יום שבת, 9 באפריל 2022

"אמא יקרה לי" - הצגת יחיד מאת אורלי מוריס ב"תאטרון קפה" בקאמרי.

 


ברביעי השבוע התיישבתי נרגשת בשורה הראשונה מול הבמה ב"קפה תאטרון" בקאמרי. לאורך הערב וההצגה עמדה לנגד עיני אימי שלי. חיפשתי אותה בכל משפט, בכל סיטואציה בכל מצב או אמירה שהביאה היוצרת והשחקנית אורלי מוריס מי שכתבה ומציגה את "אמא יקרה לי".


היא מציבה אותנו מול בבואתנו, פנים אל פנים ומאלצת אותנו להתעמת עם שאלות מהותיות לגבי מי אנו, מי ברצוננו להיות, ומה טיב יחסינו עם אחרים במשפחה ומחוצה לה. כוחה העצום של מערכת היחסים בין אם לבת מתקיים כל ימי חיינו. אצל הבנות הוא מתקיים זמן רב לאחר שאנו גדלות ואפילו אחרי מותן של אימותינו; ואצל האמהות הוא עומד בתוקפו אחרי שבנותיהן כבר בוגרות ולעתים אף כשהן אמהות בעצמן. למילים שנאמרות בין אמהות לבנות, כרגע או בזיכרון, יכול להיות משקל כביר. אימא ובת מדברות בשפה שבה מנהלים משא ומתן בלתי פוסק על אינטימיות וקרבה כמו על כוח ומרחק. שינוי בקשר בין אימא ובת מצריך מעל לכל הבנה: ראיית המצב מנקודת מבטו של הזולת. כמעט בכל שיחה בין אימא ובת ישנו הרצון להתקרב אך ללא שהקרבה תהפוך לפולשנית או תאיים על החירות או על התחושה שאת היא השולטת בחייך. מערכת יחסים בין אמהות לבנות משלבות את הקשר העמוק ביותר, הקרבה המנחמת ביותר, מחד גיסא, עם המאבק המבהיל ביותר על שליטה מאידך גיסא. (מספרה של דבורה טאנן, – "ככה את יוצאת מהבית?", שנת 2007).




מזה שנתיים מאז הלך אבי לעולמו ואמא נותרה לבדה במשק במושב הפכה התלות שלה בנו חמשת ילדיה גדולה ומשמעותית גם כשהיא עצמאית ומסרבת לבקשתנו להביא לה מטפלת שתחייה לצידה. אמא היא הדמות הדומיננטית ועדיין בחיי מאז הגעתי לעולם. קשרי אם ובת כפי שמעלה אותם אורלי מוריס בהצגה נוגעים, מרגשים, אישיים ומציגים תהליך מורכב, מתסכל ורווי נקיפות מצפון עם שאלות רבות שלא תמיד מקבלות מענה. 


אמא יקרה לי היא הצגת יחיד המביאה יומן אישי של בת המטפלת באמא הקשישה והסיעודית המתגוררת בביתה לצד משפחתה המתמסרת לטיפול באהבה. הבת נוגעת באומץ ובישירות במחשבות ובתחושות הכמוסות של כולנו. בפחדים הרבים, ברגשי האשמה, התסכול והעצב אך גם ברגעי השמחה והאופטימיות. 
"אמה יקרה לי" נוגעת בערכי המשפחה ומותירה את הצופים עם הרהורים, מחשבות ותהיות על חלקנו אנו בחיים עם ומול הורינו הקשישים. 


"אמא יקרה לי" היא הצגת יחיד נפלאה, אמיצה ומטלטלת המביאה מסע כואב ואוהב של בת ואמה. גם אתם תוכלו לצפות בה ב"תאטרון קפה" בקאמרי ביום 11.5.22 משך ההצגה 50 דקות כולל שיחה עם השחקנית. 

כתיבה ומשחק: אורלי מוריס
עריכה ומוזיקה: ירון כפכפי 
לרכישת כרטיסים לחצו כאן.














ריקי ברוך
















אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה