יום רביעי, 29 בספטמבר 2021

מבחר ספרי שירה, עיון, והדרכה בהמלצה: מתכון לעוגיות שבורות, פלא, השירים של אורי, בין הזמנים, פרח סובב עולם, טריפ, מי אני ודרך הלוחם המרפא.

 






מתכון לעוגיות שבורות מאת טלי ברייר
יש משהו בספרי השירה ששולח אותי להתבוננות פנימה ומותר אותי עם המון שאלות כשרבות מהן מנסות להסביר לי איך אני ומהו מקומי מול המילים האלו. כתיבת שירים אינה מקבילה לכתיבת סיפור יש בה הרבה  מן הנפשה פנימית של הכותב והיא עוברת לקורא וסוחפת אותו למקומות מסקרנים.

בימים אלו רואה אור ספר השירים מאת טלי ברייר: מתכון לעוגיות שבורות. נפש פגועה, מיוסרת ושותתת דם, ללא פילטרים וללא עכבות, מביאה עצמה ונשים רבות אחרות לידי ביטוי בשירים מטלטלים מאין כמוהם, שיכולים לשמש השראה ואף להוות נחמה.

המשוררת, שהתמודדה עם אנורקסיה ופגיעה מינית מתמשכת, משמיעה את קולה במסע שיריה, במילים מרגשות עד דמעות, שיש בהן תהליך של ריפוי, עבור עצמה ועבור הקוראים. אף שהשירים כנים מאוד ונוקבים, יש בספר גם מידה לא מועטה של אופטימיות והבטחה להתגברות.

זהו ספר שירה סוחף, מלא בטראומה ובכאב ועם זאת מרפא, מנחם ומעצים.


מתכון לעוגיות שבורות
קַח שְׁתֵּי יָדַיִם
בְּעָצְמָה צוֹרַחַת שֶׁקֶט
שְׁבֹר יַלְדָּה
לְחֲלָקִים, לְתוֹךְ קְעָרָה
סְדוּקָה וְזוֹלֶגֶת דִּמְעָה.

עַרְבֵּב.
לוּשׁ אוֹתָהּ בַּמָּקוֹם
הֲכִי חָבוּי וְכוֹאֵב.
גַּע, אַל תִּתְבַּיֵּשׁ,
הִיא מִצְרָךְ
עַל שֶׁבֶר כְּלִי.

תְּעַסֶּה בְּכוֹחַ
מִרְקָם רַךְ וְכוֹזֵב.
תִּתְעַלֵּם מִיֹּבֶשׁ,
הָעִסָּה אֲמוּרָה לְהִתְפַּצֵּל
עַד שֶׁמַּרְכִּיבֶיהָ
יִהְיוּ יְדוּעִים רַק לָאוֹפֶה.



צֹר בַּחֹמֶר כִּרְצוֹנְךָ,
סַתֵּת, מְעַךְ, הָרֵם
שִׂמְלָה, צְבֹט
כְּכָל הָעוֹלֶה עַל רַעַבְךָ.
זְרֹק עַל מַגָּשׁ
עַל סַפָּה, דֶּשֶׁא, רִצְפָּה
וּבַשֵּׁל בְּסוֹד הַמַּתְכּוֹן
עַד שֶׁתִּתְפּוֹצֵץ.


מתכון לעוגיות שבורות מאת טלי ברייר, הוצאת צמרת, לרכישה לחצו כאן






פלא מאת בר שולמן

אוסף קטעים העוסקים באהבה בצורה האותנטית והכנה ביותר נקבצו לספר פלא שרואה אור בימים אלו. 
מילותיה של בר שולמן הופכות את הקרביים ונוגעות היישר בלב, בתיאורן אהבה, בעלת שני צדדים: מחד, הצפה של רגשות והתמודדות רגשית, ומאידך, שירים מייצגים אהבה ממכרת ומעצימה.זו אהבה מהסרטים ומהחיים, לאו דווקא בעלת היגיון, שהרי לאהבה אין היגיון.



בכל פעם שאת מתחילה משפט בבר
המוח שלי נכנס על אוטומט
למגננה קיומית
זה לא משנה מה תגידי
אנחנו מתחילות משחק פינג פונג
האשמות ותירוצים
אני שונאת שאת קוראת לי בשם שלי
זה תמיד מכניס אותי לאותו סרט
זה לא משנה אפילו הטון שבו תגידי אותו
אפילו במיטה זה מוציא אותי מהזון שלי
ואת
מודעת כל כך לשיט שלי
לסרטים שלי
הבמאית של המחשבות שלי
בר
ואני ישר נכנסת למוד הזה
ושבת עכשיו
אני גמורה מהשבוע הזה
ומה קשור לריב עכשיו?
אני מתעלמת ממך
ממשיכה לשיר לי את השיר היומי בריפיט
ברררר
מה?
במה תאשימי אותי?
את כותבת עליי ספר
מחייכת והולכת לך
מה?
את כותבת עליי ספר
אני כותבת עלייך ספר
בואי תחזרי לספה
נעכל את זה עוד מעט
עכשיו תנשקי אותי
תכבי לי את המחשבות
תשתיקי לי את הרעשים
אני פאקינג כותבת עלייך ספר
פלא
נעכל את זה עוד מעט

כל קטע נקרא בנשימה עצורה וברגש סוער, ואי אפשר שלא להתחבר לחיפוש העמוק אחר אהבה כה עוצמתית עד שהיא גם פוצעת ומכאיבה. הספר סוחף את קוראיו דרך האובדן, הרצונות, הכאב וההקרבה. בעדינות ובכנות מכאיבה מתוארים שברים ו\געגועים, חיוכים, התקרבות והתרחקות, ביטחון ואהבה חזקה יותר מאהבה לעצמך.
"פלא" מאת בר שולמן, הוצאת צמרת, לרכישה לחצו כאן




השירים של אורי מאת אורטל קרן
נדודים וחניות
בִּנְדוֹדַי,
הִתְהַלַּכְתִּי מֶרְחַקִּים.
הִתְקָרַבְתִּי וְהִתְרַחַקְתִּי.
הִתְקָרַבְתִּי וְהִתְרַחַקְתִּי
מֵעַצְמִי.
וּבַחֲנִיָּתִי,
הִתְיַשַּׁבְתִּי לָנוּחַ.
הִתְבּוֹנַנְתִּי וְהִתְבּוֹנַנְתִּי.
הִתְבּוֹנַנְתִּי, רַק הִתְבּוֹנַנְתִּי
בְּעַצְמִי.

סבלנות
חַכּוּ,
הַמְתִּינוּ
בְּסַבְלָנוּת
לְסוֹף הַסֶּרֶט.
אַל תָּקוּמוּ
בָּאֶמְצַע
וְתֵלְכוּ.

שיעור באהבה
"הַחַיִּים הֵם שִׁעוּרִים.
וְגַם אַתְּ בָּאת לְחַיַּי,
לְלַמֵּד אוֹתִי
שִׁעוּר".
"אֵיזֶה?"
שָׁאַלְתְּ.
וַאֲנִי, חִבַּקְתִּי אוֹתָךְ,
לוֹחֶשֶׁת עַל אָזְנֵךְ
הַשְּׂמָאלִית:
"שִׁעוּר בְּאַהֲבָה".
וּבְדִמְיוֹנִי,
מְצַיֶּרֶת אֲנִי אֶת הַשַּׁעַר
שֶׁפָּתַחְתְּ לִי,
לְעַצְמִי.

היכן האור?
הָאוֹר בְּתוֹכִי,
וְלֹא מִחוּצָה לִי,
וְלֹא עַל הָהָר הַגָּבוֹהַּ
בָּעוֹלָם.



מילים הן אור, מאירות את הדרך, נוכחות בגלגולים בין תקופות למקומות, בין רגשות לסערות, בין יציאה לחזרה ובין תשובה לשאלה. בכוחה של מילה לחולל ניסים גדולים, וזה בדיוק מה שעושות מילותיה של אורטל קרן (אורי), כשהן פורשות כנף, נכנסות אל הנשמה ומרפאות כל לב.
מילים, שירים והגיגים שנולדו מתוך חשכה אל האור נקבצו לאוסף מופלא זה, המיועד לכל מי שזקוק לו, לכל מי שרוצה לחזק את רצונו הטוב ואת פועלו בעולם, ללכת בדרך ארץ ולהתהלך קדימה במסע אל אהבה שאינה תלויה בדבר.

אי ודאות
אַתָּה נִצְמָד
לְוַדָּאוּת,
לַחַיִּים.
כְּאִלּוּ
חֹסֶר וַדָּאוּת
זֶה לֹא
חַיִּים.

ספר זה, בעושר מילותיו ורעיונותיו הנפרשים ונכנסים לכל חלק וחלק מתחומי חיינו, נוגע בעוצמה בנקודות האור הפנימיות הנסתרות ביותר. נקודת האור הראשונה מחכה לכם ממש פה, בתוך הספר.
"השירים של אורי" מאת אורטל קרן, הוצאת צמרת לרכישה לחצו כאן




בין הזמנים מאת איריס לאופר 
הספר בין הזמנים הינו קובץ שירים ומסרים העוסקים במסע חיינו ובזמנים היוצרים יחדיו את מארג החיים: זמן מסע, זמן תודעה וזמן קסם.



ילד אני
ילד אני
ברישום זמנו העתיק
של העולם.
זְמַנִּי כאן ראשוני
וצעדיי קטנטנים,
יוצא אני למסעי
ובכל חוויותיי קסם,
תמימות ופליאה.
ליבי פתוח לשיעורי החיים,
הכול חדש מבעד לעיניי הצעירות.
אין בהבנתי עבר,
אין בתפיסתי עתיד,
תודעתי נוכחת
בכל רגע ורגע.
ילד אני.


בכתיבה עדינה ומענגת טווה איריס לאופר את אירועי חיינו היום-יומיים ולצידם המופלא והמשמעותי, רגעים קסומים, חלומות ופנטזיות – כל אלה יחדיו יוצרים את מהותנו האנושית.
אלו שירים שיש לצרוך במנות קטנות, ובכל פעם לאפשר למילותיהם זמן לחלחל ולגעת בנפש, להסב נחת, להעלות שאלה ולהציע נחמה.


ניתן גם לפתוח את הספר באופן אקראי ולחוות את השיר או המסר שהתקבל תוך בחינת חיבורם למסע חייו ולעולמו האישי של קורא.

"בין הזמנים" מאת איריס לאופר, תמונות אופיר לאופר, הוצאת צמרת, לרכישה לחצו כאן




דרך הלוחם המרפא מאת משה כרמל

​"צ'י קונג" היא מילה סינית המורכבת משתי מילים, "צ'י (che או qi)", שמשמעותה היא אנרגיה, אוויר, נשימה, חיוניות, כוח החיים, ו"קונג" (gong) שמשמעותה היא עבודה, תרגול, טיפוח ומיומנות. משמעות הצירוף של שתי המילים "צ'י קונג" היא עבודה עם אנרגיית החיים במטרה לגרום לגוף להיות בריא יותר פיזית ומנטלית.(עמוד 14 בספר)


אומנות הצ'י קונג נשמרה במשך אלפי שנים בסין בסודי סודות ועברה מפה לאוזן ממאסטרים לתלמידיהם המובחרים. במשך הדורות נרקמו סביבה אגדות ומיתוסים על הלוחמים המרפאים האגדיים, שאומנות זו הפכה אותם לבלתי מנוצחים בקרב, ובה בעת עסקו בריפוי ושיקום. עם השנים זלגה אומנות זו גם למערב, ויותר ויותר אנשים ברחבי העולם מוצאים בה מזור לתחלואיהם הגופניים והנפשיים.
בתרגול שיטת דרך הלוחם המרפא המתבססת על צ'י קונג ואומנויות לחימה פנימיות משלב הלוחם תנוחות, תנועות, טכניקות נשימה ותודעה, והיא מקנה לעוסקים בה מיומנויות של נחישות ועקביות, סבלנות ושליטה, והעדפת פתרונות של שלום לקונפליקטים על פני תגרות. כמו המים הזורמים סביב המכשולים יחפש לוחם בשיטה תמיד אחר יציבות והרמוניה.
העוסקים בשיטה חווים שיפור בכושר הגופני, בגמישות, מערכת החיסון שלהם מתחזקת, היא מטפלת בכאבים ובמחלות, מאיטה תהליכי הזדקנות ומשפרת ומשקמת את חיי המין.
ספר זה נכתב כדי לעורר את נפש הלוחם החבויה בכל אחד ואחד. פרקי הספר כתובים בצורה עניינית ובהירה, ומשובצים בעשרות תרגילים ותצלומים שמאפשרים לקורא להרחיב את ידיעותיו בסודותיה העתיקים של אומנות הצ'י-קונג ולתרגל אותה בביתו.


הצ'י קונג הרוחני מתמקד במדיטציה כדי להגיע למודעות עצמית, לשלווה ולהרמוניה עם הטבע.
כיום יש אלפי תבניות שונות של צ'י קונג, חלקן פשוטות וחלקן מורכבות ומסובכות. הסיבה לריבוי התבניות נעוצה בעובדה שהן משרתות מטרות שונות, כגון עבודה עם זקנים, עם צעירים, עם נשים הרות ועוד. כמו כן, לצ'י קונג מקורות רבים ומגוונים - שאמניזם, יוגה בודהיזם, טאואיזם - ונפוציוניזם, אומנויות לחימה ורפואה סינית
. (עמוד 15 בספר)

ספר מעורר השראה זה רק גורם לרצות להעמיק ולגלות עוד ועוד מאומנות הצ'י קונג, שביכולתה לשנות חיים.
משה כרמל הוא מאמן ומדריך צ'י-קונג העוסק באומנויות הלחימה מנעוריו. הוא השתלם באומנויות הצ'י-קונג והטאי-צ'י אצל המאסטרים הטובים בארץ ובעולם, ופיתח את השיטה הייחודית של "דרך הלוחם המרפא", אותה הוא מעביר בקורסים, הרצאות, ומעתה גם באמצעות ספר זה כדי להפוך את אומנות הריפוי העתיקה הזו נגישה וקרובה לכל אחד.
"דרך הלוחם המרפא" (רמה 1) מאת משה כרמל, הוצאת צמרת, לרכישה לחצו כאן






מי אני מאת אלנה יומה
שינוי אמיתי מתחיל בשאילת השאלות הנכונות, שאלות המכוונות אותי בדיוק למקום שאליו אני רוצה להגיע, שאלות שמפילות לי אסימונים מחשבתיים על כל החוזקות שלי, החולשות שעליי לחזק, האמונות שעוצרות אותי ואלה המקדמות אותי שבע רמות למעלה, שאלות המכוונות אותי לאדיר ולעוצמתי שבי וכאלה שפותרות לי בלבול של שנים שאספתי בדרך.





כשאני עוצר לרגע לשאול את השאלות הנכונות, המחשבה מתבהרת ונוצר סדר מחשבתי שמתוכו נולדת צלילות, ואני יכול לדעת איך אני ממשיך מכאן הלאה ומה אני באמת רוצה ליצור בחיים שלי.
“השאלות הנכונות“ הן שאלות שהתשובות שלהן דוחפות אותי לפעולה ומפילות חומות של ספקות בעצמי, משחררות הרבה מטענים ישנים ועוזרות לי לראות את עצמי ואת עולמי באור חיובי הרבה יותר.
התשובות לשאלות האלה כבר נמצאות בתוכי, והספר הזה הוא המצפן שלי אליהן. בעזרתו סוף-סוף אוכל לנווט אל מה שקורה בתוכי, לפתור את החידות העוצרות אותי מלאהוב את עצמי בדיוק כמו שנועדתי להיות, לחזק חלקים בי שאני כבר אוהב בעצמי ולהוסיף שדרוגים לכל השזירה הייחודית הזאת שנקראת “אני“.

“הייעוד שלי בעולם הזה הוא לעורר את העולם לגן עדן עלי אדמות, והצעד הראשון שלי הוא לחבר את האדם לעצמו, הרי בו נמצא השער אל העדן הזה.“
אלנה יומה, nlpיסטית, מורה רוחנית, אומנית יוצרת.
"מי אני" מאת אלנה יומה, הוצאת צמרת, לרכישה לחצו כאן



פרח סובב עולם מאת אריאלה פלד
כולנו אוהבים לטייל בעולם. יש מי שלוקח על עצמו להכין מסלול, לומד אותו ויוצא לדרך ויש מי שבוחר להצטרף למדריך במסגרת כלשהי ולחוות את העולם ממקום אחר.



בפאתי אמסטרדם ישנו כפר קטן בשם "הארלמרלידה". על פי המסורת ההולנדית, זה הכפר שבו הקריב את חייו הנס הקטן בסותמו את החור בסכר עם אצבעו, ובכך הציל את כל הכפר מהשיטפון שאיים להציף אותו.
שם, בהארלמרלידה, בין חוות של פרות וכבשים, שטחים חקלאיים בירוק בוהק ורשת תעלות מים זכים וכחולים, שבהם משייטים בנחת חבורות של ברווזים לבנים וחומים. שם השתרע השטח של יאן, בעל הקמפינג אליו הגענו. אלי, נציג החברה ומנהל הקמפינג, ואני הטבחית, בבוקרו של יום בחודש יולי. (עמוד 10 בספר)

"פיליאס פוג ופספרטו, ג'יימס קוק, מרקו פולו, ז'ול וורן ועוד רבים אחרים, מגלי עולם, סופרים, והרפתקנים, היוו עבורי השראה במסעותיי ברחבי כדור הארץ".
אריאלה פלד, מדריכת טיולים מזה שלושים וחמש שנה, מגוללת את הסיפורים והחוויות שנקרו בדרכה ברחבי הגלובוס, כפי שנכתבו ותועדו מתוך אהבה לטבע, לבעלי החיים ובעיקר לבני האדם. היא שוזרת הומור ודיבור ישיר ומדגישה את אהבת החיים, ולצידם, את המורכבויות והקשיים איתם נאלצה לעיתים להתמודד במהלך הטיולים ברגע האמת.

"אני מקדישה את הספר לאלפי המטיילים שזכיתי להוביל לאורך השנים ואשר השאירו חותם בליבי, ולחבריי, מדריכי הטיולים בחו"ל, שבוודאי יזדהו עם חלק גדול מהחוויות והסיפורים".
בשונה מספרי הדרכה למטיילים, הספר אינו מתיימר להעניק לקורא אך ורק מידע מועיל על אזור כזה או אחר. הוא כתוב באופן שמזמין את הקורא לצלול אל תוך הנופים הנפלאים, הריחות, הצבעים, הטעמים והחוויות, המתוארים, ולדמיין את המסלולים שעברו המחברת ואיתה מטיילים רבים.
"פרח סובב עולם" מאת אריאלה פלד, הוצאת צמרת, לרכישה לחצו כאן.



טריפ כתב  מתן מנו
"שלושה לילות רצופים התעוררתי באמצע הלילה והסתכלתי בטלפון לבדוק אם סתם חלמתי או שאולי עדכנו כבר שזאת לא הייתה ידיעה נכונה. שבוע שלם כמעט לא חייכתי. הייתי כמו סהרורי. מטפל בילדה, הולך לעבודה, מבלה עם אשתי — אבל נמצא במקום אחר. היה לי קשה למצוא את הדרך להתעודד. הגעתי למסקנה שאם קורה משהו ואנשים סביבך מצליחים לעודד אותך, כנראה זה לא היה כזה נורא. נכשלת במבחן? לא עברת טסט? חברה שלך נפרדה ממך? יעבור. כשזה מגיע לאובדן, זה כבר יותר קשה להתעודד." (עמ' 13 בספר)




וכך כותב מתן מנו על הספר ששורות אלו צוטטו מתוכו הספר טריפ!
שנות העשרים של בן אדם הן, כנראה, השנים הכי מעצבות בחייו. מצד אחד אנחנו כבר לא ילדים, מצד שני אנחנו בטח לא מבוגרים. יש תקופות שבהן אנחנו יודעים בדיוק מה אנחנו רוצים, ויש כאלה שבהן אין לנו מושג.
באופן אישי, התחלתי את העשור הזה רווק, על מדים, כשאני בטוח שאני יודע הכול על החיים. אני מסיים אותו נשוי, אבא ועם הבנה שאני עוד לא יודע כלום.
באחד העשורים הכי מבלבלים בחיים, אני מקווה שהספר הזה יעזור, אפילו קצת, להתמודד עם האתגרים שיבואו.
הראש שלי מוצף במחשבות על החיים.
שפכתי אותן על דף, הדף הפך לספר.
אתם מוזמנים לטייל בתוך הראש שלי...


"אחת ההחלטות הכי מפתיעות שלקחתי בכל 28 שנותיי עד שהתחלתי לכתוב את הספר הזה, הייתה ההחלטה לכתוב אותו. הארה שעלתה לי בעקבות תאונה מצערת של אדם שלמדתי ממנו כל החיים, הציבה אותי אל מול האתגר הזה.
מההתחלה ידעתי שזה לא הולך להיות קל, אבל גם כדי להתגבר על זה — קיבלתי עזרה מקובי. אחרי התאונה פורסמה ידיעה שהוא בדיוק התחיל לכתוב ספר עם סופר מוכר. הידיעה השולית הזאת גרמה לי להרגיש שלם ולהחליט שאני הולך על זה בכל הכוח." (עמ' 17 בספר)

טריפ הוא  סוג של ביוגרפיה, אז אם הסתקרנתם מספיק כדי לקוראו קבלו את המיידע הכי משמעותי:
טריפ, כתב  מתן מנו, הוצאת צמרת לרכישה ישירה לחצו כאן

























ריקי ברוך







אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה