*סוסו הסייח מאת איתי כהן
"סוּסוּ לָמַד שֶׁחָשׁוּב לִזְכֹּר
שֶׁגַּם כְּשֶׁאַתָּה יוֹדֵעַ לִדְהֹר
כְּדַאי שֶׁיִּהְיֶה לְךָ חָבֵר,
מִישֶׁהוּ כָּזֶה שֶׁעָלֶיךָ שׁוֹמֵר,
שֶׁמַּשְׁגִּיחַ שֶׁלֹּא תַּעֲשֶׂה טָעוּיוֹת,
וְשֶׁמֵּעִיר לְךָ כְּשֶׁאַתָּה עוֹשֶׂה שְׁטוּיוֹת".
סוסו הסיח הקטן מתגנב החוצה מהארווה ומגיע אל היער, אולם מבין שהלך לאבוד ואינו מוצא את דרכו חזרה הביתה. צפור קטנה מדריכה אותו ומלווה אותו כל הדרך חזרה להוריו. זהו ספור קסום ומחורז להפליא על חשיבותה של חברות ועזרה לזולת. סוסו לומד על מרכזיותו של ערך החברות בחייו.
"סוסו הסייח" מאת איתי כהן, איורים תמרה קרת, הוצאת צמרת, לרכישה ישירה לחצו כאן.
*הפרפר שלמד לעוף מאת רינת סיבוני
"הַכֹּל הִתְחִיל בְּבֹקֶר בָּהִיר
שֶׁבּוֹ זַחַל קְטַנְטַן הָפַךְ לְפַרְפַּר זָעִיר".
ספר זה מקדש לכל ילד וילדה שלפעמים לא מאמינים בעצמם או צריכים תזכורת קטנה לכוחם וליכולתם. מטרתו להזכיר להם שבכוחם לכבש כל יעד וכל מטרה, להתגבר על מכשולים בדרך ולהגשים כל חלום.
רינת סיבוני, אמא, מורה מקצועית ומחנכת, מדגישה בספורה הנפלא והמעצים את החשיבות שבאמונה העצמית.
*אדיס וגמדי הצבעים מאת אשר טרקין
אָדִיס, יֶלֶד קָטָן, שׁוֹבָב, רוֹאֶה הַכּוֹל בְּשָׁחוֹר לָבָן. בְּלִי מֵשִׂים לֵב וּבְתַת הַמּוּדָע, יוֹצֵא אָדִיס לְמַסָּע מֻפְלָא, מַסָּע הַמַּפְגִּישׁ אוֹתוֹ עִם גַּמָּדֵי הַצְּבָעִים, הַמְּאִירִים לוֹ אֶת דַּרְכּוֹ בֵּין הַשְּׁבִילִים. בְּסוֹף הַמַּסָּע, אָדִיס מְגַלֶּה כִּי צֶבַע הַשָּׁחֹר הוּא רַק בְּעֵינָיו וְשִׁלּוּב הַצְּבָעִים הֵם מְאוֹר חַיָּיו.
מעדותו של אשר כותב הספר: מאחורי הספר קיים סיפור חיים מרתק של ילד קטן שאביו היה קצין בצבא באתיופיה, ולא חזר מאחת המשימות הצבאיות. אביו, אדיסו, הוגדר כנעדר, ומאז נעלם מחייו. אשר הורגל לחיות בלי אבא והמחשבה לגדול עם חוסר זה הייתה טבעית. אחר שהתחתן והביא את בנותיו, החלו להתגבר געגועיו לאביו. היעדרותו של אביו החזירה את אשר לילד העצוב, אשר גווני צבעי השמחה נעדרו ממנו. הגמדים בפנטזיה מילאו את החסר וצבעו את חייו בצבעי תקווה.
אשר: "עם כתיבת הסיפור, התחלתי להרהר לגבי חשיבות קיומו של אבי בבניית אישיותי. שאלתי את עצמי, אם הייתה לי דמות אבהית בחיי, האם הייתי בן אדם אחר? התחלתי להיפתח ולדבר על אבא! נשאלתי לא פעם, למה שלא אטוס עם המשפחה לאתיופיה לחפש אחר אבי , יכול להיות שהוא עוד חי. יתכן כי פחדתי להתעמת עם המציאות האחרת. עדיין אין לי תשובה על כך. אולי אני עדיין פוחד שמא אשלה את עצמי בקיומו, ובסוף, ההשליה תנפץ לי שוב את המציאות ושוב אחוש את תחושת היתמות. הגמדים בסיפור לימדו אותי כי אני הוא זה שמחליט על חיי, וכיצד חיי יראו בפני בנותיי וסביבותיי. בסיפור התערבבו שתי הדמויות – אבי ואני. רציתי מאד להתחבר אליו. אני מאוד מתגעגע למשחקים שיכולתי לשחק עם אבא, מתגעגע לשיחות שיכולתי לערוך אתו, מתגעגע לצחוקים ולחיבוקים שאני מדמיין לי אותם.
נִשְׁמַע מֵעֵבֶר לַתְּרִיסִים הַיְּשָׁנִים.
וּכְאִלּוּ אוֹר שֶׁמֶשׁ מְנַצְנֵץ וְקוֹרֵא:
"קוּם יֶלֶד, הִתְעוֹרֵר!"
אָדִיס, יֶלֶד חָבִיב עִם כָּל הַיְּלָדִים,
שָׂמֵחַ כִּי הִגִּיעַ הַחוֹפֶשׁ וְאֵין כְּבָר שִׁעוּרִים.
אָדִיס יוֹדֵעַ לְצַיֵּר
וְעוֹשֶׂה זֹאת מִכָּל הַלֵּב.
מֵכִין דַּפִּים וּכְלֵי צְבִיעָה
וְרָץ לְקַבֵּל הַשְׁרָאָה בַּגִּינָּה.
אוֹי וַאֲבוֹי! מָה נוֹרָא!
הַצֶּבַע בַּדֶּשֶׁא וּבַּנַּדְנֵדָה
נֶעֱלַם כְּלֹא הָיָה.
אָדִיס מֻדְאָג, נֶעֱמַד עַל שְׁתֵּי בִּרְכַּיִים,
עֵינָיו הֻפְנוּ אֶל הַשָּׁמַיִם:
"לְאָן נֶעֶלְמוּ הַצְּבָעִים
שֶׁצָּבְעוּ אֶת חַיַּי בִּשְׁלַל גְּוָונִים?"
פִּתְאוֹם, מוֹפִיעִים מֵאֲחוֹרֵי מִסְתּוֹר שְׁנֵי גַּמָּדִים.
שׁוֹאֵל אוֹתָם אָדִיס: "מִי אַתֶּם, חֲבֵרִים?"
" תֵּסְּפָּה (תִּקְוָה) וְאַדָנֶה (מַרְפֵּא) שׁוֹמְרֵי הַצְּבָעִים",
עָנוּ לוֹ שְׁנֵי הַמֻּפְלָאִים.
"הַאִם אַתֶּם אַחְרָאִים לְהֵעָלְמוּת הַצְּבָעִים"?
"לֹא אָדִיס הַיָּקָר, הַצְּבָעִים לֹא נֶעֶלְמוּ מֵעַצְמָם,
הֵם אֶצְלֵךְ וּתְלוּיִים בְּךָ".
"הַאִם אַתֶּם אַחְרָאִים לְהֵעָלְמוּת הַצְּבָעִים"?
"לֹא אָדִיס הַיָּקָר, הַצְּבָעִים לֹא נֶעֶלְמוּ מֵעַצְמָם,
הֵם אֶצְלֵךְ וּתְלוּיִים בְּךָ".
"אדיס וגמדי הצבעים" מאת אשר טרקין, איורים אבי כץ, הוצאת צמרת, לרכישה ישירה לחצו כאן.
בְּתוֹךְ הַשְּׁלוּלִית הֵחֵל טוֹבֵעַ לְאַט.
הַמַּיִם שֶׁל הַשְּׁלוּלִית הָיוּ מְאוֹד חַמִּים,
וּבִגְלַל הַסִּבָּה הַזּוֹ – הָיוּ כֹּה מְסֻכָּנִים.
"הוֹצִיאוּ אוֹתִי הַחוּצָה, הוֹצִיאוּ אוֹתִי חִישׁ!"
צָעַק מְבֻצְבָּצִי הַקָּט וְלֹא חָדַל מִלְּהַרְעִישׁ.
סוסי ים, צפרדעים, ציפורים, קיפודים ועוד חיות מעניינות ויצורים מיוחדים רבים, חלקם אמתיים וחלקם דמיוניים, מופיעים בקבץ הנפלא הזה וסביבם ספורים הומוריסטיים, אינטליגנטיים ושנונים המציתים את הדמיון. כל הקטעים מאופינים בחרוזים קסומים ובמקצב נהדר, ומזמינים את הילדים (וגם את ההורים) אל תוך עולם של חלומות בלתי נשכח. הצטרפו לילד דיויד במסע לארץ פלא, וקחו עמו חלק במפגשים חד-פעמיים שמרחיבים את הלב ומעלים חיוך ענק על השפתיים.
"מבוצבצי הקט" מאת איליה טברסקי, תרגום ועיבוד לעברית, טל קוליקובסקי, הוצאת צמרת, לרכישה ישירה לחצו כאן
*המסע של ראם מאת דוד גוזלן
המסע של ראם" נכתב ומספר על ידי ראם דוד גוזלן, נער בן 15 הנמצא על הספקטרום האוטיסטי ובה בעת מתמודד עם הפרעת ה-OCD. הוא מאפשר לנו הצצה לעולמו, וחושף בפנינו תחושות ורגשות שהוא חווה בהתמודדות שלו עם ההפרעה– מה משמח אותו, מה מפחיד אותו, מה מעציב אותו ועוד – עד שהוא מצליח לנצח אותה ומראה לה מי הבוס, כדבריו.
זהו ספור רגיש וחשוב מאין כמוהו, המלמד ילדים כיצד להביע את רגשותיהם ולהתמודד עם תחושות ומורכבויות שמעמידות אותם לעתים חסרי אונים אל מול הסביבה הבוגרת.
"המסע של ראם" מאת ראם דוד גוזלן, איורים עוזי בנימין, הוצאת צמרת, לרכישה ישירה לחצו כאן.
*נוצת הקסמים מאת תמר ברקת
הטווס יפי הוא טוס ענו שאינו מודע ליופיו ולייחודיותו. יום אחד הוא מוצא נוצה מפלאה, נוצת קסמים, ובעזרת הוריו וחבריו הוא מגלה משהו מפתיע על עצמו. כל ילד הוא יחיד ומיוחד והספר מדגיש את החשיבות שבגלוי החזקות המיוחדות אותו. זהו אחד התהליכים המשמעותיים בהתפתחות בריאה, המאפשרת רוחה אישית, תחושת מסגלות ויכולת של היחיד להעניק לסביבה מהשפע שבו.
הַרְחֵק מִכָּאן, עַל שְׂפַת הָאֲגַם
הָיָה הָיְתָה לַהֲקַת טוּסִים,
וּבֵינֵיהֶם גָּדַל בְּנַחַת
טוּס אֶחָד מַקְסִים
כְּשֶׁבָּקַע מִן הַבֵּיצָה
בְּיוֹם אָבִיב אֶחָד,
מִיָּד יָדְעוּ הוֹרָיו
שֶׁהוּא מַשֶּׁהוּ מְיֻחָד...
הֵם חַפְּשׂוּ לוֹ שָׁם
שֶׁיִּהְיֶה רַךְ וְנָעִים
וּלְבַסּוֹף הֶחֱלִיטוּ שֶׁ"יֹפִי"
הוּא הַשֵּׁם הֲכִי מַתְאִים.
ד"ר תמר ברקת, אמא וגם פסיכולוגית ומטפלת זוגית ומשפחתית, נוגעת בספרה בתהליכים המרגשים שדרכם ילדים מפתחים את הדמוי העצמי שלהם, דרך עיני הדמויות המשמעותיות הסובבות אותם. זהו ספרה השני של המחברת. ספרה הראשון "חבר כדור" יצא בהוצאת "כנרת"
ספור מקסים!
"נוצת הקסמים" כתבה ואיירה תמר ברקת, הוצאת צמרת, לרכישה ישירה לחצו כאן.
ספור מקסים!
"נוצת הקסמים" כתבה ואיירה תמר ברקת, הוצאת צמרת, לרכישה ישירה לחצו כאן.
*פלוקי וליצ'י מאת אביעד ורדי
פלוקי וליצ'י הן שתי כלבות שלכל אחת מהן אפי שונה, הבא לידי בטוי באפן שבו הן יוצאות לטיול. הספר קליל, מחורז ומשעשע, אולם למעשה מטרתו להעמיק בתכונות אפי אנושיות שונות ולפתח דיון עם הילדים על האופן שבו הם רואים את עצמם.
הכלבה פלוקי היא תכליתית, חדורת מטרה, מתעסקת בעקר ושאיפתה היחידה היא לכבש את היעד – מציאה. לעומתה, הכלבה ליצ'י היא סקרנית, חוקרת את סביבתה, מחפשת חידושים, מרחרחת ומעבירה את היום בחיפוש.
"פְּלוּקִי כַּלְבָּה עִם נוֹכְחוּת וּמַטָּרָה
הִיא מִסּוּג הַיְּצוּרִים שֶׁיּוֹדְעִים מַהִי מְצִיאָה
יוֹדַעַת הִיא בְּכָל הֲלִיכָה אֶת אֲשֶׁר הִיא חֲפֵצָה
מוֹשֶׁכֶת אוֹתִי לְמִגְרַשׁ הַמִּשְׂחָקִים בִּמְלֹא עָצְמָתָהּ.
אֵינָהּ בּוֹדֶקֶת אֶת סְבִיבָתָהּ
וְלֹא מְעַנְיֵן אוֹתָהּ מָה קוֹרֶה בָּרְחוֹב וּבְמִדְרָכָה.
הִיא מְכֻוֶּנֶת מַטָּרָה
וְאֶת יְעוּדָה כְּבָר מָצְאָה"
הספור מעורר שאלות מהותיות: כיצד אנחנו רואים את חיינו? היכן אנחנו ממקמים את עצמנו בין שתי תכונות האפי הללו? אנחנו בוחרים איך להתנהל, וזאת על פי האפי שלנו והבחירה בהתנהלותנו בחיים.
הילדים מזמנים לדון בשאלה מהי הדרך הטובה לנהג בחייהם – האם הדרך של המציאה היא החשובה או שמא הדרך של החיפוש, בידיעה שבכל אחת מהדרכים יש גם מזה וגם מזה?
זהו ספור נפלא, סוחף ומעורר מחשבה שמקנה ערך מוסף עבור ילדים המחפשים את דרכם בעולם.
"פלוקי וליצ'י" מאת אביעד ורדי, איורים אנג'ל לבון, הוצאת צמרת, לרכישה ישירה לחצו כאן.
ריקי ברוך
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה