יום חמישי, 17 ביוני 2021

פרויקט אבא, רוכב ערבות, בנחישות, 100 דברים שלא אומרים לגייז, אדרנלין ודם - ספרים בהמלצה בשבוע הספר העברי.





"בנחישות" מאת מיכאל מיקי אלחייני - הופכים חלומות למעשים.
דקות קצרות אחרי שהתחלתי לקרא בספר ידעתי בדיוק אל מי מחברי הילדות שלי עלי להרים טלפון ברגע זה ממש. מהר מאוד הוא אישר לי שמה שחשבתי אכן נכון, והוא שייך לאותה פלוגת צנחנים שסיפורה המרתק שזור בין דפיו של הספר שבידי.

"בנחישות-הופכים חלומות למעשים" הרואה אור בימים אלו הוא ספר מרתק ומעורר מחשבה, שכולל חוויות אישיות וזיכרונות ששזורים בהיסטוריה של עם ישראל, מלחמות ישראל ושל העיר ירושלים, מורשת הקרב ועל החברים שנשארו צעירים לנצח.

"השחר עולה, אין לנו מידע מה קורה, לא ידענו מה קרה בגורל חברינו. ואז באשמורת הראשונה של הבוקר, כמו מתך חלום, מגיחים שני חברים מהפלוגה, שהיו אמורים לעלות על המסוק, ומודיעים לנו תוך כדי בכי, "פלוגה ד' הלכה."
"מה זה הלכה?" שאלנו לא מבינים.
"המסוק התרסק," ענו לנו, כל חיילי פלוגה ד' נהרגו" אני לא מאחל לאף אדם בעולם לשמוע בשורת איוב כזו." (עמוד 40 בספר)




במרכז הספר עומדים קורותיו של מיקי ששרת בצנחנים וסיפורם של חבריו, לוחמי פלוגה ד' של הצנחנים, מחזור מאי 1976, אשר נספו בהתרסקות מסוק בתרגיל אימונים בבקעה במאי 1977. בתיאור מצמרר הוא מספר כיצד התערב הגורל בחייו והשאיר אותו בין החיים. עוד בספר החותם שהטביעו בו שחרור ירושלים במלחמת ששת הימים, שירותו ביחידה המיוחדת ללוחמה בטרור (הימ"מ) ושירותו במשטרה. בספר גם פרקים על משפחתו, על מעורבותו החברתית בעירו נתניה ועל תובנות שרכש.

"לאחר ריצה של כמה עשרות מטרים נופל פגז על עמוד חשמל מטרים בודדים לפנינו. חוטי החשמל נופלים על הקרקע בליווי רעש מחריש אוזניים, ניצוצות אש ניתזים לכל עבר. אבא ואני קופצים מעל חוטי החשמל וממשיכים לרוץ בטירוף. בחוץ אין נפש אדם. רעש הפגזים ממשיך ללא הרף, אבל לא פחדתי. מדוע? כי..." (מתוך הספר)

מיכאל מיקי אלחייני, יליד ירושלים ותושב נתניה, בן 63, נשוי+3, אב לארבעה וסבא לשמונה נכדים. לוחם בצנחנים וביחידה המיוחדת ללוחמה בטרור (ימ"מ) וקצין במשטרה. עסק שנים רבות בהדרכת ירי ולוחמה בטרור בבית הספר לכושר מבצעי של המשטרה. עוסק בניהול אירועים וקמפיינים, בהדרכת טיולים ובפעילות התנדבות בקהילה. המוטו של מיקי בחיים "כל אחד יכול".

"מיקי, נער ירושלמי שגדל עם המדינה, מתאר דרך מסלול חייו את החוויה הישראלית במלוא עוזה". - שלומי רוקח, ראש מטה מִנהל חינוך נתניה

"בנחישות – הופכים חלומות למעשים" מאת מיכאל מיקי אלחייני. הוצאת "ספרי ניב", 151 עמודים. מחיר לצרכן 74 ש"ח, להשיג בחנויות הספרים הדיגיטליות ברשת או באתר ההוצאה.



"רוכב ערבות" מאת דניאל ארבוב

"היא קירבה את ברכיה אל סנטרה ועצמה את עיניה בחוזקה. היא לא ידעה כמה זמן עבר, אולם כשפקחה אותן עדיין הייתה כפותה. פניה עדיין היו מכוסות, והיא רק יכלה להניח שבני משפחתה עדיין מתים". (מתוך הספר)

עולמה של זרקא מתהפך כשהיא נחטפת מפתח ביתה בידי כנופיה רצחנית. היעלמותה של ילדה סודנית אחת מעניינת כקליפת השום את תושבי פלשתינה הנתונים לשלטון העות'מאני, אך כאשר לוי קופרשמידט שומע על המקרה, מתעורר בו חשד כי נתקל בחוטפים בעבר. לוי מנכס את מיטב כישוריו כשומר דרכים ותיק ומתחקה אחריהם, ובחיפושיו מגלה כי פלשתינה הפרועה טומנת בחובּה סכנות מכל עבר, וכי מסע שמתחיל בדם – ייגמר בדם.




בימים אלו רואה אור ספרו החדש של דניאל ארבוב, הספר "רוכב ערבות", הוא מותחן היסטורי מרתק ויוצא דופן המתרחש בארץ ישראל במאה ה- 19 ומגולל סיפור של כאב ונקמה.

"מרעש הפצפוצים והצבע הכתום שהחל לרקוד לנגד עיניה הבינה זרקא שהדליקו מדורה. אבל היא לא יכלה להיות בטוחה, שכן פניה היו מכוסות בבד מגרד שסימא את עולמה. דרך הסיבים הצפופים היא ראתה צללים וקוי מתאר של מי שעבר מטרים ספורים ממנה. אולם מעבר לכך, כפי שהיה בשעות האחרונותהיא שרתה בחשכה... ידיה הכפותות נשלחו מעט דימה, אצבעותיה כאבו מרוב שהיו קפוצות משה כמה שעות... שמלה קטנה כסתה את גופה הקטן ותרמה מעט מאוד להגן עליה מפני האויר הקר שהתגבר בלילות..." (עמוד 19 בספר)

דניאל ארבוב, בעל תואר ראשון במשפטים ובספרות אנגלית מאוניברסיטת תל-אביב, נולד בטקסס וכיום מתגורר עם משפחתו בתל-אביב. "רוכב ערבות" הוא ספר הביכורים שלו.
"רוכב ערבות" מאת דניאל ארבוב. הוצאת "ספרי ניב", 324 עמודים. מחיר לצרכן 88 ש"ח, להשיג בחנויות הספרים הדיגיטליות ברשת או באתר ההוצאה 



100 דברים שלא אומרים לגייז מאת נואל רוזנברג
"למה כולם צריכים לדעת שאתה הומו?
"גם אני שאלתי" כותב נואל רוזנברג בספרו החדש "100 דברים שלא אומרים לגייז" ספר ראשון מסוגו הכולל אוסף משפטים שבהם נתקל המחבר במהלך חייו העליזים בתור הומוסקסואל ביקורתי ומעצבן.
"אי אפשר פשוט להיות הומו בלי כאב הראש הזה של "לצאת מהארון?" יותר מידי פרוצדורה זולה וחתימה על מסמכים עם אותיות קטנות... אבל משום מה כל עוד לא תצא מהארון אנשים יניחו שאתה סטרייט מן השורה." (עמוד 54 בספר)

"מי הגבר ומי האישה?", "מתי החלטת שאתה הומו?", "זה יעבור לך..." אלה הם רק קומץ מהמשפטים שכל גבר הומו ממוצע שמע וכנראה ישמע במהלך חייו המנצנצים.
אם הם מוכרים לכם, סימן שגם אתם נפלתם קורבן לכל מיני ״אני לא הומופוב, אבל...״ אז דעו שאתם לא לבד.
אז אם אי-פעם נתקלתם באורח פלא בבחור הומו ולא ידעתם מה לומר – מרוכזים עבורכם בספר 100 דברים שונים שעדיף לא לומר.




על מה נשאר לדבר, אתם שואלים? על מזג האוויר, הרעב העולמי, השיר החדש של ביונסה, או כל נושא אחר שהוא לא הנטייה המינית של אותו בחור, כי בינינו – הדבר הטוב היחיד שעשוי לצאת מזה הוא שיעור בתורת הנצנצים, ונואל ממליץ להימנע.
אבל אם בכל זאת תרצו לפתח שיחת נפש, אולי כדאי שתקראו קודם עמוד או שניים.

נואל רוזנברג מספר: "את הטיוטה לספר 100 דברים שלא אומרים לגייז כתבתי בגיל 17 , שנה אחת בלבד לאחר שיצאתי מהארון. והיום, אני מזמין אתכם להצטרף אל מופע ציניות מופלא בכיכובה של נטייתי המינית.

"100 דברים שלא אומרים לגייז" מאת נואל רוזנברג. הוצאת "ספרי ניב", 115 עמודים. מחיר לצרכן 75 ש"ח, להשיג בחנויות הספרים ברחבי הארץ או בחנויות הספרים הדיגיטליות ברשת או באתר ההוצאה 




"אדרנלין ודם" מאת מיטל וולקוביץ

"אדרנלין ודם" מאת מיטל וולקוביץ הוא מותחן בלשי סוחף, מטלטל, רווי הומור ומורט עצבים החושף בפני הקוראים דמויות רבגוניות בלתי נשכחות.

החוקר הוותיק מגיע לזירה ונועץ מבטו בארז ובקבר המאולתר שלרגליו, המום ונרעש כולו. פניו וזרועותיו של ארז המרוחות בדם לא מותירות כל ספק, והמסקנות ברורות ומרחיקות לכת.
כאשר גופת אישה מתגלה בינות לעצי הפרי במטע התפוחים הפסטורלי שלו, ממהר ארז להזעיק את מנצור, חברו הטוב, ואחר את המשטרה. ההנחיות ברורות: לא לגעת בכלום ולא להתקרב עד שתגיע ניידת. בתחילה ארז מתהלך סביב חסר מנוחה ובוחן את הגופה. כשנדמה לו שהוא מבחין בתזוזה קלה שלה, הוא מסתער לעברה בהחלטה של רגע, מנקה רגבי בוץ מפניה ומחזהּ ומתחיל בהנשמה...





מסעו של ארז להוכחת חפותו מעלה רוחות מן העבר המערערות את עולמו ומעמידות במבחן את כל היקר לו. האם יצליח לשמור על התא המשפחתי שלו? האם הוא בכלל רוצה? עד כמה איתנה החברות האמיצה בינו ובין מנצור? והאם נגזר עליו לבלות את שארית חייו מאחורי סורג ובריח?

על כפות המאזניים מונחים כעת חייו כאיש משפחה בורגני המנהל חיים שגרתיים ונוחים למדי, אל מול שאיפותיו וחלומותיו הכמוסים.

"אדרנלין ודם" הוא ספר הביכורים של מיטל וולקוביץ, ילידת ירושלים 1978 וכיום מתגוררת במושב בשפלת החוף עם בעלה ושלושת ילדיהם. כבת לאב ששירת ביחידה הסמויה של המשטרה ולאחר מכן פתח משרד לחקירות פרטיות, ינקה בשקיקה בילדותה את סיפוריו המרתקים שנשזרו בתחבולות, התחמקויות וחולשות המין האנושי. סיפוריו אלה של אביה, שהיה מספר סיפורים כשרוני בעצמו, פקחו את עיניה והציתו את דמיונה עד שהתיישבה בעצמה והחלה לכתוב. ילדותה בעיר הקודש, מעברי דירות תכופים, התבגרות והתפכחות מוקדמת מדי בשל מצב כלכלי לא פשוט, משפחה גדולה ושבטית, רקע חברתי מגוון. כל אלה היוו בסיס ורקע לדמויות המגוונות והנפלאות שבספר המרתק הזה, ספר הביכורים שלה.

"אדרנלין ודם" מאת מיטל וולקוביץ. הוצאת "ספרי ניב", 508 עמודים. מחיר לצרכן 82 ש"ח, להשיג בחנויות הספרים הדיגיטליות ברשת או באתר ההוצאה.





פרויקט אבא מאת חנן גולן
"פרויקט אבא" מאת חנן גולן בהוצאת "ספרי ניב" הוא ספר מתח קצבי החושף את העולם מלא האינטרסים וחסר העכבות של המודיעין והריגול העסקי, שבו כסף גדול מניע הכול ולחיי אדם אין ערך.

כשאדם לוין, לוחם שייטת קר רוח, התחיל לנבור בהיסטוריה המשפחתית שלו, הוא לא שיער מה יגלה וּודאי לא העלה על דעתו, שמותם הטרגי ואפוף המסתורין של הוריו ואחותו הקטנה קשור לתסבוכת המאיימת על מקום עבודתו. כדי להתיר את הקשר הגורדי הזה ולהביא לסגירת מעגל עם זכרו של אביו, נאלץ אדם לנקוט צעדים קיצוניים ולעשות דברים שמעולם לא חשב שיעשה.




"זה היה ארגז גדול, כמו אלו שמביאים בהם משלוחים מהסופר, אבל בפנים לא היו דברים רבים. הוא שלף מתוך הארגז קופסת מתכת כבדה, פתח אותה ונדהם לגלות בה אקדח זיג זאואר 9 מ"מ ישן עם מחסנית מלאה. הוא גילה שקית נייר גדולה מלאה מסמכים כתובים ברוסית, כמה פילמים של מצלמה שלא פותחו וחבילת תמונות פספורט של גברים שלא הכיר. בתחתית הארגז נחה עוד קופסה קטנה. אדם שלח את ידו ושלף אותה משם. זו הייתה קופסת עץ שחלקה הפנימי מרופד בקטיפה אדומה ובתוכו מעין מגן הוקרה מעץ. על לוח המתכת שהודבק לעץ היה כתוב: 'לשבתאי לוין בהוקרה על שירות למולדת'" (מתוך הספר)


ד"ר חנן גולן הוא איש תקשורת, מרצה ועורך. שימש כעורך הראשי של הוצאת המגזינים הגדולה בישראל ולימד באוניברסיטאות חיפה, תל-אביב ובן-גוריון, במכללה למנהל ובמרכז הבין-תחומי. גולן פרסם כמה ספרי עיון בתחום התקשורת. "פרויקט אבא" הוא ספר הפרוזה השני שלו היוצא לאור.

"פרויקט אבא" מאת חנן גולן. הוצאת "ספרי ניב", 270 עמודים. מחיר לצרכן 86 ₪. להשיג בחנויות הספרים הדיגיטליות ברשת או באתר ההוצאה.









ריקי ברוך

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה