטרף למשפחה.
מרים ישבה וכתבה את הסיפור כאילו שהיא מספרת אותו לאיילה, שהייתה בת שנתיים וחצי. הסיפור נאמן למציאות. וכששתי האחיות  "נפגשות" חווה איילה את אותו תהליך דרכו היא מוצאת את הזהות שלה בתור אחות גדולה.
הספר מדייק אחד לאחד את החוויה שחוצה תומס שלנו נכדי הבכור ממש בימים אלו. אהבתי את הגישה שמביא הספר. התחברתי לתצלומים בשחור לבן ולרגישות הרבה כלפי ההתמודדות של אותם ילדים שהפכו לאחים גדולים. 

מרים לופו נובופלנסקי היא מאיירת ומעצבת, יוצרת תיאטרון חזותי לילדים וממציאה משחקים וחידות.
אמא של איילה, הדס ושחר.
אריאל נובופלנסקי הוא אקולוג אבולוציוני שחוקר התנהגות ולמידה בצמחים, צלם וסבא לארבעה נכדים חמודים.

אַיָּלָה אָחוֹת גְּדוֹלָה מאת מרים לופו נובופלנסקי צילום: אריאל נובופלנסקי הוצאת קרן לרכישה לחצו כאן.




















ריקי ברוך

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה