יום שלישי, 16 בפברואר 2021

צופן משיח, מה קורה עכשיו, מחצית הביצה, קשה לי להגיד וחזירים - ספרי קריאה בהמלצה

 



חמישה ספרים חדשים בהוצאת צמרת מובאים בסקירה שלפניכם: מסע אישי מרתק, ספור משפחתי בצל שואת יהודי אירופה, ספר מדע בדיוני, סיפורם של שני צעירים לאחר השחרור מצה"ל וסאטירת מתח פוליטית. כל אחד מכם ימצא את הספר שהכי נכון לו בימים אלו. 

צופן משיח כתבה גלית אביה בן טובאל

לכל מה שהעיניים שלי ראו היה סיפור. בסוף שנות הארבעים לחייה יצאה גלית אביה בן טובאל למסע אישי מרתק, המחבר בצורה מדהימה בין יציאת המצרים האישית שלה לבין סיפור יציאת המצרים המקראית, אך לא באופן שאנחנו מכירים. במהלך המסע האישי שלה היא מממשת סוף-סוף את אותו חלום ישן שליווה אותה במשך שנות ילדותה ובתחילת הקריירה המקצועית הראשונה שלה – לגלות מה קרה בסיפור יציאת מצרים המקראי – אותו חלום שסחף אותה לקריירה הראשונה שלה, שזנחה, כדוקטור לאגיפטולוגיה.




"כשהייתי ילדה היה לי המון דמיון. אמרו עליי שאני חיה בעולם של פנטזיות. הייתי מספרת דברים על אנשים שמי שהיה סביבי חשב שהם אינם נכונים, אבל בשבילי הם היו הכי נכונים בעולם.
אני זוכרת את עצמי הרבה לבד. מסתכלת על העולם, מסתכלת על אנשים, וגם על צמחים, עצים וחיות, ומשתעשעת בזה שלכל אחד מהם יש סיפור. אהבתי להסתכל על אנשים, על איך שהם נראים, ואז, כבמטה קסם, הסיפור היה מגיע. לכל אחד מהאנשים שהייתי פוגשת הייתי בונה סיפור.
איך זה היה קורה?
אני זוכרת שהיה בוקע ממני איזה קול שהיה חבוי באחד האיברים שלי בגוף, שהיה מגיח פתאום כאילו העירו אותו משנתו והיה מראה לי דברים שאני לא רואה. הוא היה אומר לי, שימי לב לפרט הזה ושימי לב לפרט הזה, ואחרי שאספתי את כל הפרטים, הוא היה שואל אותי מה יוצא. ואז זה היה מגיע, הסיפור האישי של כל מי שהייתי פוגשת." (עמוד 12 בספר)

סיפורה האישי של גלית, המובא באופן אותנטי וחי בתמלול הקלטות, שבהן דיברה אל דמות מסקרנת במיוחד שנחשפת במהלך הסיפור, נשזר באופן מופלא בים התגליות החדשות והמסעירות שהיא חושפת במהלך המסע. היציאה האישית שלה לחירות מובילה אותה לגלות את התשובות המחקריות שחיפשה תמיד: "מה קרה למשה?" "איפה הר סיני?" "לאן התגלגל ארון הברית?" וגילויים מסעירים נוספים. מומחיותה הבלשנית מסייעת לה לגלות מערכת הצפנה חדשה בספר שמות, השופכת אור חדש על הסיפור, ומובילה את הקורא לתיאוריה מסעירה ומפתיעה, נוכח סוגיות רבות הקשורות לסיפורי התנ"ך: מה באמת התרחש ביציאת מצרים, מה פשר המאבק בין אלוהי השמש לאלוהי הירח, סוד העיבור וסוד הגאולה, מנהגי היהדות וגם שאלת השאלות – מי הוא אלוהים?

חקירת סיפור יציאת מצרים של גלית בן טובאל, לא רק שמובילה לתובנות חדשות ולמהפכות ביחס לסיפור המקראי המוכר לכאורה, אלא גם הופכת לסיפור רלוונטי מאין כמותו להבנת המציאות של ימינו, על הכוחות הפועלים בה, ומנגד, להבנת העצמי וגילוי כוח האהבה הפנימי ככוח מניע, משנה מציאות.

"צופן משיח", ספר ראשון בסדרה, הוא ספרה הראשון של גלית בן טובאל, דוקטור לאגיפטולוגיה מטעם האוניברסיטה העברית בירושלים, חוקרת התרבות המצרית הקדומה ושפתה, יועצת ארגונית בחברות הייטק, ומרצה למנהיגות והתנהגות ארגונית במרכז הבינתחומי בהרצליה.
צופן משיח כתבה גלית אביה בן טובאל, הוצאת צמרת, לרכישה מכאן.
*****


מחצית הביצה כתב מנחם פיליפסון-ערמון
"היהודים בהולנד נהנו מרווחה, מביטחון וממידה גדולה של סובלנות מצד השלטון והאזרחים, והשתלבו בנוף התרבותי ההולנדי. הם קיימו חיי קהילה פעילים, ועיר הבירה אמסטרדם הייתה לאחד ממרכזי היהודים המפוארים באירופה.
הוריה המסורים של הנרייטה שמרו על אווירה טובה בבית שבו גדלה לצד אחיותיה.
במחברתה כותבת הנרייטה: ''היינו בבית שלוש בנות, לין, יט ורוז והייתה לנו ילדות שמחה עם חברות טובות וכמעט ללא תופעות אנטישמיות''. לאחר נישואיה שררו אהבה והבנה בינה לבין יעקב בעלה, יהודי מכובד בעירו, שהעניק למשפחה הצעירה שהקימו תשתית כלכלית איתנה. כל אלו נטמעו בהנרייטה הצעירה והכשירו אותה לקראת מצבים הרי גורל, מולם עתידים היא ובעלה להתייצב בתקופה המאיימת והמטלטלת ביותר בהיסטוריה המודרנית. איתם התמודדה הנרייטה באומץ לב, בתבונה, באמונה ובאהבה." (עמוד 21 בספר)




מנחם פיליפסון-ערמון, יליד הולנד, 1942, פורש סיפור משפחתי מרתק ומסמר שיער בצל שואת יהודי אירופה, ובמרכז הסיפור – אם אחת אמיצה ונועזת, שעשתה כל שביכולתה למען חמשת ילדיה, גם כשהדבר נראה בלתי אפשרי.
כשהיה בן חמישה חודשים נלקח עם כל ארבעת אחיו על ידי המחתרת המקומית למקומות מסתור שונים ברחבי הולנד. הוא עצמו הוברח על ידי הנדריקה וינקל, שמאוחר יותר קיבלה את אות חסידי אומות עולם, והוסתר אצל משפחה בזהות בדויה. בעקבות מעצרו של אבי המשפחה המאמצת, הוברח שוב, הפעם לחדר מסתור בתוך אסם, שם חי בבידוד מוחלט במשך שישה חודשים. בתום המלחמה הוחזר לביתה של המשפחה שאימצה אותו. במשך כל הזמן הזה לא ידעה אימו היכן הוא. אביו נתפס על ידי הגרמנים ונרצח, ואימו נותרה במסתור בחוסר ודאות. כשהגיעו חיילים גרמנים למקום שבו הסתתרה, היא נמלטה ומצאה מחסה בביתו של רופא, שבו עשתה עבודות בית תמורת מזון. כשהסתיימה המלחמה שבה אימו לביתם בליידן. התברר שהולנדי ששיתף פעולה עם הגרמנים רכש את הבית ורשם אותו על שמו. למזלה, כיוון שהיה פושע מלחמה, נמלט מיד בתום השחרור, ואימו שבה לביתה. כעת היה עליה לחפש את חמשת ילדיה, בתקווה שעודם בחיים. במעשה של נס, כל חמשת הילדים שרדו את המלחמה; לכל אחד סיפור בלתי נתפס על חוויית המסתור. כשהתאחדה המשפחה, החל מסע חדש, המסע לארץ ישראל וההתאקלמות בה, על רקע מצב בריאותי רופף, בעיות ביטחוניות ועוני. פיליפסון-ערמון כתב את הספר בעקבות מחקר מקיף שערך על אודות משפחתו ושורשיו, שמתוכו עולה יותר מכול עוצמתה וכוחה של משפחתו.
מחצית הביצה כתב מנחם פיליפסון-ערמון, הוצאת צמרת, לרכישה היכנסו מכאן.
*****


מה קורה עכשיו כתב דור קידר
"העולם שלנו גוסס. זה לא מדע בדיוני,
ולא נבואה אפוקליפטית.
זו המציאות."






"פקחתי את עיניי וקמתי על רגליי. הייתי בתוך חלל בצבע שלא קיים ושלא ניתן לתיאור. במרחק מסוים ובלתי מוגדר ממני, על רקע מוזר ומנצנץ, ריחפה ישות שאת צורתה אי אפשר להסביר במילים. אני יודע, אלה תיאורים סתומים וחסרי משמעות, אבל אין בשפות שלנו מילים אחרות שיסבירו את מה שראיתי. אין מילים אחרות שבהן אוכל להסביר את המוות שלי.
התנערתי מההלם בעקבות מה שראו עיניי, ושאלתי את הישות את השאלה הראשונה שעלתה בראשי.
"אתה אלוהים?"
"אני הישות שבראה אותך," הוא ענה לי בשפתי.
התשובה סחטה ממני נחרת צחוק, כאילו נזכרתי באותו רגע שאני ציני למדי כלפי הנושא.
"אני לא מאמין בך. אני מדמיין את כל זה. אני כנראה בבית החולים עכשיו, מחוסר הכרה והוזה," אמרתי.
הושטתי את ידיי קדימה. היו לי ידיים, וצורה וגוף. עוד הייתי אני. צבטתי את עצמי ולא הרגשתי הרבה. הנחתי שאני תחת השפעת אִלחוש". (עמוד 5 בספר)










שבעה מהאנשים החכמים בעולם מתכנסים בחדר ישיבות בחשאיות מוחלטת כדי לדון בסוגיות הרות גורל ושנויות במחלוקת. הם מתכוונים להציע לעולם את רעיונותיהם המהפכניים כדי להתגבר על הבעיות הגלובליות שמצעידות את האנושות בכיוון הלא נכון ומאיימות על עתידנו, אך אורח בלתי צפוי המצטרף לפגישתם עלול לטרוף את כל הקלפים.
במקום ובזמן אחרים, וינס פוקח את עיניו ומוצא את עצמו בחלל מוזר ולא מוכר, שבו הוא פוגש דמות מסתורית הטוענת שבראה אותו, ושהוא אינו בין החיים יותר. הוא מתקשה להאמין שזה הסוף, וספקותיו מתגברים כאשר הוא נשלח למסע בין עולמות, ובו הוא פוגש אנשים מוזרים במצבים קיצוניים שמעמידים אותו בפני שאלות פילוסופיות ומוסריות קשות. במהלך המסע שיעבור, יגלה וינס פרטים מטלטלים מעברו, שישנו הכול ויקבעו את גורלו בין חיים ומוות.
בכתיבה סוחפת ומסמרת שיער, נקשרים שני קווי עלילה מסתוריים אלה בדרך שלא תיאמן.
מה קורה עכשיו כתב דור קידר, הוצאת צמרת, מדע בדיוני ופנטזיה, לרכישה היכנסו מכאן.
*****



קשה לי להגיד כתב יותם סולימאן

בימים אלו רואה אור ספרו של יותם סולימן. הספר קשה לי להגיד העוסק בדילמות שלאחר השחרור, החיפוש העצמי, על בחינת האפשרויות דרך סיטואציות חברתיות שונות. שני צעירים, איתי ואביה, מגוללים זוויות שונות, שמציפות את הרגשות, את העבר, את השאיפות ואת החלומות באופן אותנטי וחי.




"כשנכנסתי חזרה להוסטל, ראיתי בלובי שתי קבוצות של חברים יושבות ומדברות, אחרי בחינה קצרה של האנשים שמה טיפסתי לחדר שלי.
הוא נשאר בדיוק כמו שעזבתי אותו: חשוך וריק. מלבד סארי, האדם בדלפק והאישה שהייתה אמונה על דוכן האוכל לא החלפתי מילה עם אף אדם.
המיטה התחתונה הייתה מוצעת ומזמינה, התגלגלתי לתוך חומה, שלחתי הודעה מרגיעה להורים ונרדמתי.
קרני שמש ראשונות חדרו את הווילונות הדקים, ציירו צורות על רצפת החדר, ברגע הראשון הייתי בטוח שאני קם בבית, במיטה הזוגית שלי עם המצעים של הכדורגל, עברו כמה שניות עד שנזכרתי איפה נרדמתי. אפילו הקדמתי את השעון המעורר שכיוונתי לשמונה בבוקר." (עמוד 10 בספר)


סיפורם של שני הצעירים מציג את השקפות העולם שלהם, ותחושות שכל קורא יכול להתחבר אליהן, בין אם הוא לאחר שחרור, בין אם זה הורה, קרוב משפחה או חבר.
איתי ואביה נמשכים אל המסגרות החברתיות המקובלות בתקופה הזאת, טיול למזרח ועבודה מועדפת אל מול הבדידות שמאתגרת אותם שוב ושוב. הם שוקעים למסע רגשי-חברתי.
קשה לי להגיד כתב יותם סולימאן, הוצאת צמרת, לרכישה היכנסו  מכאן
*****



חזירים מאת רונן הורוביץ
כשלקחתי את הספר לידי, חשתי רתיעה וחשבתי לרגע שלא אצליח לקרא, אלא שככל שהתקדמתי בשורות הפרק הראשון הבנתי שהשד אינו כל כך נורא ואפילו התחברתי לסיטואציה, לסאטירה ולדימיון הפורה שחזרו בסיפור שוב ושוב. גם אתם תהינו.


"...דפיקה בדלת.
"כן", נאנח ראש הממשלה והוריד במהירות את הרגליים מהשולחן.
ממלא מקום מזכיר הממשלה שִרבב את ראשו.
"כן", חזר ואמר ראש הממשלה, הפעם בקולו הסמכותי, וחשב שאם ממלא המקום ימשיך בהססנות שלו יהיה עליו להחליפו. אין לי כוח לזה. כל כך קשה למצוא אנשים טובים, כאלה שניתן לסמוך עליהם וגם שיעברו את כל ועדות האיתור, האישורים והחטטנים למיניהם.
"אדוני, יש אירוע שאני חושב שידרוש את תשומת ליבך".
"פיגוע?"
"לא פיגוע אדוני, אההם, זה אההה..."
"מה?"
"אההם... חזיר אדוני".
"חזיר?!"
"כן, חזיר, בנס ציונה".



בבוקר יום חמסין מופיע חזיר עצום ממדים במרכז הקניות בנס ציונה. להפתעתו של חזי, צעיר חובב קונספירציות, נראה שחוץ ממנו איש אינו מבחין בו. מרגע זה מוצא חזי את עצמו במסע הישרדות, שלו ושל מדינת ישראל. הוא נרדף ונאשם בקונספירציה הזויה הרבה מעבר לדמיונו הפרוע ביותר. האם יצליח חזי לטהר את שמו ולהציל, על הדרך, מדינה שלמה? האם אהבתו לשני חברתו תשרוד בגידה ומאורעות שגדולים משניהם? ומהו תפקיד החזיר הענק במשחק הפוליטי המסובך שבו דתיים, סודות, נשק ביולוגי ואומות תאבות כוח סובבים במערבולת מסוכנת?



"חזירים" היא סאטירת מתח פוליטית מרתקת, הכתובה בכישרון רב ובשפה קולחת. זהו סיפור דמיוני לחלוטין, לעיתים משעשע ולעיתים מטריד, שיכול לקרות באמת. אולי גם במרכז המסחרי בשכונה שלכם?
חזירים מאת רונן הורוביץ, הוצאת צמרת, לרכישה היכנסו מכאן

















ריקי ברוך











































אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה