יום שני, 3 בדצמבר 2018

חדש על המדף - שני ספרים פרי עטה של רות אוליבה














"מכל הרהיטים שהיו בבתינו אני זוכרת במיוחד את ארון הספרים של אבא. נדחסו בו כרכים עתיקים, ענקיים בעיניה של ילדה קטנה. לאחר שנים התברר לי שהיו אלה בין היתר, "ששת סדרי משנה", "תלמוד בבלי", "שולחן ערוך" וספרי קבלה שונים. 
הארון הזה היה הרהיט היחיד שנשאר נעול תמיד, כהגנה מפני מגע ידיהם של ילדי המשפחה. עד היום לפלא הוא בעיני כיצד הצליח אבא לגרור עמו מהקצה השני של העולם את המטען הכבד הזה." 
מתוך עמ' 55 בספר.

הספר "שלושה דורות – שלוש יבשות" מתאר בסיפוריו מסע אוטוביוגרפי והיסטורי לאורך שלושה דורות ודרך שלוש יבשות: אירופה - ארגנטינה - ישראל. סיפורי המשפחה מסמלים את הווי החיים בגולה ובישראל, גם מהבחינה האישית וגם מהבחינה הלאומית.







חלקו הראשון של הספר מגולל סיפור אוטוביוגרפי של הסופרת רות אוליבה
קשייה של אמה בהגיעה לארגנטינה לבדה, לאחר שהותירה את בני משפחתה מאחור, כשכל תקוותה לחסוך כסף שיכסה את הוצאות ההפלגה מליטא לארגנטינה, לאמה ואחיה. עוד בספר מסע הנדודים של אביה הרב ומשפחתו עד הגיעו לארגנטינה, נישואיו לאמה ודרך התמודדותם בקהילה היהודית והמקומית.
הסיפורים חושפים זיכרונות וחוויות אישיים של רות הילדה והנערה היהודייה בארגנטינה לקראת היום בו תעלה לישראל. בין הסיפורים חוויותה כילדה-בת של רב המנסה למצוא את דרכה האישית בשונה מחינוכה החרדי, רות פועלה כנערה בתנועה הציונית וכמורה צעירה, וכן סיפור היכרותה עם בעלה ג'אקי, נער ניצול שואה, שחרף התנגדותו של אביה הרב, נישאה לו. עוד בחלק האוטוביוגרפי סיפורים על השתלבותה בארץ. 

בחלקו השני מביאה אוליבה סיפורים ושירים שתרגמה מספרדית לטובת ריאיון שנערך עמה בעלון "התאחדות אמריקה הלטינית".

מרגש, מסקרן וקולח. הספר כתוב בשפה בהירה, ומבטא הומור ואופטימיות מול ההתמודדויות והקשיים שבדרך.
"שלושה דורות - שלוש יבשות"- כתבה רות אוליבה
הוצאת מדיה 10
















"...גליה עובדת בקדחתנות ובנשימה עצורה... רק היא והמצאתה קיימות בעולם; רק היא ומשחקה ממלאים את היקום כולו...
ולפתע, צעקה. "אימא!"
גליה נחרדת אבל מנסה להתעלם, ומגבירה את קצב עבודתה...
אך הקול אינו מרפה.
הוא בוקע שוב ושוב בתובענות מתגברת והולכת מתוך חדר הילדים.
"אימא! בואי כבר! אימא!!!"
גליה שומעת, אך אינה מסוגלת לעצור את האינרציה של היד המשרטטת. היא מצליחה למלמל בקושי "רק רגע, מיד אבוא!", אך אינה זזה ממקומה..."

גליה היא אישה צעירה ונאה ששואפת להתקדם בסולם הדרגות בקריירה שהיא מייעדת לעצמה.
בדרך עליה להתמודד מול אתגרים שונים ולנסות לאזן בין ההשקעה בעבודה לבין המשפחה בכלל והזוגיות בפרט. במהלך מסעה האישי היא נקלעת לרומן סוחף אשר בעקבותיו חייה משתנים לבלי היכר, והיא מגלה תובנות חדשות על עצמה.
רומן שכולו לבטים בין קריירה למשפחה, לבטים של האשה המודרנית בתקופתנו.


"הקרייריסטית" כתבה רות אוליבה.
הוצאת מדיה 10 




















ריקי ברוך


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה