יום שישי, 8 במאי 2020

מילים ושתיקות, מקומות ריקים, הופכת עולמות ואחרים- רומנים וספרי עיון חדשים




מבחר מגוון של ספרי קריאה רואים אור בימים אלו. תמצאו בהם 
ספרי ביכורים או הגות, רומנים וקבצי סיפורים שימלאו את שעותכם בהנאה וחשיבה וכולם ב"הוצאת ניב". 


מילים ושתיקות / מאת אפרת גל
"את פשוט בורחת", הוא אומר, ואני בולעת את הדמעות. שלא ירגיש, שאני לא ארגיש. התה החם כבר התקרר, ובועז ממשיך: "תוכלי לברוח לאן שתרצי, לכמה זמן שתרצי, אבל מעצמך אף פעם לא תברחי..." "כשאחזור אתקשר," אני ממלמלת, פוחדת שהרסתי עכשיו את כל מה שיכולתי להרוס, בקשר היחידי שהיה משמעותי בחיי, אך גם נמשכת לכוח הזה שלפתע גיליתי בעצמי". (מתוך הספר).







"מילים ושתיקות" הוא רומן מרגש המביא את סיפורה של לילי, ילדה קטנה וביישנית, המחפשת את מקומה בצל הסכסוכים והעוינות שבין הוריה. היא ממעטת במילים ואינה מצליחה לבטא את אשר בלבה, לא ליד הוריה ולא בחברת הילדים ובבית הספר. הרומן עוקב אחר התבגרותה של לילי,  הדרך הפתלתלה שהיא עוברת בחיפוש אחר האהבה, ויכולתה להשמיע את קולה.  
בילדותה היא מחפשת את אהבתו של אביה אך נתקלת בדחייה. היא מוצאת נחמה בדמותה של אימה המוערצת ולומדת לראות את העולם דרך עיניה. כשאביה נפטר, במקביל למלחמת יום הכיפורים ולאווירה הקשה השוררת בארץ, היא בורחת להודו, המקום הכי רחוק שיכלה להעלות על דעתה. היא משאירה מאחור את בועז, החבר שאינו מצליח להבין איך היא יכולה ככה לעזוב אותו ולדחות את אהבתם. לילי ממשיכה לחפש אהבה אך נותרת עם יותר שאלות מאשר תשובות. גם בועז, עובר מסע ודרך פתלתלה משלו. בואו של סאדאת לארץ מבשר על שלום אפשרי, האם גם לילי תצליח להשכין שלום בנפשה ובקשר שלה עם בועז?

"מילים ושתיקות" הוא ספרה הראשון של אפרת גל, חברת קיבוץ מעין צבי, דרמה-תרפיסטית, מדריכה מטעם האגודה לטיפול באומנויות בישראל, מטפלת זוגית ומשפחתית, ומנחה סדנאות.

"מילים ושתיקות" מאת אפרת גל. הוצאת "ספרי ניב", 191 עמודים. מחיר לצרכן 79 ש"ח, להשיג בחנויות הספרים הדיגיטליות ברשת או באתר ההוצאה













מקומות ריקים / מאת טובה זהר
"עד אותו לילה, שבו הסטתי את מבטי באחת, מחוץ לרכבת פנימה. מתוך השתקפותי מבעד לזגוגית הרכבת, מראה לו הורגלתי זה מכבר, הצטרפה לצללית פניי, בבואה נוספת - פנים בצלמי ובדמותי, כפי שנראיתי לפני שנים רבות. רוח פרצים משום מקום צמררה את גווי. שפתי התחתונה רעדה. תהיתי אם אין זה אלא חזיון שווא נוסטלגי הרומז על הסתיידות כלשהי במוחי". (קטע מתוך אחד הסיפורים)




"מקומות ריקים"
 הוא ספר נפלא הכולל שישה סיפורים קצרים הכתובים מנקודת מבט של אישה. אירועים וסצנות שונים ומגוונים בנושאם, המתארים תמונה אישית ומקורית של "האני-המספרת", המטביעה את חותמה וקולה הנשי על הסיפורים המעוררים סקרנות ותהייה, עד לסופם המפתיע:

הקובץ כולל את חוויותיה כבת לניצולי שואה וכמו כן סיפורים עתידיים שצמחו מתוך המציאות הארצישראלית העכשווית. לעתים קולה של המספרת משמש שופר אזהרה נוקב , ובסיפורים אחרים בולטת הנימה הסרקסטית. סיפור נוסף משתף את הקורא בהתרגשותה הגואה ובמאווייה האימהיים.
טובה זהר, נולדה וגדלה בתל-אביב. עוסקת שנים בהוראה ובחינוך בני נוער, ובהנחיית קבוצות לכתיבה יוצרת.

"מקומות ריקים" מאת טובה זהר. הוצאת "ספרי ניב", 53 עמודים. מחיר לצרכן 65 ש"ח, להשיג כספר מודפס או דיגיטלי בחנויות הספרים הדיגיטליות ברשת או באתר ההוצאה





הופכת עולמות / מאת קארין קצב


"הופכת עולמות" מאת קארין קצב, בהוצאת ספרי ניב, הוא קובץ סיפורים מרגש ונוגע. ספר על ילדות פרא, על הרגישים מדי, על נפשות חופשיות, על חיפוש פנימי, על נשמה, על מסע בעולם, על הליכה לאיבוד, על כאוס, על לכלוך, על תכתיבים, על אלוהים, על האנשים הפשוטים, על נשים אמיצות, על זריחות בהודו, על אוקיינוסים של אהבה, על שכונה, על אמא ואבא, על בית, על מנגינת הנדודים, על חלומות ושברם, על מוות, על בני אדם.

"והמים פה ממש צלולים, אולי אפילו בלי כלור, ודרכם אפשר להרגיש בעומק הזכייה ובמשמעות הקסם הזה, הלא מובן בעליל, ולידם אפשר לבחור אם לנוח על מגבת לבנה או לרדת לים לגלוש בסאפ או סתם לנשום רוח יוונית של תחילת נובמבר, לשיר את השמחה על בוזוקי או לפרוש כנפיים ולעוף. כי שום דבר לא תלוי בכלום לא בבני אנוש ולא באהבה שחלפה, לא במספרים ולא בגעגוע. הכול עוד עומד, הלב דופק. השמיים מצפים לאמיצים, אלוהים שותף, השינוי אפשרי, אין-סופי, אינפינטי" (מתוך הספר).

קארין קצב לוקחת את הקורא יד ביד למסע מכושף, צוללת אל המקומות הכי כואבים, סוחפת בהשראה מיסטית, ומאירה את התהליכים שעברה בשנים האחרונות, זהו ספר הביכורים שלה.

"הופכת עולמות" מאת קארין קצב. הוצאת "ספרי ניב", 305 עמודים. 
מחיר לצרכן 68 ש"ח, להשיג כספר מודפס או דיגיטלי בחנויות הספרים הדיגיטליות ברשת או באתר  








הורים-למרות הכל / מאת גד קל
"כל תינוק מתחיל ללמוד - מרגע שיצא לאוויר העולם – ומה שהוא חווה או רואה ושומע, אותו הוא יחקה. חיקוי הוא צורת למידה וההורים הם מודל, הדוגמא, מהם הילד לומד."

רובנו גדלנו והפכנו להיות הורים מבלי שעברנו קורס הכשרה או הדרכה שילמדו אותנו כיצד ראוי או רצוי לגשת למשימה כל כך נכבדה – איך להיות הורה מוצלח. "הורים – למרות הכל מאת גד קל בהוצאת "ספרי ניב" נוגע במה שלכאורה מובן מאליו אולם מהיבט חדש לגמרי, ובמה שמעולם לא זכה להתייחסות או נזנח כבלתי חשוב. הספר פונה ישירות אל ההוויה האנושית על מגוון פניה וקולותיה. גד חושף כאן עוולות חמורות שהורגלנו לראותם כנורמה חברתית - רק משום שבעלי שררה" ברי-סמכא" קבעו אותם עבורנו. לאחר שגילה את האמת שנסתרה מעינינו - נראה שאפשר גם אחרת. הסופר מסתמך רבות על טכנולוגיית למידה חדשה - שטרם זכתה להכרה נרחבת ושואף להדגיש את החיובי שבילד ובאדם על אהבותיו, מאבקיו והתלבטויותיו, תוך מציאת פתרונות הולמים לבעיות לא הישרדותיות המאיימות על קיומו.

גד קל - מורה ומחנך בגמלאות - סופר ויועץ חינוכי. בוגר ביה"ס החקלאי כדורי, שימש כמורה לחקלאות ומחנך במשך 33 שנים. לאחר פרישתו מתחום ההוראה למד והחל לעסוק בייעוץ משפחתי ובריפוי נטורופתי, וכך עלה בידו לסייע למאות ילדים ומבוגרים להבריא ולהשתקם הן מתרופות או סמים והן מחוליים רבים וקשים. זאת מתוך תקווה ועזוז רוחני גדול ומתוך אמונה עזה, מלאת חיות ואופטימיות ברוח האדם באשר הוא וביכולותיו העצמיות לגבור על מכשולים ומצוקות, בעזרת כלים שהסופר ממליץ ללמוד ולהיעזר בהם בכל תחומי החיים.

"הורים - למרות הכל" מאת גד קל. הוצאת "ספרי ניב", 165 עמודים. מחיר לצרכן 79 ש"ח, להשיג בחנויות הספרים הדיגיטליות ברשת או באתר ההוצאה








שדים ושלדים בארון הקודש / מאת שולה יקר
"את מתעוררת בוקר אחד ומגלה שהשנים עברו בלי משים ולא התרחשו בהן אירועים משמעותיים בחייך. חיים חסרי תכלית, חסרי טעם, חסרי מטרה... פשוט חסְרֵי. ואז את שמה לב לעובדות שנשכחו ולא נתת את דעתך עליהן בחיי היום-יום השגרתיים והחדגוניים. סיפור חיים ועובדות שיכולות בנקל לגעת בכל אישה בכל גיל בעולם הגדול. את מתכננת חיים מסוימים במסלול מסוים, כמו טיסה על טייס אוטומטי, ואז החיים מזמנים לך הפתעה שלא ציפית לה, ומסיטים אותך לנתיב אחר, למסלול שאינך מכירה, שאינך יודעת אפילו שהוא קיים עד שאת נתקלת בו, והכול חדש לך, ואת לא יודעת איך בדיוק להתנהג, ומנסה ללמוד אותו מההתחלה כי לא תכננת אותו..." (מתוך הספר)


"שדים ושלדים בארון הקודש" מאת שולה יקר, בהוצאת ספרי ניב, הוא רומן מרתק המתאר מערכת יחסים רגשית, יצרית, טעונה, מרתקת, סוחפת, מורכבת ומלאת ניגודים וחיבוטי נפש.

שירה, מורה בתיכון ואימא לשלושה ילדים בגירים, חיה לצד בעלה ללא קשר, יחסים, שיג או שיח. החיים עוברים ליָדה מכוח ההתמד. בשנותיה הבוגרות היא מכירה את תום, עלם צעיר, ומנהלת איתו מערכת יחסים הכוללת חום, אהבה ומין - שלמענם היא שוברת את המוסכמות. לאחר שלוש שנים תום מתוודה על אהבתו אליה, ושירה מסיימת את הקשר בלב כבד בשל חששה מתלותו בה.
בשיטוטיה בצ'ט, שירה מכירה אדם המציג את עצמו כרב, פילוסוף ופרופסור באחת האוניברסיטאות בלונדון. הגבר נשוי ואב לילדים קטנים, מתגורר באנגליה ומבקש להכיר אישה חכמה ומעניינת למטרת "שיגולי בינה". האם ייפגשו השניים, ומה יעלה בגורל הקשר?

"יד קוסמית נעלָמָה מזמנת לי בחור צעיר, ומאוחר יותר אותה יד מכוונת אותי לפגישה גורלית עם רב. לא פחות ולא יותר. מישהו צוחק עליי שם למעלה... מי הבא בתור? נזיר בודהיסטי ממנזר שאולין שבסין הרחוקה?" (מתוך הספר)
שולה יקר (קומיש), אם לשתי בנות ובעלת תואר שני בחינוך, עבדה 35 שנה כגננת. זהו ספרה הראשון.


"שדים ושלדים בארון הקודש" מאת שולה יקר. הוצאת "ספרי ניב", 583 עמודים. מחיר לצרכן 80 ש"ח, להשיג כספר מודפס או דיגיטלי בחנויות הספרים הדיגיטליות ברשת או באתר






ליבוביץ או היעדרו של אלוהים / דניאל הורוביץ



כמדען, כפילוסוף וכבר-אוריין במחשבת ישראל היה ישעיהו ליבוביץ אחד ההוגים היהודיים החשובים ביותר במאה העשרים. ליבוביץ ניחן באינטלקט יוצא דופן, והידע העצום שלו מתפרשׂ על פני תחומים רבים: מדע, מחשבת ישראל, טרגדיה יוונית וספרות במגוון רב של שפות.

"ליבוביץ או היעדרו של אלוהים" מאת דניאל הורוביץ בהוצאת ספרי ניב, מביא הרהורים על משנתו והגותו של הפרופ' ישעיהו ליבוביץ. הסוגיות הנדונות בספר זה משקפות שלל ניסיונות להקיף את הגותו של ליבוביץ מזוויות שונות, כך שכל אחד יוכל לגבש לעצמו דעה על אודותיה ולהשוותה לתפיסת עולמו. גם כאשר איננו מסכימים עם ליבוביץ, אי אפשר שלא לזהות בו עקיבות רציפה ובהירה. תהיה אשר תהיה זווית הראייה המחשבתית שלנו, נתון אחד נשאר קבוע: החיפוש אחר האמת. לא פחות ולא יותר. לכל אורכו של הספר פזורים הגיגיו האישיים של דניאל ושזורים באלה של ליבוביץ, וייתכן שלא תמיד נהיר לקורא מי הוא המדבר.

דניאל הורוביץ, מחבר הספר מנסה לענות, בין היתר, על השאלה המסקרנת: מה בין מדע, פילוסופיה ודת ואיך זה מתחבר לסוגיה הכי בוערת בעולם היהודי: האם אלוהים ברא את האדם או שמא האדם ברא את אלוהים ולאיזה צורך?

דניאל הורוביץ (75) נולד בשוויץ, לשם נמלטו הוריו מכיבוש בלגיה במלחמת העולם השנייה. הורוביץ יהודי אתאיסט. בילדותו חזר לאנטוורפן וגדל בקהילה היהודית. בגיל חמש-עשרה נכנס לענף היהלומים ופיתח שם קריירה. בשנות השישים לחייו עלה לישראל וכאינטלקטואל אוטודידקט התמסר לכתיבה. חובב מוזיקה, סקי וספרות ודובר שש שפות.


ליבוביץ נולד בלטביה בשנת 1903. הוא רכש תוארי דוקטור מגיל צעיר בתחומי מדע שונים ובפילוסופיה. בשנת 1934 עלה לארץ והיה לפרופסור לכימיה אורגנית, ביוכימיה, נֵירולוגיה, ביולוגיה, נֵירופיזיולוגיה, פילוסופיה ומחשבת ישראל באוניברסיטאות חיפה וירושלים.
לא קל להפנים את גישתו ליהדות, מכיוון שאנו מתמודדים עם פרדוקס של יהודי דתי-אורתודוקסי ששלל כל התערבות אלוהית בטבע או בהיסטוריה. ממה בנסיבות אלה, מורכבת אמונתו של ליבוביץ ואילו מסקנות עלינו להסיק ממנה? את התעלומה הזאת מנסה לפענח ספר זה.

דניאל הורוביץ מספר: "הגותו של ישעיהו ליבוביץ קסמה לי למן הרגע שהתוודעתי אליה, משום שהיא מצויה בצומת של שתי השאלות היסודיות ביותר שההוויה האנושית מציבה לפנינו: מצד אחד השאיפה להבין כיצד מתפקד העולם, ומצד אחר לדעת מדוע הוא מתפקד. המדע מסייע לנו למצוא תשובות לשאלה הראשונה משתי השאלות האלה. המחקר המדעי אפשרי ואין־סופי כאחת, שהרי בסופו של דבר כל תגלית אינה אלא גילויָן של שאלות חדשות. אולם הרצון להבין את סיבתו של העולם, להבין מדוע הוא קיים, ובמילים אחרות, הרצון לדעת אם לחיים יש משמעות – רצון זה אינו כרוך בידע כלשהו.


"עוד משחר נעוריי הבנתי שאשליה היא לסמוך על הדת כדי לנסות לפענח את התעלומה הזאת, שכן ידעתי אינטואיטיבית, שאת שאלת משמעות החיים אנו אמורים להפנות אך ורק לעצמנו. מעולם לא חוויתי רגשות דתיים. מוקדם מאוד בחיי הפרדתי בין מסתרי הקיום לבין התשובות האוויליות, הפשטניות ולעיתים המפלצתיות, שאמורות לענות על השאלה הזאת. הייתי רציונלי מטבעי עוד בטרם הכרתי את משמעותו של המונח. דבר זה גרם לי לחשוב שאדם נולד מאמין או אתאיסט, מבלי שלחינוך יהיה חלק מכריע בסוגיה זו. מבחינתי לא היה הבדל מהותי בין אמונה תפלה לבין דת, שהרי שתיהן נראו לי עניין אישי וסובייקטיבי. אולם מאחר שהיהדות היא חלק משורשיי, היא מילאה את הווייתי, ומצאתי בה לא רק משמעות, אלא גם סוג של תבונה ושכל ישר. ככל שהחקירה לעומקם של הכתבים יכולה ללכת יד ביד עם פרשנות חופשית מכל כפייה, ראיתי בכך פעילות אינטלקטואלית ראויה. הדתות, כל הדתות, הן צורות של אלילוּת, כלומר הסתמכות על חשיבה מאגית האמורה להרחיק את הגורל ואת המוות".

"תפקידן של אותן אמונות הוא להכחיש את המציאות .האמת היא, שאם מתייחסים בצורה אמפירית לדת היהודית שהתפתחה במהלך ההיסטוריה, הרי שגם היא אינה יוצאת דופן מבחינה זו. אך אם בוחנים זאת מקרוב יותר, אפשר גם לחשוב שהיהדות הרבנית, שמקורותיה נמצאים עוד בימי הפרושים, לא הייתה אלא תחליף בעל כוונות טובות של האלילות. דומה שתפקיד היהדות הוא אפוא למזער את הארס הספוג באותה אלילות ולהמיר בהדרגה את האלילים באֵל טרנסצנדנטי, מופשט, נעדר ובסופו של דבר בלתי קיים. בתולדות המחשבה היהודית קיימת דיאלקטיקה המובילה ממשה רבנו עד הרמב"ם ושפינוזה, שהסינתזה שלה היא באופן ברור אתאיזם, פשוטו כמשמעו. אין זו מסקנתו של ליבוביץ, אך לדעתי היא זו המתחייבת מדרך מחשבת".

"ליבוביץ או היעדרו של אלוהים
 - הרהורים על משנתו והגותו של הפרופ' ישעיהו ליבוביץ" מאת דניאל הורוביץ. תרגם מצרפתית, הוסיף הערות וביאורים: אבנר להב. 

הוצאת "ספרי ניב", 213 עמודים. מחיר לצרכן 94 ש"ח, להשיג באתר ספרי ניב ובחנויות הספרים.


























ריקי ברוך









2 תגובות:

  1. ליבוביץ או היעדרו של אלוהים / דניאל הורוביץ

    ביד אומן ריאלסטית ומפוקחת משרטט דניאל הורוביץ נתיבים בתוך הגותו של ישעיהו לייבוביץ עם התייחסות להוגי דעות ופילוסופים שקדמו לו.
    ספר, אשר למדתי ממנו המון ואשר העלה בי הרהורים לגבי שאלות פילוסופיות שונות על מהות החיים ומהות הדת היהודית.
    גילוי נאות: אני קראתי את טיוטת הספר לפני שהובא לדפוס.

    השבמחק
    תשובות
    1. תודה על המילים. גם אני מצאתי בספר עניין רב.

      מחק