יום ראשון, 21 באפריל 2019

אסי דיין משחק באחרית ימיו את בטהובן בסרט "פיניטה לה קומדיה" - בקרוב בבתי הקולנוע









השבוע צפיתי בסרט "פיניטה לה קומדיה". הסרט שיצא לאקרנים בתחילת חודש מאי השנה, מביא את סיפור חייו ומותו של המלחין הדגול בטהובן שנולד וחי במאה ה-18. מעברים חדים מחברים בין שלש תקופות אותן חוצה הסרט. המאה ה-16 תקופת חייה ופעילותה של דונה גרציה שבביתה צולם הסרט. המאה ה-18 בה משחק אסי דיין את בטהובן וההווה זמן צילום הסרט שהתסריט המחודש לו נכתב לאחר שאסי דיין שגילם בסרט המקור את בטהובן, נפטר במהלך הצילומים והם שהשתלבו בתסריט החדש.








התארחתי מספר פעמים ב"בית של דונה גרציה" בטבריה, לפני למעלה מעשור וחצי, זמן קצר אחרי שהבית פתח את שעריו לקהל, כשמייסדיו עוד התעקשו לשמר את השם "הבית של דונה גרציה" ולהימנע מהכותרת -  "מלון". חזותו, עיצובו הפנימי, היצע האירועים, וקונספט האירוח במקום היו ועדיין שונים מכל מלון סטנדרטי שתתארחו בו בארץ. הבית של דונה גרציה מי שהייתה בת למשפחת אנוסים פורטוגלית, התאלמנה בגיל צעיר והפכה לחשובה שבנשות ימים הביניים. את הסרט "פיניטה לה קומדיה" בחרו לצלם בבית של דונה גרציה ולשלב באחריתו את סיפורה. המקום משמש כיום כמלון-סיפור ומוזיאון חי, המציג מסע אל חייה של הגבירה דונה גרציה בתוך תפאורה בסגנון ארמונה ולצלילי תקופת הרנסנס. 
למעלה ממאה שנה אחרי מותה, נולד בטהובן מי שנודע כגאון מוסיקלי ששמו וגאוניותו עוררו השראה לדורות של מוסיקאים והיה אחד משלושת המלחינים גדולים בהיסטוריה: באך בטהובן וברהמס.










קוטביות ומעברים הניעו אותי שוב ושוב בין הסצנות השונות. עד ש"שקעתי" באחת כבר הועברתי על ידי במאי הסרט (גיא לואל) ובמאי הסרט הדוקומנטרי המתעד (אקי אבני) לסצנה הבאה. בהלימה לאופיו ואישיותו עושה אסי דיין בערוב ימיו את בטהובן וכשמתראיין בין הצילומים לכתבת ynet מפתיע בהשוואה הבלתי מתבקשת בין איל גולן לבטהובן.
"לפחות המוסיקה של בטהובן לא תעלם מהעולם" פונה הכתבת לדיין
"לא!" חורץ דיין, זה ואיל גולן יחזיקו לנצח!" 
כמה אופייני לו לאסי דיין שיתבטא כך חשבתי לעצמי.









דומה כי הסרט "פיניטה לה קומדיה" מבקש לעשות את ההשוואה בין חייו ויצירתו של דיין לבין חייו ויצירתו של בטהובן, שני גאונים בתחומם, ולתת לדיין כבוד אחרון בדרך שתשמר את שהספיק לביים ולצלם גם כשמצבו הפיזי והנפשי לא היו מהטובים. אבל את סיפור המסגרת, יצירות בטהובן המופלאות והקשר בינו ובין דונה גרציה תוכלו לגלות רק כשתצפו בסרט מבלי שאחטא כאן בספויילר ואקלקל לכם את כל ההנאה. 
ולפני שאסיים יש לי עוד סיבה שתריץ אתכם לבית הקולנועוהיא בדמותו של השחקן  גיא לואל שמגלם בסרט את צחי. לואל "גונב" את ההצגה ומפליא במשחק חד, מבריק ולא פחות מצחיק כמו שרק לואל יודע לשחק. 




 






"פיניטה לה קומדיה" 
היו מילותיו האחרונות של המלחין הדגול בטהובן. אין מילים שיכולות לתאר טוב יותר את "מאחורי הקלעים" של סט קולנועי של סרט העוקב אחר חייו ומותו, ומצולם בלובי של מלון הקונספט הטבריאני "דונה גרציה" שעל שפת ים כנרת. 
75 דקות, עברית, תרגום לעברית, ישראל 2019
תסריט ובימוי: ויקטור בראון ושחר צפניה
מפיק: שחר צפניה
חברת הפקה: "צפניה הפקות סרטים"
שחקנים: אקי אבני, הגר טישמן, אסי דיין, גיא לואל, רני אלון, רויטל למר. 
הסרט "פיניטה לה קומדיה"החל מ 2.5.19 בבתי הקולנוע 
























ריקי ברוך










אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה