יום ראשון, 30 בדצמבר 2018

"השתיל של מור" ו"שישה בשקיק אחד" שני ספרים שלא נס ליחם









בעוד זמן קצר נציין את אחד החגים שאני יותר אוהבת: ראש השנה לאילנות או בשמו המוכר ט"ו בשבט.
ט"ו בשבט הוא חג חקלאי-הלכתי והוא מצוין בלוח השנה העברי כראש השנה לאילנות. תאריך זה קובע לגבי כמה מצוות הקשורות בפירות האילן, כגון נטע רבעי ותרומות ומעשרות. נהוג לאכול ביום זה משבעת המינים, כולם נמנים עם גידולי ארץ ישראל, ויש הנוהגים לערוך בו "סדר ליל ט"ו בשבט" או לקרוא בו את "תיקון פרי עץ הדר".( ויקיפדיה).

בעשור האחרון נוהגים לציין בסמוך לט"ו בשבט את שבוע שמירת הטבע והסביבה. בימים אלו מתקיימים סיורים וכנסים במטרה להגביר את מודעות הציבור לחשיבותו של הטבע ותרומתם של האילנות לחיינו. היום יותר מתמיד כשהדור הצעיר חי את מרבית חייו רחוק מהטבע, רחוק מהאדמה, רחוק החקלאות חשוב להנחיל בו את הערך שמביא חג הטבע-חג הנטיעות לחיינו ומוטב שנתחיל בצעירים שבילדנו.

אני מליצה היום על שני ספרים מקסימים לקראת בואו של ט"ו בשבט. קראו עם הילדים ושתפו אותם בחוויות הטבע השונות. 









את ספר הילדים הקלאסי "שישה בשקיק אחד" כתב לוין קיפניס, מחלוצי ספרות הילדים העברית. קפניס כתב כ-1,500 ספרים, שירים וסיפורים, עסק בכתיבה רצופה במשך שמונים שנה. בספרו שישיה בשקיק אחד מסביר קיפניס על מבחר פירות הארץ ועל טעמם הנפלא.



מַעֲשֶׂה בְּשַׂקִּיק שָׁקוּף וְדַקִּיק,
שַׁעַף עִם הָרוּחַ, בְּעַד הַחַלּוֹן הַפָּתוּחַ
וּבְדֶרֶךְ הַכֶּרֶם שָׁכַב לָנוּחַ. 


העלילה מביאה את סיפורו של שקיק שקוף ודקיק שעף עם הרוח דרך החלון הפתוח ובדרך שכב לנוח בכרם. בהמשך נכנסים לתוך השקיק תפוח, חרוב, שקד, בננה, תמר ותאנה ויש בו מקום לכולם.
דרך הסיפור מכירים הילדים את פירות הארץ, ולומדים לקבל את האחר ולפתח סובלנות.

שישה בשקיק אחד כתב קיפניס לוין
הוצאת ספר לכל













כל מי שמגדל ילדים יודע ודאי כי הם רכושניים מאוד ורוצים לקבל אחריות על השייך להם גם כאשר אינם עושים זאת בהצלחה.

עלילת הספר "השתיל של מור" מלמדת את הקוראים הצעירים כיצד השקעה ארוכת טווח יכולה להשתלם, וכי השונות בין בני האדם היא חלק מהחיים. כל ילד בסיפור קיבל ביום הנטיעות שתיל בעציץ קטנטן במתנה. כל אחד מהילדים מטפל בשתיל על פי דרכו ועל פי הבנתו. אלא שלא כל הילדים מצליחים במשימה, אבל עצם הניסיון הוא עבורם שיעור חשוב לחיים. 


השתיל של מור כתבה זלוף שרה 
הוצאת: ספר לכל












ריקי ברוך











אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה