יום רביעי, 11 במאי 2022

ניקה, דוד רוצה חבי, שעון מיוחד, הרבה שירים וכמה סיפורים קצרצרצרצרצרצרים, החתול מיאו ופאפי לופי, נעה שאין כמוה, יוני יון אוהב המון, אז מה עושים? וחברי הטוב כדור הארץ ספרי ילדים בהמלצה חמה.




*ניקה ימיה הראשונים בכיתה א'
זֶה הִתְחִיל בְּסִיּוּמוֹ שֶׁל יוֹם אָרֹךְ, כְּשֶׁהַגַּנֶּנֶת אֵלָה הוֹדִיעָה שֶׁבַּשָּׁנָה הַבָּאָה כֻּלָּם עוֹלִים כִּתָּה. פִּתְאוֹם בְּבַת אַחַת נִשְׁמְעוּ צְעָקוֹת צָהֳלָה בֶּחָלָל. הַיְּלָדִים כָּל כָּךְ הִתְרַגְּשׁוּ לְמַשְׁמַע הַמִּלָּה "כִּתָּה", שֶׁהֵם פָּצְחוּ בְּשִׁירָה כְּשֶׁרַק מִלָּה אַחַת נִכְלְלָה בַּגִ'ינְגֵּל הֶחָדָשׁ: "כִּתָּה א'!"

אני זוכרת את הערב שקדם לכניסתה של בתי יערה לכיתה א'. ההתרגשות הייתה רבה. ליד המיטה חיכה לה הילקוט החדש שקנו אז סבתא וסבא, על הכיסא הונחה השמלה שבחרה לעצמה מבעוד מועד והסנדלים הוורודות חיכו בנחת שתנעל. הכל היה מוכן אבל ליערה היה מאד קשה להירדם.

בימים אלו רואה אור ספר ילדים חדש הספר ניקה - ימיה הראשונים בכיתה א' העוסק באחד המעברים הראשונים בחייו של ילד קטן. המעבר מגן הילדים לכיתה א'.
"אִמָּא, אֲנִי חוֹשֶׁבֶת שֶׁהַכֹּל מוּכָן לְ..." מִלְמְלָה נִיקָה בְּלַחַשׁ, אוּלָם בְּטֶרֶם סִיְּמָה אֶת הַמִּשְׁפָּט – הִיא נִרְדְּמָה.
אִמָּא, שֶׁכָּל הָעֵת נָכְחָה בַּחֶדֶר, בְּדִיּוּק סִיְּמָה לְאַרְגֵּן אֶת הַבְּגָדִים שֶׁנִּבְחֲרוּ בִּקְפִידָה וְשֶׁיַּחְגְּגוּ עִם נִיקָה אֶת יוֹמָהּ הָרִאשׁוֹן בַּכִּתָּה. "לַיְלָה טוֹב", אָמְרָה אִמָּא בִּלְחִישָׁה, נִשְּׁקָה וְלִטְּפָה, כִּבְּתָה אֶת הָאוֹרוֹת וְחָשְׁבָה בְּלִבָּה שֶׁנִּיקָה הִיא כְּבָר מַמָּשׁ יַלְדָּה גְּדוֹלָה. (מתוך הספר)




כולנו מבוגרים כילדים מתרגשים, חוששים ומתלבטים לקראת כל שינוי בחיינו. בספר החדש אנו פוגשים את ניקה ילדה קטנה החווה שנוי משמעותי של עזיבת גן הילדים, המוכר, המוגן, ועוברת לבית ספר שם מצפים לה כללים חדשים לגמרי. הספר מתאר את התהליך המרגש האישי שעוברת ניקה ומבוסס על חוויות אמיתיות.
ימיה הראשונים של ניקה בכתה אינם פשוטים. יש לה נטל חדש שנקרא שעורי בית וגם קשה לה למצוא חברים, אולם לאט-לאט הדברים משתנים. מטרת של הסיפור המרגש, לחזק את ילדי הגן העולים לכתה א' ומתמודדים עם חששות וקשיים.

את הספר מעטרים ציורים מאת מיכל רון מלוים את הספר ומעצימים את החוויה שבקריאה.
זהו ספרה הראשון של שמחה טולידאנו מויאל, אוצרת ואמנית.

הספר ניקה מכין את הילדים לקראת חוויות בית הספר. הוא חוצה מגוון תחומים מרגע המעבר לכיתה א'. עוד אציין כי הספר מתמקד בהיבטים הפסיכולוגים של הילד. התמודדות עם רגשות רבים ופחדים. חששות מהבלתי נודע, איך זה ללמוד בכיתה? מי יהיו החברים? והאם תצליח בלימודים.
אין לי ספק כי קריאה משותפת של הספר עם הילד מסייעת לטעת בו את תחושת הביטחון הנדרשת והפגת מתח מהלא נודע. יוצרת כר לדיון אישי ומילולי עם הילד. מה שנותן לילד תחושה שמבינים אותו ואת פחדיו.

"ניקה ימיה הראשונים בכיתה א'" מאת שמחה טולדאנו מויאל, איורים מיכל רון, צמרת הוצאת ספרים, לרכישה לחצו כאן או כאן.




*דוד רוצה חבי
דוד הקטן חוזר הביתה מהגן ומבקש לארוחת הצהרים "חבי". אמא שלו איננה מבינה למה הוא מתכון.
היא מנחשת כל מיני מלים שמתחילים ב"חבי", ודוד הקטן, לפעמים צוחק ולפעמים כועס, פוסל את כל הצעותיה.
למה התכון דוד? מה רצה לאכל?







זהו ספור מצחיק, מחורז ומשעשע עם משחקי מלים נפלאים שמאפשרים לילדים הרכים לנחש למה התכון דוד ולהפעיל את דמיונם ואת יצירתיותם.

איריס שפיים היא גננת, מורה ויועצת בעברה. 
הסיפור "דוד רוצה חבי" נוצר בעקבות קיצורי המילים שדוד בנה - כיום חייל בסיירת גולני, נהג להמציא בילדותו.
"דוד רוצה חבי" מאת איריס שפיים, איורים בועז קריספין, הוצאת צמרת, לרכישה לחצו כאן 



*הרבה שירים וכמה סיפורים קצרצרצרצרצרצרים
חגים, עונות השנה, משחק, משפחה, חלומות, דמיון ומחשבות – כל אלה ועוד שזורים בין חרוזיה הנפלאים והחכמים של נילי צוקר בספר הילדים החדש "הרבה שירים וכמה סיפורים קצרצרצרצרצרצרים". 


ילדכם ואתם תהנו משירים קצרצרים, איכותיים ומלאי הומור לילדים שנוגעים בדברים הכי רציניים, שירים מחכמים אך תקשורתיים
, מסקרנים אך מובנים, נקבצו לספר יפהפה ומשמח זה, שברגע שנדפדף בו מיד עולים לנגד עינינו מראות ילדות צבעוניים. הצטרפו עם ילדיכם למסע של דמיון ומלים.




"הרבה שירים וכמה סיפורים קצרצרצרצרצרצרים" מאת נילי צוקר, איורים אסי חסון, הוצאת צמרת,  לרכישה לחצו כאן.






*שעון מיוחד
בימים אלו רואה אור הספר שעון מיוחד המפגיש אותנו עם עולם הדמיון והחוויה של הילדים. השעון המיוחד אותו מקבל הילד מאפשר לו לעשות את כל מה שלמבגרים 'אין זמן' לעשות: לשכב על גב ענן, לשחק בכדור, לבנות ארמון מחול, ולשמע ספור. 





שעון מיוחד
קִבַּלְתִּי מַתָּנָה - שָׁעוֹן מְיֻחָד,
שָׁעוֹן כָּזֶה אֵין לְאַף-אֶחָד.
לַגְּדוֹלִים יֵשׁ שָׁעוֹן עִם מָחוֹג וּמִסְפָּר,
בְּשָׁעוֹן כָּזֶה אֵין זְמַן לְשׁוּם דָּבָר.
אַךְ בַּשָּׁעוֹן שֶׁלִּי יֵשׁ זְמַן לַכֹּל,
יֵשׁ זְמַן לִהְיוֹת יֶלֶד וְיֵשׁ זְמַן גַּם לִגְדֹּל.
בַּשָּׁעוֹן שֶׁלִּי - הַדַּקּוֹת הֵן עָבוֹת,
וּבִמְקוֹם מִסְפָּרִים - יֵשׁ לְבָבוֹת.



בעולם שבו חיינו מתנהלים להם סביב השעון וכולנו מנסים להדביק את קצב החיים, מזכיר לנו לירון צדקה מהי תפיסת הזמן של ילדים, זמן שמתנהל בעולם אחר ובקצב אחר. זמן קסום שמאפשר הרפתקאות,
דמיון וחברות. זהו ספר המיועד לילדים ולהורים כאחד. ספר שמתאר את עולמם של הילדים מנקדת מבטם, ומזכיר לנו המבגרים, ולו לשעה קלה, איך זה להיות כמותם.
אתם מזמנים לשעה מיחדת של זמן איכות עם ילדיכם. 
אז קחו לכם רגע, פתחו את שערי הדמיון וחזרו שוב אל עולמם המופלא של הילדים

"שעון מיוחד" מאת לירון צדקה, הוצאת צמרת, איורים בר פביאן, לרכישה לחצו כאן 






*החתול מיאו ופאפי לופי
החתול מיאו 
חתולי החתלתול לא רצה להיות חתול כמו כל החתולים, המייללים "מיאו". הוא רצה להיות לפעמים בעל חיים אחר. 
יום אחד החליט לעשות מעשה וצבע את עצמו בצבעים רבים כדי להשתנות. כשהתבונן במראה, הבין שלא משנה מה יעשה, תמיד יהיה חתול "מיאו", כי זה מי שהוא. כך למד להיות שמח ולקבל את עצמו כפי שהוא.  

הספור על החתול שלא רצה להיות "מיאו" הוא ספור מלא קסם עבור הגיל הרך, העוסק בדמוי עצמי ובקבלה עצמית. במציאות של ימינו, שמאפיינת בשפע ובתחרותיות, אנו לעתים לא מטמיעים בילדינו את היכולת לאהב את עצמם ולקבל את עצמם כפי שהם. ספור זה מעביר את המסר החשוב של הקבלה העצמית בצורה נעימה, מעניינת, משעשעת ובעקר – מדברת בגבה עיניהם של הילדים.




פאפי לופי 
פאפי לופי, בנם של אבא פופי ואמא לופינה, הוא כלבלב אהוב. הוריו דואגים לו לכל, לאכל טעים, לקינוחים משבחים ולבגדים מהדרים. יום אחד משחק פאפי לופי בחוטי הצמר של אמא ומבלגן אותם בכל הבית. כשהוריו מבקשים ממנו לסדר את הבלגן שעשה, הוא רק מסתבך יותר ויותר. אמו, במקום לכעס, רק צוחקת ומסיעת לו לאסף את כל החוטים לכדור.
זהו ספור יחודי על ערכה של משפחה, על אהבה ללא תנאים ועל המרחב החופשי והבלתי מגבל להשתולל, להשתובב וגם לעשות טעויות. פאפי לופי ממחיש עבור הגיל הרך את הידיעה שלא משנה מה – הם ילדים של אהבה, אהובים ומערכים בדיוק כפי שהם.

ציפי שמלוב אברמוביץ' היא אמנית רב-תחומית. זהו ספרה הראשון. 
מוזמנים להיכנס לדף הטיק טוק: tziporatzipi@
ולדף הפייסבוק: ציפי שמלוב אברמוביץ' - Tzipi Shamalove Avramovich


"החתול מיאו ופאפי לופי" מאת ציפי שמלוב אברמוביץ', איורים מאיה קלטי, הוצאת צמרת, לרכישה לחצו כאן.





*נעה שאין כמוה 
"נועה שאין כמוה" הוא ספור מרגש ומטלטל המספק הצצה לחייהם של בעלי מוגבלויות בחברה ובני משפחתם המתמודדים עמם ומתגברים על מכשולים. אחותה של נועה מתארת טיול יומיומי, שעבור רב האנשים הוא משימה פשוטה, אבל עבור נועה, שמתנהלת בעזרת הליכון, הוא משימה מאתגרת, רצופת קשיים. בזכות הקשר האמיץ של שתי האחיות, ובזכות לא מעט דמיון, הן מצליחות להפך את הקושי לחוויה מהנה.




כל ילד שמתמודד עם קשיים אלה או אחרים בחייו יוכל להזדהות עם הספור ולשאוב ממנו כוח, אבל הערך העיקרי שלו הוא בחשיבות שבקבלת השונה ובערכים כמו סובלנות, עזרה הדדית ואופטימיות.

"נעה שאין כמוה" מאת ורד אוהב ציון, איורים תמרה קרת, הוצאת צמרת, לרכישה לחצו כאן




*יוני יון אוהב המון
גוזל יונים, ושמו יוני-יון, מספר על קורותיו בדירתם של בני זוג מרגע שנצל ונאסף אליה בשעת סכנה. הספור מובא מפיו של היון, ומבעד לעיניו מתארים המראות, התחושות והחויות שהוא חווה בעולם החדש.
מה יעלה בגורלו של היון הצעיר?
מי יהיו חבריו החדשים?
כיצד יצליח להפתיע את בני הזוג שהצילו אותו?
על כל זאת ועוד תוכלו לקרא בספור שלפניכם.



"יוני יון אוהב המון" מאת גלית גולוב, איורים עוזי בנימין, הוצאת צמרת, לרכישה לחצו כאן.




*אז מה עושים?
כמה פעמים יצא לכם לשוחח עם ילדכם על רוחב לב, נדיבות ואולי גם ותרנות? האם נתקלתם בשאלה?



שִׁיר בִּקְּשָׁה אֶת הַמַּחֲבַת כְּדֵי לְהָכִין חֲבִיתָה
אֲבָל בְּדִיּוּק הִשְׁתַּמַּשְׁתִּי בָּהּ אָז אָמַרְתִּי, לֹא רוֹצָה!
שִׁיר כָּעֲסָה וְלֹא רָצְתָה עוֹד לְשַׂחֵק
וּמִמֶּנִּי הֵחֵלָּה לְהִתְרַחֵק


שני וחברתה שיר נפגשות לשחק אחר הצהרים. הן משחקות במסעדה, נהנות ומכינות מטעמים, עד אשר נוצר ביניהן וכוח על המחבת. בשלב הזה נכנסים הילדים לספור ומסיעים לשני להחליט כיצד לנהג - אם לותר, להגיע לפשרה או לא לחלק עם שיר את המחבת.

לארך הספור לומדות הילדות את החשיבות שביכולת לחלק ולותר לעתים, גם אם קצת קשה, אך גם בוחנות מה קורה כשהן בוחרות שלא להתחשב ברצונות האחר.
בכתיבה קצבית, בשפה עשירה ובחרוזים משבחים מעבירה המחברת את המסר החשוב בצורה חווייתית ומדוייקת, ומסיעת לילדים להבין שנדיבות ורחב לב הופכים את המשחק הרבה יותר כיפי.

"אז מה עושים" מאת מירי אלימלך, איורים אורי זלוטניק, הוצאת צמרת, לרכישה לחצו כאן



*חברי הטוב כדור הארץ
בכל מה שקשור לשמירה על כדור הארץ, הקפדה על איכות הסביבה וקיימות אני מייחסת להם חשיבות רבה. ילדים בכל גיל אמורים להיחשף ולהבין כי מחובתנו אנו לשמור על כדור הארץ למען עצמנו ולמען הדורות הבאים. 



בימים אלו רואה אור ספר מקסים- חברי הטוב כדור הארץ. ישבתי עם תומס נכדי קראנו ושוחחנו על המסופר.
מאיה ובן כבר מתכוננים לישן כשהם זוכים לביקור מחבר טוב שמבקש לספר להם ספור לפני השינה.
גם הם קצת מתקשים להאמין שמי שמבקר אותם הוא לא אחר מכדור הארץ.
עד מהרה פורס כדור הארץ את סיפורו בפני מאיה ובן, כיצד נוצר ומה עבר עליו מאז, והכי חשוב – איך מאיה ובן יוכלו להתנהג אליו יפה יותר ולשמר עליו – כמו שעושים עם חברים טובים!

"חברי הטוב כדור הארץ" מאת עמית אהרוני, איורים בועז קריספין, הוצאת צמרת לרכישה לחצו כאן











ריקי ברוך








אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה