יום שישי, 13 במאי 2022

ואלה מסעי, לא פחות ממצוין, בן לו היה לי, שירת, ספרו לי, האיום האחרון, מתנה לחג, ולריה, יערה, צמיחה מן הכאב, הכול כלול ואורי עורי - ספרים חדשים בהמלצה.





לא פחות ממצוין מאת שבי שבתאי
השואפים להיות מצוינים – הספר הזה נכתב עבורכם!

בספרו "לא פחות ממצוין" נותן 
איש הביטוח שבי שבתאי, כלים אפקטיביים לסוכני הביטוח והמכירות להצטיין בעבודתם. בספר כלולים, בין היתר, טיפים וכלים חשובים ביותר עבור סוכני הביטוח ואנשי המכירות, שמבקשים להגביה את תקרת הזכוכית של עצמם, להתפתח כסוכנים חדשים או מנוסים ולהפוך ממנהלים למנהיגים ולמנטורים, שסוחפים אחריהם רבים.

הספר בנוי מארבעה שערים: שער לסוכן החדש, שער לסוכן המנוסה, שער למנהיג ומנטור ושער על עולם המכירות. בכל שער ניתן למצוא ידע תיאורטי הנוגע לתחום, סיפורים מהשטח ומניסיון העבודה המרובה של שבי לצד כלים פרקטיים לעבודה היומיומית ולהצלחה מיידית.


לאורכו של הספר שזורים סיפורים מחייו המרתקים של שבי עוד מימיו כילד בשכונת בקעה בירושלים של שנות ה- 70, דרך שירותו הצבאי בגולני, צעדיו הראשונים בעולם הביטוח ועד מקומו כיום כמנכ"ל ובעלים של כמה סוכנויות ביטוח מובילות בישראל.

שבי שבתאי, יליד 1972, בעלים של סוכנויות ביטוח ומומחה בתחום ביטוח חיים, פיננסי, תכנון ופרישה. הוא בעל ידע וניסיון אדיר בן למעלה מ-25 שנים בהנעה והובלה של סוכני מכירות בתחום הביטוח ובתחומים אחרים. לשבי תואר ראשון במדעי החברה ותואר שני במדעי המדינה, הוא בוגר קורס cfp וחבר mdrt שנים רבות. נשוי ללימור ואב לארבע בנות – שיר, שלי, ליבי ויובל. כיום הוא מנהל שתי סוכנויות ביטוח בלתי תלויות מהגדולות בישראל: "אשכול קדם" בה הוא מכהן כמנכ"ל ו"וריפיי" בה הוא משמש כיו"ר דירקטוריון. שבי שבתאי נחשב לאחד המנטורים המובילים והמבוקשים בתחום המכירות בכלל והביטוח בפרט.

"הספר שופך אור ותקווה לדור הקיים שמתמודד בשנים האחרונות עם שינויים ורפורמות, קשיים קיומיים וגם נותן תקווה לדור העתיד ששוקל אם להשתלב בענף הביטוח. הספר מפיח חיים ומגלה תובנות עסקיות שהכול אפשרי ושענף הביטוח חי ונושם. כשאיש מקצוע כמו שבי שבתאי משתף בתובנות, מה שנשאר לכולנו לעשות הוא לקחת רגע או שניים ולהחכים מעט". - שמעון מירון מנכ"ל הכשרה חברה לביטוח.

"לא פחות ממצוין" מאת שבי שבתאי. הוצאת ספרי ניב, 172 עמודים. מחיר לצרכן 109 ש"ח, להשיג בחנויות הספרים הדיגיטליות ברשת או באתר ההוצאה.





בן לו היה לי מאת שאול רז

"בן לו היה לי" הרואה אור בימים אלו הוא סיפור מרתק ומרגש, מפתיע בעוצמתו שהולך ונחשף באמצעות מכתביו המקוריים של שאול רז, יוצר רב-תחומי, שקורות חייו נפרסים מפולין, דרך עלייתו ארצה, הקמת כפר עציון ונפילתו ערב הקמת המדינה, ועד שחרורו מהשבי ופרסומו כסופר וכצייר.

את מכתבו הראשון המתפרסם כאן, כותב שאול לאהובתו הדסה בשנת 1947 ממחנה הבריגדה שלמרגלות הכרמל. מכאן עוקב הקורא אחר הסיפור ההיסטורי וגלגוליהם של הגיבורים, אשר קורותיהם מובאים מנקודת מבט אישית, בשפה ציורית ועשירה, המאפשרת התבוננות פנימה על האירועים – תוך הזדהות עמוקה עם הדמויות.


לצד הסיפור הלאומי של אהבת המולדת והאמונה ברעיון הקיבוצי מעלה שאול גם את ספקותיו הפרטיים, האנושיים כל כך, לגבי עתידו של גוש עציון ויחס המוסדות אל הנצורים בו. מעל כל אלה עומד סיפור אהבתם של שאול והדסה ומרחפת תפילתם: "בן לו היה לי" – דור המשך למשפחותיהם שנספו בשואה.

הספר הוא פרי יוזמתו של שילה גל – מיתומי קיבוץ כפר עציון, שאביו לחם כתף אל כתף לצד שאול עד שנפל בקרב האחרון. סיפורי החיים של שאול ושילה משיקים זה לזה, ושניהם עוסקים בנפילה הטרגית של כפר עציון: שאול – ברשימותיו ובציוריו עד יום מותו, ושילה – בעשייתו הציבורית ובשימור כתבי הנופלים. המעגל נסגר עם פטירתו של שילה, ערב יציאתו לאור של ספר זה.

"בן לו היה לי" מאת שאול רז. הוצאת ספרי ניב, 412 עמודים. מחיר לצרכן 82 ש"ח, להשיג בחנויות הספרים הדיגיטליות ברשת או באתר ההוצאה.




שירת מאת נאום וויימן
"שירת" מאת נאום וויימן הוא ספר פרוזה הכולל קובץ סיפורים מקסים ומרגש על זיכרונות נעורים ברוסיה, על חיי אהבה וחברה ועל העלייה והחיים בארץ. הספר גם כולל קטעים מספרו האפוס "דברי הימים של ארץ כנען" שכתוב בצורה של יומן, חושפני ונועז על חוויות חיים בישראל של עולה מרוסיה ששואף להשתלב בחיי התרבות והפוליטיקה, משרת בצבא ומחפש אהבה.

"הייתי קרוב לבימה. רבין נראה לא מרוצה ממשהו. נדמה היה כאילו נזף בשמעון פרס. אבל פרס שר בהתלהבות, מביט לתוך ההמון בעיניים בורקות. מכל עבר מחסומים וניידות משטרה. אבל המנהיגים יכלו להגיע אל מחסום המדרגות וללחוץ ידיים. ליד המחיצות התפתחה קטטה על מקום. הצלחתי להגיע לשורה השנייה, לחוץ בין בחורות יפות ונלהבות. פרס הגיע. הוא הסתובב ליד המכונית ואחר כך ניגש למחסום עם שני "גורילות" שסובבו כל הזמן את ראשיהם לכל הכיוונים. הבחורות התחילו לצרוח והושיטו ידיים לעברו. פרס חייך בשמחה, לחץ את ידיהן, ואפילו ליטף לאחת את הראש. טעמו היה די טוב. יכולתי להושיט את ידי יחד איתן, ולפני שיספיק מישהו לתפוס בכלל מה קורה – לירות לו ישר בפנים. אני חושב שבתוך המהומה הייתי אפילו מצליח לברוח. אבל רק מיששתי את הפאוץ' שהיה תלוי לי על הבטן ובתוכו אקדח". (מתוך הספר)




נאום וויימן - משורר, סופר, חוקר ספרות, עיתונאי ומתורגמן (תירגם לרוסית רומן של יעקוב שבתאי "סוף דבר") נולד במוסקבה בשנת 1947 ועלה לישראל בשנת 1978. בעל תואר שני באלקטרוניקה ועבד כמורה לאלקטרוניקה. נשוי ואב לשני בנים. הוא מפרסם כתובים ברוסיה ובישראל. כמה סיפורים ומאמרים כמו כתבי העת "קשת החדשה", "גג", "נתיב", עיתון "מקור ראשון" תורגמו לעברית ופורסמו בעיתונות הישראלית. הרומן שכתב "דברי הימים של ארץ כנען" היה מועמד לפרס "בוקר" ברוסיה, בעקבות מאמר שפרסם ב"עיתון עצמאי" במוסקבה ב-26.2.2000 הכריזו עליו כאחד הסופרים הטובים ביותר בעשור האחרון בשפה הרוסית.

"ניתוח חד של חיים זרים כשמתאהבים בהם וסולדים מהם, הרפתקאות של מרגינל ומשתף פעולה, חיסול חשבונות ועשיית חשבון נפש..." (ניקולאי קונונוב, בדברי פתיחה לספר

"הטעם הפוסט מודרני... רקמת הומור שלא רק דובלטוב אלא נבוקוב בכבודו ובעצמו היה מקנה בה...", (מתוך מאמר של ויקטור טופורוב בעיתון "משמרת" בסנט-פטרבורג).

"חומר נפץ איפה שמונולוגים פילוסופיים מתחלפים עם תיאורים של הזדווגויות בסגנון של הנרי מילר...", "ספר בולט בגילוי לב המכסימלי, בשאיפות להגיד הכול בלי מסור פנים ולחשוב עד הסוף. וגילוי לב הזה הוא יבש, אכזרי, בלי גנדרנות ובלי היסטריה ובלי בכי". (אנדרי אוריצקי במאמר "רישומים של מרגינל" בכתב העת "זנאמיה" – "דגל" – ממאי 2000).

"זיכרונות של נאום וויימן לא רק הפכו ללהיט העונה הספרותית ברחוב הרוסי וקיבלה תהודה בעלת ריח סקנדל בהמון סואן של גיבורי הספר, אלא ואני לא מפחד מהטענה הזאת, לשלב בהיסטוריה של הספרות שלנו" (ממאמר של יבגני סושקין, העורך הספרותי של כתב עת "מפתח הלב", גיליון ינואר-אפריל 1999).

"למעשה, הסיפור המרתק ביותר בחוברת לא נכתב כלל בעברית, אלא תורגם מרוסית. במעט הגזמה אפשר לומר שכדאי לרכוש את האנתולוגיה הזאת ולקוראה, ולו למען הסיפור "יודופיל" מאת נאום וויימן. הסיפור החכם, העצוב והמשעשע הזה כתוב בדקות ובהומור כשכמה מסיפורי הסופרים הצעירים שכלולים בחוברת נראים לידו כרקדני הורה חובבנים ליד רקדן מלהקת הבלט של הבולשוי". - מתוך מאמר של פרופ' אברהם בלבן, משורר וחוקר ספרות ("הארץ" 12.9.2007)

" שִׁירֶֹּת " מאת נאום וויימן. הוצאת ספרי ניב, 288 עמודים. מחיר לצרכן 86 ש"ח, להשיג בחנויות הספרים הדיגיטליות ברשת או באתר ההוצאה.




ספרו לי מאת שולה פיורה

"ספרו לי" מאת שולה פיורה, הוא רומן מקסים ומרגש. אובדן טלפון נייד מוביל את אביב, פסיכולוגית שאפתנית ומושקעת בעבודתה הטיפולית והאקדמית, לעצור ולהתבונן בחייה. מכאן נחשפת רשת קורים, גלויים ונסתרים, שנקשרים ונפרמים, מסתבכים ונפתרים. אביב נעה בין לב האורבניות התל-אביבית לבין עיר ששמרה על אווירת עיירה, שדרות, שבה בחרה להשתקע, וזו מחבקת אותה. תנועת ההתרחשויות מפגישה את הקורא עם דמויות עשירות בהיסטוריה שעקבותיה עדיין פועמות בתוככי ההווה הישראלי.

בנגיעה דקה, חדה ורגישה רוקמת הכותבת חומות הגנה המתפוררות אט-אט, ואז פורצות קרני אור מלאות תקווה לקראת עתיד מחייך ורך.


"בימי חורף, כאשר החלונות היו סגורים והשמיים היו כהים וממטירים את גשמם, הצטנפה אביב בכורסה הגדולה וכרכה סביב גופה הצנום שמיכה מצמר רך שאביה הביא לה, כשחזר מאחד מסיבובי ההופעות שלו בארצות ניכר. בינה לבינה קראה לימי השישי-שבת האלה, שבהם הוא היה כולו שלה, "ימי האושר שלי".

את דמות אימה היא זוכרת בעיקר מתמונה אחת קטנה שבה שתיהן עומדות חבוקות על סלע. תמונה אחת ויחידה נותרה לה, תמונה שהשמיים בה כחולים, ומאחוריה כתוב בכתב יד מעוגל: "אביבה, ילדה יקרה שלי, יום אחד תביני. אוהבת אותך לעולם, אימא". " (מתוך הספר)

"ספרו לי" הוא ספרה השני של ד"ר שולה פיורה PhD בספרות עברית, פסיכותרפיסטית ומנחת קבוצות. ספרה הקודם רק עונות נולדות מחדש (תמוז, 1985) זכה להדים חיוביים ולאהבת הקהל.

"ספרו לי" מאת שולה פיורה. הוצאת "ספרי ניב", 278 עמודים. מחיר לצרכן 82 ש"ח, להשיג באתר ההוצאה ובחנויות הספרים המקוונות ברשת.





האיום האחרון מאת אביחי שמידט

הטרור העולמי במגמת עלייה. האויב נמצא בכל מקום ובשום מקום. הפיגוע הבא יכול להיות מכל סוג ולהתרחש בכל מקום ובכל זמן.
הספר "האיום האחרון" מאת אביחי שמידט שיצא לאור בהוצאת הספרים אוריון, הוא מותחן חסר תקדים. פצצה גרעינית ניידת במזוודה מתגלה בחדר בבית מלון בתל אביב. הפעם הפצצה עקרה. בפעם הבאה היא כבר לא תהיה, אלא אם כן תמלא מדינת ישראל את רשימת הדרישות המצורפת. לישראל אין כוונה להיענות לדרישות וההנהגה הישראלית מתכנסת במהירות כדי להחליט איך לפעול. הרעיון שהיא מאמצת בזמן הקצר שעומד לרשותה עלול להיות הרה אסון.




העלילה המרתקת והבלתי שגרתית מתפתחת במוקדים רבים ומשולבים בה טיפוסים יוצאי דופן - צלם עיתונות צרפתי שאפתן, מבריחת סחורות מנאפולי, מלחין רוסי נודע, פצחן מחשבים ישראלי, מחסלים בשירות המוסד, מומחי חבלה, דיפלומטים איטלקים, וגם מחבר ספרי מתח שהוגה רעיון כל כך יוצא דופן וכל כך מטריד וקיצוני - יש אומרים שטני שעלול להשפיע על גורל האנושות כולה.

אביחי שמידט נמנה במשך שנים רבות עם סגל הטלוויזיה הישראלית, הערוץ הראשון, והזדמן בנסיבות שונות למקומות רבים מחוץ לגבולות המדינה. היכרותו עם פינות עולם רבות, שונות ומיוחדות ועם אורחות החיים הנהוגות בהן, טבעה גם בספרו זה את חותמה על תיאור התרחשויות חובקות עולם ועל מגוון הדמויות האנושיות יוצאות הדופן שמאכלסות את עלילות ספריו.

"האיום האחרון" הוא ספרו השישי. שני ספרים קודמים של המחבר: "סוכן עיוור" (מותחן פעולה פוליטי) ו"אל תעזו למות לא מוכנים" (מדריך התארגנות בחיים), דורגו כל אחד ב-2016 במקום הראשון באתר הספרים העולמי של "אמזון". ספרים נוספים שלו: "צופן בסיסי" (מותחן פילוסופי מדעי), "הכול סיפורים – מאה וארבעים סיפורים אמיתיים, ואחד לא", קובץ סיפורים; "הכול כלול", קובץ מקסים ומרתק של שמונים ואחד סיפורים קצרים שמבוססים על מקרים בהם השכיר הסופר דירות נופש לתיירים בירושלים, אבל לא כל הסיפורים הם של בעל בית מארח. אביחי נדד בעולם כולו וצבר לאורך השנים חוויות מלינה במלונות המפוארים ביותר.

"האיום האחרון" מאת אביחי שמידט. הוצאת הספרים "אוריון", 468 עמודים. מחיר לצרכן 98 ₪. אפשר להשיגו בחנות ההוצאה בקניון ערי החוף, רחוב סחרוב 19, ראשון לציון, בחנויות הספרים המקוונות ובחנות המקוונת של ההוצאה או דרך אתר המחבר.





ואלה מסעי מאת אריאלה צים
"ואלה מסעי" הוא ספר שירים מרגש ונוגע. ספר המאגד בתוכו תובנות על נושאים שונים, נושאים המעסיקים כל אדם באשר הוא. כשמו, הלקוח מהמילים הראשונות של פרשת השבוע האחרונה בספר במדבר, הוא מסע אישי מתמשך של המחברת. מסע שככל שהוא אישי ואותנטי, כך הוא גם אוניברסלי.

כמו במסעם של בני ישראל היוצאים מעבדות לחירות במין תהליך הנע במקצבים ובתחנות שונות, כך נעה המשוררת במקצבים שונים מדרכים אפילות, לעיתים, לדרכים מוארות.

היכולת של המשוררת לברוא את עצמה בכל פעם מחדש באמצעות אמונה, חלומות ואהבה מעוררת השראה ותקווה, ולכן השירים יכולים לשמש גם כלי עזר לאנשים שעוסקים בטיפול ולכל מי שנמצא בחושך ושואף לאור.

בְּטֶרֶם נולַדְתִּי
אַרְבָּעִים שָׁנָה טֶרֶם נוֹלַדְתִּי
נוֹלְדוּ לִי יְלָדַי
וְהִטִּיפוּ לִי מוּסָר
וְקָרְאוּ אוֹתִי לְסֵדֶר
וְהִכְנִיסוּ אוֹתִי לְתֶלֶם
וְסַבָּא שֶׁלִּי חָסִיד וִיזְ'נִיץ
מוֹלֵל אֶת זְקָנוֹ וְהִתְפּוֹצֵץ מִצְּחוֹק
וְאִמָּא הִתְבּוֹנְנָה בִּי בְּמַבָּט חָמוּר
וְהוֹרְתָה בְּאֶצְבַּע צְרֵדָה
אֲשֶׁר יָגֹרתִּי בָּא.

השירים נעים על רצף לוח השנה היהודי, המשוררת משתמשת במוטיבים ובמטבעות לשון הלקוחים מהמקרא ומחז"ל וכתובים בגוף יחיד. ככזה, הספר לוקח אותנו אל עולמה הפנימי של המחברת באינטימיות שנוגעת ברבדים בנפש ובעולם המעשה.

רק מהתבוננות בשמות השערים והשירים שבתוכם ניתן לזהות את שליטתה של המחברת בעולם התוכן היהודי על סוגיו השונים תוך שהיא כאמור לוקחת את פרשיות התורה ועושה מהן תפילות אישיות. כמאמרו של רבי נחמן מברסלב, שקרא לעשות מהתורות תפילות.

השירים ספוגים כאמור במוטיבים מהתורה ומהתפילה אך השירה אינה שירה דתית אלא שירה אנושית מאד. כך לדוגמא הביכורים הם "מארג מתעתע של אהבה מכושפת", והברקים , הקולות והאש של מעמד הר סיני הופכים להיות פיתויי החיים שגם אם הם מסוכנים "שלוח אשלח ידי ואגע".

עם זאת, יש שער בספר העוסק ביחס בין המשוררת לאלוהים. השירים נעים בין אמונה גדולה לכפירה אבל אלוהים כל הזמן נמצא שם כפי שהיא מבקשת: "פתח לנו שער ואל תנעל גם אם פנה יום"


השירים חושניים, מלאים ריחות, טעמים וצבעים. גם הנושאים מגוונים ונוגעים לעולמו של כל אחד. מאכלים אהובים מבית אמא, מתח משפחתי, אהבה בין ילדים, נכדים ובני זוג, התבגרות, דימויי גוף ועוד.

אבן השתייה המקודשת בבית המקדש שממנה הושתת העולם, הופכת באחת למשהו פרטי ומתארת זיכרונות ילדות אישיים רגשיים במיוחד; שיר השירים המקודש אף הוא, כמאמר חז"ל מכל השירים וספרי התנ"ך, משמש לתיאור רגשי של המחברת בדברים שבשגרה.

למרות העושר הלשוני, והשפה המקראית לעיתים, השירים נקראים בקלות, ויוצרים מעין סיפור מתמשך היוצר אפילו מתח. הרבדים הרבים בשירה של המחברת, מאפשרים לכל אחד להתחבר לשירים ממקומו שלו ולהגיע למחוזות אחרים.
בספר משובצים ציורים של יעקב צים ז"ל.

אריאלה צים (לבית גולץ), נשואה אם לארבעה ילדים וסבתא לנכדים. מלמדת שנים רבות ספרות וכתיבה במסגרות שונות, רבים מתלמידיה הם אנשי ספרות ויוצרים. אריאלה גם מטפלת ומאמנת לזוגיות איכותית.

"האם ניתן להיות מחויבים מאד, ובכל זאת ואולי דווקא בגלל זאת, להיוותר עצמאיים? האם אנו מסוגלים ללטף את האש המשפחתית והקיומית ומשם לחיות מחדש? אריאלה צים מצליחה בכישרון, בכאב ובמלאכה נפשית מרשימה לשורר את המפגשים הטעונים האלה. היא מצליחה לכאורה ׳להיברא מחדש׳, ובכל זאת, להישאר באותו חלום אישי. כך מתקיימת רעננותה המחשבתית והשירית. אני מוצא בשירתה המרשימה פתח זהיר לעולם כן ומשמעותי" - מירון ח. איזיקסון

אֶגַּע

מִתְאַוָּה אֲנִי לָגַעַת בְּהָרִים גְּבוֹהִים
מְסרֶָבתֶ להְשִּׁמֵָר
מְסָרֶבֶת לְהִכָּנַע לַצִּוּוּיִים.
גַּם אִם אֶגַּע
וָאֶכָּ וֶה
גַּם אִם כָּל הַנּוֹגֵעַ
מוֹת יוּמַת.
מִתְפַּתָּה לַקּוֹלוֹת
לבַּ רְָקיִם
לאֵָשׁ.
גַּם אִם אֶחְרַד מְאוֹד
גַּם אִם לֹא אִנָּקֶה
שָׁלֹחַ אֶשְׁלַח יָדִי
ואֶָגּעַ.
שׁוּב וָשׁוּב נוֹפֶלֶת
וּבִרְכַּי הַפְּצוּעוֹת
מִתְחַנְּנוֹת עַל נַפְשָׁן
אֲבָל קְרִיצַת הָהָר חֲזָקָה
וְהַפִּסְגָּה מְעוֹרֶרֶת
ע רְֶגּהָ ,
אֶָגּעַ
ואֶָפּלֹ
ואֶָגּעַ.

"ואלה מסעי" מאת אריאלה צים, ציורים: יעקב צים, הוצאת ספרי ניב, 94 עמודים. מחיר לצרכן 74 ש"ח, להשיג בחנויות הספרים הדיגיטליות ברשת או באתר ההוצאה





הכול כלול מאת אביחי שמידט - זיכרונות מאייר בי אנד בי

הספר "הכול כלול" הוא קובץ מקסים ומרתק של שמונים ואחד סיפורים קצרים שמבוססים על מקרים בהם השכיר הסופר דירות נופש לתיירים בירושלים, אבל לא כל הסיפורים הם של בעל בית מארח.

הסופר נדד בעולם כולו וצבר לאורך השנים חוויות מלינה במלונות המפוארים ביותר, כגון ה"דורצ'סטר" בלונדון, ה"בוורלי הילס הוטל" וה"בל אייר" בלוס אנג'לס, מלונות הפאר של לאס וגאס ומוסקבה, אכסניות הנוער הפשוטות והבסיסיות ביותר, תאי שינה בספינות ובמעבורות, קרונות שינה ברכבות, מושבים אחוריים של מכוניות, על הרצפה בתחנות אוטובוסים ועל ספסלים בנמלי תעופה. בספר אוצר בלום של סיפורים שעשויים לעניין, לשעשע, לסקרן, לרתק, להדהים ולעיתים גם להעציב. שמידט מצליח למקד את המבט על בני אדם ממדינות ומתרבויות שונות בעיניים מיוחדות, לעיתים ביקורתיות. על אף שייתכן שתחשדו שחלק מהסיפורים לקוחים מהדמיון, הרי שלא כך הדבר. כולם קרו במציאות ונאמנים לעובדות.

על הסיפור "מים חמים (עמוד 87): שמונה אורחים שהגיעו מאיי פיג'י הודיעו שבכל תקופת שהותם בדירה שלי לא היו להם מים חמים. לַמה? כי הם לא הדליקו את הבוילר. ולַמה? כי לא ידעו שצריך. "אז איך התרחצתם?" נשאלו. "חיממנו מים בקומקום החשמלי", השיבו. "ומדוע לא הודעתם לי בכל התקופה הזאת?", שאלתי בתימהון. "לא רצינו להפריע לך", ענו. זה מה שנקרא הבדלי תרבויות.

על הסיפור האורחים מקוריאה (עמוד 70): חבר הפנה אליי לראשונה אורחים מקוריאה. כשעזבו התקשרה אתי המנקה והודיעה שיש סיכות מוזרות על הספה ובכול מקום. התקשרתי לחבר והוא הרגיע אותי באומרו: "זה שום דבר, הם נוהגים לטגן דגים ואלה הן עצמות הדגים שמתעופפות לכל עבר - אי אפשר להיפטר מהן. שנתיים לאחר מכן סיידתי את הדירה. הסייד התקשר בדאגה ואמר: "יש מחטים על התקרה". "זה לא מחטים", הרגעתי אותו. "אלה עצמות של דגים" אני לא חושב שהוא נרגע - הוא התקשר לרעייתי בדאגה ושאל אם אני בסדר.

על הסיפור האמבטיה (עמוד 46): השכרתי דירה להודים. "איפה מתרחצים כאן?", הם שאלו. לקחתי אותם לחדר האמבטיה והצבעתי על המקלחון. "יש לך בעיה", קבעו ההודים. "צינור המקלחת לא מספיק ארוך, הוא לא מגיע לחדר השינה שם אנחנו מתרחצים. גם אין שם ניקוז למים". שוב הבדלי תרבויות?

על הסיפור מלון בוגוטה (עמוד 201): הגעתי לברלין, הרגשתי חולה, נכנסתי למלון והלכתי לישון. פקידת הקבלה הייתה נחמדה – היא הכינה לי כוס תה, נתנה לי אספירין וקנתה בשבילי מרק עוף במסעדה סמוכה - "תשלם לי מחר". שכחתי לשלם. ארבעים שנה לאחר מכן באכסדרת התיאטרון של ברלין ביקשתי מהברמן כוס פונץ' דובדבנים. לידי עמדה גברת שהזמינה את אותו הדבר. היא פשפשה בארנקה כדי לשלם. "זה בסדר", אמרתי ושילמתי במקומה. "אני חייב לך", אמרתי. "חייב לי?", שאלה. "כן, לא שילמתי לך על מרק העוף שקנית לי", עניתי. עד היום היא ניצבת שם עם לסת שמוטה.

אביחי שמידט, סופר בסוגות מתח, סיפורים קצרים ומדריכי התארגנות לחיים, נמנה במשך שנים רבות עם סגל הטלוויזיה הישראלית, הערוץ הראשון, והזדמן בנסיבות שונות למקומות רבים מחוץ לגבולות המדינה. היכרותו עם פינות עולם רבות, שונות ומיוחדות ועם אורחות החיים הנהוגים בהן הטביעה גם בספרו זה את חותמה על תיאור התרחשויות והרפתקאות חובקות עולם ועל מגוון הדמויות האנושיות המאכלסות את הסיפורים שבספר, שנאספו במשך שנים ובתקופות חיים שונות של המחבר.

הכול כלול הוא ספרו החמישי. שני ספרים קודמים של המחבר: סוכן עיוור (מותחן פעולה פוליטי) ואל תעזו למות לא מוכנים (מדריך התארגנות בחיים) דורגו כל אחד ב-2016 במקום הראשון באתר הספרים העולמי של "אמזון". ספרים נוספים שלו, צופן בסיסי (מותחן פילוסופי מדעי), הכול סיפורים – מאה וארבעים סיפורים אמיתיים, ואחד לא, זכו לעניין רב ולביקורות נלהבות בכל אמצעי התקשורת. "האיום האחרון", הוא מותחן חסר תקדים. פצצה גרעינית ניידת במזוודה מתגלה בחדר בבית מלון בתל אביב. הפעם, הפצצה עקרה. בפעם הבאה היא כבר לא תהיה, אלא אם כן תמלא מדינת ישראל אחר רשימת דרישות מצורפת.

אביחי (אבי) שמידט מספר: "משחר ילדותי אהבתי לכתוב או יותר נכון לספר סיפורים. כדי לספר סיפורים כך ידעתי והבנתי, חייב המספר להתברך בשילוב של שלוש תכונות: אפשרות לאגור פרטים ואירועים כדי לשחזר או להמציא מצבים שהתרחשו במציאות כלשהי, דמיון פורה כדי להשלים פרטים ותיאורים שהופכים את הסיפור ליותר מעניין ומסקרן ויכולת לעורר אצל הקורא רגשות של הזדהות עם הנושא או עם הדמויות שמופיעות בו. המספר צריך שיהיו לו את התכונות לראות את הדברים מעט אחרת מכפי שכל האחרים רואים אותם. קיים הבדל גדול בין סיפור שאני מספר לזה שיושב מולי ומעביר לו חוויה מסוימת על ידי דיבור ישיר פנים אל פנים לבין סיפור שאני כותב למי שאמור לקרוא אותו היכן שהוא ומתי שהוא.

"האורחים להם השכרתי דירות לאורך השנים הגיעו מכל קצווי תבל - כל אחד ומנהגיו. לא סתם מופיע על גבי עטיפת הספר אורח בדמות חייזר. בספר יש ניסיון לתאר סיטואציות שנובעות לא רק מאישיותם המוזרה לעתים של האורחים, אלא גם מהתרבויות שמהן הגיעו".

"הכול כלול – זיכרונות מאייר בי אנד בי" מאת אביחי שמידט. הוצאת הספרים "אוריון", 306 עמודים. מחיר לצרכן 86 ₪. להשיג בחנות ההוצאה בקניון ערי החוף, רחוב סחרוב 19, ראשון לציון, בחנויות הספרים המקוונות ובחנות המקוונת של ההוצאה או דרך אתר המחבר

***



"צמיחה מן הכאב" מאת ניר דורון -
100 שיטות של רפואה אחרת שהממסד היה שמח שלא תכירו

"צמיחה מן הכאב" הרואה אור בימים אלו הוא מסע חיים מרגש, בלתי אפשרי של חיים תוך כדי כאב פיזי, רצופי אתגרים ומשברים, אך עם לא מעט הומור על הדרך. הסיפור הוא אוטוביוגרפיה והמחבר שהתנסה בקרוב ל-50 שיטות של רפואה אחרת במסע ארוך למציאת מזור לכאביו, מעביר לקוראים את התובנות שצבר, את הידע והניסיון ובעיקר את האמונה והציפיה להחלמה מהכאב.

הספר פונה לכל אדם שחווה פציעה, חבלה, דלקות, כאבים כרוניים או מגבלה כלשהי. מלבד שורה ארוכה של מסרים לתודעה, המסר המרכזי שעובר בספר כחוט השני הוא שבהחלט אפשר לחיות ללא כאב וללא משככי כאבים. הפתרונות והדרכים קיימים - חלקם יותר ממוסדים ורובם פחות ממוסדים, והסופר מציג אותם תוך כדי הנרטיב מניסיונו והחוויה האישית שלו.

אמנם זהו מקרה מיוחד של אדם יוצא דופן, אבל כפי שכתב המחבר: "בעצם, גם את וגם אתה יוצאי דופן: כל אחד מאיתנו הוא מיוחד, יוצא דופן, בעל מהות משלו וסיפור חיים שייחודי רק לו. מדוע? כי בכל העולם יש בדיוק רק אחד כמוך" .


"זה מה שמחזיק אותנו האנשים הכואבים במצב של שפיות - התקווה להחלמה. נפשית, התחושה שחשים אחרי שניסיתם פתרון כלשהו, שלא ממש הביא מזור לכאב, היא קשה וכואבת לא פחות מהכאב עצמו. אלה מעברים חדים מתקווה לשבירה שוב ושוב. לא אחת קורה שמופיעים רגעים כאלה ואחרים של ייאוש... כל כך הרבה דברים ניסיתי, והתאכזבתי. אבל לא נשברתי... מדוע? כי היה בי הלך הרוח שאמר: 'הפתרון הוא אי שם ומחכה לי. רק צריך להפוך את כל העולם כדי למצוא אותו'" (מתוך הספר).

ניר דורון (49) תושב מושב גבעת ח"ן הוא הייטקיסט, מרצה, יוטיובר, מתנדב סדרתי ואיש אשכולות, בעל תואר ראשון במשפטים ותואר שני בארכאולוגיה ובתרבויות המזרח הקדום. ניר עבר חיים שלמים בכאב: פציעות, שברים, קרעים, כאבי פנטום ולא מעט דלקות כרוניות בגוף (דלקות ספורט). הוא ניסה קרוב ל-50 שיטות של רפואה אחרת - משלימה, אלטרנטיבית, אינטגרטיבית, טבעית, עממית ורפואת סבתא. הוא עבר גם משברים אישיים ונפשיים - עקב פציעות, החלמה מניתוח, תקופות אבטלה, פרידה וגירושין. בסופו של דבר, כך הוא מעיד, יצא יותר מחוזק ויותר חשוב - ללא כאבים.

הספר מכיל נספח בו רשימה ארוכה של למעלה ממאה שיטות שונות של רפואה אחרת כמידע נוסף לקורא. וכחלק מתוך חזון יותר גדול החל ניר לבנות אתר אינטרנט לרפואה אחרת (www.other-medicine.co.il) – אתר שתפקידו להיות hub גדול לרפואה אחרת ולרכז (כמו בספר) מידע, מאמרים ומטפלים בלפחות מאה שיטות של רפואה אחרת. כן, הקים קהילת פייסבוק בשם "לחיות עם כאב - אבל אפשר גם בלי".

"כצעיר בן עשרים וארבע שרק מחכה לטרוף את העולם, לא התקרבתי אפילו להבין אז מדוע נפל בחלקי גורל זה. היום אני בהחלט מבין. כאבים לא מופיעים סתם, הם נגרמים" (מתוך הספר).

ניר: "תקווה אני שהספר ייתן אמונה, ציפייה וידע לכל הסובלים מכאב כזה או אחר, פיזי או לא פיזי. לכל דבר יש פתרון - לעיתים קל למצוא אותו ולעיתים נדרש מסע חיים שלם לשם כך. הלוואי שהסיפור והמידע שבספר זה יסייעו לאלה מכם שכואבים לקצר את דרככם אל ההחלמה ויעוררו בכם את הרצון להיות מי שאתם באמת".


"צמיחה מן הכאב – 100 שיטות של רפואה אחרת שהממסד היה שמח שלא תכירו" מאת ניר דורון. הוצאת ספרי ניב, 177 עמודים. מחיר לצרכן 88 ש"ח, להשיג בחנויות הספרים הדיגיטליות ברשת או באתר ההוצאה קישור ישיר לרכישת הספר: http://www.nirdoron.com

***




"ולריה, ילדה משום מקום" מאת דורון טלר

"ולריה, ילדה משום מקום" הוא רומן מרתק ומרגש, המביא את סיפורה של ילדה נטושה בעלת לקות מולדת. תום בר-און אינו מאפשר חסמים, לתקנות ולדעות קדומות לטלטל את הילדה ממקום למקום ומספר ברגישות ובנחישות על ניסיונותיו העיקשים לשקמה ובאותה נשימה לשמר גם את חייו-הוא ואת קשריו עם מקורביו ועם בנות זוגו באותה עת. האם זה בכלל אפשרי בנסיבות הקיימות?

המחבר שוזר עלילה רבת-פנים, חמה ואנושית, שבה פוגש תום מגוון דמויות אשר פעלו לסייע לו ולוולריה, וגם כאלה שנמנעו מהושטת ידם. הוא מספר על תעצומות הנפש שנדרשות מתום כדי להתגבר על שורת מַכְשֵׁלוֹת בניסיונו להרים מאשפתות את הילדה אשר הופיעה על מדרגות ביתו משום מקום.


"נכון הייתי לדלג ולרדת בארבע המדרגות כהרגלי, שתיים ועוד שתיים, ולהגיע לרחוב, אך בלמתי באחת על מפתן הדלת, וכמעט מעדתי. ילדה ישבה על המדרגה השלישית בגבה אליי, ראשה מורכן. היא לא נעה ולא סבה כלפיי עם הישמע קול טריקת הדלת מאחוריי". (מתוך הספר)

דורון טלר, מחברם של ספרי המתח, הדרמה והמשפט בטרילוגיה דויד, ידעתי שתבוא. דויד, מֵאַיִן יָבֹא עֶזְרִי ומי את באמת מריאל וַאנְס – פונה בספר דרמה זה לליבם של אותם קוראים בעלי לב רחב, המסוגלים לגלות אמפתיה, חמלה וחסד לאותם מוכי הגורל הזקוקים נואשות להבנה, לסיוע ולשיקום.

"ולריה, ילדה משום מקום" מאת דורון טלר. הוצאת ספרי ניב, 393 עמודים. מחיר לצרכן 88 ש"ח, להשיג בחנויות הספרים הדיגיטליות ברשת או באתר ההוצאה.




"יערה" מאת אסף עמית
"יערה" מאת אסף עמית הוא רומן מסעיר, ונוגע ללב שבמרכזו דמותו של גור בן השלושים, אדריכל מתוסכל והתמודדותו עם טראומת ילדות קשה שממשיכה לנגוס בפולשנות בפרקיי זמן שונים בחייו. הוא מעביר את חודשי ההיריון של אשתו הטרייה בחיפוש כפייתי אחר חברת נעוריו - יערה היפה והמסתורית, שהופיעה בחייו לפני שמונה עשרה שנה, כשהשתקם מפציעה קשה בתאונה קטלנית, שבה נהרג אביו, והעניקה לו אז מבט ומגע שכה נזקק להם.



כשהוא מתחקה אחר השתלשלות חייה של יערה, חוזר הגיבור אל מקומות ששנים רבות נמנע מהם, ובתוך כדי שהוא צולל למעמקי הזיכרונות הכאובים וההזיות שהם מעוררים בו, נרקמים זה בזה כמה מסלולי עלילה:
יחסיהם המורכבים של הגיבור עם זהרה, רעייתו שרק מבט זר מצית בה תשוקה, מהווה חייהם ואל ראשית הקשר ביניהם כשהיו סטודנטים בירושלים; הסיפור מאחורי ערגתו של הגיבור אל יערה; תהפוכות חייה ואהבת נעוריהם החשאית, בצל מות אביו, פציעתו הקשה ואמו השוקעת בייאוש.

בדרך כתיבה ייחודית מבעד תודעתו של גיבור מסוכסך מיטשטשים הגבולות בין עלילות חיי-הגיבור בעבר ובהווה לכדי יריעת זמן אחת רחבה שעל פיה הוא מנווט את דרכו. כל זאת דווקא בתקופה שעליו להיות מסור לשינויים שמתרגשים בחייו כאן ועכשיו.

״את האזור הכרתי, ובכל זאת רק בעיצומה של המדידה, כשצפיתי מחלונו של חדר קריר ומוצל אל בניין שכן שמרפסותיו סגורות בתריסים, ידעתי בוודאות שבדירה הזאת התגוררה יערה. מן החלון הזה צפתה בי, ואני ראיתיה לראשונה. הייתי משוקע בשגרת אותם ימי אוגוסט ארוכים ומצערים. ישבתי נבוך ומשועמם בכיסא הגלגלים, שם במרפסת ממול, ואילו יערה נופפה אלי בתנועת יד רחבה, כאותם תיירים שספינותיהם הלבנות חולפות חגיגיות על פני חופים של חולין" (מתוך הספר)

אסף עמית (46), נשוי ואב לשלושה ילדים, אדריכל ומעצב. "יערה" הוא ספרו הראשון.
אסף עמית: "בייסוד ספרי מונחות חוויות נעורים מכוננות, ביניהן מות אבי ופציעתי הקשה שהטילו צל כבד על שנות נעוריי. בעוד שאת ״יערה״ כתבתי בז׳אנר הפרוזה, גם ניסיוני האישי ניכר בו, ומאפשר לקורא לחוות באופן נדיר הצצה אותנטית ומרתקת לנפשו הפגועה של גיבור ספרי, שמתמודד באופן כרוני עם טראומה".

"יערה" מאת אסף עמית
. הוצאת איפאבליש, 140 עמודים. מחיר לצרכן 98 ש"ח, להשיג בחנויות הספרים הדיגיטליות ברשת.




מתנה לחג מאת אבשלום שיינפלד
"מתנה לחג – שירים וסיפורים מפתיעים" הרואה אור בימים אלו הוא ספר מתנה נפלא ובו 51 שירים ו- 17 סיפורים קצרים, ספר המכנס בתוכו מגוון של שירים וסיפורים מרתקים, מצחיקים, כואבים ומשעשעים משגרת יומו של היוצר. אלה עוסקים באהבה, בגעגועים, בתשוקות ובחלומות. הם מתובלים, רובם ככולם, בהומור רב ובחלקם נוגעים גם בנושאי הגות ופליאה.

עִזְבוּ אֶת הַמִּלִּים
הֲכִי מְשֻׁכְלָלוֹת
רַק אֵלֶּה מֻמְלָצוֹת
הַלָּלוּ מְלַמְּדִים

הַקְשִׁיבוּ לְלִבְּכֶם
כִּי זֶה מִשֶּׁלָּכֶם
כֵּיצָד הוּא מְנַגֵּן
מָתַי הוּא שָׁם הוֹלֵם

אָזַי תִּתְבּוֹנְנוּ
סְמוּכִים וּבְטוּחִים
שְׁלֵמִים בְּעַצְמְכֶם
אַתֶּם הֵם הַשִּׁירִים

השירים ממוקדים וקצרים כאשר נקודת המבט בהם היא ריאליסטית, אך יחד עם זאת, מלאה באופטימיות ובשמחת חיים שובת-לב. הקורונה, הרקטות, העורב והנאשם, לצד רעשי הסביבה, הם גיבורי השעה והתקופה המוצגים כאן בסדרה של סיפורים מרהיבים ומשעשעים החושפת לפני הקורא תמונת חיים ססגונית תוססת ומהנה.

אבשלום שיינפלד (68) הוא יליד תל-אביב, בוגר אוניברסיטת תל-אביב, עסק בעריכת דין ובעיסוקים נוספים. אבא וסבא תומך. מקריותו של העולם עומדת לנגד עיניו כמו גם הכרת התודה על עצם היותו, והתובנות הללו מתבטאות אצלו בחיוך ובצחוק המהולים לא פעם בדמעה ועצב. הוריו המסורים השפיעו על דרכו, והם המלאכים הטובים המרחפים סביבו ומאמצים אותו בכתיבתו. "מתנה לחג" הוא ספרו השלישי אחרי "גל כישופייך" (2004) ו"קרוב אלייך" (2006).

יְדִידַי
יוֹם חַג הֻלַּדְתִּי
שֶׁלִּי וְרַק שֶׁלִּי הוּא
אַךְ מָה שָׁוֶה הוּא לִי
בִּלְעֲדֵיכֶם?

אִם אַתֶּם רוֹצִים
אִם אַתֶּם רוֹצִים
לָשִׁיר שִׁירִים יָפִים
פְּשׁוּטִים וּמְרַגְשִׁים
שֶׁבָּנוּ הֵם נוֹגְעִים

"מתנה לחג – שירים וסיפורים מפתיעים" מאת אבשלום שיינפלד. הוצאת ספרי ניב, 113 עמודים. מחיר לצרכן 68 ש"ח, להשיג בחנויות הספרים הדיגיטליות ברשת או באתר ההוצאה 





אורי עורי – שיר דיברתי מאת סיני גינת


"אורי עורי – שיר דיברתי" כולל בתוכו אוסף מקסים ומרגש של מקאמות. הן מספרות סיפור חיים לא שגרתי, שיש בו הכול אהבה, חברים, עצב, נוף, שמחה, משפחה ודינה אחת רעייתו שהיא אהבת חייו.


סיני גינת (65) נולד בזיכרון יעקב, חוטא בכתיבה עוד מהילדות בשכונה הדרומית של המושבה. את שירותו הצבאי עשה בחיל הים, לאחר השרות הצבאי הפליג בצי הסוחר הישראלי. בתקופה בה הלבד היה העיקר, הכתיבה הפכה לחלק בלתי נפרד מחייו, אורי עורי - שיר דברתי, ספר ביכורים הראשון, מוקדש לזכרו של אחיו הצעיר יפה התואר אורי גינת ז"ל.

השוטר אזולאי
שבת בבוקר הכביש ריק
רשת גימל סוף שבוע געגוע
השוטר אזולאי מתנגן ברקע
התרגשות מציפה אותי
השוטר שריגש מדינה שלמה
השוטר שמרגש מדינה שלמה
כבר שני דורות חמישים שנה
געגועים לזמן אחר
געגועים לימי התמימות
אהבות ראשונות
אהבה אחת גדולה אפלטונית
כל אחד מחפש את עצמו
בתוך מילות השיר המרגש
כל אחד מוצא את עצמו
בסצנה כזאת או אחרת בסרט
השוטר אזולאי מייצג דור
השוטר אזולאי מייצג תקופה
יש שזוכרים אותה לטובה
יש שיגידו תקופה חשוכה
מדינה צעירה עלייה גדולה
השוטר אזולאי יפו העתיקה
השוטר אזולאי נלחם בפשיעה
השוטר אזולאי מאוהב בזונה
השוטר אזולאי ארץ ישראל השלמה

"אורי עורי – שיר דיברתי" מאת סיני גינת. הוצאת ספרי ניב, 121 עמודים. מחיר לצרכן 89 ש"ח, להשיג בחנויות הספרים הדיגיטליות ברשת או באתר ההוצאה










ריקי ברוך






























ריקי ברוך







אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה