יום חמישי, 17 ביוני 2021

זהות במבחן, פרספקטיבות שבורות וקץ הפלאות ספרים חדשים בשבוע הספר העברי

 



זהות במבחן מאת עמית אסא
שרתי כאלחוטנית בחיל המודיעין בתחנת ההתרעה ב"חום חשיבה" שבסיני (טרום הסכם השלום עם מצרים 1979) לפני שנים רבות ויש לי פינה חמה לאנשי קהילת המודיעין. 
עמית אסא, יוצא קהילת המודיעין ובעל ניסיון של עשרות שנים בפעילות שטח חשאית, מנסה בספרו "זהות במבחן", להדגים במעט את הדילמות האישיות העומדות בפני לוחמי סתר רבים המבצעים יום-יום משימות מסכנות חיים מעבר לקווי האויב, משימות אשר מציבות אותם בסיכון אישי רב, וכל זאת למען ביטחונה של מדינת ישראל.


באמצעות מסע מטלטל בזמן ובמקומות נידחים בעולם, לוקח אותנו המספר, בדרך של הכשרה ומבצעים אשר שופכת אור מזווית אישית, על פעילות שטח של איש קהילת המודיעין הפועל למען סיכול פעילות טרור אסלאמי נגד מדינת ישראל. הדילמות המוסריות לא פוסחות על הגיבור ומאלצות אותו לבחור בין עיקר לטפל ובין אמת לבדיה בתוך עולם שבו עליו לגלם זהויות שונות בדרכו להשגת המטרה.

"הבנות הצליחו לעצור מונית, ונסרין אחזה בידי ומשכה אותי אחריה. בקושי הצלחתי להיאחז בטרולי שלי ולהשאיר שטר של 20 אירו על השולחן. ׳בוא תיסע אתנו, נראה לך את השכונה, יש לי מישהו להכיר לך', אמרה. לא יכולתי להתעלם ממגע ידה הרך והחזק כאחד. היד שלי הייתה חמה ושלה קרה, ולרגע היה נדמה שהזמן של האחיזה ארוך מהדרוש; הייתה זו רק שנייה, אבל מורגשת מאוד. המונית עצרה בתוך השכונה. לכלוך וריח כבד של פסולת קידמו את פנינו כשיצאנו לרחוב. ׳בוא! מה אתה עומד כך? אל תפחד, זה המקום הכי בטוח בכל פריז למוסלמים כמונו׳, היא אמרה". (מתוך הספר)

עמית אסא, יוצא קהילת המודיעין ובעל ניסיון של עשרות שנים בפעילות שטח חשאית. הספר "זהות במבחן" הוא ספרו הראשון.

 "זהות במבחן" מאת עמית אסא. הוצאת "ספרי ניב", 181 עמודים. מחיר לצרכן 78 ₪. להשיג בחנויות הספרים הדיגיטליות ברשת או באתר ההוצאה.



פרספקטיבות שבורות מאת עמרם ארצי

ספר נוסף חדש רואה אור בימים אלו "פרספקטיבות שבורות" מאת עמרם ארצי. רומן מרתק ומרגש שכולו מבט. רומן בו השתיקה המתריסה והעיקשת של גיבור העלילה מרטין וייס כלפי חוץ הופכת אט-אט להתבוננות - התבוננות פנימית מרתקת, מלאת רגישות וכוח על יחסים, על אבדות ומציאות ועל המאבק הנצחי שמנהל אדם עם עצמו ועם הזולת על הזכות לחיות או לחדול.

בעיצומה של מלחמת המפרץ, מקיץ מרטין וייס הקשיש בבית חולים בחיפה אל תוך מה שנדמה לו כחיים שלאחר המוות. כשהוא שוכב שם, נפרש סיפור חייו רב התנודות: ילדותו בהמבורג של ראשית המאה ה-20, שירותו בצבא הגרמני במלחמת העולם הראשונה ונפילתו בשבי הבריטי, כליאתו במחנה הריכוז דכאו אחרי "ליל הבדולח" כשהוא כבר בעל משפחה, עלייה לארץ ישראל ואיחוד מורכב עם בנו וחיים חדשים בחיפה עם רגינה - ניצולת שואה כמותו. בין הזיכרונות לבין הוויית בית החולים נרקמת דמותו המורכבת, המרובדת והקשה של מרטין, שהתנהלה וממשיכה להתנהל ביושרה ובאומץ בין מחוזות פיזיים ונפשיים מקוטבים, סותרים, מאתגרים, ששואלת שאלות עמוקות על מוסר, על בחירה ועל אנושיות, גדולה וקטנה.

ספרו של עמרם ארצי, "פרספקטיבות שבורות" שואב השראה מסיפור חיים אמיתי, אך הוא אינו ביוגרפיה. הוא מציף שאלות על חיים ומוסר, אך הוא אינו חיבור פילוסופי. יש בו מבט מפוקח ובוחן על החברה הישראלית, אך הוא אינו מאמר ביקורת. הוא יצירה ספרותית שמשלבת בין מציאות לדִמיון ובין האישי להיסטורי. יש בספר הזה אהבה גדולה בין איש לאשתו, בין סב לנכדיו ובין אדם לביתו.



'אני רוצה הביתה...', הפצירה בי. עשיתי כבקשתה, ובעוד שכל מכרינו מסתגרים בחדרים אטומים עם יריעות ניילון ומסכות גז, הסתגרתי בביתי עם כאביה ועם צרכיה כשהיא דועכת והולכת. 'אני רוצה שזה ייגמר', בכתה ואמרה לי בכל לילה כשהזרקתי לה את משכך הכאבים ששלח אותה אל זרועותיה של תנומה מבורכת, ואותי לעימות נוסף עם השטן שבראשי..."(מתוך הספר).

עמרם ארצי נולד ב-1960 בקיבוץ מזרע בעמק יזרעאל, בו הוא מתגורר עד היום. "פרספקטיבות שבורות" הוא הרומן השני שלו אחרי "מחיר הלב" (הוצאת פרדס 2016). הוא הוציא לאור בעבר גם שני ספרי שירה "מסך הערפל" (ירון גולן, 1992) ו-"שירים מגובה העין" (ספריית פועלים, 1997).

"פרספקטיבות שבורות" מאת עמרם ארצי. הוצאת "פרדס", 248 עמודים. מחיר לצרכן 88 ש"ח, להשיג בחנויות הספרים או באתר ההוצאה


קץ הפלאות מאת בן-ציון יהושע

"קץ הפלאות" מאת בן-ציון יהושע הוא קובץ של עשרים וארבע סיפורים נפלאים ומרגשים, המגוללים פרשיות מרתקות של אהבות ושנאות, כשפים ומיסטיקה, יצרים פרועים ורומנטיקה, תככים ומזימות, סבל ואושר, דמעות וצחוק משובב.

גיבורי הסיפורים חיים בין ארץ לשמיים, בין מציאות לחלום, וספוגים אמונה מיסטית ותהייה במופלא. מתוך עלילות הספר המרתקות ניבטת ירושלים, המנדטורית והעכשווית, על האווירה הייחודית שבה. בעלילות הספר ובדמויות הלא שגרתיות ניתן לחוש בקסם הירושלמי. חותם של אמת מצוי גם במסעותיו של הסופר, הנושאים עמם את ההוויה האנושית, היהודית והישראלית.

יצירתו הענפה של בן-ציון יהושע מזמנת לקורא שפע של הנאה וחוויה ספרותית, לשונית, תרבותית ורגשית הלקוחה מעולמו הפרטי ומהחיים בירושלים של פעם. כל סיפור סוחף את הקורא אל עולם מרתק שמרובות בו הדמויות שהגורל מהתל בהן. הקורא מוזמן להיכנס אל עולם צבעוני, מבושם, אקזוטי, רומנטי, לעתים טרגי, לעתים קומי, לעתים מקברי – ולהתפעל משפע גווניו. שפת הספר רהוטה ופיוטית וכל סיפור שבו הוא חוויה לקורא.



בן-ציון יהושע הוא סופר עברי שירושלים נמצאת במרכז יצירתו, עליה כתב ועליה חלם. למד באוניברסיטה העברית. פרסם רומנים וקובצי סיפורים. סיפוריו ראו אור בשורה ארוכה של ספרים, כתבי-עת ועיתונים בארץ ובחו"ל.

לצד עשייתו הספרותית הוא חוקר עמים ויהודים במרחב האיראני – איראן, בוכרה ואפגניסטן, שעליהן כתב ספרי-מחקר ומאמרים רבים. כיהן כמנכ"ל ועורך ראשי של הוצאת הספרים מאגנס שליד האוניברסיטה העברית בירושלים. לאחר התפרקותה של ברית המועצות פעל במדינות המוסלמיות של מרכז אסיה, העלה וחילץ יהודים מאזורי מצוקה. יצא בשליחות הצלה מטעם הספרייה הלאומית והעלה בדרך לא דרך ספרים נדירים ותעודות על קורות היהודים במרכז אסיה. מרצה בארץ ובחו"ל. מורה דרך בירושלים, אוזבקיסטן, גיאורגיה, ארמניה ואזרבייג'ן. זכה בפרסים ספרותיים. יקיר העיר ירושלים (תשע"א).

"קץ הפלאות - סיפורים" מאת בן-ציון יהושע. הוצאת "ספרי ניב", 255 עמודים. מחיר לצרכן 82 ש"ח, להשיג בחנויות הספרים הדיגיטליות ברשת או באתר ההוצאה









ריקי ברוך





אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה