יום רביעי, 22 באוגוסט 2018

סימורג- ציפור האש״ - רומן חדש מאת בן ציון יהושוע.


                                                                                                                                               






"... השמש הלוהטת בקיץ, והקור העז ב
חורף פגעו בעור פניה שהשחים. הקמטים של דאגה ועצב מצאו משלט על המצח שלה. בין שתי עיניה נחרץ ושני קווים אנכיים של יגון, גבה נעשה קמור במקצת מחמת הכביסה ושטיפת הרצפות. גברים רעים ונשים מרושעות קראו אחריה 'ח'אנה מונדה', בתולה זקנה, ו,ח'יאר טרשי", מלפפון כבוש. דור הלך ודור בא תינוקות היו לילדות וילדות היו לנערות ונערות היו לאשת איש ולאמהות וזילפה מחממת לה בלילות החורף המושלג מתחת ל'סנדלי'-שולחן נמוך שמתחתיו מיכל מתכת ובו גחלים לוחשות ומעל לשולחן פרוסה שמיכת צמר רחבת ידיים, שכל המשפחה התחממה מתחתיה... לא אחת בקשה את נפשה למות, אך קיננה בה תקווה שיום אחד בכל זאת ישוב אלישע-חי הביתה, יגאל אותה מעגינותה ושניהם יברחו לעד מהבית המקולל הזה" (עמ' 176)










ברומן החדש, ״סימורג- ציפור האש״ פורש הסופר בן־ציון יהושע את עולמו המרתק של אלישע־חי, שאביו נרצח על־ידי שודדי דרכים באפגניסטן המסתורית והקסומה, עוד בהיותו ברחם אמו. אלישע־חי הוא נער תחבולן והרפתקן. בליל נישואיו נטש את כלתו והותיר אותה בתולה ועגונה. הוא בורח מן העולם הישן, שבו שולטים אמונות עממיות, שדים ורוחות, אל עולם חדש ולא מוכר. הוא מצטרף כשוליית-מסע לשיירה העושה את דרכה מהרי פאמיר למורדות הכרמל. המסע מפגיש אותו עם סוחרים ממולחים, מבריחי סמים ונשק, שמהם הוא לומד את סוד החיים האפלים.

עלילת הספר מתרחשת בתקופת המנדט הבריטי. חיפה עיר הנמל פותחת בפני אלישע-חי עולם של אפשרויות, עושר ללא גבול, תככים, מזימות ומאבקים. הסוור בנמל חיפה הופך לקפיטליסט, סוחר ערמומי החי על חוד החרב - ספסר, חלפן, מלשין ומשתף פעולה עם הבריטים והמחתרות כאחד. הוא איש יצרים שאינו יודע שֹובעה.

פער תרבותי וערכי עמוק רובץ בין מחוזות ילדותו לבין העולם החדש. הפער מתעצם כשהוא פוצח בפרשת אהבה בלתי אפשרית עם עולה חדשה מגרמניה, המאבדת בזרועותיו את כל רכושה ואת כבודה. צאתם של הבריטים והקמתה של מדינת ישראל מותירים אותו מול שוקת שבורה.

עלילות הספר מרתקות, דרמטיות ושזורות אלו באלו על רקע מאורעות הזמן בפלסטינה־א"י. 
הקורא מוזמן להיכנס לעולם צבעוני, אקזוטי, מקאברי, רווי מנהגים ואמונות.
בראש כל פרק מופיע פתגם מאוצר הפתגמים של העם האפגני, מתורגמים ע"י המחבר.





בן-ציון יהושע, סופר וחוקר הקהילות היהודיות של מרכז אסיה. עטור פרסים. יו"ר "יהודי אפגניסטן בארץ ובתפוצות". חרש ברגליו את המרחבים של מרכז אסיה בשליחות המדינה וכמורה דרך. פרסם רומנים, סיפורים קצרים ומאמרים בספרות יפה, לצד ספרי מחקר ומאמרים על יהודים ועל עמים במרכז אסיה.
מספריו:  עיר באופק (סיפורים); פורצי גדר (רומן); תה אנגלי בירושלים (סיפורים); שתיקת התרנגול (רומן); מילואים בשדות האורז; יונים מעל החומה (סיפורים); מנדחי ישראל באפגניסטן לאנוסי משהד באיראן; 










סימורג - ציפור האש מאת: בן-ציון יהושע
עורך: אלישע בן מרדכי, צביון הוצאה לאור
 432 עמ', 88 ש"ח











ריקי ברוך



אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה