יום ראשון, 6 ביוני 2021

"תמימות שניה" רומן חדש מאת שלומית מירון

 


האם נס ההתאהבות יכול להתחולל בכל רגע, בכל גיל, או שהכמיהה אליו היא זו שקוראת לו לבוא ולהטיל כישוף באפרוריות החיים?
בחייה של נאווה, אלמנה בת 69, מתרחש הנס דווקא כשהיא כמעט מוותרת, כשהיא בסך הכול הולכת לזרוק בקבוקים למיחזורית בבגדים מסמורטטים. השתלשלות מקרים בלתי צפויה מביאה גבר בשנות השבעים לחייו לפתח ביתה ופותחת לה דלת לחיים חדשים ומסעירים.
אלא שהגבר, איציק שפירא, אומן חושים וקוסם ותיק נכנס אל חייה בסערה, מחזר, מכניס לחיה את מצצב הימים שהספיקה לשכוח ומוכיח לה שאין בכוונתו להזדקן איתה בדיור המוגן. איציק מקדם חשיבה שבה הקסם הוא המציאות. האם גם היא תהיה מסוגלת לפרוץ את גבולות המוכר ולמצוא לעצמה תשובות אחרות?





"כן, אני יודעת שכל ההכנות האלה ייראו מגוחכות מול המציאות שתכף תגיע, אבל הרגליים שלי נמשכות אחר הלב הצמא שנים רבות כל כך לקצת ריגוש, והרי האכזבה והכאב — יארבו תמיד, יחכו בסבלנות לתורם. אני חושבת על האומץ שלי לדעת את זה מראש ובכל זאת לרצות לרחף גבוה, אל מקום שבו הנפילה מנפצת לרסיסים. כל החיים שלי ראיתי אנשים שהתנפצו להם פתאום כל מיני דברים."


המושג "תמימות שנייה", נטבע על ידי הוגה הדעות עקיבא ארנסט סימון והיה מיסודות הגותו. ארנסט שרטט מצב תודעתי של אדם בוגר, המאפשר לו חשיבה עצמאית ללא הרתעות מההשכלה הכללית אליו מתלווה מחויבות עמוקה למסורת דתית אך גם יכולות שיח בין-תרבותיים.(מיתוך ויקיפדיה) ומה ל"תמימות שניה" ולספר הנפלא שלפנינו? בזאת עסקינן. 

תמימות שניה הוא סיפור אהבה מאוחר השולח את נאווה גיבורת העלילה להרפתקאות חוצות ימים ויבשות, שעליהן היא אפילו לא העזה לחלום, אך גם מעמת אותה עם עברה, עם יחסיה עם בנותיה, עם החמצותיה ואָמונותיה ועם הסוד הגדול שנושא אהובה.
זהו סיפור על תשוקות שנחנקו בגלל מחירים מפחידים, על געגועים לחיים, על אהבה, על המראת הנפש בגיל מבוגר ועל האומץ לשנות מצב תודעה דווקא בישורת האחרונה.
בקול ייחודי, רווי הומור, כאב וערגה, מספרת הגיבורה על ההזדמנות הנדירה שניתנה לה להסתכל אחרת על החיים ועל המוות.

"זה היופי בסיפור אהבה פנסיונרי. אין יותר שעות מקובלות, אין יותר סדר יום הגיוני. אם אין לן הופעה מחר בבוקר ולי אין תוכניות, אנחנו יכולים לאכול בחמש, לצאת לסרט בתשע, לטייל על חוף הים, להיכנס ערומים לרחצה לילית , לצפות בזריחה ולחזור הביתה ליום שלם של שינה." עמוד 67 בספר


אני חייבת להודות שרגשות קנאה חבויים, מלאו אותי בעת הקריאה. אני שצעירה מנאוה רק ב 5-6 שנים, מתבוננת בהערצה על גיבורת העלילה הנסחפת לסיפור אהבה של הגיל השלישי, יוצאת למסע אישי לא בלי פחדים, מסע אל תוך עצמה תוך שהיא תוהה היכן נגמרת המציאות ומתחילה האשליה (וגם ההפך) ויכולה להם.
אהבתי את הדמויות, אהבתי את הכתיבה הישירה, את הציטוטים החכמים, את חוש ההומור, את תיאורי המצב בכל סיטואציה מחדש, העמידה מול האמת והביקורת העצמית. 
הספר השזור במחשבות, הרהורים והתלבטויות, כתוב בשפה עשירה וקולחת. סיפור האהבה המיוחד סחף אותי למחשבות אישיות, (גם מעצם היותי נשואה כבר 38 שנה!!) הפגיש אותי עם רגשות אישיים, עם דמויות מחיי היום ובעבר ואני ממליצה עליו בכל פה!!


שלומית‭ ‬מירון היא‭ ‬יוצרת‭ ‬ומנחה‭ ‬סדנאות‭ ‬לכתיבה‭ ‬אינטואיטיבית‭ ‬ואת‭ ‬הסדנה‭ ‬הוותיקה‭ ‬“סיפור‭ ‬חיים“‭.‬ מחברת‭ ‬הרומן‭ ‬“מורטוריום“‭,‬ קובץ‭ ‬הסיפורים‭ ‬הקצרים‭ ‬“ככה‭ ‬נראה‭ ‬אושר‭ ‬‮–‬‭ ‬סיפורים‭ ‬מאמצע‭ ‬החיים“‭ ‬וספרי‭ ‬ילדים‭ ‬ובהם‭: ‬“המוצץ‭ ‬שלי‭ ‬והמוצץ‭ ‬של‭ ‬אבא‭ ‬‮–‬‭ ‬סיפורו‭ ‬של‭ ‬מסע‭ ‬גמילה‭ ‬משפחתי“‭ ‬שתורגם‭ ‬לשפות‭ ‬זרות‭ ‬ונבחר‭ ‬על‭ ‬ידי‭ ‬המכון‭ ‬לתרגום‭ ‬ספרות‭ ‬עברית‭.‬ סיפוריה הקצרים‭,‬ שיריה‭ ‬ומאמריה‭ ‬מפורסמים‭ ‬במגוון‭ ‬במות‭ ‬מקוונות‭ ‬ובכתבי‭ ‬עת‭ ‬לספרות‭ ‬ולהגות‭.‬

אם גם אתם רוצים ליהנות עכשיו במחיר שבוע הספר העברי
"תמימות שנייה" מאת שלומית מירון, הוצאת אולימפוס  לקניה ישירה לחצו כאן















ריקי ברוך

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה